Engelse dame Sanya x onbekend UPDATE merrieveulen geb 6/4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Engelse dame Sanya x onbekend UPDATE merrieveulen geb 6/4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 01:05

Deze zomer kreeg ik samen met een vriendin de kans om een eigen weide te huren op het terrein waar onze paarden al stonden. Voor ons beiden een droom! Dit gaf namelijk een boel mogelijkheden. Zoals voor mij het uit laten komen van de droom om hobbymatig te fokken met tinkers (nu alleen nog een leuke stal/fokkerij naam bedenken XD ).

Zo'n 15 jaar geleden voor het eerst in aanraking gekomen met dit ras en sindsdien verliefd geworden. Inmiddels in het bezit van 3 tinkers <3 Bart een 19 jarige ruin uit Ierland, Baileigh (1 2) een 2 jarige merrie gefokt in Nederland (zij zal in 2018 voor het eerst gedekt worden) en sinds augustus is daar Sanya bij gekomen. Een 8 jarige merrie van 1.48m uit Engeland, zij is ergens in juni naar NL geïmporteerd. Helaas is het niet meer te achterhalen waar ze vandaan komt.

Het was niet de bedoeling om al zo snel voor een merrie erbij te gaan, maar ik zag 1 foto van haar bij een kennis die ook handelt (ze stond nog niet officieel te koop) en ik was stiekem al verkocht.

Veel van de geïmporteerde tinkermerries zijn drachtig, dus wist al dat de mogelijkheid er was. Gezien haar hangbuikje en hangtietjes :D heeft ze duidelijk al eerder enkele veulens gehad. Ik zal haar binnenkort ook op PSSM laten testen en als alles oke is wordt ze samen met Baileigh weer in 2018 gedekt. Ze zal nu waarschijnlijk al meerdere keren een veulen hebben gehad dus dan mag ze even een jaartje rust en kunnen we het onder het zadel wat meer gaan oppakken. Sanya kan ontzettend goed lopen en heeft veel potentie. De bedoeling is dan ook dat ze in het tussenjaar in de dressuur wordt uitgebracht. Op dit moment rijden we zo'n 2/3x in de week, of rustig aan in de bak of lekker naar het bos samen met Bart. Dit pakt ze allemaal ontzettend goed op en ze doet het erg braaf.

In september heb ik haar op laten voelen door de DA die toch toevallig op stal was. Helaas kon ze nog niks zeggen, ze vond de baarmoeder niet drachtig aanvoelen en dacht op dat moment aan niet drachtig en zei dat ik het beste over 2/3 maanden nog een keer kon laten opvoelen.

Aangezien haar buik toch wel steeds groter en ronder werd, heb ik 2 weken geleden de DA weer op gebeld en dit keer ook laten scannen. Met het opvoelen wisten ze het echter al bijna zeker :D en ja hoor ze is drachtig :D vrij actief veulen ook want hij was lekker aan het schoppen :D

Hoe ver ze precies is konden ze lastig zeggen. Gezien wanneer ze in NL is gekomen en in tot hoeverre ze het in konden schatten zouden we ongeveer op 6/7 maanden kunnen rekenen. Dus dan zou ze in april/mei gedekt zijn en zouden we rond maart/april een veulen kunnen verwachten. We gaan haar iig goed in de gaten houden :)

Inmiddels merk ik duidelijk dat ze last heeft van haar hormonen. Het is sowieso een pittige tante, zeker naar andere paarden. Maar op dit moment is ze erg prikkelbaar en kan ze van vreemde paarden weinig hebben. Die vreet ze zowat op :') in haar eigen kudde staat ze vrij hoog maar tolereert ze iig alle pony's. Naar ons toe ging het eigenlijk vrij goed, sowieso met mij, maar ook naar ons begint ze nu meer dominantie te vertonen. Volgende week staat onze eerste grondwerkles gepland zodat we ermee aan de slag kunnen :)

Maar goed, mijn kleine fokkerij'tje begint dus iets sneller dan verwacht :') Het wordt mijn eerste veulen dus vind het uiteraard ook wel wat spannend :D gelukkig veel hulp om mij heen en zal ook nog veel gaan informeren oa bij de DA.

Het wordt dus nog een hele verrassing wat hier uit gaat komen en wanneer :D het leek me iig leuk om een volgtopic te maken :D en voor de nieuwsgierigen, het veulen is voor de verkoop :) al hebben we ruimte genoeg dus er is zeker geen haast bij volgend jaar.

Ik wil in het voorjaar ook even kijken of ik een camera kan regelen bij onze plek.

Wagen jullie een gokje mee? :D

Sanya nog bij de handelaar:
Afbeelding
http://oi64.tinypic.com/10oo1sh.jpg

Eerste dag hier, 16 augustus:
Afbeelding
Afbeelding

September:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Oktober, samen met Bart haar vriendje:
Afbeelding
http://oi68.tinypic.com/2n8a0pk.jpg

En de middag nadat de DA was geweest voor het scannen :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
http://oi68.tinypic.com/nyi7a9.jpg

Ik doe zelf een gokje op 14 maart, zwart bonte hengst. Zelf geen voorkeur trouwens, zolang het veulen maar gezond is <3

Qua naam zal het beginnen met een A. Ik heb zelf al een aantal ideeën maar mochten jullie nog wat leuks weten :D ik hou iig van namen met betekenis :) (Zo heet Sanya oorspronkelijk Lou-loo, maar ik heb haar omgedoopt tot Sanya, wat 'to dream' betekent)
Laatst bijgewerkt door petraaken op 10-04-17 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast op verzoek

Goudlokje1
Berichten: 1225
Geregistreerd: 03-02-12
Woonplaats: Roosendaal

Re: [Tinker] Engelse dame Sanya x onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 02:02

Wat een prachtige dame! Gokken ga ik niet doen want ik ben daar echt een megaramp in.. Maar ik ga zeker volgen!

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Re: [Tinker] Engelse dame Sanya x onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 13:21

Aaah dankje! :D leuk!

aruals

Berichten: 71
Geregistreerd: 20-11-16
Woonplaats: Tilburg

Re: [Tinker] Engelse dame Sanya x onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 18:51

Wat een mooierd! Veel plezier en succes deze maanden! Ik blijf ook zeker volgen.

Libra76
Berichten: 515
Geregistreerd: 30-11-10
Woonplaats: harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 08:57

Mooie merrie. En wat een leuk cadeautje. Gokken ben ik niet zo goed in maar vooruit : 14 mei bruin bonte merrie. Hoop dat je ons op de hoogte houdt met foto's en updates.

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 10:24

Dat zou nog eens n leuk cadeautje zijn op mijn verjaardag :D

Al gok ik dat ze het niet zo lang vol gaat houden :') de beeb is al best actief en kan aan haar merken dat ze soms best wat last van hem heeft.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Kriebels :')
Afbeelding


Inmiddels 2 grondwerklessen gehad en ze doet het voorbeeldig ♡ ze is volledig omgedraaid en pikt de kleinste signalen al zo goed op. Heel bijzonder om te zien. Uiteraard blijven we haar goed in de smiezen houden zeker omdat de kleine soms zo druk is in de buik.

Nog n kerstfoto met de hele club :D

Afbeelding

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: [Tinker] Engelse dame Sanya x onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:30

Wat een leuk verrassingspakketje zeg!
Het bewegen zou voor mij geen reden zijn om het vroeger te verwachten, mijn merrie is 18 mei uitgerekend en die wordt ook al zichtbaar in elkaar geschopt door het veulen.
Maar een oogje in het zeil houden is natuurlijk altijd goed

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [Tinker] Engelse dame Sanya x onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:24

Wat een leuke kerstfoto!! :D Heel gezellig zo met die mutsen hihi.

Libra76
Berichten: 515
Geregistreerd: 30-11-10
Woonplaats: harderwijk

Re: [Tinker] Engelse dame Sanya x onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:41

En weet je zeker dat je er maar 1 drachtig hebt? Die shet lijkt ook een cadeautje verstopt te hebben. valt me op dat je het steeds over hem hebt als je over het veulen hebt. Wat zijn trouwens je plannen met het veulen?

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Re: [Tinker] Engelse dame Sanya x onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 12:41

Nee haha shet is nog geen 2,5 jaar oud :') is ook vooral wintervacht. Iktwijfelde eind vdzomer wel, toen was ze echt heel dik ondanks dat er nog weinig meer in t gras zat. Ze toont ook eigenlijk ouder en is zeer stabiel in haar karakter. Dus voor de zekerheid laten scannen en naar haar tanden laten kijken. Maar toch echt pas 2 jaar en niet drachtig :)

Klopt XD mijn eigen gevoel zegt dat t n hengst is :')

Het veulen is voor de verkoop :) Sanya is ook aangekocht om af en toe mee te fokken. Ze heeft nu waarschijnlijk wel al n paar jaar achter elkaar n veulen gehad dus ze krijgt na dit veulen een jaar rust. Ze wordt dan weer in 2018 gedekt samen met Baileigh :)

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 12:42

Chasey schreef:
Wat een leuke kerstfoto!! :D Heel gezellig zo met die mutsen hihi.

Dankje :D ze gedroegen zich gelukkig netjes, was wel de enige foto met alle oren naar voren :')

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 12:45

mooney schreef:
Wat een leuk verrassingspakketje zeg!
Het bewegen zou voor mij geen reden zijn om het vroeger te verwachten, mijn merrie is 18 mei uitgerekend en die wordt ook al zichtbaar in elkaar geschopt door het veulen.
Maar een oogje in het zeil houden is natuurlijk altijd goed

Dat is goed om te weten! Dit wordt voor mij het eerste veulen en aangezien we niet weten wanneer ze is gedekt blijft het gokken :')

Ik hoop dat ze in april/mei bevalt. De rest vd kudde gaat in april het zomerland op naast het winterstuk. Dan kan zij (iig tot de bevalling samen met mijn ruin, haar mannetje) in het winterstop blijven met de schuilstal :)

Britt_Sisi

Berichten: 8945
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 00:05

Hee wat leuk! Ik kom dit topic nu tegen! Ik gok op 26 maart zwartbont merrieveulen! Ik ben benieuwd!

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Re: [Tinker] Engelse dame Sanya x onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 01:38

Gokken:

14 maart, zwartbonte hengst - Calanddra
26 maart, zwartbonte merrie - Britt_Sisi
14 mei, bruinbonte merrie - christaerik

Nou heb ik wel mid maart gegokt maar hoop eigenlijk dat ze t nog ff volhoudt tot april XD

Vandaag weer wat fotootjes gemaakt, haar buik begint nu echt te groeien :D qua gedrag is ze op dit moment onwijs lief en aanhankelijk. Ook naar de anderen in de kudde is ze zeer gemoedelijk zelfs met eten erbij. Dat is weleens anders geweest :')

Ze mag nu even een paar dagen op het andere land staan samen met mijn shetlander Abby en het nieuwe veulen van een vriendin in de kudde. De kennismaking met de groep ging helaas niet heel denderend 1,5 week geleden dus hebben we haar apart gezet met telkens een ander paard. Tussen de weilanden zit ook maar zo'n 3 meter dus de rest kan haar ook gewoon zien. Vandaag de kuddeleider eruit gehaald uit het land van het veulen en Sanya en Abby erbij gezet. Abby omdat die eigenlijk tegen iedereen lief doet en altijd vriendjes wil worden. De 2 dames stonden ook gelijk gezellig samen. Sanya staat onder de kuddeleider en is de dominante merrie. Bij de kennismaking was ze alles behalve lief en zelfs toen het veulen in het andere land stond probeerde ze haar nog aan te vallen vanaf haar kant van het draad :')

Maar het ging vandaag gelukkig wonderbaarlijk goed. Ze hebben even gesnuffeld en soms als Sanya geen zin heeft jaagt ze haar een paar meter weg. Maar dat was het eigenlijk.

Vrijdag komt de kudde weer samen :)

Dan de foto's :D

Afbeelding
Haar mooie speknek <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze is nu als het goed is zo rond de 8/8,5 maand drachtig

Libra76
Berichten: 515
Geregistreerd: 30-11-10
Woonplaats: harderwijk

Re: [Tinker] Engelse dame Sanya x onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 13:02

Wat ziet ze er goed uit! Een lekkere wintervacht en een beginnende buik. Hoop dat ze bij de kudde kan dat zou fijn zijn. Weet je al hoe je dat gaat dien als ze moet bevallen? Laat je haar dan in de kudde?

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Re: [Tinker] Engelse dame Sanya x onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 13:49

Zij zelf ligt gelukkig goed in de kudde alleen het nieuwe veulen moet nog even goed geaccepteerd worden :D ben benieuwd morgen!

Als ze moet bevallen staat de rest in het zomerweiland naast het winterland. Ik wil haar eigenlijk in het winterland laten bevallen, waar ook de schuilstal staat. Ze is erg close met mijn ruin dus het plan is om als ze aanstalten gaat maken die 2 samen te zetten in het winterland. Als ik er niet ben blijven ze op het zandstuk waar de schuilstal staat met onbeperkt hooi. Er zit ook een weiland aan vast maar er loopt een sloot omheen. En wil niet het risico nemen dat ze naast de sloot bevalt.

Als ze is bevallen is het even kijken of ze mijn ruin nog accepteert anders gaat hij weer terug de kudde in. Ik denkt dat ze een vrij beschermende moeder zal zijn. Na een paar weken gaat ze dan met het veulen weer de kudde in. Heb het liefst dat het veulen in de kudde opgroeid :)

gerlindie

Berichten: 4640
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [Tinker] Engelse dame Sanya x onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 14:03

Echt een hele knappe merrie <3

Hoe groot is ze?

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Re: [Tinker] Engelse dame Sanya x onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 15:48

Dankje! Ze is 1.48m :D

xPabloBokt

Berichten: 9399
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 15:54

Wat een prachtig hoofd heeft ze, heel aansprekend!

Ik ga ook niet gokken maar ik heb wel een stipje gezet, ik hou wel van Tinkers :o

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-17 22:06

Dankje!

Nou waarschijnlijk komt het veulen eerder dan gepland :')

De afgelopen week merkte ik al dat ze ineens erg aanhankelijk werd. En vrijdag was het veulen ontzettend actief en voelde ik hem echt flink schoppen onder de buik. Voor de uier. Heb er ook nog een filmpje van gemaakt, je ziet hem 4x schoppen.


Even kijken of hij het zo doet.

Ik heb even rondgezocht op Internet en navraag gedaan bij een collega die met appaloosa's fokt. En waarschijnlijk is het veulen aan het proefdraaien. Hij hoort op zijn rug te liggen of iets op zijn zij, maar de hoefjes zaten toch echt aan de onderkant :')

Vandaag was ze ook niet helemaal in haar hum. Ze had ook ineens flink dunne mest. Uiers zijn nog onveranderd en haar banden ook.

Iig een afspraak gemaakt met de DA voor de extra enting. En blijven haar goed in de gaten houden :D

Uiteraard ook wat foto's gemaakt deze week deze komen nog :D

Tuttelen vooral de laatste tijd en ze kan er zo van genieten ♡ lieve merrie <3

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Re: [Tinker] Engelse dame Sanya x onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 00:56

Foto's van vorige week

Afbeelding
Afbeelding
Samen met mijn bijna 2,5 jarige merrie <3 even socializen
Afbeelding
Ondanks de dikke buik kan ze nog best een beetje sjouwen :D
Afbeelding

En de foto's van vandaag

Afbeelding
Samen met mijn bijna 20 jarige ruin, haar grote vriend
Afbeelding

Britt_Sisi

Berichten: 8945
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Re: [Tinker] Engelse dame Sanya x onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 08:49

Mooie foto's!

Dat was apart om te zien dat schoppend veulen! Haha

Spannend!

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 23:25

Van de week mocht Sanya even los in de bak :D ondanks haar buik kan ze nog prachtig sjouwen <3


Afbeelding

Afbeelding

De laatste week/2 weken is ze qua vorm ook erg aan het veranderen. Buik gaat meer naar achteren, flanken beginnen wat in te vallen, banden worden ook steeds wat losser en ze begint mooie puntbilletjes te krijgen :P staart kan ook al flink hoog zonder weerstand. Aan de uiers is nog niks te zien. Maar we houden haar goed in de gaten. Ook een plekje in de schuur kunnen regelen met de boer zodat ze binnen kan bevallen indien nodig.

Afbeelding

Afbeelding


Wordt dus nog spannend!

Britt_Sisi

Berichten: 8945
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Re: [Tinker] Engelse dame Sanya x onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 23:32

Wat fijn dat je een plekje binnen hebt kunnen regelen! Prachtige foto's!

Libra76
Berichten: 515
Geregistreerd: 30-11-10
Woonplaats: harderwijk

Re: [Tinker] Engelse dame Sanya x onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:25

Ze kan zeker lekker sjouwen! Het zou toch nog wel eventjes duren toch? Wel fijn als ze binnen kan bevallen.