Wat zal dit kunnen zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Re: Wat zal dit kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 19:22

Wij hadden vorig jaar een soortgelijke kleur bij een veulen. Bruin geboren maar leek zwart te worden (chipper zei smokey, maar dat kan niet met bruin x zwart). Zwartbruin is opgeschreven. Eenmaal uit de vacht in de zomer en nu gewoon pikzwart (ook dat kan niet want niet muisgrijs geboren).
Ik gok op zwartbruin gezien de oorpuntjes. Zou wellicht nog een donkere valk kunnen zijn maar vind de veulenvacht ook niet echt op valk lijken. Ben wel benieuwd! Die van vorig jaar bij ons wordt ook getest over een tijdje.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 21:42

Fika schreef:
Is koffievos mogelijk?

Dat is het zeker niet. Een koffievos is effen zwartbruin, dus lijf benen staart en manen in dezelfde kleur.

Lunameyza

Berichten: 549
Geregistreerd: 14-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 22:09

Ik ben niet erg bekend met nederlandse benamingen voor kleuren, maar ik geloof dat koffievos hetzelfde is als de donkere vos kleur dat liver chestnut genoemd wordt? Dan kan er natuurlijk nog flaxen bij komen waardoor de manen lichter zijn, dat maakt het paard niet minder koffievos lijkt me :) Ik denk dat liver flaxen best zou kunnen bij dit veulen, maar ik vraag me sowieso af of het veulen bruin of vos in de basis is :D

mooney

Berichten: 7781
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 22:16

Wat mij betreft is de basis duidelijk bruin, zelfs een koffievos hoort geen zwarte benen te hebben

Rennie89
Berichten: 37258
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 22:50

Op basis van de wimpers zou ik eerder neigen naar vos :)

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Wat zal dit kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 23:13

Wellicht roan.

Picopico
Berichten: 885
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 00:43

Ik denk dat het een valkje is. Ik heb wel vaker valk veulens in deze tint voorbij zien komen. De manen en staart zijn wel erg licht, maar bij de manen zie je al dat ze waarschijnlijk donker gaan uit groeien. Bij de staart is het even afwachten. De merrie lijkt ook wat lichts in haar staart te hebben, dus zou kunnen dat die wat lichter blijft.

_Tarzan

Berichten: 11177
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Wat zal dit kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 07:18

Maar veulens verkleuren altijd heel donker dus ik zou niet meteen uitgaan van een zweetvos, vossen verkleuren bijna altijd heel donker en dan weer terug naar normaal vos. En een zweetvos wordt als een normale rode vos geboren dus ook daarin kun je niet meteen herkennen of het een gewone of zweetvos wordt.
Daarnaast lijkt het mij een bruine of valk. Zwart en zilver zijn uitgesloten.

TS heb je foto's van pas geboren? Dan kun je het vaak beter beoordelen.