Haflinger Biscaja, van verzorgpony naar eigen pony

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biscuitje

Berichten: 1235
Geregistreerd: 04-03-12

Haflinger Biscaja, van verzorgpony naar eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 13:56

Ons avontuur begon op 21 augustus 2012, de dag dat ze mijn verzorgpony werd. Dit hield in dat ik Bis mocht verzorgen en rijden voor een maandelijkse bijdrage aan de stalling. Ik vond Bis een spannend project: mijn vorige verzorgpony Roosje (waar ik mee moest stoppen omdat ik te groot was geworden) kon ik op mijn pinken rijden en als ze zich niet gedroeg was streng toespreken goed genoeg. Bis was niet alleen wat groter dan Roos, ze was lomper, eigenwijzer en ontzettend sterk! Hoevaak ze wel niet op mijn teen heeft gestaan en het touw uit mijn handen heeft getrokken om maar een hapje gras te kunnen nemen! :P

Afbeelding
Augustus 2012, eerste foto die ik ooit gemaakt heb van Bis

De eerste maand met Bis heb ik vooral in de bak gereden met Bis, ik wilde eerst een beetje 'vertrouwen' hebben voor we het bos in zouden gaan. Het was voor mij enorm wennen, zo'n bunker. Bis wilde alleen maar snel, ontspanning was ver te zoeken.. Door lekker veel figuren te rijden en er aan te werken om zelf ook te ontspannen ging het beter. Het enige wat mij echt niet lukte was stelling en de rechtergalop.
Ons eerste bosritje werd een feit, samen met een stalgenootje en haar rustige paard een een stuk door het bos gereden en zelfs een stukje gegaloppeerd! Wat was ik trots!

De onderlinge clubkampioenschappen werden gehouden en ik deed gewoon mee voor de ervaring. Bis vond het erg spannend, ze liep veel te snel en de galop was al helemaal een drama. Desondanks toch genoten (vooral de 'voorpret' met vlechten enz.).

Afbeelding
Eerste wedstrijdje

Het werd kouder en Bis veranderde in een wollige teddybeer. Ik leste ondertussen 1x per week bij de plaatselijke ponyclub en er kwam meer ontspanning tijdens het rijden, alleen de galop bleef 1 brok spanning. Eerste keer wat geoefend met springen, na wat balkjes gedraafd te hebben gingen we een hindernisje proberen. Ik ben zeker geen springheld maar ik wilde toch wat hoger proberen, jammergenoeg dacht Bis hier vaak anders over ('langs de hindernis sjeesen!'). Toen ik later wat meer zelfvertrouwen kreeg met springen heb ik af en toe wat met Bis geoefend, ze begon het steeds leuker te vinden en als ze in een goede bui was galoppeerde ze soms al uitzichzelf aan. De stelling en (rechter)galop stond ons hier wel weer erg in de weg.

Afbeelding
Wollig beertje

Afbeelding
Springen, laag maar met plezier!

Het dagen werden weer langer waardoor het lang genoeg licht was voor heerlijke avond bos, duin -en strandritten. Lekker ontspannen, met het avondzonnetje in de rug, niet opletten of je wel op het goede been licht rijd... Lekker alles loslaten!

Afbeelding
Mijn mooiste (zelfgemaakte) foto

Afbeelding
Knuffel!

Het werd weer herfst... En het werd winter...

Afbeelding
In de bak rijden met het magere middagzonnetje

Afbeelding
Rijden

En toen werd het lente en kwam het mooie weer terug! Jammer genoeg kreeg ik te horen dat Bis verkocht werd aangezien haar eigenaresse nog 2 paarden heeft. Ik heb altijd gezegd dat ik Bis niet wilde kopen aangezien ze wat aan de kleine kant is (voor de mooi zegmaar), omdat mijn moeder (vroeger ook eigen paarden gehad) niet van 'trekpaarden' hield en omdat het er gewoon niet inzat voor mij. Maar toen ik hoorde dat de eerste kijkers zouden komen moest ik toch wel even slikken... Mijn meisje in eenkeer patsboemweg? Ik kon het gewoon niet geloven!
En toen, op 2 mei 2014 werd ik naar uit mijn bed geroepen door mijn moeder, ik hoorde iets vrolijks in haar stem waar de gedachte opkwam: 'Zou het? Nee, vast niet...'. Maar toen ik beneden kwam bleek het toch wel zo te zijn! Mijn ouders hadden Bis stiekum gekocht die avond ervoor! Ik kon het niet geloven! Ik deel Bis samen met mijn zusje (wolfopdetop op Bokt) die het paardenvirus in 2011 van mij had overgenomen (ze heeft nog een tijdje op Roos gereden en daarna nog een verzorg Fjord gehad). We kregen al Bis spullen erbij (behalve het zadel, want dat pastte toch niet goed). We fietsten elke dag naar Bis toe. Omdat we nog geen zadel hadden reden we vooral met barebackpad rond. Lekker bosritjes maken, in de bak proberen aan de galop te werken en af en toe een sprongetje.

Afbeelding

Afbeelding

Een stadgenote van ons had een zadel (op foto's boven) wat goed leek te passen maar omdat wij wel zekerheid wilden hebben we de zadelmaakster Suzanne van Zadels & Co erbij gehaald. Jammergenoeg was het zadel net te lang voor Bis rug. Na meer dan een uur zadels gespast te hebben zwamen we uiteindelijk uit op een zadel wat voor zowel Bis als ons goed zat.
We zijn met Bis 2 maal naar een foto meeting geweest. Hier kwamen prachtige foto's uit die zeker het delen nogmaals waard zijn:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na 20 rij beurten gingen we nogmaals controleren of het zadel goed lag, we kwamen en jammergenoeg achter dat Bis een beginnende drukking had aan de linkerkant van haar ruggengraat. Dit kwam doordat Bis haar rechterachterbeen erg raar neerzette waardoor alles naar rechts zakte. We zijn tot de conclusie gekomen dat we eerst Bis 'beter moesten leren lopen' voordat we weer lekker konden rijden. We zijn in contact gekomen met Lonneke van Anam Cara Coaching (Caira op Bokt) en we kwamen erachter dat Bis inderdaad helemaal niet lekker liep. Maaike van chiropractici voor paarden stelde vast dat Bis last had van een maagzweer, last van haar knieën, een scheve bekken had en rechts zat vast. We zijn Bis anders gaan voeren en onder begeleiding van Lonneke begonnen met grondwerk en het recht richten van Bis.

Afbeelding
Lekker kriebelen

Afbeelding
Ook al een tijdje bezig met vrijheidsdressuur
(jambette, shaken, achterwaarts, spagaat, mooi staan, flemen)

We hebben zoveel geleerd! Longeren is meer als rondjes lopen aan een lijntje, aandacht bij je paard houden, bewust worden van wat jij zegt met je lichaamstaal en vooral: jij moet ook keihard aan het werk! Ook zijn we erachter gekomen wij altijd veel te lief voor Bis zijn geweest, oeps! Sinds een maand zijn we weer rustig begonnen onder het zadel te trainen: wat een wereld van verschil! Ik zit beter, Bis voelt beter, het is gewoon geweldig! <3

We hopen op een positief en gezellig 2015, vol met buitenritten, leeerzame lessen, kriebel momentjes en een hele hoop gelach.
Laatst bijgewerkt door Biscuitje op 15-11-14 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Haflinger Biscaja, van verzorgpony naar eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 13:59

Wat een heerlijke haf, nog veel plezier samen!

_Lot

Berichten: 1449
Geregistreerd: 20-03-13

Re: Haflinger Biscaja, van verzorgpony naar eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 14:12

Leuk overzicht Sam! Knappe Bis <3

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Re: Haflinger Biscaja, van verzorgpony naar eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 14:18

Wow wat een penny droom! Superleuk!!

Tanja_14

Berichten: 504
Geregistreerd: 26-10-13

Re: Haflinger Biscaja, van verzorgpony naar eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 15:45

Super leuk sam! Mooi!

ElineR

Berichten: 1846
Geregistreerd: 18-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 15:49

Lief dat je haar hebt gekregen :D, mooie haflinger! Veel plezier nog samen.

sunnybellami

Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 15:53

Ik zat echt te kijken en dacht : Hu heb ik dit paard niet eerder gezien. Zag ik de foto's van kim en dacht oja fotomeeting haha!
Super mooie foto's! en leuk verhaal:)

Biscuitje

Berichten: 1235
Geregistreerd: 04-03-12

Re: Haflinger Biscaja, van verzorgpony naar eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 16:27

Bedankt iedereen! <3

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Haflinger Biscaja, van verzorgpony naar eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:34

Wat is ze mooi! Die appeltjes op haar lijf op de foto van de fotoshoot! <3
Wat een knappe dame!

Nordsvensk

Berichten: 4166
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Fryslân

Re: Haflinger Biscaja, van verzorgpony naar eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 18:52

Mooi overzicht Sam! :D