Ook dit jaar zijn er weer een aantal merries drachtig en uitgerekend van januari t/m april met mogelijke uitloop naar mei.
Iedereen is weer vrij om mee te kijken, wel op eigen risico.
Slaapgebrek is ook dit jaar weer niet uit te sluiten en het kan verslavend zijn!
De cam zal rond half november weer aan gaan. Tot die tijd lopen de merries 24/7 buiten op weides waar geen cam bereik is.

De cam link: http://www.marestare.com/fcam.php?alias=welsh
Updates over de merries zijn te volgen via Twitter (ook onder de cam) en in dit topic.
De link van mijn website waar meer over de paardjes te lezen is: http://www.dreamteamminis.com
Cam setup:

Ik probeer op dit plaatje van de cam in de OP steeds de namen neer te zetten van de merries die in beeld zijn aangezien er wel eens gewisseld wordt van stal/camera.
Meestal zal je 4 stallen in beeld zien.
Vlak voor een bevalling gaat de cam op 1 stal zodat er groot beeld is.
Overdag is vaak de cam op 1 van de paddocks aan, hier lopen de merries die nog moeten bevallen.
Merries op volgorde van uitgerekende datum:
De datum is op 320 dagen, voor mini’s wel zo’n beetje de gemiddelde draagtijd hier.
Ze kunnen al vanaf 300 dagen veilig bevallen en soms zijn ze ook zo vroeg. Maar ook 350+ kan gebeuren.

Een kleine voorstel ronde van de merries.
Het zijn allemaal Amerikaanse minipaarden, de stokmaat zo tussen de 80 en 90cm op de schoft.

Snazzy is een 8 jarige merrie, geïmporteerd uit Amerika in 2013.
2011: hengstveulen in Amerika
2012: merrieveulen in Amerika (dag 310)
2013: merrieveulen dag 304, melktest goede sprong 14->26 op dag van bevalling.
2014: hengstveulen dag 317, melktest dag van bevalling refractometer 32, pH 5.5.
2015: veulen verloren na 8 maanden dracht

Daisy is voor het eerst drachtig.
Zelf is ze ook via de cam te zien geweest bij haar geboorte, Daisy is namelijk de eerste dochter van Amy en daarmee is ze ook een kleindochter van Dynamic.
Dit jaar voor het eerst 3 generaties drachtig en ook nog van dezelfde hengst.

Zeer succesvolle show merrie geweest en nu inmiddels al een bewezen fokmerrie.
Dit wordt haar 5e veulen.
2012: merrieveulen dag 327, melktest dag van bevalling: 24
2013: hengstveulen dag 333, melktest dag van bevalling: 22
2014: merrieveulen dag 321, melktest dag van bevalling refractometer 26, pH 5.8 en hars.
2015: merrieveulen dag 333, melktest dag van bevalling refractometer 26, pH 5.5 en hars.

Misty is een 8 jarige merrie en in 2012 geïmporteerd uit Amerika.
2011: merrieveulen in Amerika
2012: merrieveulen dag 324, melktest dag van bevalling: 32+
2013: merrieveulen dag 323, geen tekenen voor bevalling, geen vol uier, lage melktest, red bag met gescheurde placenta
2014: hengstveulen dag 326, melktest dag van bevalling refractometer 32, pH 5.8, hars. Overdag bevallen zonder duidelijke waarschuwing.
2015: hengstveulen dag 340, melktest dag van bevalling refractometer 25, pH 5.5, veel hars.

Party Girl is een dochter van Isis en was zelf in 2009 online te zien toen ze geboren werd.
PG is ook het veulentje in mijn ava!
Het wordt haar 4e veulentje.
2013: hengstveulen, dag 331, melktest dag van bevalling: 16, goede verandering in uier op dag van bevalling, geen vol uier. Geen duidelijke tekenen voor bevalling.
2014: hengstveulen, dag 327, melktest dag van bevalling refractometer 32, pH 5.5, witte melk
2015: merrieveulen dag 331, melktest dag van bevalling refractometer 32+, pH 5.5, witte melk. Overdag bevallen.

Dynamic is een 12 jarige merrie en dit wordt haar 7e veulen.
2007: hengstveulen in Amerika
2008: merrieveulen (Amy) dag 305
2009: hengstveulen dag 334
2010: hengstveulen dag 323
2012: merrieveulen dag 336
2014: merrieveulen dag 337, melktest dag van bevalling refractometer 32+, pH 5.5, witte melk druppelen.
Dynamic schiet met de melktest altijd alle kanten op.
Het is ook een merrie die heel heftig reageert op de naweeën ondanks pijnstilling.
FAQ:
• Wat betekenen de melktesten? Met een refractometer meet je de brekingsindex (Brix % ) van vloeistoffen. Bij melk van een merrie kan je daar de hoeveelheid antistoffen mee bepalen en daardoor ook de kwaliteit van de biest testen. Ook geeft het een idee hoe ver de merrie is met haar melk/biest voor de bevalling.

http://www.arssales.com/refractometer.html
De pH is ook een manier om te kijken in hoe verre de melk verandert, je kan er geen kwaliteit van de biest mee testen.
• Wat geef je de merrie na de bevalling? De mini merries krijgen hier een kleine dosis quadrisol (pijnstilling) na de bevalling. De meeste mini merries hier zijn gevoeliger voor naweeën dan grote paarden. Beetje pijnstilling haalt de scherpe kantjes eraf zodat ze iig hun veulen laten drinken.
• Waarom krijgen de veulens buiten een dekje op? Ook de vroeg geboren veulens gaan hier zo snel mogelijk hele dagen de wei op. Ook als het regent, sneeuwt en vriest. Met dekje op verliezen ze minder warmte als ze liggen te slapen op koude of natte grond.
• Weet je wanneer het volgende veulen geboren wordt? NEE! Echt niet. Merrie en veulen bepalen dat en melden dat niet ruim van te voren aan mij.
Topic goed in de gaten houden en meestal zeg ik het kort van te voren wel als een merrie gaat bevallen.
Verder zijn vragen natuurlijk welkom!
Dit zijn de vragen die ieder jaar regelmatig terug komen.
Aangezien dit bokt is, wel een kleine waarschuwing.
Dat de cams online staan en iedereen mee mag kijken, betekent niet dat iedereen inspraak heeft hoe het hier werkt op stal

Ja ik ben bij de bevallingen aanwezig in de stal en ja ik help de merries wanneer ik dat nodig acht.
Staat dat je niet aan? Kijk dan niet