Mini x KWPN word zelf vader en leuke kleurtjes verwacht!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ilse_89

Berichten: 2093
Geregistreerd: 06-01-07
Woonplaats: Den bosch

Re: Mini x KWPN word zelf vader en leuke kleurtjes verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 15:24

Ben heel benieuwd naar het veulen van Spook! Wordt sowieso een knappe baby uit die combinatie.


Dustinlover

Berichten: 8741
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Mini x KWPN word zelf vader en leuke kleurtjes verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-17 10:18

Afbeelding

Spook moet vanaf vandaag nog precies 2 maanden! Nu begint het echt te korten!

kiwiwitje

Berichten: 20086
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Mini x KWPN word zelf vader en leuke kleurtjes verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 10:31

Dikkie dik al hoor! :D

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Janinevv

Berichten: 13225
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Mini x KWPN word zelf vader en leuke kleurtjes verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 10:51

Mooi buikje al!

[o]

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 11:07

Hoe groot is veni vidi vici

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Dustinlover

Berichten: 8741
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Mini x KWPN word zelf vader en leuke kleurtjes verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-17 11:16

Vici moer nog officieel gemeten worden op de keuring maar zelf heb ik hem gemeten op 92cm

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 11:18

ilse_89 schreef:
Ben heel benieuwd naar het veulen van Spook! Wordt sowieso een knappe baby uit die combinatie.


Dat 'sowieso' vind ik te sterk gesteld. Er zou zeer zeker een mooi veulen kúnnen uitkomen maar gezien de ongewone combinatie en 1 grootouder KWPN is, is dat geen garantie. Dus sowieso?

TS, wat verwacht je qua stokmaat van het veulen uit Spook en Rum?

Don't take anything for granted

Dustinlover

Berichten: 8741
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-17 11:25

Iedereen vind zijn eigen baby de knapste zeggen ze toch altijd ;) ik vind rum een knappe pony en spook ook dus ik denk dat hier ook een knap veulen uit gaat komen. Wat iemand anders mooi vind dat hoef jij bijvoorbeeld nog niet mooi te vinden :)

Ik verwacht een grote B pony uit spook, maar het kan zijn dat het kleiner blijft of juist ineens door schiet vanwege dat het een kwpn oma heeft.

Adawi

Berichten: 2635
Geregistreerd: 13-04-02
Woonplaats: Eerste Exloërmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 12:01

Wat leuk Dustinlover! Ik weet je berichten van toen nog wel over Rum! Ik vind t knapperds!

Daar gaat vast een leuke pony uitkomen. Leuke sportpony in spe voor dochterlief :j :')

:¨·.·¨:
`·.
Bjarki, Harry en Dorus

ilse_89

Berichten: 2093
Geregistreerd: 06-01-07
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 12:01

Lukasje schreef:
ilse_89 schreef:
Ben heel benieuwd naar het veulen van Spook! Wordt sowieso een knappe baby uit die combinatie.


Dat 'sowieso' vind ik te sterk gesteld. Er zou zeer zeker een mooi veulen kúnnen uitkomen maar gezien de ongewone combinatie en 1 grootouder KWPN is, is dat geen garantie. Dus sowieso?

TS, wat verwacht je qua stokmaat van het veulen uit Spook en Rum?


Oke ik zal het anders verwoorden voor je..

Ik DENK dat er sowieso een knap veulen uit gaat komen omdat ik beide ouders erg knap vind.
En hoezo ongewone combinatie?
Laatst bijgewerkt door ilse_89 op 26-01-17 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

selyna

Berichten: 1118
Geregistreerd: 20-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 12:03

Ik ben erg benieuwd
Als het een merrie word wil je er dan verder mee fokken?

Dustinlover

Berichten: 8741
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Mini x KWPN word zelf vader en leuke kleurtjes verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-17 12:13

Selyna dat ligt eraan hoe en wat. Als er uit komt wat ik hoop dan wil ik daar wel overna gaan denken. Ik krijg 7 veulentjes dit jaar en een aantal worden sowieso al verkocht omdat die merries vande markt ofzo afkomen en vaders onbekend zijn en daar hopen we goede huisjes voor te vinden.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 16:35

ilse_89 schreef:
Lukasje schreef:

Dat 'sowieso' vind ik te sterk gesteld. Er zou zeer zeker een mooi veulen kúnnen uitkomen maar gezien de ongewone combinatie en 1 grootouder KWPN is, is dat geen garantie. Dus sowieso?

TS, wat verwacht je qua stokmaat van het veulen uit Spook en Rum?


Oke ik zal het anders verwoorden voor je..

Ik DENK dat er sowieso een knap veulen uit gaat komen omdat ik beide ouders erg knap vind.
En hoezo ongewone combinatie?


Is die laatste vraag serieus? :o er zit kwpn bij.

Ben heel erg benieuwd hoe Rum er nu uit ziet, vindt hem op de laatste foto een knappe pony maar wel (nog) met aparte verhoudingen.
Ben benieuwd naar het veulen!

ilse_89

Berichten: 2093
Geregistreerd: 06-01-07
Woonplaats: Den bosch

Re: Mini x KWPN word zelf vader en leuke kleurtjes verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 18:07

De combinatie Rum X Spook vind ik geen ongewone combinatie qua maat, bouw etc.
De combinatie waar Rum uit is gekomen, die is apart en gewaagd inderdaa

mooney

Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 18:32

ilse_89 schreef:
De combinatie Rum X Spook vind ik geen ongewone combinatie qua maat, bouw etc.
De combinatie waar Rum uit is gekomen, die is apart en gewaagd inderdaa

Als je je een beetje verdiept in genetica en fokkerij dan snap je dat dit geen nare of rare opmerking was.
Rum is voor 50% kwpn en 50% mini. Aan zijn veulentje geeft hij ook weer 50% van zijn genen mee.
Even heel zwart wit bekeken kan hij dus al zijn kwpn genen meegeven of al zijn mini genen of een mix daartussen. En die drie opties leveren compleet andere veulens op.
Je kan het een beetje zien als een dierenarts die komt insemineren en die heeft drie ongelabelde rietjes mee, 1 van een kwpn, 1 van een mini en 1 van een kruising waarin beide eigenschappen aanwezig zijn.
Durf jij dan nog te zeggen dat er sowieso een correct veulen uitkomt?

Is geen kritiek, TS moet doen wat zij leuk en goed vindt. Maar het is geen loze opmerking.
Ts nog veel succes met waken. Wordt een gezellige maar drukke boel denk ik


Bon_charmeur
Berichten: 1477
Geregistreerd: 23-05-09
Woonplaats: blijham

Re: Mini x KWPN word zelf vader en leuke kleurtjes verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 18:40

ben benieuwd hoe rum er nu uit ziet.. heb je vorige topic ook gevolgd,
vind hem in ieder geval goed gelukt..

You Only Live Once!!..

Dustinlover

Berichten: 8741
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Mini x KWPN word zelf vader en leuke kleurtjes verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-17 18:57

Ik heb er een bepaald beeld bij waarop ik hoop dat eruit komt want ik vind Rum wel een goede pony. De ruiter waar hij door aangekocht is dat is ook zeker geen onbekende als mensen een beetje bekend zouden zijn in de pony sport en als die jongen er iets in ziet dan is het niet zomaar een of andere recreatie pony die slecht in elkaar zit. Dus ik geloof wel dat het veulen van spook echt een heel leuk dier kan worden. En opzich valt dit me nog wel mee qua bloedvoering zou dit 62.5% welsh, 12.5% amha en 25% kwpn. Ik denk dus niet dat hier een veulen uit komt met rare verhoudingen maar juist een welsh type met enorm veel beweging welke geschikt zal zijn voor alle takken van de sport. Naja nog 2 maanden dan zien we het :P

ilse_89

Berichten: 2093
Geregistreerd: 06-01-07
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 19:37

mooney schreef:
ilse_89 schreef:
De combinatie Rum X Spook vind ik geen ongewone combinatie qua maat, bouw etc.
De combinatie waar Rum uit is gekomen, die is apart en gewaagd inderdaa

Als je je een beetje verdiept in genetica en fokkerij dan snap je dat dit geen nare of rare opmerking was.
Rum is voor 50% kwpn en 50% mini. Aan zijn veulentje geeft hij ook weer 50% van zijn genen mee.
Even heel zwart wit bekeken kan hij dus al zijn kwpn genen meegeven of al zijn mini genen of een mix daartussen. En die drie opties leveren compleet andere veulens op.
Je kan het een beetje zien als een dierenarts die komt insemineren en die heeft drie ongelabelde rietjes mee, 1 van een kwpn, 1 van een mini en 1 van een kruising waarin beide eigenschappen aanwezig zijn.
Durf jij dan nog te zeggen dat er sowieso een correct veulen uitkomt?

Is geen kritiek, TS moet doen wat zij leuk en goed vindt. Maar het is geen loze opmerking.
Ts nog veel succes met waken. Wordt een gezellige maar drukke boel denk ik



Ik snap helemaal wat je bedoeld hoor Mooney en je hebt ook zeker gelijk. Ik ken spook en rum beide persoonlijk en de eigenaar is een hele goede vriendin van mij en daarom reageer ik zo van: "daar komt zeker een leuk veulen uit" snap je een beetje wat ik bedoel? Ik fok zelf ook dus ben wel redelijk thuis in de genetica etc.
Maar natuurlijk kan uit een mini X mini of uit een kwpn x kwpn bijvoorbeeld ook een "minder mooi of goed gelukt" veulen komen.
Ik hoop natuurlijk heel erg op dat TS het veulens krijgt wat ze graag wil! Dat willen we natuurlijk allemaal als fokker.

mooney

Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Mini x KWPN word zelf vader en leuke kleurtjes verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 19:43

Ah dan zitten we inderdaad op dezelfde lijn :j . Ik hoop inderdaad ook op gezonde en knappe veulentjes, dat gun je iedereen!


Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Mini x KWPN word zelf vader en leuke kleurtjes verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 22:04

@ilse 89: in je laatste uitleg kan ik me beter vinden. Dat kadert jouw "sowieso" waar ik me niét in kon vinden, beter.
En uiteraard duim ik voor TS ook op een mooi, gezond veulen!

Don't take anything for granted

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 22:19

mooney schreef:
ilse_89 schreef:
De combinatie Rum X Spook vind ik geen ongewone combinatie qua maat, bouw etc.
De combinatie waar Rum uit is gekomen, die is apart en gewaagd inderdaa

Als je je een beetje verdiept in genetica en fokkerij dan snap je dat dit geen nare of rare opmerking was.
Rum is voor 50% kwpn en 50% mini. Aan zijn veulentje geeft hij ook weer 50% van zijn genen mee.
Even heel zwart wit bekeken kan hij dus al zijn kwpn genen meegeven of al zijn mini genen of een mix daartussen. En die drie opties leveren compleet andere veulens op.
Je kan het een beetje zien als een dierenarts die komt insemineren en die heeft drie ongelabelde rietjes mee, 1 van een kwpn, 1 van een mini en 1 van een kruising waarin beide eigenschappen aanwezig zijn.
Durf jij dan nog te zeggen dat er sowieso een correct veulen uitkomt?

Is geen kritiek, TS moet doen wat zij leuk en goed vindt. Maar het is geen loze opmerking.
Ts nog veel succes met waken. Wordt een gezellige maar drukke boel denk ik



Maar dan is het alsof je de optie hebt van alles van de oma, alles van de opa of een mix. Dat is alleen niet hoe genetica werkt, ja wel voor een kleurtje van een vacht (vaak, of bijvoorbeeld oogkleur bij mensen), maar niet voor veel gecompliseerd iets als de complete bouw. Ik denk dat het dus niet heel anders is dan als rum 100%welsh was geweest. Hij geeft immers zijn genen mee wat een mix is van opa en oma wat weer een mix gaat maken tussen hem en spook. Het is niet een loterij, waarbij er of alle genen van oma door komen of alle genen van opa (in combi met spook).



Dustin veel succes met wachten. Ik ben mega benieuwd :)

mooney

Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 22:37

:n dat zeg ik ook niet, maar laten we er geen hele discussie van maken dat is niet de bedoeling van het topic denk ik.
Ik heb bewust erin gezet dat het een zwart/wit weergave was van de werkelijkheid. De vele nuances die je kan maken zouden zo'n verhaal lang en onbegrijpelijk maken voor mensen zonder achtergrondkennis. Het is echter zeker anders dan wanneer Rum 100% Welsh/Mini/KWPN was geweest (of een kruising van rassen dicht bij elkaar) ipv 50/50 mini x KWPN. Even heel kort, binnen rassen is er sprake van een gerichte selectie die ervoor heeft gezorgd dat bepaalde eigenschappen verankerd liggen in de populatie en dat zorgt er ook weer voor dat je beter kan inschatten hoe het ouderdier vererft. De kruising die Rum heeft opgeleverd heeft voldaan aan de eisen van TS, dat is heel mooi. Maar het 'probleem' van een product van outbreeding is vaak dat je veel lastiger kan voorspellen hoe ze zelf gaan vererven. Er zit veel meer variatie in de nakomelingen qua eigenschappen. Dat is dus het verschil waar ik op probeer te wijzen met de vergelijking.
Als je verder wilt discussiëren, mijn pb box staat altijd open ;)


Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Mini x KWPN word zelf vader en leuke kleurtjes verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 22:58

Super leuk, ik volg! Kan me je topic toen der tijd nog wel herinneren en ik ben heel erg benieuwd hoe hij er nubuit ziet.

Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Re: Mini x KWPN word zelf vader en leuke kleurtjes verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 23:13

Rum is echt een leuk dier geworden! Ik ben benieuwd hoe dit veulen gaat worden.

Life is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get

Dustinlover

Berichten: 8741
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Mini x KWPN word zelf vader en leuke kleurtjes verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-17 14:30

Heel tijdje over Joy getwijfeld of ze nog wel drachtig was maar nu begint het er toch wel op te lijken :D
Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Carowl, Linde_C en 4 bezoekers