dubbelverdund x dubbelverdund

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YWC

Berichten: 1521
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Zuienkerke (Belgium)

dubbelverdund x dubbelverdund

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 13:17

Wat is jullie mening / ervaring met dubbelverdund (perlino, cremello, smokey cream) x dubbelverdund ? Zijn dit gezonde veulens ?

Ik stel deze vraag, omdat ik met iemand een akkoord had om een perlino merrie te huren met het oog op het dekken door onze perlino hengst. Maar toen ze wist dat ik die bewuste merrie wou dekken met onze hengst, ging ze niet akkoord.
Ze beweert dat hieruit alleen maar zwakke/ongezonde veulens komen, als ze al levend geboren worden.

Volgens mij verwart ze dit met 'lethal white'.

Het zou mij toch wel heel bizar lijken, als een dubbelverdund veulen uit 2 dubbel verdunde ouders zwakker/ongezonder zou zijn dan een dubbelverdund veulen uit bvb valk x valk. Tenslotte heeft zo'n veulen toch ook maar 2x het crème-gen.



Misschien kan er iemand van jullie voorbeelden geven van dubbelverdunde veulens/volwassen paarden uit zo'n combinatie.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: dubbelverdund x dubbelverdund

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:20

volgens mij idd onzin,het veulen kan toch maar 1 keer de verdunning van beide ouders erven,en zal gewoon een dubbel verdund veulen zijn.
maar kan dit idd net zo zijn uit valk x valk (natuurlijk met de kleinere kans),maar ook ik zie hier het probleem niet.

bestaat er geen goeie genetische site die dit mooi weergeeft die je kan doorgeven aan die persoon?

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: dubbelverdund x dubbelverdund

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:29

Ik heb hier nog nooit van gehoord, lijkt mij ook onzin.

dalmarieke

Berichten: 677
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Hengelo

Re: dubbelverdund x dubbelverdund

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:36

Bij honden is dit wel zo bij blue merle x blue merle....is ook verboden.
Pups met allerlei problemen, blind..niet levensvatbaar etc.
Denk beetje als lethal white.
Sommige verdunningskleuren brengen ook andere problemen met zich mee zoals huidproblemen....zou missch wel kunnen bij paard...wel benieuwd naar

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:38

in de hondenwereld krijg je inderdaad hele grote kans op dove, blinde pups zwakke pups.

blue merle en blue merle kan je beter niet kruisen daarom (de lethal white cominaties)

of dat bij paarden ok zo loop genetisch durf ik niet te zeggen

Tinniie

Berichten: 4687
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: dubbelverdund x dubbelverdund

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:52

Inderdaad achterhaalde onzin die verward wordt met lethal white, wat compleet iets anders is natuurlijk :)

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:54

Blue merle is echt totaal niet te vergelijken met dubbel verdund, lethal white is inderdaad wel net zo vreselijk.
Er is natuurlijk nooit bewezen dat dubbel verdund x dubbel niet schadelijk is maar ik denk dat er dan wel iets van vermeld zou zijn van eerdere bevindingen.
Ze zeggen wel dat zilver x zilver schadelijk kan zijn voor de ogen.

Tinniie

Berichten: 4687
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: dubbelverdund x dubbelverdund

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 17:04

Ja maar dat zijn allemaal dingen die vast staan, er is totaal geen verschil tussen dubbel creme x dubbel creme & enkel creme x enkel creme waar dan een dubbel verdunde uitkomt.. een creme gen is een creme gen he :)

Dubbel creme geeft geen akelige bijwerkingen, buiten dan sommige misschien een beetje gevoeliger aan de zon.

Flux

Berichten: 2493
Geregistreerd: 10-06-05

Re: dubbelverdund x dubbelverdund

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 17:20

Het crème gen is incompleet dominant en toont dus zowel op hetero als homozygoot (maar bij homozygoot (dubbel crème) erger dan bij heterozygote paarden). Veulens van twee homozygoot creme paarden (dus perlino bv) kunnen alleen maar homozygoot creme worden, en kunnen dus "net zo" zwak of gezond als de ouderdieren.

Onzin dus. Merle of lethal white heeft te maken met witpatronen, en is dus niet van toepassing hier.

Jammer dat ze dan niet wil dekken, je wilt graag weer een dubbel verdund veulen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110679
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 17:22

speurneusc schreef:
in de hondenwereld krijg je inderdaad hele grote kans op dove, blinde pups zwakke pups.

blue merle en blue merle kan je beter niet kruisen daarom (de lethal white cominaties)

of dat bij paarden ok zo loop genetisch durf ik niet te zeggen


Ook bij vogels heb je deze problemen.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 07:32

Cayenne schreef:
speurneusc schreef:
in de hondenwereld krijg je inderdaad hele grote kans op dove, blinde pups zwakke pups.

blue merle en blue merle kan je beter niet kruisen daarom (de lethal white cominaties)

of dat bij paarden ok zo loop genetisch durf ik niet te zeggen


Ook bij vogels heb je deze problemen.

Bij dit soort situaties zijn de ouders heterozygoot en is de homozygote versie verzwakkend/dodelijk.

In het geval van deze kruising hebben de nakomelingen hetzelfde genotype (CrCr) als de ouders, die geen problemen hebben. De nakomelingen zijn dus ook gezond.

Met de aantekening dat niet iedereen dol is op homozygote varianten van speciale kleurtjes (bij crème zijn ze gevoeliger voor licht, appie speelt nachtblindheid op etc). Maar als deze persoon tevreden is met het functioneren van haar merrie hoeft ze dus niets te vrezen.

YWC

Berichten: 1521
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Zuienkerke (Belgium)

Re: dubbelverdund x dubbelverdund

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 19:49

Dank je voor jullie reacties.
Jullie bevestigen inderdaad wat ik al dacht. Mocht er iemand een wettenschappelijk onderbouwd artikel / site vinden, hoor ik het graag.

@Flux. Ik zou graag een dubbelverdunde zoon van Sublime hebben.

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Re: dubbelverdund x dubbelverdund

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 19:51

Ik heb wel eens ergens gelezen dat Cremello x Cremello oogproblemen kan opleveren?
Zal eens zien of ik dat terug kan vinden.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: dubbelverdund x dubbelverdund

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 21:08

@KellyDV,maar slaat toch nergens op dan?
als je start met dubbel creme x dubbel creme,bekom je als veulen dubbel creme,vanuit elke ouder een creme-gen.
er zit daar niets 'extra's' bij die in dubbele vorm iets schadelijks geeft,anders hadden de ouders dat ook toch?

Mint
Berichten: 107
Geregistreerd: 16-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 17:45

Dubbel creme x Dubbel creme geeft geen gezondheidsproblemen voor een veulen voor zover ik weet. Het geeft gewoon een dubbel creme veulen. Volgens mij heb je gelijk en verwart ze het inderdaad met Lethal White, maar alsnog is dat erg jammer voor jou. Hopelijk kan je haar overtuigen om toch te merrie te mogen dekken!

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 00:43

Ponies met een dubbele verdunning kunnen inderdaad zichtproblemen hebben. Maar dat staat los van het feit of de ouders een enkele of dubbele verdunning hebben. Ik ken er ook genoeg die geen enkel probleem hebben.