[Dienstmededeling] BNB Juli 2016

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke_K

[Dienstmededeling] BNB Juli 2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 11:10

Afbeelding
Afbeelding

Ook deze maand was weer een bijzondere maand. Wereldwijd zijn er weer diverse dingen gebeurd, waar veel mensen weer even bij stil hebben gestaan. Maar ook onze eigen community heeft weer het een en ander meegemaakt en de leden hebben dit ook weer met ons gedeeld. Van puppypaarden tot Bokt TV, en van de Bokt Blogs tot zowaar beroemde bokkers.

En daarnaast hebben wij ook weer wat nieuws voor jullie in petto. Wij hebben ondertussen twee nieuwe onderdelen in onze nieuwsbrief geplaatst. De vakantietijd breekt weer aan, en wij gaan jullie verblijden met deze nieuwe nieuwsbrief. Wij wensen jullie veel leesplezier!

Banjer, Marieke_K, Melody7, Nayomie, Sans6, [***]

Afbeelding

Topics van de maand
We hebben weer een leuk lijstje met toffe topics. Benieuwd wat deze zijn? Klik dan hier

Heb jij een suggestie voor topic van de maand, stuur deze dan naar BNB@bokt.nl

Opvallende gebeurtenissen
Natuurlijk zijn er een aantal topics bij ons opgevallen. Nieuwsgierig? Klik dan hier

Heb je een suggestie voor andere opvallende gebeurtenissen, stuur deze naar BNB@bokt.nl

Afbeelding

Afbeelding De bloemetjes van deze maand:Afbeelding

Allereerst Huisgenoot die de schrik goed te pakken had toen bleek dat haar huisgenootje een zelfmoordpoging had gedaan en zij dat gelukkig op tijd merkte. De nasleep hiervan is voor alle partijen natuurlijk behoorlijk pittig, sterkte daarmee!

AfbeeldingAfbeelding

Cubone vroeg om een schop onder haar kont, maar krijgt nu een bloemetje. :) Ondanks haar angst voor wat haar gynaecoloog haar misschien gaat zeggen na diverse problemen, heeft ze toch contact opgenomen! We duimen!
AfbeeldingAfbeelding

Ben je goed op weg met revalideren, wordt je aangereden! Dat overkwam ElineS. Gelukkig heeft het zover bekend geen gevolgen gehad voor haar verdere revalidatie.
AfbeeldingAfbeelding

Hoenuverder beleeft momenteel een van de grootste nachtmerries die je als ouder kunt hebben; de vermoedens bestaan dat haar dochter is misbruikt. Wij wensen jou en je gezin enorm veel sterkte toe!

AfbeeldingAfbeelding

Weet jij iemand die een virtueel bloemetje verdient? Stuur deze dan naar BNB@bokt.nl

Bokker in de spotlight

Een nieuwe maand, dus het is weer tijd om een nieuwe bokker in de spotlight te zetten. Voor deze keer hebben wij gekozen voor bokker xLeoniee. Een tijdje geleden ving zij een kuiken op dat enorm gepikt was door de nestgenoten. Hij was helemaal kaal op de kop en er zaten wat wondjes. Deze bokker besloot dit kuikentje op te vangen om goed te laten herstellen. Dit is natuurlijk helemaal geweldig. Zij heeft hiervoor een topic gemaakt voor het herstel, welke je hier kunt volgen.

Heb jij een suggestie voor Bokker in de spotlight? Stuur deze dan naar BNB@bokt.nl

Quotes van de maand
We hebben weer een leuke lijst met geweldige quotes voor jullie. Ook al zin om deze te lezen? Klik dan hier

Spot je een uitspraak die we niet mogen missen, stuur dan een pb met de quote en een link van het topic naar BNB@bokt.

Bokker achter het topic
Deze maand in Bokker achter het topic: het verhaal van Mi_Amore. Zij heeft drie keer haar rug gebroken gehad, op drie verschillende plaatsen. Sinds kort zit ze weer te paard en naar aanleiding van foto topic heeft de BNB Redactie haar een aantal vragen mogen stellen. Haar verhaal lees je hier

Heb jij een suggestie voor bokker achter het topic? Stuur deze dan naar bnb@bokt.nl

Hartekreten
Ook deze maand hebben wij geen hartekreten ontvangen.

Wil jij een hartekreet schrijven aan iemand? Laat het ons dan weten via BNB@bokt.nl

Bokkers in de media
Ze heeft als ondertitel al "stormjager" en voegt ook daadwerkelijk de daad bij het woord: Joolien. Via haar FB-pagina Happystormchaser kon je haar avonturen al volgen, en het gaat haar voor de wind ( :+ pun intended) ; Ook RTLnieuws pikte dat op!

En natuurlijk onze eigen Bokt-presentatrice Gladijs, bij het grote publiek beter bekend als Julia! Zij heeft inmiddels de eerste paar afleveringen van Bokt TV opgenomen en die zijn uitgezonden. Hoe het haar bevalt? Wat de reacties zijn die ze erop gekregen heeft? Dat lees je in de volgende BNB terug, want dan is er een interview met Julia te lezen!

Weet of ben jij een Bokker die ook in de media is benoemd? Stuur dan even een berichtje naar BNB@bokt.nl

Huisdieren in de spotlight (Volgende maand: Kunstwerk van de maand)
Deze maand staan de border collies van Sassy in the spotlight samen met de schaapskudde die zij samen hoeden.
Sassy kon ons van alles vertellen over het werken met honden en een schaapskudde. Benieuwd? Lees dan snel verder!

Heb je een suggestie voor 'Huisdieren in de spotlight' of het onderdeel 'Kunstwerk van de maand' , stuur deze dan naar BNB@bokt.nl

Bokker in het buitenland (Volgende maand: Hoe gaat het met...)
Voor Bokkers in het buitenland vroegen we deze keer Bokker SSmonamiSS wat vragen. Zij heeft van 2009 tot en met 2015 in Oostenrijk gewoond. Benieuwd? Klik dan hier

Heb je een suggestie voor het onderdeel van volgende maand, 'Bokker in het buitenland' of voor het onderdeel, 'Hoe gaat het met...', stuur deze dan naar BNB@bokt.nl

Een plaatje met een praatje

Een nieuw onderdeel in deze bokt nieuwsbrief is een plaatje met een praatje. Hierin vertelt iemand een verhaal achter een foto. Deze maand is dat Banjer, die vertelt over haar plaatjes. Nieuwsgierig? Lees dan hier meer

Wil jij graag vertellen over een bepaalde foto of tatoeage bijvoorbeeld? Stuur dan een mail naar BNB@bokt.nl

VOLG-topics van de maand

Nog een nieuw onderdeel zijn de volgtopics van de maand. We hebben enkelen voor jullie op een rij gezet. Bekijk hier de hele lijst

Heb je een suggestie voor VOLG-topics van de maand? Stuur dan een mail naar BNB@bokt.nl

Afbeelding

... Nayomie geslaagd is voor de havo?
... het tweede nestje van Cattery Purrinoia's (Duhelo) deze maand al weer 1 jaar wordt! (KLIK, KLIK, KLIK en KLIK )
... Amanda dit jaar voor het eerst sinds studietijd een lange zomervakantie in de zomer heeft?
... De kick off dag voor de Boktreporters en fotografen geweest is. We een geweldige dag bij Rieky Young hebben gehad en Olympia zeer dankbaar is dat ze dit werk voor Bokt.nl mag doen.
... Sans6 na bijna 20 jaar ein-de-lijk een vw Kever heeft?
... [***] op 2 juli ten huwelijk is gevraagd door haar lieve vriend :+:
... Banjer nu 6 weken "vrij" heeft van Zumba en dat ze alweer uitkijkt naar de lessen na de zomerstop?

Afbeelding

Recept van de maand
De zomer komt er weer aan, en in het kader van de zomer, heeft bokker Sans6 weer een heerlijk recept voor jullie gemaakt! Al nieuwsgierig wat het is? Klik dan hier

Bokt-vriendschappen en Bokt-relaties
Deze maand hebben we wederom een bijzondere Bokt-vriendschap. ElineS heeft dankzij een topic op Bokt een aantal vriendinnen leren kennen. In deze BNB vertelt Eline samen met BNB Redactielid Banjer over hun vriendschap. Al benieuwd geworden wat zij vertellen? Klik dank hier

Zijn jullie vriend(inn)en of partners en hebben jullie elkaar via Bokt leren kennen? En lijkt het jullie leuk om hierover te vertellen in de BNB, stuur dan een mail naar BNB@bokt.nl

Doorgeefstokje

In de BNB van maart stelde wij Bokker M_D_H 5 vragen, zij gaf het stokje door aan Bokker Ayasha. Haar antwoorden lees je hieronder!

1. Durf je toe te geven dat je vroeger ook penny-gedachten had? (verklaar nader )
Ik was een jaar of 14 toen ik op bokt kwam en ik was behoorlijk penny. Stiekem ben ik dat gewoon nog steeds! :') Ik heb nog steeds een zwak voor de paarden waar niemand anders nog wat mee wil en mijn man zei toen ik het laatste kneusje ging ophalen "Je bent keihard, tot het vier benen, een staart en grote bruine ogen heeft, dan is één blik genoeg om je te doen smelten." Tja, ik kan het niet helpen. Kneusje heeft nog een lange weg te gaan maar hij staat al veel verder dan waar hij was toen ik hem ging halen en dat maakt me elke dag opnieuw blij. En als de uitspraak "saving one horse doesn't change the world but it changes the world for that one horse" niet genoeg argument is. Laten we dan vooral mijn grote liefde en witte penny-hengst Explosion niet vergeten waarmee ik meteen mijn eerste rel te pakken had (me toen nog van geen kwaad bewust betreffende hoe het er op bokt aan toe ging). En ik zit bij de penny-patrouille, if you can't beat them........

2. Waar kunnen wij je van kennen op Bokt?
Oei, van waar niet... Tegenwoordig voornamelijk in de HK en op de nieuwsberichten gok ik. Foto's plaats ik niet meer zo veel en echt rijtechnisch mee discussiëren maak ik ook niet meer veel tijd voor eigenlijk. Maar over het algemeen denk ik dat je me zo ongeveer overal wel tegen komt, Wat jaren geleden zat ik veel op het toenmalige "crea bea". Tegenwoordig trek ik me steeds vaker terug tot communiceren via PB's met leuke bokkers of HK. Dat is er een beetje ingeslopen toen bokt groter werd. Ik trek me steeds vaker terug naar de "plekken" waar ze mijn manier van communiceren kennen en waar ze het allemaal niet zo zwaar op nemen als ik eens wat botter uit de hoek kom.

3. Als alles kan wat je zou willen, hoe zou je leven er dan uitzien?
Eigenlijk is het enige wat ik zou willen veranderen mijn gezondheid. Buiten mijn lichaam dat meer en meer faalt om onduidelijke redenen ben ik eigenlijk heel gelukkig met wat ik heb. Een fantastische man waar ik onvoortselbaar veel van houdt en die me onvoorwaardelijk steunt en (dit gaat cliché klinken) die me boven mezelf uit laat stijgen. Als ik twijfel aan mezelf zegt hij "gewoon doen" en als je dan "gewoon doet" -met begeleiding welliswaar- dan kom je vaak tot de conclusie dat je veel meer aan kan dan je dacht. Ik heb geweldige dieren rond me, helaas niet meer mijn gouden Ex maar die zit zo lang ik leef in mijn hart. Hij heeft onze Rooie (het kneusje) veel geleerd en het is soms eng hoe veel gewoontes Rooie heeft over genomen van Explosion. Als ik gezond was of in ieder geval wat gezonder dan zou ik weer toestemming krijgen om te werken en dat is eigenlijk het enige in mijn leven wat ik mis en waar ik in zekere zin om "rouw". Mijn gezondheid en het feit dat ik niet meer mag gaan werken. Maar ik ben nog niet uit gevochten. Voorlopig blijf ik nog zoeken en proberen voor een optie om weer te gaan werken en vroeg of laat zal ik vast iets vinden/tegen komen waarvoor ik wel toestemming krijg en wat mijn lijf aan kan. Dat moet.

4. Wat betekent Bokt.nl voor jou?
Dit vind ik een moeilijke... Wat betekent bokt voor mij... Dat is over de jaren heen wel veranderd. In eerste instantie kwam ik zoeken naar informatie.. Toen was bokt een leerplatform voor mij. In die tijd héb ik ook veel geleerd, voornamelijk van bokkers die inmiddels geen bokkers meer zijn. Via bokt heb ik ook een lesgever gevonden die me een gigantische sprong heeft laten maken kwa rijden (maar hij is ook geen bokker meer) en me een heel andere kijk gegeven heeft op dressuur. Tegenwoordig is bokt eigenlijk tijdverdrijf/vertier... Ik zit veel in "mijn" HK (het is niet van mij natuurlijk maar in een vast HK topic waar een fantastisch groepje zit dat elkaar alijd steunt en die me door moeilijke tijden heen gesleurd hebben, zowel in de HK als via PB. Als ik het zo neer typ kan je stellen dat bokt van leerplatforum over gegaan is naar ontspanning en in zekere zin ook steun. Niet het forum op zich maar wel een groep bokkers die ik natuurlijk nooit had leren kennen zonder het forum.

5. Aan welke Bokker wil jij 5 vragen stellen?
Nerwen en/of Picasso. Omdat het beide fantastische, geweldige en relatief onbekende bokkers zijn.

Een dag uit het leven van...
Deze maand hebben wij gevraagd hoe een dag uit het leven van bokker Jessica eruit zag. Jessica werkt als Community Manager voor bokt. Ben je al nieuwsgierig hoe dat eruit ziet? Lees dan hier verder
Laatst bijgewerkt door RianneH op 18-07-16 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Verwijzing aangepast

Marieke_K

Re: [Dienstmededeling] BNB Juli 2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 11:10

Topics van de maand
Deze maand zijn er ook weer hele leuke topics bij gekomen, die wat ons betreft allemaal Topic van de maand kunnen worden. Hieronder zie je er een paar die we geselecteerd hebben.

Op tabblad Informatief hebben we gekozen voor het topic van amyz. Haar veulen Phaedron werd plotseling erg ziek en zou volgens de artsen niet lang meer te leven hebben. Gelukkig heeft Phaedron het tegendeel bewezen!

Voor tabblad De Kantine hebben we gekozen voor het topic van tiwi1969. Zij is op een hele nare manier van haar paard gevallen en dankzij haar nieuwe cap kan ze het navertellen. Wij van de BNB zijn hier erg blij om en steunen tiwi1969 om mensen bewust te maken van het belang van het dragen van een goede cap.

Bokker Mist heeft een doosje met radioactief radium in handen gekregen. Op tabblad Algemeen opende ze hierover een topic.

Een eervolle vermelding is er voor Femke. Zij heeft meegedaan aan een internationale fotowedstrijd en daar een eervolle vermelding behaald.

Bij de Young Riders is het topic van sardientje topic van de maand worden. Als het binnen benauwd is, kan je toch ook buiten slapen?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 11:11

Opvallende gebeurtenissen
Deze maand hebben we weer kunnen concluderen dat er weer bijzondere topics door jullie geplaatst zijn. Daarom hebben wij weer enkele topics voor jullie neergezet.

Heel veel mensen zijn actief bezig met sporten. Dat is natuurlijk heel gezond voor je. Deze bokker maakt alleen wel bijzondere dingen mee tijdens haar buikspieroefeningen. Want ja, wat moet je dan? :+

Toeval bestaat niet, zeggen mensen wel eens. Maar is dat wel geheel terecht? De moeder van deze bokker kocht 3 jaar geleden een pony. Maar... deze bleek wel erg bekend voor te komen bij de stagiair van deze bokker. In dit topic lees je meer over dit toeval.

Iedereen kent het wel, af en toe een slechte nacht. Maar als je vaker een slechte nacht hebt, is dit natuurlijk erg vervelend en kan dit je dagelijkse leven flink beïnvloeden. Deze bokker wil daarom graag een keer leren slapen.

Je kunt je vakantie besteden aan werken in de supermarkt. Deze bokker pakt het net wat anders aan. Deze heeft ondertussen wat leuke figuratie klusjes gepland voor deze vakantie. Een soort van nieuwe hobby, zoals zij het zelf omschrijft.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 11:12

Quotes van de maand
De afgelopen maand is het weer mooi weer geweest en minder mooi weer... maar aan jullie uitspraken was dat niet te merken... hieronder staan de mooiste weer verzameld :D

Citaat:
Citaat:
Gewoon scheren in verschillende patroontjes :D

Als je zoekt op de poes scheren, vind je genoeg leuke patroontjes :Y)

Citaat:
Iemand hier die wel van katten houdt (ik ben een beetje bang :o ) en wil gaan zoeken naar de poes van nummer 4? :D

Citaat:
Nu dilemma.. wel of geen WIP-topic openen? Ik vind hem niet meer mooi.

Citaat:
Citaat:
hahaha: ik las de titel helemaal verkeerd! Hier in Zweden betekend 'droger' drugs dus ik dacht wat een raar topic: welke drugs wel en welke drugs niet ? (teveel aan mijn nieuwe taal gewend :D )

:D
Wat is dan een wasdroger?
Een ex-verslaafde? :))

Citaat:
'Laat mij de Katministratie maar doen' :')

Citaat:
Geen idee! Ging over mensen in Alaska. Uiteindelijk hebben ze er maar soep van gemaakt :=

Citaat:
Ben benieuwd befteling bewoners?

Citaat:
Haha ja sorry :j verschuilen achter jonge leeftijd maar stiekem een hoop haar hebben op plekjes waar de zon niet schijnt :oo

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 11:12

Bokker achter het topic
Deze maand in Bokker achter het topic: het verhaal van Mi_Amore. Zij heeft drie keer haar rug gebroken gehad, op drie verschillende plaatsen. Sinds kort zit ze weer te paard en naar aanleiding van foto topic heeft de BNB Redactie haar een aantal vragen mogen stellen.

Mi_Amore schreef:
Voor de mensen die je nog niet kennen: Kan je jezelf kort voorstellen?
Als 27-jarige dame wandel ik vrolijk doorheen het leven onder de naam Saskia. Ik ben gehuwd met Wesley en samen met een kleine dierentuin wonen wij in het mooie Melsele, België. Op bokt ben ik gekend als Mi_Amore, de naam van mijn overleden paard, of Equinection, de naam waaronder ik mijn werkzaamheden als instructrice uitvoer. Oh ja, velen kennen mij ook als ‘eigenaar van de dolle Haflinger met de schattige oren die overal over, onder en tussen heen sjeest’.

Hoe komt het dat je je rug drie keer hebt gebroken?
Op Oudjaarsavond 2006 wilde ik nog vlug even hooi gaan geven aan mijn toenmalig paard. Het hooi lag op een hooizolder boven de stallen van de manegepaarden. Uiteraard was deze enkel bereikbaar via een ladder. Van de manege-eigenaar mocht de ladder niet vastgebonden worden omdat deze te allen tijde verplaatsbaar diende te blijven. Toen ik boven was, wilde ik net een voet op de hooizolder zetten toen de ladder naar beneden schoof. Ik ben op het beton gevallen met de billen eerst, waardoor mijn rug als een harmonica in elkaar gedeukt is. Dit leverde me twee gebroken ruggenwervels op. De revalidatie duurde bijna zes maanden. Ik leerde destijds terug lopen, trappen lopen en fietsen. Na een dik jaar waren de breuken vrij goed geheeld. De naden waren nog te zien en er waren wat stukjes af gebroken, maar al bij al waren de dokters zeer tevreden. Ik was nooit een échte ruiter, ik hobbelde maar wat rond en op een paard stappen hoefde voor mij niet zo zeer meer. De jaren gingen stilletjes aan voorbij, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan…

Zo vond ik in maart 2012 de eerste keer de moed om terug te paard te gaan. Ik volgde 1x in de week een stapvoets rijlesje, maar na de vierde les had ik terug prijs. Ik was aan het uitstappen met een losse teugel, Zyta schrok en terwijl ik net naar links gedraaid zat, galoppeerde zij er vandoor naar rechts. Na enkele galopsprongen viel ik achterwaarts, plat op mijn rug op de grond. De grond was nogal hard en leverde mij wederom twee gebroken ruggenwervels op. Eén oude gebroken wervel brak opnieuw en ik brak een nieuwe wervel.

In september 2012 stond ik geparkeerd met mijn wagen, toen er een auto op mijn wagen in reed. Op dat moment brak een oude en de twee helende breuken terug door, en net een paar millimeter verder dan de voorgaande keren. Een ruggenwervel is nu 40% weg, de andere twee 25%.

Hoe ben je erbij gekomen om horse agility te gaan doen met je paard?
Na het tweede ongeval was het voor mij heel even genoeg geweest. Ik besefte maar al te goed hoeveel geluk ik had dat het niet erger was en dan ga je even nadenken. Een eerstvolgende val ging meer slecht doen dan goed, en toen stond ik daar. Met mijn prachtige Haflinger, die plots omgedoopt was tot ‘grasmaaier’. Zelfs grasmaaier was geen functie voor haar, want met haar zomereczeem en suikergevoeligheid was ook fulltime weidegang geen optie. Mijn paard werkte graag en wilde veel doen, en in der tijd was er nog niet zo veel bekend in de grondwerkwereld. Ik vond geen ruiter voor haar, mennen was geen optie, en dan sta je daar. Zyta werd ongelukkig en vervelend. Mijn grondwerk-instructrice destijds stond ook met de handen in het haar vanwege mijn wanhoop en zij stelde ‘Horse Agility’ voor. Een nieuwe sport die aan het overwaaien was vanuit Engeland. Mijn allereerste les bestond uit simpelweg kennis maken met een kegel. Aanraken, er tussen slalommen, en tussen tonnetjes stappen. Een paar lessen later kwam er een sprongetje en een zeil bij. Mijn paard was laaiend enthousiast! Ze fleurde terug op en ik was gelukkig, want mijn paard was gelukkig! En sindsdien ging alles in een sneltempo. Elke maand kon je een parcours downloaden op de website van The Horse Agility Club en dat maakte dat we elke maand actief bezig waren met het aanleren van nieuwe oefeningen en het verfijnen van onze horsemanship. Vliegengordijnen, waterbakken, balkenwerk, er was variatie genoeg om het voor mezelf en mijn paard leuk en interessant te houden en voor we het wisten was onze nieuwe hobby een passie geworden.

Wat ging er door je heen toen je voor de eerste keer na de laatste val weer op je paard zat?
De allereerste keer terug op mijn paard, was eentje die in mineur eindigde. Het was in de lente van 2013, toen we net een jaar bezig waren met Agility. Ik besloot mij bij twee stalgenootjes te voegen die in de piste aan het uitstappen waren. De instructrice die toen aanwezig was heeft me een kwartier aan de longe genomen om rustig te stappen, maar ik huilde en trilde zo hard van de angst dat ik besloot om het toch op mijn grondwerk te houden. Het was voor mij heel duidelijk, de angst zat diep. In het zadel voelde ik me lang niet zo vertrouwd als naast mijn paard. Tot eind vorig jaar. Zyta was ondertussen een ervaren ros in de Agility. Tunnels, noodle obstakels, hoepels, verschillende soorten gordijnen. Ze kent ze in stap, draf, galop en achterwaarts. Zowel Zyta als ik stonden op dezelfde lijn. Ik kan lezen en schrijven met mijn paard en toen begon het idee te spelen om dat vertrouwen om te zetten van de grond naar onder het zadel. De commando’s die ze kent van op de grond (walk on, stay, whoa, back), dat moest onder het zadel ook kunnen, toch? En toen stond ik daar, in november 2015, op mijn krukje naast mijn paard, met mijn heuptasje, clicker en bibberende benen klaar om op te stijgen. Goed ingepakt met een cap en een Point Two Airbag bodyprotector die mij bij mijn val beter zou beschermen en mij tot op heden nog steeds een veilig gevoel geeft. Voet in een beugel. Adem. Been over paard en voet in andere beugel. Adem. Zitten in het zadel. Adem. Bibberen als gek. Adem. Stap voor stap, eerst voelen voor ik iets deed en vooral denken aan wat ik graag wilde doen. Zyta met haar oren op mij gericht, ontspannen wachtend op een opdracht. ‘Zyta, walk on’. En daar gingen we. Over een zeiltje, tussen een enge doorgang, door een flessenbak, onder de agility hoepel, we deden het gewoon! Ik denk dat heel het ritje nog geen vijf minuten geduurd heeft. Ik stapte af met een grote grijns, bedankte mijn paard, en liep met bibberende beentjes met haar naar een lekker graasplaatsje.

Wil je verder nog iets kwijt aan de Bokkers?
Meerdere wegen leiden naar Rome. De ene weg is wat vlakker dan de andere, maar de eindbestemming is altijd haalbaar, zolang je maar creatief en vindingrijk genoeg bent. Voor mij (en velen), is Horse Agility dé oplossing geweest voor heel veel. Agility zorgde ervoor dat ik terug een doel had en dat mijn paard terug een bezigheid had. Dat we het beiden zo ongelooflijk leuk gingen vinden, daar kon ik alleen maar van dromen. De Agility heeft me ook geholpen met mijn eerste stapjes terug in het zadel, omdat ik het door en door bekende kon combineren met ‘het onbekende’. Ondertussen ben ik alweer een jaar intensief aan de slag als Horse Agility instructeur. En ik geniet er met volle teugen van om mensen een oplossing te bieden als ze geen vertrouwen meer hebben in hun paard of als ze niet meer kunnen rijden. Tien jaar geleden was mijn grootste vrees dat ik paarden uit mijn leven moest sluiten, maar niks bleek minder waar. Mijn leven is nu gevuld met paarden, dus ik kan wel stellen dat mijn ongelukken flink bijgedragen hebben tot mijn huidig geluk.

Afbeelding

Afbeelding

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 11:13

Huisdieren in de spotlight
Deze maand staan de border collies van Sassy in the spotlight samen met de schaapskudde die zij samen hoeden.
Sassy kon ons van alles vertellen over het werken met honden en een schaapskudde. Benieuwd? Lees dan snel verder!

* Wat zijn het precies voor schapen en honden (wat voor een soort/ondersoort/type/ras etc.)?
Afbeelding

De kudde waar ik mee mag werken zijn Ardense Voskoppen, een oud belgisch ras. Het is een kudde van momenteel ongeveer 130 schapen. Het is geen heideschaap, maar ook geen echt vleesras; het zit er net een beetje tussen in. De ooien wegen tussen de 55 en 60 kilo gemiddeld, en krijgen ongeveer 1,5 lam per jaar. De meeste ooien krijgen een lam, sommigen een tweeling. De wol is goed genoeg om te kunnen verwerken, en ook al is het commercieel gezien tegenwoordig geen interessant ras, voor een arme boer vroeger was het wel goed, aangezien ze heel sterk en sober zijn. Op alleen gras worden de lammeren snel groot. Op het museum hebben ze meerdere kuddes zeldzame schapenrassen, waaronder o.a.het Belgisch Melkschaap, Houtlanders, Entre-et-Sambre-Meuse, Kempische schapen, Mergellanders. Rassen die allemaal op de lijst van bedreigde diersoorten staan van de Stichting Steunpunt levend erfgoed. Die worden daar (deels) in het stamboek raszuiver gefokt, om zo de oude belgische rassen in stand te kunnen houden.

Mijn honden zijn border collies uit werklijn, momenteel heb ik twee ervaren werkhonden Easy (gefokt door Colin Gordon in Wales) en Jacky (gefokt door herder Toon Coensen in NL), en twee in opleiding voor de kudde. Van de twee jonge honden ben ik vorige week begonnen er eentje (Bill, uit bloedlijnen van Herbert Sehner, die fokt honden die geschikt zijn voor grote kuddes en om aan runderen te werken) een aantal dagen al mee te nemen. Zo kan hij al doende in zijn job groeien. Thuis trainen is toch heel wat anders als daadwerkelijk een hele dag meelopen aan de kudde.

* Hoe ben je terecht gekomen bij deze schaapskudde?
Er was begin 2015 een (part-time) vacature als herder vrijgekomen bij VZW Bokrijk, het openluchtmuseum in Genk.
Daar heb ik op gesolliciteerd en ja, de job gekregen. Voorwaarde was dat iemand zelf ook eigen schapen had, genoeg kennis over schapen en hun verzorging, voldoende ervaring in het hoeden, en referenties kon opgeven die men kon natrekken.

* Hoe lang doe je dit al?
Als betaalde job sinds begin 2015. Daarvoor heb ik werkervaring mogen opdoen als vrijwillige (hulp)herder aan verschillende kuddes. O.a die van Charmille in Frankrijk. Het trainen met de honden ben ik in 2009 mee gestart, met de opleiding van mijn allereerste werkhond, Mika. Ik ben begonnen met een hond op te leiden om zelf mijn eigen schapen thuis te kunnen verplaatsen, daarna begon ik wedstrijden te lopen. Helaas werd Mika ziek toen we goed en wel klasse twee trials zijn gestart. Tja, en toen kwam deze job voorbij en zijn we ons meer gaan richten op het praktijkwerk met de andere honden.

* Wat is het doel van de schaapskudde?
Deze kudde heeft voornamelijk een educatieve functie, om mensen uit te leggen wat het doel van begrazingen is, (o.a. het opschonen en onderhoud van natuurgebieden). Met behulp van de kudde kunnen we uitleg geven over zeldzame rassen, de functie van een kudde van oudsher, de invloed die dat op de vegetatie heeft, uitleg over het "gebruik" in vroegere tijden van een schaap, het vlees, melk, en met name de wolverwerking die van deze kudde op het museum zelf gebeurt. Hier zijn mensen die kaarden, spinnen en verven de wol van "mijn kudde" ter plaatse. Leuk dat bezoekers kunnen zien waar hun wollen trui vandaan komt. Ook kun je kinderen zo de kans geven nog heel dicht bij de natuur te komen, en schapen en lammeren van heel dicht bij te beleven. Van mij mogen de kids ook een keer een schaap of lam van dichtbij komen bekijken, kennismaken en aaien. Dit in tegenstelling tot de kuddes in de begrazingsgebieden; die meestal niet toegankelijk zijn voor publiek.

* Wat is het werk van de honden?
Afbeelding

De honden helpen mij in de ochtend de schapen uit de nachtwei op te halen en op pad te gaan. Wij trekken de hele dag over het gebied waar het museumdeel zich bevindt, ons "werkgebied" is in totaal een 95 hectare groot. Wij doen redelijk wat kilometers aan verplaatsingen, rekening houdend met de kleinste lammeren, al naar gelang de weersomstandigheden, en hoe goed de lammeren mee kunnen lopen we dagelijks meer of minder kilometers. Tussendoor mogen de schapen dan gras eten, herkauwen en uitrusten, waarna we weer verder trekken. Job van de honden is de schapen te "sturen" tijdens verplaatsingen. Soms mogen de schapen een bepaald veld niet op, de honden moeten dan ook begrenzen. Stel, we komen langs een akker waar vlas aangeplant is, de schapen mogen dat niet opeten of kapot lopen. Dan loopt er een hond achter de kudde om ze vooruit te drukken, en de andere hond langs de kudde, tussen de weg en de akker, om te begrenzen. Zo voorkom je dat de schapen het veld ingaan waar je ze niet op wil hebben. Meestal heb ik twee honden bij, een achter de kudde, om ervoor te zorgen dat ze doorlopen, en er geen achterblijvers zijn (soms lijkt het alsof je met een kleuterklas onderweg bent, de lammetjes vinden alles leuk om te spelen en ontdekken telkens wat nieuws :D ) En een hond heb ik meestal voorop aan de lijn, die fungeert als rem, om op tijd de kudde te stoppen. En soms als we op een wat lastiger traject zitten dan werken beide honden tegelijk.

* Wat is het lastigst aan een kudde schapen hoeden?
Als je schapen kunt "lezen" is het niet lastig, dan begrijp je hoe je een hond moet sturen om de schapen daarheen te krijgen waar je ze wil hebben. Maar soms hebben de dames hun eigen ideeën. Wil ik bijvoorbeeld graag de weg naar rechts inslaan, en de dames hebben een ander idee in hun hoofd, die willen dan naar links. Dan moeten de honden overtuigend genoeg zijn om ze te vertellen dat we dan toch echt naar rechts gaan hoor! Als het een heel grote kudde is in een onoverzichtelijk gebied, zoals die van Charmille in Frankrijk dan heb je (of beter gezegd de honden) je handen vol eraan om te zorgen dat alle schapen netjes bij elkaar blijven, en je er geen onderweg verloren laat gaan. Maar ook op Bokrijk, denk je alle schapen mee te hebben dan blijkt dat er zich ergens in een hoekje nog een ooi met twee lammeren verstopt had. Altijd goed kijken of je alles mee hebt. Er zijn dagen dan staan de schapen heel rustig en eten braaf, maar als we op een stuk zijn waar het "eten" ze niet bevalt dan kunnen ze wel eens erg onrustig zijn, dan hebben de honden meer werk om alles in het gareel te houden.
Dan zoeken we meestal maar relatief snel een stuk op met meer of beter eten voor de schapen.En het allermoeilijkste is als je met een vreemde hond te maken krijgt die de schapen verstoort of je werkhond lastig valt. Nu laten mijn honden zich gelukkig niet storen door mensen of dieren, en blijven onverstoorbaar doorwerken, daar ben ik ze heel dankbaar voor.
Soms kom je "hindernissen" tegen onderweg, een brug over het water waar de schapen niet over willen, langs bezoekers met een hond waar de schapen niet langs durven, een flinke plas water waar ze niet doorheen willen, een smalle weg die onoverzichtelijk is. Dan ben ik altijd blij dat ik twee honden mee heb waar ik op rekenen kan, zeker mijn Easy is onze "levensverzekering" onderweg zeg ik wel eens voor de grap. Die hond is goud waard onderweg, hij werkt ook heel zelfstandig, ik denk dat ie 80 procent van de tijd geen commando nodig heeft, hij weet wat te doen. Houdt altijd netjes de schapen bijeen, laat de kudde rustig eten, en waar het nodig is haalt ie uitbrekers of achterblijvers zelfstandig terug.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 11:14

Bokker in het buitenland
Voor Bokkers in het buitenland vroegen we deze keer Bokker SSmonamiSS wat vragen. Zij heeft van 2009 tot en met 2015 in Oostenrijk gewoond.

* Waarom ben je naar Oostenrijk verhuisd?

Mijn ouders hadden in Nederland vijf winkels maar wilden graag wat anders omdat het werken met personeel hun veel stress opleverde. Toen zijn ze gaan zoeken en twee jaar later gingen wij naar Oostenrijk.

* Hoe lang woon je al in Oostenrijk?

Sinds juli 2009. Eerst in Niederau - wildschönau maar nu in Ramsau im Zillertal.

* Wat vind je van Oostenrijk nu je er woont?

Ik vind het er echt geweldig! Ik hou van de mensen, de natuur, het leven. Het is er veel rustiger en in de vakantieperiodes is het heel gezellig met alle gasten!

* Ben je ook in Oostenrijk met paarden bezig? Zo ja, met welke tak(ken)?

Ja ik heb met mijn eigen pony Mon-Ami die we vanuit Nederland hebben meegenomen eventing gedaan. Vooral trainen maar nooit echt op wedstrijd geweest. En ik heb op de stal waar ik stond ook paarden zadelmak gemaakt. Dit vond ik echt superleuk. Heerlijk om zo met die jonge paardjes bezig te zijn en met veel liefde en geduld hun angst te overwinnen!

* Wat is het grootste verschil met Oostenrijk en Nederland binnen de paardensport?

In Oostenrijk rijden ze vooral op Norikers. Niet echt een atleet.. En ligt het niveau gewoon lager. In Nederland zijn de mensen echt bezig om de top te bereiken.

* Wat mis je aan Nederland en wat echt niet?

Het eten natuurlijk. En de vrienden waar je mee opgroeit. Want als je op je 15de emigreert is nieuwe vrienden maken erg lastig! Iedereen heeft zo zijn vaste clubjes en daar kom je bijna niet binnen. Maar wat ik niet mis is de drukte. Als je net weer in Nederland bent is het echt super druk en dat is heel vermoeiend..

* Zou je nog terug willen naar Nederland?

Ik woon op dit moment sinds november weer in Nederland. Ik heb op mijn 15de (winter 2009) in Oostenrijk mijn vriend leren kennen (de skileraar) en wij hebben veel rond gerezen (Italië en Nieuw Zeeland) en gewerkt en gaan nu een studie starten. Om in hopelijk twee jaar weer lekker naar het buitenland te kunnen en daar een camping of pension op te kunnen zetten!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 11:15

Recept van de maand
Ondanks de regelmatig wat tegenvallende weersvoorspellingen, is het toch echt zomer... Barbecuetijd!

Deze keer een recept uit het "Disney kookboek voor kinderen" :+ maar hey, het is echt lekker!

Kippenvleugeltjes met mosterd-honingkorstje

Ingrediënten:
12 kippenvleugeltjes
1 sjalotje
1 teen knoflook
1 dl olijfolie
1 EL sojasaus
1 EL grove mosterd
1 EL vloeibare honing
1 TL kerriepoeder
versgemalen peper

Dep de kippenvleugeltjes droog met keukenpapier en leg ze naast elkaar in een platte schaal.

Pel het sjalotje en snijd dit fijn. Pel de teen knoflook en pers deze uit boven een kommetje, doe hier het sjalotje, de olijfolie, de sojasaus, de mosterd, de honing, de kerriepoeder en de peper bij. Roer alles goed door elkaar.

Schenk de honing-mosterdmarinade over de kippenvleugeltjes, dek de schaal af met aluminiumfolie en zet deze ongeveer twee uur in de koelkast.

Laat ondertussen je vader, moeder, opa de barbecue aansteken! ( :+ kinderkookboek he mensen! Maar goed, je kunt het evengoed een ander laten doen, want zo staat het nu eenmaal in het recept :Y) )

Vet, als de BBQ goed heet is, het rooster in met behulp van een kwastje met olie. Leg de gemarineerde vleugeltjes erop en rooster ze in ongeveer 20 minuten om en om goudbruin en gaar.

Eet smakelijk!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 11:15

Plaatje met een praatje
Een nieuwe rubriek in de BNB!
Een plaatje waar een bijzonder verhaal aan vast zit. En "plaatje" mag je ruim nemen :j Een foto, een tattoo, een schilderij, noem het maar op.

Natuurlijk kun je je zelf opgeven voor deze rubriek, via bnb@bokt.nl.
Let wel even op evt. copyright van het betreffende plaatje!!!

Omdat iemand toch het spits moet afbijten, bood onze eigen Banjer aan om te vertellen waar haar tattoo voor staat:

Banjer schreef:
Aan mij de eer om deze rubriek af te trappen. Mijn plaatjes zijn mijn tattoos... ik heb er meerdere en allemaal staan ze voor "iets" in mijn leven dat heel belangrijk voor me is. Ik ga hier niet over allemaal vertellen, want dan kan ik wel 3 BNB's vullen :D Ik zal er hier een paar praatjes bij een paar plaatjes houden :D

Mijn meest recente tattoo is een portret van de echte Banjer... ze is mijn allerliefste meisje... we zijn komende 2 december 16 jaar samen... we hebben lief en leed gedeeld en we delen nog steeds alles. Waar we in het begin niet veel samen konden, kunnen we nu letterlijk alles... <3 Banjer staat op mijn linker bovenbeen.

Op mijn linker arm staan nog meer portretten. Op mijn onderarm (binnenkant) staat een portret van Bisou, een van mijn eerste ratjes. Een zeldzaam lief en makkelijk ratje. De tattoo met haar portret staat symbool voor mijn liefde voor alle ratjes.

Verder heb ik ook nog portretten van Kyra en Nikita op mijn arm staan, mijn honden die helaas al zijn overleden.

Kyra (bovenarm, buitenkant) is mijn eerste hond. Mijn vader maakte ooit een keer de fout om tijdens een vakantie te laten vallen dat hij er wel eens over dacht om een hond te nemen. Toen zijn mijn moeder en ik gaan samenwerken en hoppa, nog geen twee maanden later woonde Kyra bij ons. :D Kyra heeft me door een hele zware periode heen geholpen. Toen ik voor de tweede keer eindexamen HAVO moest doen, raakte ik dusdanig overspannen dat ik straatvrees kreeg. Ik heb toen een maand of negen binnen gezeten en dankzij Kyra is het "genezingsproces" een stuk sneller gegaan.

De hond aan de binnenkant van mijn bovenarm is Nikita. Toen ik op mezelf ging wonen, kreeg ik Kyra niet mee van mijn ouders. Beetje jammer :)) Op een bepaald moment kreeg ik de kans dat Nikita bij me mocht komen wonen. Gelukkig klikte het goed met Kyra en al snel waren ze onafscheidelijk. Ook Nikita heeft me door een bijzonder moeilijke periode heen gesleept (samen met Kyra).

Boven het portret van Kyra staat nog een pootafdruk van Nikita. Een echte pootafdruk. Daarom is die ook wat scheef, want Nikita had wat scheve pootjes. We hebben haar pootje op een stempelkussen gezet en daarna op een stukje papier. :D

En natuurlijk mag mijn allereerste tattoo niet ontbreken. Deze staat op mijn rechter bovenarm en het is het logo van de Chippendales. "Vroegah" ging ik de Chippendales achterna door heel Europa. Ik heb in totaal zo'n 85 shows gezien. Voor mij was het op dat moment niet meer dan logisch dat mijn eerste tattoo het logo zou worden. Het grappigste momentje was wel toen een van de jongens (waar ik nu overigens nog steeds wel eens contact mee heb) in Weston Super Mare (UK) naar me toe kwam en vroeg "Can I have a picture with you and your tattoo?" :))

In totaal heb ik bijna 20 tattoos. Wil je het verhaal achter meer plaatjes horen, stuur me dan gerust een pb. :D

Portret van Banjer
Afbeelding

Portret Bisou:
Afbeelding

Portret Kyra:
Afbeelding

Portret Nikita:
Afbeelding

Pootafdruk Nikita:
Afbeelding

En tot slot mijn allereerste tattoo:
Afbeelding

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 11:16

Volgtopics van de maand
Vanaf deze maand hebben wij een nieuw rubriek in onze nieuwbrief, namelijk volgtopics van de maand. Om te beginnen hebben wij een extra gevulde lijst met leuke volgtopics. Volg je mee?

Fotograferen is voor sommige mensen een hele leuke bezigheid. Soms ben je zelfs nog drukker bezig met de voorbereidingen, dan met fotograferen zelf. Kortom, er zit soms heel wat tijd in deze hobby. Deze bokker gaat graag een stapje verder, namelijk een eigen studio bouwen. Dit topic kun je hier volgen.

Iedereen droomt wel eens over een eigen stal. Maar ja, daar gaat natuurlijk erg veel tijd in zitten. Maar als je deze tijd hebt, waarom dan niet benutten aan het bouwen van je eigen stal? Deze bokker heeft deze zomer een hele leuke bezigheid, namelijk het bouwen van haar eigen stal!

Bij het kopen van een groen paard dat alles nog moet leren, zul je veel tijd en geduld moeten hebben. Bokker Leo is deze uitdaging aangegaan, en besloot in 2015 een topic te openen om haar nieuwe aanwinst en de progressie te laten showen aan de bokkers. Een jaar later heeft haar paard al het één en ander bijgeleerd. Hier kun je het topic volgen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 11:24

Bokt-vriendschappen en bokt-relaties
Deze maand hebben we wederom een bijzondere Bokt-vriendschap. ElineS heeft dankzij een topic op Bokt een aantal vriendinnen leren kennen. In deze BNB vertelt Eline samen met BNB Redactielid Banjer over hun vriendschap.

ElineS & Banjer schreef:
* Hoe hebben jullie elkaar leren kennen?

ElineS: Door een topic op Bokt. Hoe anders, als boktvriendinnen :D . Ik had een topic geplaatst toen ik in het ziekenhuis lag. Ik had een breuk in mijn nek en rug en drie breuken in mijn bekken opgelopen. Omdat ik weinig te doen had in het ziekenhuis, behalve stil liggen, opende ik een topic op bokt. Niet dat ik veel kon typen. Mijn eerste berichten waren één of twee zinnen, want ik was teveel onder de morfine om echt veel te kunnen schrijven, maar uiteindelijk kon ik dat wel en werd dat topic echt een plek waar ik alle problemen, frustraties en verdriet kwijt kon. Ik heb van wel meer dan 150 bokkers kaarten gehad <3 . Sommige stuurden chocola mee, bloemen of ballonnen. En sommigen vonden een kaart niet voldoende en stuurden zichzelf, zoals Vera (Banjer).

Banjer: het topic van Eline greep me erg aan. Ik had direct het gevoel dat ik iets voor haar wilde doen. Gaandeweg het topic bleek Eline het leuk te vinden om bezoek te ontvangen. Het was voor mij een kleine moeite om naar het ziekenhuis te gaan. Groningen is voor mij slechts 40 minuten met de trein en met mijn abonnement reis ik in de weekenden onbeperkt met alle treinen in Nederland.

* Hoe lang zijn jullie al vriendinnen?
ElineS: Oef, geen idee eigenlijk. Even scrollen in ons Whatsapp gesprek :') Op 1 augustus stuur ik mijn eerste bericht naar haar.
"Hallo, ik ben Eline. Dacht app je even voor mijn telefoonnummer."
Als antwoord kreeg ik
"Eline B***? (Ken meerdere Elines)"
"Nee, Eline van Bokt."
"Ooooow, Eline!"

Thanks Vera :') De dag erna kwam ze langs, daarna een tweede keer, een derde keer etc. Maar vanaf welk moment we echt vriendinnen zijn geworden, dat weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar er was wel meteen een klik.

Banjer: De klik was er inderdaad meteen. De eerste app was wat verwarrend, want ik ken meerdere Elines. Het exacte moment van vriendschap is inderdaad lastig te bepalen, maar we houden voor het gemak maar 2 augustus aan, de dag van onze eerste ontmoeting :D

* Wat was jullie eerste indruk van elkaar?

ElineS: Op bokt zelf en Whatsapp kon ik nog niet goed een beeld van haar vormen. Ik had geen idee wat voor persoon ze was, behalve dat ze heel lief leek te zijn en heel zorgzaam. Ik had mijn echte eerste indruk dus pas op onze eerste ontmoeting. Ze had haar blonde haren in een lage staart en kleren aan met iets met een legerprint, geloof ik, en een tas of vest, of beide. Het was iets van Zumba, want ze gaf Zumbalessen. Ik weet het niet heel goed meer, want ik kreeg toen nog veel pijnmedicatie, dus de hele ontmoeting is een vage herinnering; als een droom. Volgens mij zou ik daarnaast onder mijn morfine high van iedereen een goede eerste indruk hebben gekregen :') . Gelukkig bleef mijn goede eerste indruk van Vera over de tijd heen onveranderd.

Banjer: Eline kwam op mij over als een hele lieve meid, die door een moeilijke periode heen ging (zeg nou zelf: het is niet niks om met al die breuken in het ziekenhuis te liggen. :D Ze bleek inderdaad een hele lieve meid te zijn. Rustig en zorgzaam, want ondanks haar eigen leed bleef ze zich ook bekommeren om anderen.

* Hebben jullie elkaar in het echt ontmoet? Hoe ging dat?
ElineS: Ik vond de eerste ontmoeting wel spannend. Ik wil altijd een goede eerste indruk maken, maar wanneer je met een nekkraag in een ziekenhuisbed ligt met wallen onder de ogen en vet haar, dan is een goede eerste indruk maken best wel lastig. Gelukkig maakte het haar allemaal niets uit. Ik was snel op mijn gemak bij Vera, want ze was lekker down to earth en heel lief en attent. Ze kende me eigenlijk alleen maar via een topic, maar was bereid om naar me toe te komen en me gezelschap te houden. Dan ben je gewoon een goed persoon. Verder weet ik er nog weinig van, zoals ik net al zei, door de medicatie.

Banjer: Ik was voor onze eerste ontmoeting minstens net zo nerveus. Wat zou ze van me vinden? Zou ik niet enorm tegenvallen in het echt? Wat ga ik in godsnaam zeggen tegen iemand die in het ziekenhuis ligt? Gelukkig was mijn vriend daar om me een spreekwoordelijke schop onder mijn kont te geven. Hij zei "Gewoon gaan, begin een gesprek en zie hoe het loopt", dus dat heb ik gedaan. En ik heb me, zoals wel vaker :P , druk gemaakt om niets. Het was echt supergezellig en we hebben van alles besproken. :D Het is me helaas niet gelukt om een van mijn beloftes na te komen: McDonaldsvoer het ziekenhuis in smokkelen. Maar we spreken snel weer af en dan gaan we naar de grote gele M :Y)

* Welke interesses delen jullie?
ElineS: Paarden natuurlijk. Zij heeft een paard. Ik heb een paard en een shet. Maar over paarden praten we niet veel. We praten wel veel over ratten. We zijn we beide namelijk rattenliefhebbers. Ja, als huisdieren. Vera heeft een leuke grote rattenfamilie en ik heb vroeger ratten gehad. Ik had 15 mooie lieve mannen. Maar ratten leven niet heel lang en toen mijn laatste mooie mannen overleden waren ben ik ermee gestopt. Ze gaven veel liefde, maar het was ook heel veel verdriet als er weer één overleed of ingeslapen moest worden.

Ik had dus geen ratten meer, maar Vera wel en toen ze erachter kwam dat ik ook dol op ratten was kwam ze met het idee om twee van haar ratten mee te nemen naar het ziekenhuis. We waren allemaal manieren aan het bedenken hoe Vera de diertjes mee naar binnen kon smokkelen. In haar trui, in haar sporttas, vest over het reismandje heen etc. Toch, toen het er serieus op aankwam leek het ons beter als ik naar buiten kwam. Tamme ratten zijn best wel hygiënische dieren, maar in een ziekenhuis waar mensen liggen die al kunnen sterven van een verkoudheid... Nee.

Ik kon gelukkig al in een rolstoel zelf mijn weg naar beneden vinden. We gingen ergens zitten en ik nam haar lieve meisjes bij me op schoot. We kregen wel wat bekijks en vragen van omstanders, maar voor de rest zaten we op een rustige plek en kon ik er echt even van genieten. Ik miste mijn hond en mijn katten. Ik miste dieren in het algemeen, dus dit was voor mij echt heel veel waard.

Vera heeft me toen wel weer aangestoken met de rattenziekte. Er staat hier ondertussen een rattenkooi in mijn slaapkamer. Die heb ik gewoon van haar gekregen, gratis. Dat was ook zo lief. Hij staat hier al een tijd leeg, maar volgende week komen er zeer waarschijnlijk nieuwe bewoners in en ik kan niet wachten.

Banjer: inderdaad paarden. Maar ook honden en ratjes. Eline heeft een geweldig hondje waar ze net zo gek op is als ik op mijn honden. :D Al snel kwamen we er ook achter dat we ratten als gemeenschappelijke liefde hebben. En al snel was het voor mij duidelijk dat ik een keer met ratjes naar het ziekenhuis zou gaan. We hebben, zoals Eline al schrijft, overwogen om de ratjes mee naar binnen te smokkelen, maar al snel kwamen we beiden tot de conclusie dat dat geen strak plan was. De weergoden waren ons gelukkig gunstig gezind, dus toen Eline zelf met haar rolstoel naar buiten kon komen, hebben we voor de deur afgesproken en ik had twee hele lieve en rustige rattenmeisjes meegenomen. Er waren zelfs mensen die ons aanspraken over de ratjes en een meneer durfde zelfs ook de ratjes te aaien :D

* Mochten jullie ver uit elkaar wonen: Hoe houden jullie contact?
ElineS: Niet heel ver. Ik woon in Assen en aangezien Vera bij haar profiel 'In een Spookhuis' heeft staan zal ik alleen maar zeggen dat ze in provincie Groningen woont. We zien elkaar alleen niet heel vaak. Ik kan niet heel makkelijk reizen en Vera houd niet zo van auto's. We hebben vooral contact via de app. Maar we spreken binnenkort weer af en dan weet ik zeker dat we het weer leuk zullen hebben. Ik heb in ieder geval van een zeer negatieve ervaring in mijn leven er iets positiefs op na gehouden en daar ben ik heel blij mee.

Banjer: Assen en mijn woonplaats liggen inderdaad niet zo heel ver uit elkaar. Met de trein is het maar een uurtje (en dat is incl. overstap). We appen vaak en we spreken ook af. Het autorijden is voor mij inderdaad lastig. Ik word namelijk heel snel misselijk in auto's. Ik heb zelf ook een operatie (+ revalidatie) achter de rug, dus we hebben elkaar al veel te lang niet meer gezien. Maar binnenkort spreken we dus weer af en dan gaan we naar de grote gele M :D

Eerste ontmoeting in het ziekenhuis:
Afbeelding

Eline met de ratjes (en steunkousen :P )
Afbeelding

Vera, Eline en Szia
Afbeelding

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 11:25

Een dag uit het leven van...

Er is mij gevraagd of ik een dag uit het leven van mij als Community Manager voor Bokt wil beschrijven. Bij dezen! Mijn dagen zijn eigenlijk allemaal anders. Vandaag ziet mijn dag er zo uit: om 8 uur gaat de wekker. Na even wat opstaan-ontwijkend-gedrag spring ik onder de douche. Rond half 9 zit ik met een bakje kwark achter mijn bureau. Voordeel van mijn werk is dat ik dat eigenlijk altijd vanuit huis doe en dus heel snel op mijn werkplek zit. :+ Eenmaal per week werken Bart en ik samen, dan ga ik naar hem of komt hij bij mij.

Eerst lees ik de topics bij waarin ik zelf heb gepost, zo nodig reageer ik daar. Daarna lees ik de teamfora bij en tenslotte doe ik een rondje over het grote Bokt. Even kijken wat er gebeurd is in de paardenwereld door het bijlezen van de Voorpagina Nieuws-berichten, even een rondje op de fora om interessante berichten te lezen en mooie foto's te bekijken. Soms speelt er op de teamfora iets waarvoor ik behoorlijk wat bij moet lezen. Dan doe ik dat en probeer ik mijn collega's te helpen door mee te denken om tot een oplossing voor iets te komen. Meestal ben ik hiermee 1 a 2 uurtjes zoet.

Vanmiddag heb ik een afspraak met Olympia, Amaryllis en Goldenarrow. Samen gaan we dit jaar weer een leuk programma voor Horse Event in elkaar zetten. We hebben bij Amaryllis thuis afgesproken, dus daar rij ik zo naartoe. Mijn lunch neem ik mee in de auto.

Horse Event is een van de projecten die op mijn bordje ligt. Ik ben eindverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van Bokt.nl op Horse Event. De programmering is daar een onderdeel van. We hebben verschillende onderdelen: presentaties, workshops en kennismakingsclinics, hierbij helpen Olympia, Amaryllis en Goldenarrow. Maar daarnaast is bijvoorbeeld ook de inrichting van de lounge iets waar ik samen met de organisatie achter Horse Event (Academy Bartels) en Bart naar kijk.

Wat de programmering betreft heb ik ook regelmatig overleg met de organisatie achter Horse Event omdat zij een aantal mensen op het programma hebben die voor ons ook interessant zijn, maar ook omdat we willen zorgen dat we zo min mogelijk hinder hebben van elkaar. In de omliggende ringen zijn namelijk ook allerlei activiteiten en dan ligt geluidsoverlast op de loer. Later deze week heb ik daarom een belafspraak met Academy Bartels. Dus als ik straks terug ben van het overleg over het programma, zal ik daarvan een samenvatting maken zodat ik dat kan bespreken met de organisatie van Horse Event. Daarnaast werp ik nog een blik op de terreinindeling om te zien of we voor onze lounge een goede plek hebben en of we wellicht nog iets kunnen verbeteren aan de indeling. Dat kan ik dan ook gelijk bespreken.

Inmiddels is het dan het einde van de middag, meestal ga ik dan even mijn eigen paarden verzorgen en een werkje geven. Daarna kom ik thuis, ga ik even eten en dan ga ik nog even met de laptop op schoot op de bank zitten. Er liggen altijd nog wel wat vragen of kleine klusjes die ik kan doen. Afhankelijk van wat er ligt werk ik nog 1 a 2 uurtjes, daarna gaat de laptop uit. :)

Afbeelding

Ik werk niet elke avond door hoor. Tweemaal per week ga ik hardlopen in het bos met de vereniging waar ik lid ben en daarnaast spreek ik regelmatig met vrienden af. Maar het is wel een groot voordeel van mijn werk dat ik zo flexibel kan zijn. Als de hoefsmid bijvoorbeeld komt, of ik moet naar de dierenarts met een van de paarden, dan kan dat. Ik werk dan gewoon 's avonds of in het weekend nog even door. En in de weken net voor Horse Event maak ik hele lange dagen en soms schiet me 's nachts ineens iets te binnen dat nog moet gebeuren.

Kortom: ik heb een leuke en afwisselende baan bij Bokt.nl! :j

Afbeelding

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 06:36

Bedankt maar weer voor de super leuke BNB echter het linkje van opvallende gebeurtenissen en dan figuratie klusjes klopt bij mij niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 07:17

O jongens dank je wel voor mijn slappe lach op de vroege ochtend. Had kennelijk een paar topics gemist maar de laatste heeft me net flink aan het lachen gemaakt.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 07:56

Weten jullie dat jullie een gebruiker in de spotlights hebben staan die schijnbaar permanent een ban heeft ? Kletskouz

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 11:15

Leuk geworden het stukje over ons werk als schaapsherder :D

Ik heb ook in een deuk gelegen over de quotes... :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 11:20

Leuke nieuwsbrief! :D

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 11:43

Bedankt voor de meldingen! We gaan deze in behandeling nemen :)

Iedereen weer bedankt voor de leuke reacties :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:34

Wat leuk dat mijn topic ook genoemd is :D

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 17:12

Mondy schreef:
Weten jullie dat jullie een gebruiker in de spotlights hebben staan die schijnbaar permanent een ban heeft ? Kletskouz

Erg bedankt voor je oplettendheid! Het is inmiddels gewijzigd. Bedankt! :)

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 18:57

Super leuk dat mijn topic erin staat.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:06

Nayomie schreef:
Mondy schreef:

Erg bedankt voor je oplettendheid! Het is inmiddels gewijzigd. Bedankt! :)

Zag t ook naar toevallig :)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:28

Wat gaaf dat jullie het topic van Rock in de nieuwsbrief noemen! Erg leuke verrassing!

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 17:53

Oh wat leuk! Mijn topic over het figureren staat er ook in! Tof!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 18:26

Die quotes, supergrappig :P Ik lees eigenlijk nooit de BNB :o maar nu ik erin sta moest ik wel natuurlijk. En ik ga het nu gewoon elke maand lezen. Leuk in elkaar gezet, leuke verhalen en topics die ik anders gemist had.