Tinker Suzy x Welsh cob Rob Roy

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat wordt het veulen?

Merrie
11 (22%)
Hengst
5 (10%)
Effen
1 (2%)
Bont
16 (33%)
Zwart
7 (14%)
Vos
4 (8%)
Appaloosa
4 (8%)

Totaal aantal stemmen: 48


Anoniem

Tinker Suzy x Welsh cob Rob Roy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 21:28

Paspoortje Suzy:

- 18 jaar
- Varnish bont
- 1,49
- 2 maal dagkampioen

Paspoortje Rob Roy

- 5 jaar
- Zwart
- 1,37
- Goedgekeurde dekhengst

Waarom deze combi? Suzy hebben wij 3,5 jaar terug zwaar ondervoed gekocht. Dit heeft als gevolg gehad dat haar lever chronisch zwaar beschadigd was. We hebben haar, godzijdank, er door kunnen slepen. Na een jaar opperde de veearts om haar te dekken. Dit heeft wel vaker merries er door geholpen en genezen. Gedekt en drachtig. Helaas na 3 maand verworpen door een situatie met flinke stress. Nou, dan niet. Geen veulen.

Ondertussen zijn we dus 2 jaar verder. De lever heeft zich de voorbije jaren positief ontwikkeld. Je ziet nog tekenen maar niet meer te vergelijken met hoe ze was. Dus, kwam de vraag: Toch nog eens proberen? Dierenarts gaf direct groen licht. Bij haar vorige, korte dracht had de lever al zo een gigantische sprong vooruit genomen dat met deze dracht 'definitieve' genezing een optie zou zijn. Dus, 2de dierenarts, want ik wou wel een second opinion. Deze zei direct: Doen, niet twijfelen.

Dus ja, voor welke hengst ga je dan? Ik wou haar toch wel verbeteren, maar ook niet te groot fokken. Ik vond hier niet direct nog tinkerhengsten die aan mijn eisen voldeden. Een vriendin van mij haar vriend fokt welsh cobs. Eigenlijk, waarom niet? Zo zijn we uitgekomen op Rob Roy.

Vandaag bericht gekregen dat haar hengstigheid voorbij is. Woensdag gaan we haar halen en de 8ste augustus mogen we scannen! Ik ben super benieuwd! Als ze drachtig is zou ze rond 26 juni uitgerekend zijn. Duimen jullie mee?

Suzy

Afbeelding

Rob Roy

Afbeelding

Kris_P

Berichten: 209
Geregistreerd: 10-02-16

Re: Tinker Suzy x Welsh cob Rob Roy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 21:47

Wat leuk! Ik volg :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 13:13

Plot twist... Vandaag achter Suzy want ze moest al 3 dagen niet van de hengst weten. Ik haal ze uit stal, superhengstig en ze liet zich weer dekken. Dus daar gelaten en hun veearts komt vanavond scannen.

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Re: Tinker Suzy x Welsh cob Rob Roy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 13:29

O hè, altijd spannend dat drachtig worden >;)

De keuze voor een welsh cob hengst is helemaal mijn idee :j Hopelijk wordt je merrie drachtig en heeft ze na de dracht geen problemen meer met haar lever.

Anoniem

Re: Tinker Suzy x Welsh cob Rob Roy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 13:31

Ja, ben benieuwd wat de dierenarts te zeggen heeft vanavond :) Had ze zo graag weer thuis gehad maar goed. Tijdens het dekken stond de hengst naast haar en ik zag weer helemaal waarom ik voor hem gekozen heb :)

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Re: Tinker Suzy x Welsh cob Rob Roy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 13:32

Het is ook echt een plaatje <3
Heeft hij in stand ook een redelijk rechte rug? Ik vond dat veel welsh cob hengsten een korte, holle rug hadden toen ik voor mijn merrie aan het rondkijken was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 13:37

Ja hoor, eigenlijk wel! Foto vertekend een beetje maar toen ik hem vandaag zag staan op het asfalt was het mooi recht.

Afbeelding

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Tinker Suzy x Welsh cob Rob Roy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 14:11

wauw, gave kruising!!!! :D

Anoniem

Re: Tinker Suzy x Welsh cob Rob Roy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 15:08

Dank je! Dierenarts is net geweest. Ze is niet meer hengstig. Wel wat vocht op de baarmoeder. Binnen 15 dagen moeten we weer scannen. Waarom ze zich deze morgen liet dekken? Ze is waarschijnlijk gewoon een slet :P

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Tinker Suzy x Welsh cob Rob Roy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 15:11

Leuk! Hopen dat ze drachtig is ! :)
Haha een slet

Soprano

Berichten: 2668
Geregistreerd: 27-03-04
Woonplaats: Bornem (provincie Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 15:21

Super leuk, ik volg! Mooie hengst heb je gekozen.
Heb zelf ook een combinatie tinker x welsh cob, ben er erg blij mee ;-)
Hoop er zelf ook ooit een veulentje van te hebben maar nog geen idee welke richting ik uit wil van hengst. Leuk om in tussentijd andere combi's te volgen :-)

Dit is de mijne, bij haar was het ook de mama dat tinker was en de papa welsh cob. Je ziet er vaak wel heel verschillende modellen uit komen, ben erg benieuwd naar de jouwe!
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Soprano op 25-07-16 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 15:21

spannend komt vast een prachtige cob uit!

Anoniem

Re: Tinker Suzy x Welsh cob Rob Roy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 15:42

Ja, had al willen zien dat je soms een heel sportief paard krijgt zonder sok, maar langs de andere kant zijn er ook waar je echt de welsh moet zoeken :) Voor mij maakt het niet uit, als het maar gezond is :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 21:26

Ze is thuis! Nu 14 lange dagen afwachten.


Afbeelding

l_aura1

Berichten: 140
Geregistreerd: 07-03-11

Re: Tinker Suzy x Welsh cob Rob Roy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:21

Ik hoop dat je binnenkort een gat in de lucht kunt springen en ze drachtig gescand wordt ! De hengst waarmee je gedekt hebt is echter geen Welsh Cob (sectie D), maar een Welsh pony van het Cob type (sectie C).

Anoniem

Re: Tinker Suzy x Welsh cob Rob Roy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:21

Ja, weet dat hij sectie C is, wist niet dat je pas Welsh cob mocht zeggen vanaf de D sectie. :)

Anoniem

Re: Tinker Suzy x Welsh cob Rob Roy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 09:34

Oh wat ben ik onwijs gestressd. Maandag scannen. Mijn gevoel zegt drachtig maar goed... :) Blijft een gevoel :D Gelukkig wel wat leuks gepland dit weekend zodat ik niet te veel moet nagelbijten :P

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Tinker Suzy x Welsh cob Rob Roy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 19:44

Spannend! Ik vind het een mooie zombie samen!
Ik wist niet dat het de lever hielp. Interessant. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 18:23

Ze is gescand... En we weten nog niets :D Suzy had dus afgeslaan. Toen we ze gingen halen liet ze haar opeens toch nog eens dekken. Bij de hengstenhouder gescand en daar was het ei links weg, dus niet meer hengstig. Volgens de dierenarts had het geen nut meer om te dekken.

Dus, nu waren we volgens de eigenlijke berekening 18 dagen ver. Bij het scannen nu denkt de veearts een ei te zien van 14 dagen. Dus hij vermoed dat het ei is gesprongen recht op die dekking. Vrijdag komt hij terug om het zeker te weten, want er is nog kans dat het een cycste is.

Getty_Maan

Berichten: 2593
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Tinker Suzy x Welsh cob Rob Roy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 18:32

Spannend, het is een mooie combi!

En wat leuk om te weten dat een dracht haar beter zou kunnen maken!

Anoniem

Re: Tinker Suzy x Welsh cob Rob Roy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 11:06

Ze is haar vruchtje kwijt :(

laurabe
Berichten: 724
Geregistreerd: 28-01-11

Re: Tinker Suzy x Welsh cob Rob Roy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 13:48

Wat jammer!

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Tinker Suzy x Welsh cob Rob Roy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 14:40

Ah nee wat jammer zeg!