Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 03:43

Fotsy schreef:
volgens mij zou het wel eens kunnen wat Dubbeldun zegt over palo's, de kleur bij geboorte als ze nat zijn, wordt uiteindelijke kleur. Lijkt bij de mijne wel te kloppen.


Interessant! Heb alleen referenties vanaf dat ze 1 dag oud zijn. En dan lijken het net lichte vosjes. Zal misschien ook aan het paard liggen of ze de eerste tijd toverbal zijn of vrij gelijkmatig in kleur blijven. Heb wel het idee dat ze altijd ietsje donkerder worden als volwassenen dan wanneer ze bijvoorbeeld 3 maanden oud zijn.

Fotsy schreef:
paprika
ik geloof niet echt dat het de kleur zo sterk kan beïnvloeden en dan zou je grote hoeveelheden nodig hebben en langdurige periode wat me inderdaad niet meer zo gezond kan zijn


Wat ik op de diverse fora gevonden heb, is dat je er maar heel weinig van nodig hebt, maar wel elke dag en voor langere tijd moet voeren. En dan dus de zoete paprikapoeder, niet de scherpe of meer chemische of met toevoegingen. Heb van een vriend uit Italie een kilo biologisch geteelde zuivere zoet paprikapoeder gekregen. Mochten de paarden het niet lusten of mocht het niet werken, dan kan ik flink aan het kokerellen slaan... Nu nog recepten zoeken. :Y)

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 07:42

Maak je foto's? Ben wel benieuwd of t werkt.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 08:27

Mijn palo had wel nat al crèmekleurige manen en staart.
Dit is ze nu wintervacht
Afbeelding
Zomervacht
Afbeelding
Nat geboortekleur
Afbeelding
1 dag oud
Afbeelding

Ben benieuwd naar de paprika

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:10

Ik heb ook 2 nat/droog palomino foto's :)

Nat en netgeboren
Afbeelding
6 maand en een super lichte palo
Afbeelding


Nat en netgeboren (perlino vader)
Afbeelding
6 maanden oud en nog steeds vrij donker
Afbeelding

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 00:44

Bedankt, leuk de fotos te zien! Bij Fotsy is het inderdaad redelijk gelijk, de natfoto met de volwassen foto, terwijl 1 dag oud een stuk lichter is.

Zal bij de paprika-paarden fotos bijhouden, en dan voornamelijk van de lichte valk waarop ik het wil proberen want bij hem moet het het beste te zien zijn. Vallen de moddervlekken minder op hoop ik, hij lijkt soms wel wit...

Iemand nog een idee of de oogkleur van een palomino iets zegt over de uiteindelijke vachtkleur? En dan bij Veulens vs. Volwassen? Of anders gezegd, als een palomino veulen (6-12 maanden) hele donkere ogen heeft, later ook donker(der) qua vachtkleur wordt?

En misschien nog iemand iets theoretisch over een veranderlijke palomino en een niet-veranderlijke palomino? (had het ergens gelezen dat er dit verschil bestaat, maar is dit iets officieels/wetenschappelijk onderlegd?)

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 10:14

Ik weet dat het bij zwart bestaat, maar bij Palo's heb ik er niets over gelezen (wat niets zegt natuurlijk :D )

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 14:35

geen idee zelfs wat ik me er moet bij voorstellen veranderlijk of onveranderlijk

rivana het heeft wel meer dan een jaar geduurd eer ze die kleur had, ze is lang heel heel licht geweest.

Tinniie nog foto's van als die op de eerste foto ouder was, want Lily is ook tot 1 jaar zo heel licht gebleven, misschien is hij nu al veel donkerder

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 14:54

Neen hij staat in Finland nu , wordt volgende maand een jaar... dus ik hoop binnenkort wel nieuwe foto's te krijgen. Hij is een van de bleekste palominos die ik ken tot nu toe.

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 18:20

Ik weet niet zeker of ik dit hier helemaal goed zet, maar jullie lijken een héleboel van kleuren af te weten en ik ben echt een leek daar in (behalve van de echte basisdingen dan.)

Punt is zeg maar, dat ik er bijna van ben overtuigd dat mijn merrie het flaxen gen heeft. Ik ben alleen heel erg nieuwsgierig naar hoe dit mogelijk zou doorerven? Ik kan er niks duidelijks van vinden op het internet.
In de (verre) toekomst zou ik graag een veulen fokken met mijn merrie, maar ik ben wel nieuwsgierig naar wat dit gen zou kunnen betekenen qua kleur voor een mogelijk toekomstig veulen?

De merrie in kwestie:
Afgelopen zomer:
Afbeelding

Vorige maand met geknipte manen:
Afbeelding


Ik heb helaas geen duidelijke foto's van de staart, daar zit namelijk enorm veel wit in met zo'n typische vosbruine streep door het midden. (Als er behoefte naar is kan ik eventueel morgen wel een foto maken)

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 18:57

Persoonlijk durf ik vanaf deze foto's niet te bevestigen dat ze flaxen is.
Wat betreft vererving, flaxen is recessief wat inhoudt dat ze van beide ouders een flaxen gen mee moeten krijgen om het te tonen. Twee zweetvossen zullen dus altijd een zweetvos veulen geven (kijk naar de Haflingers), een zweetvos x hengst zonder een flaxen gen geeft nooit een zweetvos. Nu toont het natuurlijk niet op zwarte basis of als ze 1x flaxen hebben, dus het is wel mogelijk dat het 'verstopt' zit in een hengst.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 20:26

Voor Flaxen zit er idd wel veel kleurverschil in de manen.

@DreamGuide: wat weet je van de kleuren van haar ouders??

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 22:46

En zou flaxen iets te maken hebben met frosting bij valken?
Mijn pony valkje heeft echt evenveel witte haren in de manen als zwarte en ook staart bevat heel veel witte haren. mams verdenk ik ook van flaxen al is dit moeilijker te zien als vosbonte.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 23:02

Witte haren in manen/staart bij valken komen heel veel voor.

Jorex

Berichten: 9948
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 23:55

Mijn Alex is anders ook zweetvos en die heeft ook een heleboel verschillende tinten in zijn staart voornamelijk. En bij hem is het heel gelig terwijl mijn twenter juist spierwitte manen heeft. Er zit kennelijk best wel verschil tussen. Net als dat Alex veel roder is dan Jorie.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 00:13

DubbelDun schreef:
Witte haren in manen/staart bij valken komen heel veel voor.

Klopt, weet je vanwaar dit eventueel zou kunnen komen?

Mijn andere valk bijvoorbeeld heeft dit helemaal niet, of zou dit meer met de tint zelf kunnen te maken hebben? Lichtere tinten meer kans op wit in manen?

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 00:41

Ik zal morgen goeie foto's van de staart maken en ook van haar benen, die hebben eerst witte sokjes, dan een soort lichtbruin kleurverloopje en daarna haar koffievos kleur.

Haar vader is atleet, sws bruin maar weet niet wat er verder in zit. Moeder is sws vos maar heb daar geen goede foto's van gezien, is heel goed mogelijk dat daar flaxen in zat.

Haar volle broer is grandioos, dat is ook een vos maar zijn manen en staart zijn meer grijswit en zijn vacht is echt vos en niet koffievos.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 10:06

@DreamGuide: ik probeerde te achterhalen of 'vos' evt silver (zwart) zou kunnen zijn, maar uit de ouders blijkt dat ook niet echt.

@Fotsy: geen idee. Maar nu er zoveel nieuws ontdekt wordt over 'wit' als gen komen dit soort dingen ook in een ander licht te staan.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 17:53

Fotsy schreef:
DubbelDun schreef:
Witte haren in manen/staart bij valken komen heel veel voor.

Klopt, weet je vanwaar dit eventueel zou kunnen komen?

Mijn andere valk bijvoorbeeld heeft dit helemaal niet, of zou dit meer met de tint zelf kunnen te maken hebben? Lichtere tinten meer kans op wit in manen?


Als de valk veel vos-gekleurd haren heeft tussen de zwarte in manen (en staart) dan worden deze wit gekleurd nav het creme-gen werking op vos (denk aan witte manen en staart van palomino's).

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 18:05

Een valk heeft toch geen vos-gekleurde haren ?? Dan zou het een Chimera zijn... :)

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 18:06

@DreamGuide ... gezien de 'genetisch bagage' van je merrie mbt de witte aftekeningen, denk ik dat je eerder richting een van de White genen moeten gaan zoeken als 'oorzaak' van de bleke manen en niet het Flaxen gen. Zij is erg op Renovo/Hoogheid ingeteeld en daar komt veel 'wit' voor, zeker mbt gezicht en been aftekeningen. De bleke manen kunnen gewoon een verder uitwerking zijn van de aanwezige White gen.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 18:09

DubbelDun schreef:
Een valk heeft toch geen vos-gekleurde haren ?? Dan zou het een Chimera zijn... :)


Nee. Zoals je weet hebben valken een bruin basis kleur. 9 op 10 bruin gekleurde paarden hebben enkele tot meerdere vos (zij het donker vos) haren in hun manen en staart. Hetzelfde geldt ook voor valken, maar hier werkt het creme gen op het vos en krijgt je wit/creme kleurig haren tussen de 'normale' zwarte.

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 18:34

Niet genetisch vos maar voskleurig

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 21:30

Valken zijn nooit genetisch vos, maar bruin basis gekleurd, oftewel zwart + agouti genetisch.
Maar ... ze hebben wel heel vaak vos-gekleurde haren door hun zwart gekleurde manen en staart haren.
Het is de werking van het creme verdunning op deze vos gekleurde haren dat ze doet 'verbleken', zeg maar wit maken.

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 22:33

Ik heb in ieder geval dit filmpje van de staart: https://www.instagram.com/p/BQ7ZSUijKBH/

Als het geen flaxen is Ben ik eigenlijk wel erg nieuwsgierig naar wat het wel is, het is sowieso niet gewoon koffievos, delen van der manen en staart zijn gewoon spierwit.

julian

Berichten: 852
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:08

Heeft iemand enig idee hoe Silver dapple met Pearl eruit ziet, :)