Wanneer blijft een schimmel grijs?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cinzia__

Berichten: 192
Geregistreerd: 29-10-09
Woonplaats: Oost Groningen

Wanneer blijft een schimmel grijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 15:49

Hoi!
Mis een domme vraag maar: is er een verklaring voor dat sommige schimmels heeel laat tot bijna niet helemaal wit worden. En sommige heel snel al spierwit zijn?

Ik heb zelf 2 PRE schimmels die rond hun 7e helemaal wit waren. Wat ik overigens veel mooier vind dan grijs.
Maar ik kan ook paarden die met hun 17e nog grijs appelig zijn.

Is daar een verklaring voor? Zijn er verschillende soorte in?

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Re: Wanneer blijft een schimmel grijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:14

Ik denk dat het willekeurig is.

Zie hier Racepaard (Engels Volbloed) Hansen, welke als veulen al bijna wit was: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/23 ... 6474f1.jpg
Op deze website kan je van de Hansen zelf meer foto's zien en van zijn nakomelingen: kijk eens onder 'Yearling Sales'. Sommige van deze jaarlingen zijn ook al bijna wit! http://www.hansenfoals.com/
Maar andere Schimmelkleurige jaarlingen op dezelfde pagina dan weer niet, dus ik denk niet dat er iets over te zeggen valt...

Cinzia__

Berichten: 192
Geregistreerd: 29-10-09
Woonplaats: Oost Groningen

Re: Wanneer blijft een schimmel grijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 18:13

Hmm oke

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: Wanneer blijft een schimmel grijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 18:20

Als ze vies zijn :D

Janinevv

Berichten: 13241
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Wanneer blijft een schimmel grijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 18:23

Mijne is ook schimmel en niet wit "gelukkig" is nu 7 jaar laatste jaar iets lichter gekleurd maar niet wit. Denk dat ze nooit wit zou worden. Voetjes zijn ook zwart altijd al geweest.

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 18:28

Mijn merrie en drie van haar broers zijn pikzwart geboren, en worden maar heel langzaam lichter. Een broer van mijn paard is heel licht gris geboren en is nu al appelschimmel terwijl hij een jaar jonger is dan mijn merrie. Ik denk dat het dus genetisch bepaald is, maar ik weet niet of snel verkleuren licht worden dominant is of niet

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 19:29

Geen enkele schimmel blijft grijs, uiteindelijk worden ze allemaal wit, maar sommige worden uiteindelijk vliegenschimmel, en dat gebeurt over het algemeen voordat ze helemaal wit zijn geworden. En dan hebben ze dus ook nog kleur.

Sommige mensen denken daarnaast dat een homozygoot schimmel sneller wit wordt. Of dat zo is, is bij mijn weten nooit onderzocht.

Verder zou het ook nog wel eens gezichtsbedrog kunnen zijn dat wij mensen bij een vosgeboren schimmel al snel niet meer goed kunnen zien hoeveel kleur er nog in zit, en dus zeggen dat-ie snel wit wordt, en bij een zwartgeboren schimmel dat zwart voor onze ogen veel dominanter aanwezig is, en zo'n paard dus veel langer donker lijkt te zijn. Terwijl als je zou gaan tellen, er misschien net zo veel gekleurd tov witte haren zijn.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:09

Ik denk dat dit gewoon per paard verschilt. :)

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 00:23

Hier was ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Mijn Jazz merrie is van 2004, als 3 jarige alles behalve schimmel:

Afbeelding

Nu met 12 jaar is ze nog steeds erg donker:

Afbeelding

Haar tweede zoon is met vier jaar al veel lichter dan ze nu met 12 jaar is en ook haar zoon van dit jaar lijkt veel sneller wit te worden.
Dus dan zou je niet zeggen dat het genetisch is?

Zijzelf en haar zoons zijn bruin geboren schimmels.

Iemand een idee hoe het zit met verschimmelen? Zowel merrie als haar zoons zijn heterozygoot schimmel.
Merrie is ook heterozygoot zwart/vos.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 00:43

Ik denk dat de snelheid van verschimmelen in een ander gen verstopt zit waar we nog niets van weten.
Of misschien zelfs gekoppeld aan de genen die ook zorgen voor vliegenschimmels (terug keer pigment) bloedvlekken en huidkanker.
Het schijnt zo te zijn dat de paarden met terugkerend pigment minder kans hebben op melanomen, maar ook dat heb ik nooit in een wetenschappelijk onderzoek voorbij zien komen.

Iig is er geen lijn op te trekken, homo/heterozygoot heeft er iig niets mee te maken, kan ik uit ervaring vertellen.

Quir: die van jou op 12 is wel bijzonder hoor, de meeste zijn zo met 3 jaar :D

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Wanneer blijft een schimmel grijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 00:54

Ik vind t wel mooi eigenlijk. :D
Maar inderdaad bijzonder, veel schatte haar ook (veel) jonger in, niet gek als je ziet hoe donker ze nog is. Als drie jarige op de keuring is ze ook gewoon echt bruin.

Overigens wordt ze wel vliegenschimmel! Vooral op haar hoofd en achter haar oren zie je dat goed.

Afbeelding

Zou dat meetellen dat ze langzaam verschimmelt?
Jammer eigenlijk dat er nog zo weinig over bekend is.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 00:56

Bijna, vliegenschimmels hebben meer kans op melanomen, maar de kans is groter dat deze goedaardig zijn.

Dat er waarschijnlijk nog een verstopt gen (of genen) zit ben ik wel met je eens. Er is ook nog een theorie dat basiskleur invloed heeft op de expressie van witpatronen (en misschien dan ook wel schimmel), ik heb hier nog te weinig over gelezen om er echt wat over te zeggen maar dat zou ook nog kunnen. Je hoort het in ieder geval weleens dat vossen sneller doorkleuren, mijn vosgeboren schimmel was op zijn 3e al spierwit. En is daarna doorgekleurd naar vliegenschimmel, nu 14 en elk jaar krijgt hij er een paar stipjes bij.
En dan eventueel nog epigenische effecten.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 01:09

Hier dus een heterozygoot schimmel, redelijk normaal verschimmeld denk ik, is nu 14 en volledig wit alleen helaas ook vliegenschimmel.
Basiskleur onbekend, moet (donker) bruin, (donker) valk of zwart zijn, gezien de hele slechte foto's die ik heb als veulen. Toen ik haar kocht met 3 was ze al behoorlijk vergrijst dus de kleur was al niet meer terug te zien. Haar vader is palomino geboren schimmel en mama is bruin.

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Wanneer blijft een schimmel grijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 01:25

Ik ken mijn vosgeboren schimmelmerrie sinds haar 11e en toen was ze al zo goed als wit. Alleen haar manen en staart waren nog wat grijs, ik vond haar toen al mooi wit. Maar nu is ze met haar 22 jaar veel witter, alleen haar manen en staart hebben nog donkere haren. In haar staart zitten nog wat zwarte haren, maar af en toe ook wat bruin.
Ik zal eens kijken of ik foto's heb van toen en nu.
Ze heeft trouwens een zwarte dochter gehad, de zwarte uit het profiel van Bokker Selka.

*edit*
Dit was ongeveer 10-11 jaar geleden
Afbeelding

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 01:46

Geen idee hoe het komt. Mijn schimmel van 21 is nu zelfs niet helemaal wit. Toen ik hem kreeg met 12 was hij zelfs nog donkergrijs. Zo is ie nu. Nog een grijze vlek op neus en grijze knietjes achter

Afbeelding

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 02:18

Blue is schimmelbont
Als veulen
Afbeelding

in 2014
Afbeelding

en nu, 10 jaar oud
Afbeelding


Ik zie geen vliegenschimmel door komen ergens.

Nerootje

Berichten: 2172
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 23:23

Mijn schimmel als 5 jarige en nu als 13 jarige, nog steeds heeft hij zwarte benen :)
Afbeelding



Afbeelding

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: Wanneer blijft een schimmel grijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 15:42

Mijn ene merrie was voor haar 3e jaar helemaal spierwit. Is nu ook vliegenschimmel. Haar dochter van dit jaar heeft al een aardig grijzig koppie.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Wanneer blijft een schimmel grijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 15:48

Mij werd ooit verteld: "kijk naar de punt van de staart".


De merrie van Quir heeft een zwarte staart en is nu zo donker als mijn schimmeltje met 3 jaar was.
De schimmel van Nerootje ('Nero means zwart....' ;) ) heeft een witte punt - maar dus nog steeds donkere benen...

:') grappige dieren, die paarden...!

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 15:53

Mijn donkergrijze schimmel is onder de klei spierwit. :+

Irisjeeh1999

Berichten: 717
Geregistreerd: 10-04-16
Woonplaats: Drenthe

Re: Wanneer blijft een schimmel grijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 16:00

Ik ben van 1 ding zeker: schimmels zijn toverballen. Als ik de paarden hierboven zie, dan denk ik serieus dat het andere paarden zijn dan een paar jaar geleden :+
Ik volg dit topic even, ben wel benieuwd. M'n verzorgpaard is ook een schimmel, bruin geboren maar nog steeds grijs. Is nu 4/5 jaar.
Afbeelding

Whoknows
Berichten: 438
Geregistreerd: 11-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 16:01

[quote="Janneke2"]Mij werd ooit verteld: "kijk naar de punt van de staart".

Wat een mooi weetje !

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 16:02

2013:
Afbeelding
Afbeelding

2016:
Afbeelding
Afbeelding

Mijne schimmelt ook langzaam door. Heb hem vanaf 2011 maar die foto's kon ik nu niet vinden via m'n telefoon.

Hij wordt een vliegenschimmel.
Bruin geboren trouwens.

Mijn andere schimmel is vos geboren, over 2 maanden 3 jaar.. een vos geboren schimmelt dus niet per se sneller. Vader van deze laatste wordt nu 10 geloof ik maar was al jong helemaal wit.

Afbeelding

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 00:21

Wij hebben behoorlijk wat schimmels in onze fokkerij en je blijft je verbazen. Hier een foto van onze oudste merrie, nu 15 jaar. Zwartgeboren, met 4 jaar nog wat appeltjes, en daarna al snel wit. Haar dochter, die dit jaar 5 wordt is nog bijna helemaal zwart. Beide hebben een veulen van dezelfde (schimmel) hengst. Van de oudste weer zwartgeboren, de ander een vosgeboren. De zwartgeboren is nu al lichtgrijs, de vos is juist heel donker... rarara.

Afbeelding
Afbeelding


Afbeelding

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Re: Wanneer blijft een schimmel grijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 00:26

Dit zijn dezelfde veulens, met moeders, kort na de geboorte
Afbeelding

Afbeelding