Drachtige merrie en rhino op stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

grommie
Berichten: 79
Geregistreerd: 06-02-14

Drachtige merrie en rhino op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-16 17:33

Hoi allemaal. Ik weet niet of het verplicht is, maar uit respect voor het bedrijf waar mijn hoogdrachtige merrie staat wil ik geen naam noemen noch vermelden waar zij staat. Ik trof dit topic aan en ik vroeg me af of mensen ervaring hebben met Rhino type I, de abortus variant.
Dit bedrijf is op slot. Er zijn 3 veulens dood geboren en 2 gezonde. n.a.v. Autopsie bleek het om Rhino I met de abortusvariant te gaan. Mijn merrie heeft wat koorts gehad gaat nu weer goed. Maar watvoelt dit span end. Vind het een ware nachtmerrie. Ik ondersteun haar weerstand. Verder is het afwachten...

Heeft iemand van jullie zoiets mee gemaakt? Zo ja, wat hebben jullie gezien, ervaren,wat was de aanpak en hoe ging het daarna met de merries?

Alvast bedankt.


mariellev89
Berichten: 82
Geregistreerd: 23-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 18:41

Grommie, wij hebben er 1 met ehv1 abortus gehad dit jaar. Hoe hoog was de verhoging? Je merrie 2x daags temperaturen. Incubatie tijd is 2-10 dagen na de koorts. Hou je merrie goed in de gaten.

Daarnaast ook de sportpaardjes in de gaten houden het kan omslaan maar neurologisch wat helaas bij ons is gebeurd :(

voor meer info PB

grommie
Berichten: 79
Geregistreerd: 06-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-16 19:05

mariellev89 schreef:
Grommie, wij hebben er 1 met ehv1 abortus gehad dit jaar. Hoe hoog was de verhoging? Je merrie 2x daags temperaturen. Incubatie tijd is 2-10 dagen na de koorts. Hou je merrie goed in de gaten.

Daarnaast ook de sportpaardjes in de gaten houden het kan omslaan maar neurologisch wat helaas bij ons is gebeurd :(

voor meer info PB


Bedankt meis, mijn merrie heeft tot 39 graden gehad. Beide keren kortdurend ( aantal uren) en mbt arts en homeopathie toch weer naar beneden gekregen. Ik ben doodsbang voor de ataxie vorm van rhino. Die hebben we echter nog niet waargenomen. Merkte je iets aan de merrie toen ze aborteerde? Mijn merrie is nu bijna 4 dagen koortsvrij. Ze heeft appeltjes. Oogt prima. Maar de angst is er wel. Haar uier groeit wel steeds wat meer.
Is de bevallen merrie van slag geweest?

grommie
Berichten: 79
Geregistreerd: 06-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-16 11:52

*\o/* *\o/*


Het veulen bewoog! Mevrouw maakt het goed. Het is nu 6 dagen geleden dat de laatste merrie aborteerde. De merries die dit wel hebben gedaan tonen geen vorm van ataxie.
Er staan nu drie merries op knappen van de 14 die nog moeten. Zij lopen bij mijn merrie..

grommie
Berichten: 79
Geregistreerd: 06-02-14

Re: Meldingen van rhinopneumonie *update 7/04/2016*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-16 17:04

Er is gisteren helaas weer een dood veulen geboren en vanmorgen een voldragen dier wat het niet gaat redden. Zij stond bij mijn merrie in de wei...Ik vrees het ergste.

Anoniem

Re: Meldingen van rhinopneumonie *update 7/04/2016*

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 17:05

Och wat heftig zeg. Sterkte ermee...

Nann__

Berichten: 2208
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 18:27

grommie schreef:
Er is gisteren helaas weer een dood veulen geboren en vanmorgen een voldragen dier wat het niet gaat redden. Zij stond bij mijn merrie in de wei...Ik vrees het ergste.

Jeetje ik krijg er de rillingen van over m'n lijf.. Wat moet jij een stress hebben. Hoe gaat het met je paard? Sterkte ermee en we duimen op het beste voor je! :(:)

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Re: Meldingen van rhinopneumonie *update 7/04/2016*

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 18:32

Grommie heel veel sterkte gewenst!

Diana (Oscar X Paddox)
B+13, L1+21, L2+20, M1+11

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:33

Grommie, wat heftig! Ik duim met al mijn vingers en met heel mijn hart voor je dat het voor jou en je merrie goed afloopt, maar ik vrees met groten vrezen dat het niet helpt.
Het nare van de abortusvariant is ook dat je het pas merkt als het te laat is, een merrie kan al maanden daarvoor met EHV-1 besmet zijn geraakt of bijvoorbeeld al jaren drager zijn. Dat maakt het allemaal zo moeilijk. Daarom had het ook geen nut meer naar mijn idee om de "gezonde" merries uit elkaar te halen, als ze EHV-1 zouden krijgen, hadden ze dat toch al opgepikt. Hoe lang moet jouw merrie nog? Ik zou wel proberen haar weerstand goed hoog te houden en stress te vermijden.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

JoyCiej007

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Meldingen van rhinopneumonie *update 7/04/2016*

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 23:37

Grommie: veel sterkte gewenst............ zullen spannende dagen voor jou zijn met je (hoog?)drachtige merrie.
Ook ik duim mee voor jou en je merrie dat het veulen levend en goed gezond ter wereld zal komen.

grommie
Berichten: 79
Geregistreerd: 06-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-16 08:46

Dank jullie wel. Wat een lieve reacties allemaal! :+:

Slapen gaat inderdaad niet zo best. Mijn merrie staat er vandaag precies 4 weken. Het is zo zuur. Het bedrijf bestaat 20 jaar. Dit is de eerste uitbraak. Enten schijnt geen garantie te geven en niet alle dieren zijn regelmatig geënt. En zelfs dan is er geen garantie op genezing.
10 Dagen geleden zijn de merries op het land gezet. Mijn merrie die ik nog steeds af en toe reed mocht niet uit dat weiland. Het gras is momenteel erg eiwitrijk. Zij heeft gaskoliek gehad en koorts tot 39 graden celcius. Arts er bij, heel gedoe. Niks doen en afwachten is niet echt mijn ding.Ik heb haar nu op een afgezet stukje land en 's nachts draagt zij een muilkorf.
Dat gaat prima. Eergisteren schopte het veulen nog. De merrie is goed te pas. Ik heb er een regulier x alternatieve arts bij gehaald. Heb zelf ook veel gedaan met klassieke homeopathie. Dit is een nuchtere tante.3 x Per dag ga ik naar mijn paard en geef ik haar Gelsenium. Dat is gele Jasmijn. Dit geef ik in een hoge potentie. Daarbij geef ik l lysine. Ik temperatuur haar dan ook. Ik check de werking van de uier. Ik probeer haar te helpen om haar weerstand hoog te houden. Ze glimt onder de appeltjes. Maar of het uitmaakt- ik heb werkelijk geen idee. Het is afwachten. Ze is uitgerekend op 6 mei. Dat duurt nog n dikke drie weken. Ben er wel beetje door gesloopt. 8)7

Mijn merrie draagt van Quint ( Quintender x Chico's Boy. )
Mocht het fout gaan dan probeer ik het uiteindelijk opnieuw. En het is hard,maar als het veulen niet goed is dan hoop ik voor de merrie dat het er zsm afkomt. En dat het niet kwakkelt en dan sterft. Dan is er nl sprake van binding en wordt loslaten veel lastiger...

Mijn merrie heb ik zelf gefokt. Zij heeft deels de fles gehad. Ze betekent alles voor me.
Ik heb weinig hoop dat het nog goed komt.

De schimmel die erbij stond staat op knappen. De pony die beviel was niet in al te beste conditie.

Hopelijk gaan sommige merries het redden met hun veulen. Er leven er 2. Er zijn 5 overleden.

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Meldingen van rhinopneumonie *update 7/04/2016*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 09:09

Heftig zeg. Hoop en duim heel hard voor je dat je een gezond veulentje krijgt en vooral ook de merrie gezond is en blijft.

Dracht zo op t einde is alleen al spannend genoeg, rhino erbij maakt het er helemaal niet beter op voor de spanning. Hoop echt oprecht heel hard dat t goed komt en je straks een gezonde merrie met veulen er naast hebt staan.

Heb zelf nu ook een hoog drachtige merrie staan, kan me de angst zo enorm goed voorstellen... :(:)

Lumi

Berichten: 4437
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Meldingen van rhinopneumonie *update 7/04/2016*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 09:30

Heel veel sterkte de komende tijd grommie! :(:)


Nargles don't believe in you either!

• / • / • / •
There are still good people in this world. And if you can't find one, be one.

Allienda

Berichten: 1372
Geregistreerd: 24-02-08
Woonplaats: Brunssum

Re: Meldingen van rhinopneumonie *update 7/04/2016*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 10:09

Jeemig met kippenvel dit bericht gelezen, heel veel sterkte en ik duim voor je

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1686930
**Keltic v/d Gadedijk -> B+22 -> L1+10 -> L2+11 -> Eindstand**
<3 Zabou, Devin, Keltic-RIP-, Cullan, Louisiana(verkocht), Indezz-RIP- <3

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Meldingen van rhinopneumonie *update 7/04/2016*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 11:21

Grommie, pff zit met kippenvel je verhaal te lezen, wat ontzettend zuur. We hopen met je mee op een goede afloop, je doet er alles aan :(:) .

grommie
Berichten: 79
Geregistreerd: 06-02-14

Re: Meldingen van rhinopneumonie *update 7/04/2016*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-16 11:51

Thanks! Net voor het eerst weer gereden op mijn merrie. Ze genoot, ookal was het maar 20 minuten in de wei.

De vos die naast haar loopt bevalt op dit moment. Ik hoop zo dat het goed afloopt. Ik ben niet op stal geweest. De stal vermijd ik.

Misschien dat intensieve paardenhouderij toch veel meer risico's geeft op verspreiding van virussen. Heb nog nooit op zo'n grote stal gestaan. Let wel: De eigenaar is top en het bedrijf heeft een goede naam. Ik hoop dat het bedrijf openbaar gaat maken waar het is. Zolang zij dat niet doen houd ik me daaromtrent stil. Echter is het bedrijf op slot en gaat er niks het erf af...

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 12:16

Ik denk dat niet alleen intensieve paardenhouderij een punt is bij EHV, maar ook het feit of er veel paarden van het erf afgaan en weer terugkomen of dat er veel wisseling is in de paarden op een stal. Je kan best een grote stal hebben met veel paarden, maar als die paarden niet in aanraking komen met vreemde paarden zal zoiets als EHV minder snel bij zo'n stal binnenkomen.

Fijn dat je weer even op je merrie hebt gezeten en wat met haar hebt kunnen doen. Dat paard dat nu aan het bevallen is en naast haar weide staat, is die nu op stal gezet of bevalt die in de wei naast jouw merrie? Als dat laatste het geval is, zou ik als het even kan er wel voor zorgen dat er een dubbele draad staat met een behoorlijke afstand. Juist bij EHV-1 bij veulende merries is de uitscheiding van het virus enorm groot en is de kans op overdracht heel groot. Succes ermee hoor, ik hoop voor je dat jouw merrie het goed blijft doen en een gezond veulen op de wereld zet, voordeel is misschien wel dat je er nog niet zo lang staat.

Dit is ook nog een duidelijk artikel: https://www.paardenarts.nl/kennisbank/rhinopneumonie/ .

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

grommie
Berichten: 79
Geregistreerd: 06-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-16 12:42

Jet schreef:
Ik denk dat niet alleen intensieve paardenhouderij een punt is bij EHV, maar ook het feit of er veel paarden van het erf afgaan en weer terugkomen of dat er veel wisseling is in de paarden op een stal. Je kan best een grote stal hebben met veel paarden, maar als die paarden niet in aanraking komen met vreemde paarden zal zoiets als EHV minder snel bij zo'n stal binnenkomen.

Fijn dat je weer even op je merrie hebt gezeten en wat met haar hebt kunnen doen. Dat paard dat nu aan het bevallen is en naast haar weide staat, is die nu op stal gezet of bevalt die in de wei naast jouw merrie? Als dat laatste het geval is, zou ik als het even kan er wel voor zorgen dat er een dubbele draad staat met een behoorlijke afstand. Juist bij EHV-1 bij veulende merries is de uitscheiding van het virus enorm groot en is de kans op overdracht heel groot. Succes ermee hoor, ik hoop voor je dat jouw merrie het goed blijft doen en een gezond veulen op de wereld zet, voordeel is misschien wel dat je er nog niet zo lang staat.

Dit is ook nog een duidelijk artikel: https://www.paardenarts.nl/kennisbank/rhinopneumonie/ .


Dat is zeker waar. Er wordt in Nederland veel met paarden gereisd en er staan er relatief veel op weinig vierkante km. De merries kennen mekaar al vier weken, zolang heeft er contact plaatsgevonden. Er staat enkel draad tussen nu en eerlijk gezegd denk ik dat dubbel draad nu nog weinig zin heeft aangezien besmetting snel plaats vindt. De merrie bevalt op stal. Ik wacht af op antwoord.

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 17:15

Het gaat er mij meer om dat het vruchtwater van een besmette merrie en het veulen zelf dat door EHV-1 aangetast is, beiden een enorme born van het EHV-1 virus is. Daarmee moet jouw paard dus sowieso niet in aanraking komen. Maar als dat andere paard voor die tijd op stal gezet wordt zal dat wel loslopen. Het is meer als ze in de wei gaat bevallen, dan is die dubbele draad echt wel nuttig nog naar mijn idee.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

grommie
Berichten: 79
Geregistreerd: 06-02-14

Re: Meldingen van rhinopneumonie *update 7/04/2016*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-16 18:23

De merries hebben een geboorte alarm en worden op tijd binnen gehaald. Wat dat betreft is dat onder controle. We willen ivm besmet vruchtwater en vrucht absoluut geen risico's. Mind you. Via mest en haar kan er ook eea fout gaan. Daarom is de weerstand van mijn merrie nu prioriteit 1.

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 21:35

Zo te lezen doe jij er in elk geval alles aan om het bij jouw merrie goed te laten verlopen! Ik blijf voor je duimen!

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

grommie
Berichten: 79
Geregistreerd: 06-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-16 23:36

Jet schreef:
Zo te lezen doe jij er in elk geval alles aan om het bij jouw merrie goed te laten verlopen! Ik blijf voor je duimen!



Dank je wel. Zeker doe ik veel maar of het iets uitmaakt; zucht...We gaan toch twee meter afstand tussen de weides zetten qua draad. Als de schimmel naar binnen moet komt de pony weer buiten. Anders staat mijn merrie zonder paarden in de buurt. En stress vermindert de weerstand. Pffff..



Verder heeft ze tot 37.9 gehad laat op de avond. Vanavond was het 38.2. Merrie oogt top. Heeft regendeken op en graast lekker. Tsja. En ik maak me dan druk..Ookal om een ingetrokken uier maar het is een maidenmerrie..Dus da maakt zich er niet druk om.

Wat interessant is:
De meeste merries die verwierpen doken onder de 36.9 wat normaliter een veulen garandeert in 1.5 uur. Nu zakt de temperatuur soms nog verder en lijken er geen weeeen te komen, de bevalling komt trager op gang.. Ook zijn de merries de laatste dagen voor het bevallen meer lethargisch.

grommie
Berichten: 79
Geregistreerd: 06-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-16 11:32

De schimmel in de wei heeft een gezond veulen gekregen! Yes!!!
Verder word ik ff niet goed van het beleid op stal. Beetje makkelijk. Moet t zelf regelen maar betaal staltarief terwijl merrie fulltime op t land staat...
Verder zijn ze ad hoc op t land gegooid vorige week en kreeg mijn merrie gaskoliek...Eigenaar stal heeft buscopan gespoten. Maar ik mag dat betalen..
Ik weet niet wat ik daarmee aan moet.

Allienda

Berichten: 1372
Geregistreerd: 24-02-08
Woonplaats: Brunssum

Re: Meldingen van rhinopneumonie *update 7/04/2016*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 13:02

Misschien kun je eens kijken om een gesprek aan te gaan met de stalhouder en anders eens nalezen wat er precies in het stallingscontract staat.

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1686930
**Keltic v/d Gadedijk -> B+22 -> L1+10 -> L2+11 -> Eindstand**
<3 Zabou, Devin, Keltic-RIP-, Cullan, Louisiana(verkocht), Indezz-RIP- <3

grommie
Berichten: 79
Geregistreerd: 06-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-16 13:40

Allienda schreef:
Misschien kun je eens kijken om een gesprek aan te gaan met de stalhouder en anders eens nalezen wat er precies in het stallingscontract staat.


Hij is enorm druk door de omstandigheden. Daardoor wordt de drempel hoger om hem lastig te vallen. Het contract heb ik met gem opgepakt maar hij interpreteert het anders. Ik heb een vriendin die er wat meer in thuis is. Ik wil er wel iets mee...De omheining was vanmorgen verrot ontdekte ik. Mocht het zelf oplossen maar heb geappt dat hij er nog even naar moet kijken.
Verder wil ik niemand zwart maken maar het bord met de rhino vermelding is verwijderd van zijn erf. Daarbij staat er een webcam op de website zodat je geboortes kunt volgen. Ineens is er zgn een internetstoring...Al met al wekt het weinig vertrouwen. Eerlijk is eerlijk. Het zijn aardige mensen. Maar ik heb het gevoel dat ik het zelf moet doen omdat ik niet zeker weet of de zorg optimaal blijft. Dit heb ik ook aan gegeven. Maar dat vindt ie lastig. Boven de zorgen om mijn merrie komt dit er bovenop. -O-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bonny_dream, Jayya, Lanoca, shadowstar en 29 bezoekers