We verwachten 4 mini veulentjes in 2016!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandakaas

We verwachten 4 mini veulentjes in 2016!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 08:35

De veulenkriebeltjes en voorpret kan weer gaan beginnen, en wat een top begin hadden we: Alle dames waren in 1 keer drachtig!

We hadden het voorrecht dat Titan dit jaar bij ons mocht komen logeren om een paar merries te dekken. Uit onze kudde van 7 merries hebben we de onderstaande dames gekozen voor een dekking met hem. We hebben ze apart gehaald van de kudde en in een aparte wei gezet. Toen was het tijd, Titan kwam een tijdje bij hun logeren. Ze hebben hun man braaf gedeeld, met goede gevolgen dus!

Hieronder het voorstel rondje en de uitgerekende datum. Voor mini’s rekenen ze meestal een wat kortere draagtijd, namelijk 320 dagen. Daar zijn de datums dus ook op gebaseerd.

Alle vier de dames zijn drachtig van deze prachtige valk hengst welke in het bezit is van bokker Lisanfellow:

Afbeelding Afbeelding

Titan, goedgekeurde dekhengst bij het NMPRS en Falabella stamboek.
Zijn afstamming is Tiago x Oliviero, volledig Falabella dus.

Isabella
, Duval v.d. Appelhoeve x Solarwind Armani Echo , silver smokey black en dit word haar eerste veulen. Uitgerekend op 21 maart

Afbeelding Afbeelding

Violetta, Winners Circle Illusion x Hayes Hill Stephanored dun en dit wordt haar tweede veulen bij ons. Haar vorige veulen was een grullo bont hengst veulen. Uitgerekend op 24 maart

Afbeelding Afbeelding

Silver Lady, Solarwind Armani Echo x ? , zilverappel bont. Dit word haar eerste veulen bij ons, ze is tevens de moeder van Isabella. Uitgerekend op 17 maart

Afbeelding Afbeelding

Jenske, Tristan of Roinja x King’s Knight v. Odoor, red roan appaloosa. Dit word haar tweede veulen bij ons, haar vorige veulen is een zwart panterbont merrietje. Uitgerekend op 30 maart.

Afbeelding Afbeelding

Op 22 juni is de dierenarts lang geweest om te scannen, Violetta en Jenske lieten zich netjes scannen en het zag er allemaal prima uit met zelfs een mooi zichtbaar hartslagje.

Silver en Isabel lieten zich onder geen enkele voorwaarde scannen helaas. Maar ik denk dat het bij hun ook zeker goed zit. De hengst heeft hier een tijdje gestaan en beide niet meer hengstig gezien. Tevens hadden we hier nog een tijdje een hengstje lopen, zij reageren niet op hem en hij niet op hun.

Volgens de vorige eigenaar was Silver ook altijd gelijk de eerste keer drachtig, ga er nu ook maar van uit. Isabel die is sinds juni compleet veranderd, helemaal in zichzelf gekeerd. Dit gedrag had mijn grote paard ook toen ze drachtig was, dus had al snel het idee dat het goed zat.

De dames zijn op het moment goed bezig geweest een wintervoorraad aan te leggen, wat ook wel zal blijken op de vervolgfoto’s straks. Ze zijn goed aan de maat, ietsjes van de dracht, maar ook veel van gras. We letten hier op het moment op en proberen ze rustig aan wat af te laten vallen door meer op de paddock te staan en het koudere weer ook zijn werk doet.
Tevens is het fijn als ze wel ietsjes (maar zeker niet zo veel als nu) hebben straks als de veulen geboren worden, aangezien het dan nog koud kan zijn en de veulens ook wat van ze zullen vragen.
De kleurkansen zijn ook nog wel spannend aangezien er veel verschillende mogelijkheden zijn.

Isabella:
Afbeelding

Violetta:

Afbeelding

Silver Lady:

Afbeelding

Jenske:

Afbeelding

Ze staan normaal 24/7 buiten op de weide en paddock met schuilstal. Ongeveer rond begin maart zullen ze s’ nachts op stal gaan met camera toezicht en overdag in de wei waar we op uit kijken vanuit huis. Ook zullen we melktesten uitvoeren als ze voldoende uier hebben.

Een gokje wagen mag uiteraard, erg leuk zelfs! Ik zal proberen trouw updates te geven, natuurlijk met foto’s!
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 25-09-15 14:59, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Op verzoek wijziging aangebracht

timokyana

Re: We verwachten 4 mini veulentjes in 2016!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:46

Jeeh wat leuk om jullie zo te kunnen volgen!
Spannend weer en een mooie tijd om naar uit te kijken!
Ben benieuwd wat je dames er van gemaakt hebben en de knappe paps natuurlijk.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:30

Leuk! Ik ga volgen. Ik heb ook van die merries die denken een wintervoorraad in te moeten slaan,dus ik schrik niet gauw van iets. :')

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:37

Wat een gave papa !! En natuurlijk de mama's ook !! Heel erg benieuwd naar de veulens !!

Gokje vind ik altijd leuk al zit ik er 99% naast haha

Isabella: 23 Maart Silver buckskin hengst
Violetta: 26 Maart Bay Dun merrie
Silver Lady:18 Maart Bay tobiano hengst
Jenske: 24 Maart Bay Appaloosa Merrie

Hoop vooral voor jullie en de mama's en papa op een gezonde veulenreeks !!

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:29

Wat een mooie merrietjes! Ik ben benieuwd naar je toekomstige veulentjes :)

Lisanfellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:57

Aah daar zijn de dametjes! Super benieuwd naar de combinaties.

superauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:02

ahh wat een schattige paardjes! wat een leuk vooruitzicht weer! :)
(Titan is echt mooi!!! <3 )

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 14:44

Leuk, de eerste volgers :j Binnenkort zal ik eens tijd maken om recente foto's van de dames te maken. Ik vind het zelf ook altijd zo leuk om ks-mk te volgen bij anderen. Zeker op het einde kan het zo spannend zijn, zelfs al gaat het niet over je eigen merries!

Ik zal de gokjes opslaan en af en toe de bijgewerkt lijst plaatsen. Anders krijg je steeds maar van die lijsten te zien :+

Anne,uiteraard leuk dat je volgt :D We kunnen wel mooi alle veulentjes dit jaar met elkaar vergelijken! Ben ook erg benieuwd naar die van jou :j

Chardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 18:29

Wat een leuk topic heb je gemaakt Pandakaas!
En wat een leuke paardjes heb je daar! (Die kleurtjes!!! <3 <3 ) (hengst is ook wel heel eruuug gaaf! )
Ik ga zeker mee volgen, en ben heel benieuwd wat er straks voor moois in je wei loopt!
Mijn gokjes zijn:
Isabella: merrie~silver buckskin~20 maart
Violetta: hengst~dunskin~23 maart
Silver Lady: hengst~palomino tobiano~17 maart
Jenske: merrie~red (vos)~24 maart

Het halter die Silver Lady en Jenske om hebben is erg mooi!

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:23

Wat een leuke merries heb je en de hengst spreekt me ook erg aan, dat worden leuke combi's, veel succes met alles en hopelijk volgend jaar 4 gezonde mooie veulentjes!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:38

Duurt nog ff, maar dan volg ik ook :D Kimmy niet gedekt dit jaar?

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 21:38

Het duurt zeker nog even :') Maar ach, ik vind het altijd wel leuk om bij te houden en terug te kijken! Plus dat het leuk is dat je soms een vaster groepje hebt om mee te delen/kletsen :j

Rowan, nee Kimy is dit jaar niet gedekt maar ik heb een leuke hengst voor volgend jaar voor haar op het oog :) Als het goed is zal volgend jaar ook Roos gedekt worden en nog een andere merrie die dit jaar geen veulen heeft gekregen. Dan zijn die mooi een jaartje leeg geweest.

Misschien wel leuk om te laten zien, van Jenske en Violetta hebben we al eens eerder een veulen gehad.

Veulen van Jenske, 9 maanden oud op de foto en nog in ons bezit:
Afbeelding

Veulen van Violetta, verkocht:
Afbeelding

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:42

Ja, ik volg ook wel mee! Hartstikke leuk, mijn voorgevoel zegt me dat hier een stel mooie veulens uit gaat komen! Haha, prachtige merries en de hengst mag er zeker zijn. Dat ga ik graag volgen!

jolandjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:22

ik volg ook mee, wat heb jij leuke merries en titan is natuurlijk een erg leuke en lieve hengst, ben heel benieuwd :D

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:45

Wat leuk om allemaal te zien. Ik volg ook mee en zal later eens kijken wie wanneer gaat bevallen hihihi.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:48

Oh waauw. Zowel de hengst als de merries zijn gaaf! Ik ga volgen! Mocht je nog een fotograaf zoeken als het zover is :))

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 17:09

Soms als ik even bij de wei sta te kijken, oeh dan word ik toch zo nieuwsgierig naar de veulentjes *\%/* Toch nog een tijd braaf wachten haha.

Leuk weer wat nieuwe volgers er bij! Ik heb eens zitten denken over wat ik leuk zou vinden:
Zelf hoop ik uiteraard dat de geboortes goed gaan, veulens correct/gezond zijn en moeders ook nergens last van zullen hebben. Maar natuurlijk heb ik ook zo mijn voorkeuren O:) Van alle veulens hoop ik dat ze hoog op hun beentjes zullen staan, wat meer ruimte in de gangen hebben en iets ranker in het lichaam. En kleurtjes, ja daar heb ik ook nog wel een voorkeur voor!

Isabella: Silver smokey cream of perlino merrie
Violetta: Smokey grullo of dunalino merrie
Silver Lady: Silver buckskin tobiano, palomino tobiano of black tobiano merrie
Jenske: Buckskin appaloosa merrie

Het mag dus ook wel duidelijk zijn, merries hebben de voorkeur :D Hengstjes houden we niet, dus die zullen zo ie zo verkocht worden.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 17:33

Hmmmm, dan kan ik niet zeggen dan ik hoop op alleen maar merries, als het knappe veulens worden haha :P

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 17:46

Ik heb nog steeds geen tijd gehad voor goede foto's, maar toen ik net bij de pony's liep viel het buikje van Isabella me opeens op! Het is wat gras maar zie er ook wel dracht in terug. :) Volgens mij vraagt het wel wat van haar, want ze heeft lang niet zo'n grasbuik als de rest. Ze is nu ongeveer 153 dagen drachtig.

Maar dit koppie met buikje, ik kan het niet laten om niet te delen <3

Afbeelding

Lisanfellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 19:14

<3 <3 ze ziet er goed uit!

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:07

Nou inderdaad een aansprekend koppie. Lieve uitstraling ook.

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 18:05

Vandaag eindelijk even tijd gemaakt voor foto's van de dames :)

Misschien niet heel spannend om te zien, maar voor mezelf hou ik in een mapje foto's bij, zeker op het einde van de verschillen. Dacht misschien toch leuk hier ook nog even te delen ;)

Ze zijn hun berenvachtjes weer goed aan het aanmaken <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 18:54

Lekker bolletjes wol zeg! De dames hebben lekker buiken, maar dat is vast niet alleen van de veulies! :))

Ben benieuwd wat ze er van gaan bakken hoor.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:52

wat een schattige wolle paardjes zo !

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 17:41

Vandaag mochten de dames weer even op de foto :) Nog even, dan kunnen we echt dikke-buiken-foto's gaan plaatsen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding