[AG] De meest angstaanjagende hindernissen ter wereld

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:35

Pfft, ik kreeg altijd al kriebels op een steile duin :')

Vanaf mijn computer vind ik ze al angstaanjagend genoeg en ik denk ook dat mijn paard het spannend genoeg vindt om er alleen maar langs te lopen :P

Kesje

Berichten: 659
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:37

Hoe die ruiter er bij staat op de laatste foto, hilarisch _/-\o_

Ik heb die sprong bij Burghley in het echt gezien, ik vond er daar wel meer van in dit rijtje passen. Allemachtig hee....prachtig om te zien hoor, ik zou zelf ook wel cross willen rijden, maar dan liever iets minder heftig :+

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:37

Mijn pony van 1.53 kan onder de meeste hindernissen door :D

RenskeG

Berichten: 1250
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:38

Dribbel schreef:
Ik denk dat er even wat relativeringsvermogen in dit topic nodig is, ja dit zijn enorme hindernissen, maar spreken over paarden eroverheen jagen en dat losse balken beter zijn is niet geheel correct. Het nadeel van losse balken is dat ze tussen de benen van het paard kunnen komen, wat gevaarlijker kan zijn dan een vaste hindernis waar een paard op kan afzetten. Verder is het niet zo dat dit alleen een kick is voor de ruiter. Paarden die dit soort wedstrijden lopen krijgen een kick uit wat ze doen. Verder zijn heggen zo gemaakt dat paarden er niet helemaal over moeten, maar er doorheen springen. Deze paarden leven voor deze sport en staan te stuiteren om te mogen starten. Dit zijn zeker geen makkelijke hindernissen, maar het is niet zo dat paarden de dood in gejaagd worden, niet in de hunt, niet in de cross, niet bij het springen en niet in het racen. Dat wil niet zeggen dat het niet gevaarlijk is voor paard en ruiter. Elke sprong is gevaarlijk, maar het hangt af van de training van paard en ruiter hoe gevaarlijk is sprong in werkelijkheid is.

AMEN!! _/-\o_

Deze paarden zijn echt wel getraind hoor en moeten echt niet van de een op de andere dag over deze hindernissen. Hindernis 1 bijv, die greppel er tussen is daar 3 meter maar dat oefen je eerst door de afstand kleiner te maken. Net als dat een paard niet meteen een 1.40m hindernis hoeft te springen! Alles is een kwestie van trainen en idd wat lef.

Over die heg met prikkeldraad: het draad is deels open gemaakt. Aan de andere kant van de heg hangen (zeer waarschijnlijk) lintjes zodat men weet waar men veilig kan springen. That's hunting!

En voor degenen die zeggen dat dit niet natuurlijk is: op je paard gaan zitten is überhaupt al iets tegen natuurlijks. Wijken, schouderbinnenwaarts, piaffe, passage enz enz doet een paard in de natuur ook echt niet!

melissapupa
Berichten: 1091
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:50

Lusitano schreef:
Ik vind eigenlijk alleen de laatste foto grappig.
Die andere hindernissen vind ik onverantwoordelijk en levensgevaarlijk.
Ik zou mijn paard (die zelfs niet over een balk heen kan springen overigens) daar niet op riskeren en snap niet goed dat andere mensen dat wel doen.

je bent in mijn mening niet wijs als je zulke hindernissen durft te nemen

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Re: [AG] De meest angstaanjagende hindernissen ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:51

Jeetje wat een ongenuanceerd geschreeuw. De ruiters zijn niet wijs en onveantwoordelijk. De paarden worden de dood in gejaagd etc.

Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Re: [AG] De meest angstaanjagende hindernissen ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:04

Ik vind dit ook onverantwoordelijk. Egoïstisch zelfs om je paard hierover heen te jassen. :n

Blixem
Berichten: 1942
Geregistreerd: 13-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:13

RenskeG schreef:
Dribbel schreef:
Ik denk dat er even wat relativeringsvermogen in dit topic nodig is, ja dit zijn enorme hindernissen, maar spreken over paarden eroverheen jagen en dat losse balken beter zijn is niet geheel correct. Het nadeel van losse balken is dat ze tussen de benen van het paard kunnen komen, wat gevaarlijker kan zijn dan een vaste hindernis waar een paard op kan afzetten. Verder is het niet zo dat dit alleen een kick is voor de ruiter. Paarden die dit soort wedstrijden lopen krijgen een kick uit wat ze doen. Verder zijn heggen zo gemaakt dat paarden er niet helemaal over moeten, maar er doorheen springen. Deze paarden leven voor deze sport en staan te stuiteren om te mogen starten. Dit zijn zeker geen makkelijke hindernissen, maar het is niet zo dat paarden de dood in gejaagd worden, niet in de hunt, niet in de cross, niet bij het springen en niet in het racen. Dat wil niet zeggen dat het niet gevaarlijk is voor paard en ruiter. Elke sprong is gevaarlijk, maar het hangt af van de training van paard en ruiter hoe gevaarlijk is sprong in werkelijkheid is.

AMEN!! _/-\o_



Deze paarden zijn echt wel getraind hoor en moeten echt niet van de een op de andere dag over deze hindernissen. Hindernis 1 bijv, die greppel er tussen is daar 3 meter maar dat oefen je eerst door de afstand kleiner te maken. Net als dat een paard niet meteen een 1.40m hindernis hoeft te springen! Alles is een kwestie van trainen en idd wat lef.

Over die heg met prikkeldraad: het draad is deels open gemaakt. Aan de andere kant van de heg hangen (zeer waarschijnlijk) lintjes zodat men weet waar men veilig kan springen. That's hunting!

En voor degenen die zeggen dat dit niet natuurlijk is: op je paard gaan zitten is überhaupt al iets tegen natuurlijks. Wijken, schouderbinnenwaarts, piaffe, passage enz enz doet een paard in de natuur ook echt niet!



hier ben ik het ook wel mee eens :j

7ofhearts

Berichten: 2751
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: [AG] De meest angstaanjagende hindernissen ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:29

Voor mij ligt het verschil bij het inschattingsvermogen van het paard op de hindernis.
De ruiter wéét waar hij het paard voor zet en zal dat hopelijk naar eer en geweten doen.
Het is echter het páárd dat springt en als je te maken krijgt met hoogteverschillen in de afsprong en of landing dan heb ik daar al moeite mee.
Ook de breedte vind ik bizar.......het paard springt maar moet maar zien hoe het aan de overkant komt.
Er komen zó veel krachten op de benen te staan dat bij de minste en geringste inschattingsfout ( wáár die al mogelijk is ) een breuk in een klein hoekje zit.

Een muur van over de twee meter bij een concours is ook al een heel ding waarop je aanrijd, maar de ondergrond is stabiel en het paard wéét dat de blokken er bij het minste en geringste af vallen.
Bovendien staat bij zo een muur niet nog eens bij wijze van "grap "nóg eens een hindernis opgesteld.....
onder het mom van "kijken of "die "dat ook nog springt"
Genoeg is gewoon genoeg.

Ik ben er van overtuigd dat minder indrukwekkende hindernissen op een military nog steeds een goed beeld van de prestaties van paard en ruiter kunnen weergeven, dat is voor het publiek mogelijk ook leuker.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:37

RenskeG schreef:
Dribbel schreef:
Ik denk dat er even wat relativeringsvermogen in dit topic nodig is, ja dit zijn enorme hindernissen, maar spreken over paarden eroverheen jagen en dat losse balken beter zijn is niet geheel correct. Het nadeel van losse balken is dat ze tussen de benen van het paard kunnen komen, wat gevaarlijker kan zijn dan een vaste hindernis waar een paard op kan afzetten. Verder is het niet zo dat dit alleen een kick is voor de ruiter. Paarden die dit soort wedstrijden lopen krijgen een kick uit wat ze doen. Verder zijn heggen zo gemaakt dat paarden er niet helemaal over moeten, maar er doorheen springen. Deze paarden leven voor deze sport en staan te stuiteren om te mogen starten. Dit zijn zeker geen makkelijke hindernissen, maar het is niet zo dat paarden de dood in gejaagd worden, niet in de hunt, niet in de cross, niet bij het springen en niet in het racen. Dat wil niet zeggen dat het niet gevaarlijk is voor paard en ruiter. Elke sprong is gevaarlijk, maar het hangt af van de training van paard en ruiter hoe gevaarlijk is sprong in werkelijkheid is.

AMEN!! _/-\o_





Deze paarden zijn echt wel getraind hoor en moeten echt niet van de een op de andere dag over deze hindernissen. Hindernis 1 bijv, die greppel er tussen is daar 3 meter maar dat oefen je eerst door de afstand kleiner te maken. Net als dat een paard niet meteen een 1.40m hindernis hoeft te springen! Alles is een kwestie van trainen en idd wat lef.

Over die heg met prikkeldraad: het draad is deels open gemaakt. Aan de andere kant van de heg hangen (zeer waarschijnlijk) lintjes zodat men weet waar men veilig kan springen. That's hunting!

En voor degenen die zeggen dat dit niet natuurlijk is: op je paard gaan zitten is überhaupt al iets tegen natuurlijks. Wijken, schouderbinnenwaarts, piaffe, passage enz enz doet een paard in de natuur ook echt niet!



een paard maakt wel degelijk dressuur bewegingen in de natuur...de mens heeft ze alleen geperfectioneerd.Mijn fries maakt changementen en piaffes en pirouettes,gewoon in de wei.Nee,die heb ik hem niet geleerd hoor.
daarintegen springt een paard in de natuur alleen als het niet anders kan.
Maar je hebt gelijk als je zegt dat het om te beginnen al niet natuurlijk is om op een paard te gaan zitten :D

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: [AG] De meest angstaanjagende hindernissen ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:45

sorry dat ik t zeg maar ik noem dit enkel leed vermaak voor de ruiters zelf, ik vind t gewoon idioot dat mensen hun paarden over zulke hindernissen heen slaat/jaagt en voor wat? de kick?
en wat als de paard de hindernis niet haalt? nee ik vind t gewoon absurd.

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:12

NathalietjeB schreef:
sorry dat ik t zeg maar ik noem dit enkel vermaak voor de ruiters zelf.


Datzelfde kun je je afvragen bij de laatste foto. Maar dat is weer een hele andere discussie. :')

Moonlightje

Berichten: 7073
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Oude-Tonge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:17

Bizar! Geen andere woorden voor

Shylah

Berichten: 468
Geregistreerd: 06-08-05

Re: [AG] De meest angstaanjagende hindernissen ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:20

Wow wat een machtige hindernissen worden hier afgebeeld! Hoe kom je er op om zoiets te bedenken?
Ik zou er niet overheen durven!

Van sommige hindernissen vraag ik me af hoe je er überhaupt overheen komt? Hoe bouw je een training hiervoor op?

LOL de laatste foto is geniaal, hoe de ruiter ook op de achtergrond staat "Zucht, hij doet het weer..." XD

kimbrrr

Berichten: 134
Geregistreerd: 26-03-13
Woonplaats: Overijssel

Re: [AG] De meest angstaanjagende hindernissen ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:27

Brrr, brak dat een na laatste paard in het filmpje bij die 3meter diepe afgrond nou zn been? :?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:28

UK_eef schreef:
NathalietjeB schreef:
sorry dat ik t zeg maar ik noem dit enkel vermaak voor de ruiters zelf.


Datzelfde kun je je afvragen bij de laatste foto. Maar dat is weer een hele andere discussie. :')



dat kun je je gewoon afvragen bij iedereen die op een paard gaat zitten.Volgens mij loopt een paard veel lekkerder zonder iemand op zijn rug en zo een strak vastgebonden zadel.Uitsluitend vermaak voor de mens dus,want de noodzaak om je te verplaatsen per paard is er niet echt meer :D

JustEnjoy

Berichten: 138
Geregistreerd: 21-05-09
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:32

RenskeG schreef:
Dribbel schreef:
Ik denk dat er even wat relativeringsvermogen in dit topic nodig is, ja dit zijn enorme hindernissen, maar spreken over paarden eroverheen jagen en dat losse balken beter zijn is niet geheel correct. Het nadeel van losse balken is dat ze tussen de benen van het paard kunnen komen, wat gevaarlijker kan zijn dan een vaste hindernis waar een paard op kan afzetten. Verder is het niet zo dat dit alleen een kick is voor de ruiter. Paarden die dit soort wedstrijden lopen krijgen een kick uit wat ze doen. Verder zijn heggen zo gemaakt dat paarden er niet helemaal over moeten, maar er doorheen springen. Deze paarden leven voor deze sport en staan te stuiteren om te mogen starten. Dit zijn zeker geen makkelijke hindernissen, maar het is niet zo dat paarden de dood in gejaagd worden, niet in de hunt, niet in de cross, niet bij het springen en niet in het racen. Dat wil niet zeggen dat het niet gevaarlijk is voor paard en ruiter. Elke sprong is gevaarlijk, maar het hangt af van de training van paard en ruiter hoe gevaarlijk is sprong in werkelijkheid is.

AMEN!! _/-\o_

Deze paarden zijn echt wel getraind hoor en moeten echt niet van de een op de andere dag over deze hindernissen. Hindernis 1 bijv, die greppel er tussen is daar 3 meter maar dat oefen je eerst door de afstand kleiner te maken. Net als dat een paard niet meteen een 1.40m hindernis hoeft te springen! Alles is een kwestie van trainen en idd wat lef.

Over die heg met prikkeldraad: het draad is deels open gemaakt. Aan de andere kant van de heg hangen (zeer waarschijnlijk) lintjes zodat men weet waar men veilig kan springen. That's hunting!

En voor degenen die zeggen dat dit niet natuurlijk is: op je paard gaan zitten is überhaupt al iets tegen natuurlijks. Wijken, schouderbinnenwaarts, piaffe, passage enz enz doet een paard in de natuur ook echt niet!



Hier kan ik mij alleen maar bij aansluiten, helemaal mee eens!

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:35

%)

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 22:55

Dribbel schreef:
Ik denk dat er even wat relativeringsvermogen in dit topic nodig is, ja dit zijn enorme hindernissen, maar spreken over paarden eroverheen jagen en dat losse balken beter zijn is niet geheel correct. Het nadeel van losse balken is dat ze tussen de benen van het paard kunnen komen, wat gevaarlijker kan zijn dan een vaste hindernis waar een paard op kan afzetten. Verder is het niet zo dat dit alleen een kick is voor de ruiter. Paarden die dit soort wedstrijden lopen krijgen een kick uit wat ze doen. Verder zijn heggen zo gemaakt dat paarden er niet helemaal over moeten, maar er doorheen springen. Deze paarden leven voor deze sport en staan te stuiteren om te mogen starten. Dit zijn zeker geen makkelijke hindernissen, maar het is niet zo dat paarden de dood in gejaagd worden, niet in de hunt, niet in de cross, niet bij het springen en niet in het racen. Dat wil niet zeggen dat het niet gevaarlijk is voor paard en ruiter. Elke sprong is gevaarlijk, maar het hangt af van de training van paard en ruiter hoe gevaarlijk is sprong in werkelijkheid is.


ik vind het een mooi indrukwekkend rijtje, alle hindernissen zijn op hun manier uniek en vragen veel van de kunde van paard en ruiter. Natuurlijk is dit niet aan Bokt besteed, het zijn de top hindernissen van OS, en andere topwedstrijden met een enorme history.
relativeren? Ja en nee, wereldrecords die meer dan 20 jaar lang staan zeggen genoeg over de unieke prestaties, net als de unieke prestaties van onze springruiters op de WEG, Ankie en het dressuur team op de 0S, die willen we niet relativeren.

gevaarlijk? mijn advies; Don,t do this at home :)

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Re: [AG] De meest angstaanjagende hindernissen ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 22:58

Natuurolijkk moet niemand dit thuis even gaan proberen. Relativeren bedoel ik meer in de reacties die geplaatst worden die moord en brand schreeuwen en termen gebruiken als mishandeling e.d. Daarme wil ik de records en prestaties geen schade aan doen of naar beneden halen.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: [AG] De meest angstaanjagende hindernissen ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 23:43

De wal uit de derby is niet zo moeilijk als het lijkt. Al deze hindernissen zijn alleen voor het hoogste niveau en daar werk je als combinatie naartoe. En geen enkel paard laat zich dwingen om deze hoge hindernissen te springen als hij dat niet wil.

vickers
Berichten: 680
Geregistreerd: 07-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 00:09

Monster sprongen zitten erbij, deze sprongen neem je natuurlijk niet zo maar.
De sprongen die aan de andere kant lager liggen lijken mij (daar het paard het niet kan zien) doodeng.
Echter met de juiste training en het geschikte paard zou ik de volgende sprongen best een keer in mijn leven willen nemen: 1,4,6,8.9 en 10.

Johnie

Berichten: 523
Geregistreerd: 04-03-11
Woonplaats: utrecht

Re: [AG] De meest angstaanjagende hindernissen ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 01:23

Echt verschrikkelijk dat die paarden sommige sprongen moeten nemen.
Het is daarintegen wel "leuk" om te zien in het laatste filmpje dat paarden echte kudde dieren zijn en ze mekaar (bijna) altijd volgen. Minder leuk is natuurlijk dat het levensgevaarlijke situaties oplevert.

liedje89
Berichten: 7156
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 01:50

Ik denk dat het gevaarlijker is om mij over een hindernis van 1m te sturen met een doodmakke manege knol dan het ruiters en paarden die hiervoor jaren getraind hebben om over dergelijke hindernissen springen :+

Een aantal vind ik trouwens wel een beetje overdreven hoor, wat doet het feit dat die goot bij die eerste zo verschrikkelijk diep is nu voor bijdrage aan die hindernis? Je zou die afstand toch ook kunnen springen zonder dat je meteen gevaar loopt op zo'n val?

Sannnn
Berichten: 4815
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 09:55

Wel typisch bokt weer deze reactie's..... En sommige zijn erg kort door de bocht en zwart wit.

Idd paarden weten niet waar ze over heen moeten springen, maar het is aan de ruiter om het paard goed voor te bereiden voor zo'n wedstrijd en voor zo'n hindernis tijdens de wedstrijd. Het gaat grotendeels om de vertrouwensband tussen ruiter en paard. De hindernissen uit de eventing zijn van Badminton en Burghley, dat zijn de zwaarste wedstrijden ter wereld op 4* niveau. Daar kom je niet zo maar als huis tuin en keuken ruiter, daar kom je alleen als je verstand van zaken hebt en weet wat je doet. En ja, soms gaat het fout. Maar voor zover ik nu weet zijn de paarden die de afgelopen tijd overleden zijn in de eventing wereld paarden die niet op zo'n hindernis hun been braken maar die na de finish in elkaar gestort zijn. Verschrikkelijk..... Maar dat vind iedereen en overal is iedereen hard bezig om zulke dingen te voorkomen. Sommige dingen zijn alleen helaas niet te voorkomen. Net zoals iedereen bezig is om de eventing sport te verbeteren en minder gevaarlijk te maken, kijk maar naar de breekbomen, safety pin, het type hindernissen die veranderd zijn etc.
Top ruiters stoppen ook in dergelijke wedstrijden wanneer ze voelen dat hun paard niet meer fit genoeg is of wanneer hun paard niet wilt. Hoe kan je dan over naar een hindernis toe jagen of egoïsme spreken?
Het is zo makkelijk om vanaf je stoel maar te schreeuwen over zulke hindernissen terwijl je er eigenlijk geen verstand van hebt.
In de eventing wereld op lager niveau zie je meer gejaag dan dat je op hoger niveau ziet. Ik denk dat de meeste amateurs nog wel eens vergeten dat ze met levende wezens bezig zijn en die schoppen en slaan hun paarden over sprongen heen zonder dat ze dikwijls naar zich zelf kijken en na denken over wat ze aan het doen zijn.
Ik denk dat er meer happy athletes zijn onder de eventing paarden dan dat er zijn onder de dressuurpaarden.

Ik las ook dat paarden geen keuze hebben, paarden hebben wel degelijk een keuze. Enkel de paarden die zelf willen en een hart er voor hebben komen op dit niveau.
De juiste combinatie, mens en paard die hiervoor leven komen op dit top niveau.
Zelf rij ik ook eventing en ben ik afgelopen jaar in Badminton geweest waar ik een poos naar de Vicarage Vee heb staan kijken. Je ziet de rijkunst van de ruiters en de gretigheid van de paarden die daar simpel over heen springen.... Ik heb respect voor deze ruiters en paarden die over zo'n Vicarage Vee vol vertrouwen springen. Ik moet er zelf niet aan denken, maar de band tussen mens en dier op zulke hindernissen is zoo groot. Het paard doet het omdat hij in zijn ruiter vertrouwt en de ruiter durft het paard op zo'n hindernis af te sturen omdat die in zijn paard vertrouwt. Egoïsme, jagen, mishandeling, moordenaars? Nee... Ik vind dat geweldig mooie sport en vind het onrespectvol hoe er hier over gepraat word.
Het hoeft jouw ding niet te zijn, de eventing, je mag er je mening over hebben. Maar om dan zulke dingen maar te roepen terwijl je, gok ik, niet de weet hebt hoe het er in werkelijkheid aan toe gaat is niet helemaal fair.
Daarnaast is er een alternatief bij deze hindernis (Vicarage Vee, net zoals bij veel andere zware hindernissen) en werd die ook regelmatig genomen. Ruiters die de hindernis niet aan durfden om wat voor reden dan ook kozen voor de alternatieve weg.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar zijn die er niet overal?

In de rensport heb ik zelf geen ervaring, maar ik ga er van uit dat die sport net zo bezig is met de veiligheid en humaniteit voor de dieren als dat ze in de eventing wereld er mee bezig zijn.