Het avontuur naar 3 mini-veulentjes in 2017!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pandakaas

Berichten: 1385
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 00:54

Een hengstje!
Afbeelding

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Re: Het avontuur naar 3 mini-veulentjes in 2017!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 00:59

Gefeliciteerd *\o/*

mooney

Berichten: 7783
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Het avontuur naar 3 mini-veulentjes in 2017!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 01:07

Gefeliciteerd!

Sammy2000

Berichten: 355
Geregistreerd: 04-01-07
Woonplaats: Katwijk

Re: Het avontuur naar 3 mini-veulentjes in 2017!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 01:12

Gefeliciteerd *\%/*

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Het avontuur naar 3 mini-veulentjes in 2017!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 01:17

Merries zijn op dit jaar. Gefeliciteerd!!!

Pandakaas

Berichten: 1385
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 03:35

Bedtijd :D

Hij heeft gedronken en gepoept :) Heb Roza wel even moeten helpen, ze had het even zwaar maar is nu helemaal gelukkig met haar mannetje <3
Hij is voor wat ik nu kan zien van kleur Bay Dun Pinto! Heel grappig, aan de linkerkant is hij dus bont en aan de rechterkant helemaal effen.

Morgen uitgebreid verslag!


Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Het avontuur naar 3 mini-veulentjes in 2017!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 07:18

Geen eentje heeft stippen of wel?

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: Het avontuur naar 3 mini-veulentjes in 2017!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 07:27

Zag hem al op fb <3
Appaloosa kan later ook nog doorkomen toch? Bedoel dat je het dan pas gaat zien?

Zijn echt prachtige veulens :+:

Kom snel keer op kraambezoek!

Pandakaas

Berichten: 1385
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 07:29

Bedankt voor de felicitaties! :D

Inderdaad niks met stippen! Ze kunnen natuurlijk ook nog pas later gaan kleuren wat betreft stippen, maar zie zo op het eerste moment geen eerste kenmerken er van. Dus dat zou afwachten zijn eventueel :j

oedsje

Berichten: 1538
Geregistreerd: 19-05-11
Woonplaats: oldebroek

Re: Het avontuur naar 3 mini-veulentjes in 2017!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 07:35

Gefeliciteerd ! Prachtig ventje

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 08:00

Gefeliciteerd!! Prachtig!!

De kans op mooie duidelijke stippen uit een eenkleurige is ook niet zo heel groot met een hetrozygoot LP en patn1 appaloosa. Zowel het LP als patn1 moeten doorgeven worden voor een mooie witte ondergrond met stippen. Alle drie hebben ze (zeer hoogstwaarschijnlijk) niet beide meegekregen maar testen zou je nog eens kunnen verassen wat ze daarvan wel hebben :-).
Ik heb ze zonder kenmerken geboren zien worden en toch positief op LP en dus later doorkleuren. En alleen patn1 zie je gewoon niks van op een eenkleurige en kleuren ook niet door maar als je die kruist met een met lp heb je wel weer kans op mooie stippen.
In Amerika lp en patn1 samen te testen voor maar 40 dollar :D

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Het avontuur naar 3 mini-veulentjes in 2017!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 08:09

Wat leuk dat je wat over de genetica komt vertellen Anna. Ik wist wel dat ze later kunnen door kleuren maar ik had geen idee hoe dat genetisch werkte. Interessant!!

Lach0708
Berichten: 9
Geregistreerd: 03-05-17

Re: Het avontuur naar 3 mini-veulentjes in 2017!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 08:22

ahhh! gefeliciteerd!

SayaJones

Berichten: 11937
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Het avontuur naar 3 mini-veulentjes in 2017!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 08:30

Gefeliciteerd!! *\o/*

Kabayo

Berichten: 14049
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Het avontuur naar 3 mini-veulentjes in 2017!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 08:37

Gefeliciteerd!

Kimley

Berichten: 9155
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: Het avontuur naar 3 mini-veulentjes in 2017!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 13:07

Gefeliciteerd! Snel maar een foto date plannen? <3

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Het avontuur naar 3 mini-veulentjes in 2017!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 15:14

Ik had ook geen idee hoe die appaloosa genetica precies werkte, onwijs interessant Anna!! Tof!
Gefeliciteerd Joan! 3 uit 3 gezonde baby's, stippen of geen stippen... ze zijn gezond! Dat is het allerbelangrijkste :j :D

Pandakaas

Berichten: 1385
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 19:26

Het verslag van de geboorte, foto's en zijn naam komen er vanavond aan. Het was een korte nacht, drukke dag en we zijn hier allemaal een beetje :Z
Afbeelding
Iedereen bedankt voor de felicitaties :D


Manda, bedankt voor je uitleg! Heel interessant :j
Kimley, ik stuur je een pb! Gaan we zeker doen *-:)
Linda, ja ik ben zo dankbaar dat alles goed is gegaan. Helaas weet je hoe het ook anders kan gaan.. Dus stippen of niet, ik ben gelukkig <3

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 21:35

Gefeliciteerd lijkt me een knappe man.

Pandakaas

Berichten: 1385
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 21:49

Daar gaan we dan, het laatste verslag!

Haerhagen’s Mr Beaver

Afbeelding

Voor wie het zicht trouwens afvraagt, alle namen komen uit de films: The Chronicles of Narnia

Zoals ik al schreef gisteren was het gedrag van Roza anders, ze reageerde niet zoals normaal op dingen en ze was in zichzelf gekeerd. Ph-waarde kon niet lager en er waren harsjes. Alleen haar uier, ja die kon nog wel een stuk voller/strakker. Maar dit was de eerste keer dat Roza bij mij een veulen kreeg, dus ik wist zo ie zo niks van haar doen en laten voor de bevalling. De avond haar vanuit huis in de gaten gehouden met de camera. Rond 23.00 werd ze steeds onrustiger en wilde ik haar wat beter in de gaten kunnen houden, dus verhuisd naar de caravan met uitzicht in de stal :)

Zo rond 00.10 begon ze neigingen te doen tot liggen, maar dat durfde ze niet door te zetten. Na uiteindelijk 2 keer gaan liggen werd toch staand de pootjesblaas zichtbaar! Het duurde toch nog een tijdje voor ze ging liggen en je zag dat ze het toch wel zwaar had. En toen was daar zichtbaar pootje nummer 1! En ik zag gelijk wit, jeej dat vond ik toch wel erg leuk na al die zwarte beentjes. :D
Het duurde toch weer even, maar toen was daar het neusje. Ik miste dus een beentje. Na voelen lag deze naast het hoofdje, maar wees naar boven richting de anus zeg maar. Daar liep het een beetje op vast. Ik moest even wat moeite doen om het goed te krijgen, maar toen was het ook zo geboren! En wat een water kwam er vrij zeg, compleet zwembad :wow:

Afbeelding

Hij was gelijk helemaal wakker en bij en Roza stond heel vlot op. Navelstreng brak netjes af en even ontsmet. En daar kwam ook de ontdekking: Weer een hengstje en weer effen van kleur! Tot ik aan de andere kant wat wit zag, toch nog bont! Roza was gelijk helemaal in love met haar mannetje, heerlijk om te zien <3
Aangezien Roza had besloten helemaal vooraan in de stal te bevallen op een stukje waar net weinig stro lag was het een mooi waterballet geworden. Dus meneertje opgepakt en lekker in het stro verderop gelegd en snel de boel droog gemaakt. Hij ging daarna al vlot staan en ook heel vlot rondjes galopperen. Drinken hebben we hem iets bij begeleid maar dit ging ook snel goed. Aangezien er na twee uur nog geen mest was, hebben we hem een klisma gegeven en kwam er mooi wat uit. Het mesten ging vandaag ook nog niet helemaal lekker, dus nog een keer een klisma gegeven. Ze zeggen we eens, dat is een hengstending. Ik heb er inderdaad met merries nog nooit problemen mee gehad.
Toen hij begon op te drogen werd mijn vermoeden dat ik een aalstreep had gespot bevestigd! Dus we hebben een bay-dun pinto *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met een dankbaar gevoel kijk ik terug, 3 gezonde veulens en moeders in de stal! :j Ik ben helemaal kapot van alle gezonde spanningen die er onbewust en bewust meespelen in het hele verhaal van het fokken. Het is een prachtig avontuur maar het vergt veel van je. Na nu 4 jaar veulens gehad te hebben, hebben we besloten dit jaar niks te dekken en volgend jaar even rust te hebben. We hebben nu een flinke groep mini’s staan, dus voordat er weer gefokt word zal er eerst geselecteerd en verkocht moeten worden. Ook willen we ons eens wat meer richten om wat keuringen meepakken te gaan pakken.
Daarnaast hebben we contact met iemand die kinderen therapie geeft met alpaca’s en heel graag ook met pony’s aan de slag gaat. Hiervoor ga ik proberen wat van onze pony’s voor op te leiden. Vorig jaar ben ik al met 1 van de veulens daarmee begonnen en dat is ook wel iets waar mijn hart ligt. :) Dus wellicht over 2 jaar weer veulens, maar voor nu gaan we heerlijk genieten van de kleine kereltjes! <3

Ik vond het weer erg leuk hier mijn verhaal te kunnen doen, allemaal bedankt voor het volgen! +:)+ Uiteraard zal ik nog foto’s van de veulens blijven posten!

Pandakaas

Berichten: 1385
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 21:52

Eerlijk is eerlijk, de andere twee mannetjes verdienen ook een update, dus daar gaan we dan! :D

Laten we verder gaan bij Caspian. Wat een prachtig zwart mannetje <3 Mooi fijntjes, ondernemend, vliegensvlug en een gekke bekken trekker. Helaas is hij nog niet zo makkelijk met contact met de mens, maar dat komt wel. Ik kan het hem ook niet kwalijk nemen, want zijn eerste dag was niet top. Op zondag-ochtend was hij gewoon fit en vrolijk zoals een pasgeboren veulen. Heerlijk in de wei en gelukkig. Maar in de middag begon hij zich koliekerig te gedragen. Rollen, lopen en rollen. We hadden mest gezien, maar blijkbaar zat er toch nog het 1 en ander dwars. Dus daar was zijn eerste dierenarts kennismaken. Een prikje tegen de pijn en een klisma van de dierenarts. Gelukkig knapte hij wel weer snel op daarna! Dus de eerste dag was voor hem een beetje ongelukkig :(:)
Nu is daar bij hem zelf niks meer van te merken gelukkig. Hij is vrolijk en levendig! Hij houd van racen en achter vogels aanzitten die op de grond zitten. En daarnaast, wat is hij toch knap! Violetta heeft bewezen een waardige fokmerrie te zijn. Vorig jaar een prachtig veulen en nu weer!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan hebben we Aslan natuurlijk nog! :j
Wat een beer is dat geworden, volgens mij geeft Noa slagroom :wow: Je zou bijna zeggen dat hij te dik is. Hij is duidelijk het meest grove veulen. Maar wat een heerlijk mannetje is het. Zo vrolijk, wil met iedereen spelen, begint best leuk te lopen en is gek op knuffelen. Hij rent rond met takken in zijn mond en maakt de meeste gekke sprongen in de lucht.

Afbeelding

Afbeelding

Kimley

Berichten: 9155
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: Het avontuur naar 3 mini-veulentjes in 2017!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 21:59

Ohhh wat zijn ze leeeuk! <3

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Het avontuur naar 3 mini-veulentjes in 2017!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 22:13

Ze zijn echt leuk! Met wie ga je naar de merriekeuring? Dit jaar moet je echt hoor!!

Pandakaas

Berichten: 1385
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 22:22

Ik wil heel graag met Caspian naar de keuring, maar Violetta trekt dat niet helaas. Het is zo'n gestreste merrie als ze een veulen heeft, dat is voor haar niet eerlijk :n
Roza wil ik zelf nog heel graag naar de keuring doen, dus ik denk dat het Roza en Beaver worden :j

De eerste keuring ga ik binnenkort al doen Romy, papieren voor de enter/twenter liggen klaar :D Dus dan kan ik er niet meer onder uit hah

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Het avontuur naar 3 mini-veulentjes in 2017!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 22:33

Heel goed!! Ben benieuwd