Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 18:54

Geen idee wat het dan is.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 19:06

Dit zijn van die vreemde verschijnselen die zo weinig voorkomen dat je ze moet testen om er achter te komen wat hier aan de hand is.

Onzebram
Berichten: 32
Geregistreerd: 06-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:39

Is het altijd zo dat een schimmel een zwart veulen krijgt?

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:53

Nee, die kunnen veulens in alle kleuren krijgen net als ieder ander paard. afhankelijk van de kleuren van de ouders uiteraard.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:01

Het is wel zo dat als een schimmel een zwart (schimmel)veulen krijgt dat dit ook echt zwart is en niet grijzig zoals veulens zijn die als niet-schimmel geboren worden.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 12:36

Even het topic weer omhoog :)

Ik heb een vraagje. Ik heb dit veulen een paar maanden geleden gekocht op de markt:

Afbeelding

Samen met deze moeder:

Afbeelding
Welke heel donker bruin bont is.(vader is een valk hengst)

Nu na wat speur werk bij het stamboek bleek er een dekbon uitgeschreven te zijn van dat veulen van een crème dun bonte hengst maar geen geboortebericht dus moest ik dna doen. Nu is het negatief helaas. De mensen waar ze vandaan komen hebben ook nog een ggk perlino hengst staan.
Mijn vraag zou dit veulen smokey Black of valk kunnen zijn? Ik heb haar als zwart opgegeven maar vind haar niet echt zwart om te zien als ik haar vergelijk met mijn andere zwarte veulens.

Wat denken jullie?

Tinniie

Berichten: 4687
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 12:55

Ja hoor zou best kunnen... maar zeker ben je alleen door te testen.

Mijn smoky black als veulentje:
Afbeelding

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 13:02

Ja ik ga nu testen op die hengst welke perlino is want het gaat eigenlijk om afstamming. Als dat zo is dan weet ik ook dat ze smokey of valk is natuurlijk.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:57

Ik mis de lichte oorpluimen wel maar ja er zijn soms smokeys die dat niet hebben dus 25 euro en je weet het zeker :)

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 20:02

chimello schreef:
Ik mis de lichte oorpluimen wel maar ja er zijn soms smokeys die dat niet hebben dus 25 euro en je weet het zeker :)


Ja ik doe ouderschap dna, als het die vader is dan is het ook duidelijk :)

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 20:08

Kan ook, en anders ff haartjes naar AG sturen voor kleurtestje
Wel leuk veulen trouwens

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 20:12

Ja heel leuk veulen, maar het hangt er een beetje vanaf of ze vol papier krijgt of ik haar hou ja of nee.. Dus ik hoop heel erg dat de perlino toch de vader blijkt te zijn.. Niet om de kleur want het maakt me niet uit of ze zwart of smokey is. Smokey zou alleen een mooi kado erbij zijn.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 20:28

Afstamming is leuk, kan ik me voorstellen.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 12:30

Dustinlover schreef:
Even het topic weer omhoog :)

Ik heb een vraagje. Ik heb dit veulen een paar maanden geleden gekocht op de markt:

[ [url=m/I9PcNP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Samen met deze moeder:

[ [url=m/C7qwQx.jpg]Afbeelding[/url] ]
Welke heel donker bruin bont is.(vader is een valk hengst)

Nu na wat speur werk bij het stamboek bleek er een dekbon uitgeschreven te zijn van dat veulen van een crème dun bonte hengst maar geen geboortebericht dus moest ik dna doen. Nu is het negatief helaas. De mensen waar ze vandaan komen hebben ook nog een ggk perlino hengst staan.
Mijn vraag zou dit veulen smokey Black of valk kunnen zijn? Ik heb haar als zwart opgegeven maar vind haar niet echt zwart om te zien als ik haar vergelijk met mijn andere zwarte veulens.

Wat denken jullie?


Nou we hebben de uitslag en de vader is dus de perlino hengst! Mijn veulen is dus smokey black ook nog eens!

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 19:35

Wat leuk dustinlover. Hier heb ik net ontdekt dat mijn shetlander zijn stekelharigheid ook behoud in de winter:
Afbeelding
(witte stip bij overgang kont naar been)
Welk gen zou dat kunnen veroorzaken, ik weet dat het geen birdcatcher spot is, hij heeft namelijk verspreid over de rug meer witte haren. Die had hij eerst alleen in zomervacht en sinds deze winter ook in zijn wintervacht. Daarnaast is de stip in de zomer drie stippen.

elselianta

Berichten: 1718
Geregistreerd: 09-04-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:02

Hoi allemaal!
Ik heb een vraag over het zilver-gen.

ik heb een appaloosa merrie en velen denken dat zij zilver kleur is.
Afbeelding

Ik ben gisteren wezen kijken bij een heterosygoot zilver hengstje (zilver bay heet zijn kleur). En hij is perfect voor mijn merrie, ik ben helemaal enthousiast en was in de wolken. Tot dat ik me realiseerde dat er iets was met het zilver gen en fokken? Ik heb 0 verstand van kleuren en ik vind het nu toch wel belangrijk om na te gaan of deze combi echt zo perfect is of dat de kleur alles verpest. :)

Coletta is hoogstwaarschijnlijk ook hetero sygoot omdat geen enkele nakomeling zilver tekenen laat zien. Ik heb de fokker een berichtje gestuurd voor meer info. Voor dat ik haar laat testen wil ik graag wat meer informatie over het fokken met zilvergen. Wat internet zegt is nat hetero+hetero goed gaat..

Als er iemand is die mij kan helpen hoor ik het graag! Ik zou enorm dankbaar zijn :)

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:15

Wat is de kleur van haar ouders? Waarom laat je haar niet qua kleur testen? Het zou idd zijn dat zilver x zilver voor oogproblemen zou zorgen maar dit is enkel in het geval van een homozygote nakomeling geloof ik.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:15

(homozygoot) zilver wordt geassocieerd met enkele oogafwijkingen. Bij heterozygoten duikt het soms ook op, maar met een homozygoot heb je een hogere kans. Het is dus niet direct gekoppeld aan het gen, maar wel een risicofactor.
De uitspraak dat heterozygootxheterozygoot goed gaat (ten opzichte van homoxhomo neem ik aan) slaat echter nergens op, want als die heteroxhetero een homozygoot veulen oplevert (25% kans) is dat genetisch exact hetzelfde geval als de nakomeling van de homoxhomo (die altijd homozygoot wordt).

Hier een samenvatting van een artikel dat wel helder is geschreven (wel engels): http://www.thehorse.com/articles/33863/ ... 05-13-2014

Wel zou ik haar gewoon laten testen, appaloosa kan vacht verkleuren zodat het zilver lijkt.
Laatst bijgewerkt door mooney op 12-12-16 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:17

Ik ken het van de Mountain Horses waar ik mee heb gefokt en ik weet niet hoe het er momenteel mee voor staat met onderzoeken. Bij de meeste komen de problemen in homozygote vorm van zilver voor, als je daar ook weer mee door gaat fokken met zilver kunnen er oogproblemen ontstaan. Ik geloof dat je dragers hebt en lijders maar ik weet het niet meer precies hoe het zit.

elselianta

Berichten: 1718
Geregistreerd: 09-04-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:29

Ik ga haar ook laten testen hoor! Begrijp me niet verkeerd.
Wikipedia 'zegt' dat zilver in homosygote vorm voor problemen zorgt en dat lees ik hier dus ook weer terug.
Bedankt voor de duidelijke reactie Mooney. Het is allemaal vrij lastig om te onthouden. Ik ga het artikel even lezen.

Lifaya: Ik wacht nog op het antwoord van de fokker.
Maar dit is de moeder
Afbeelding
Ik ga me gelijk maar verdiepen in een test.
Foto van de vader komt eraan. Vader is gewoon wit met zwarte stippen en witte manen en een zwart/witte staart.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:11

Bij homozygoot zilver krijgt je vaak 'Anterior Segment Dysgenesis' (ASD) megalocornia/pupil deformatie
Bij heterozygoot zilver: oog cysten
Welke graad van aandoening ligt veel aan het ras ... die rassen waar silver heel veel is 'doorgefokt' krijgt je 'zware' aandoeningen dan bij rassen waar het kleur eerder zeldzaam is.

Nog iets dat in de kinder schoentjes staat: bij sommige zilver homozygoot is doofheid. Dit is via zg 'field research' ontdekt maar is nog niet wetenschappelijk bewezen. Vraag is ook of deze 'ontdekking' ook iets met zilver te maken heeft of een White gen.

elselianta

Berichten: 1718
Geregistreerd: 09-04-11
Woonplaats: Friesland

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:53

Bedankt voor de antwoorden. De fokker denkt dat Coletta niet zilver is. Ik laat haar voor de zekerheid testen. Mocht het wel zo zijn neem ik het risico niet. Ik wil natuurlijk wel een gezond veulentje fokken. :)

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 12:59

Over Sooty lees je dat het vooral de rug is en minder de benen. Weet iemand iets over het omgekeerde? Als bij een palomino de benen en een deel van het hoofd juist veel donkerder zijn dan de rug. (de rug het lichtste deel).

Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 13:12

Zou dat dan niet Roan kunnen zijn?

Dan zijn benen en hoofd vaak donkerder dan de rest van het lichaam.

Heb je een foto?

Tinniie

Berichten: 4687
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 13:27

Rivano, bij de meeste sooty palominos zijn het net de benen die het donkerste zijn
Afbeelding