Jillybeebje 2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Welke kleur/geslacht denken jullie????

Black Tobiano hengst
19 (15%)
Black Tobiano merrie
37 (29%)
Bay Tobiano hengst
21 (16%)
Bay Tobiano merrie
12 (9%)
Sorrel/Chestnut Tobiano hengst
16 (12%)
Sorrel/Chestnut Tobiano merrie
19 (15%)

Totaal aantal stemmen: 124

Paint_Lover

Jillybeebje 2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 16:08

Hoe het allemaal begon:

Ik heb altijd gezegd dat als ik OOIT nog een merrie zou aanschaffen ik daar iig 1 veulen mee zou gaan fokken! Nu had ik in mijn laatste paar jaren in NL alleen n ruin en n jonge (eigen gefokte) hengst dus dat zou er iig voorlopig niet van komen!

Nu zijn we in Maart 2014 verhuisd naar Amerika omdat mijn man hier kon gaan werken, heel erg leuk en ik heb hier een supertijd! Maar wat ik niet wist is dat mijn ik-ga-ooit-weer-fokken gedachte ook daadwerkelijk binnen 1 jaar vorm zou gaan krijgen!

In Nov '14 kregen we de kans om voor n jaar bij te tekenen en dit hebben we dan ook met beide handen aangenomen maar wel met de mededeling van mijn kant: Prima, maar dan koop ik hier mn eigen paard!

En toen begon de speurtocht..... Heel veel paarden gezien (op papier), het is hier zo gruwelijk groot allemaal en de paarden die ik leuk vond en potentie hadden stonden allemaal in n hele andere staat (en veel daarvan waren voor mij niet te doen om er zelf heen te gaan!), toen ik eenmaal aan mijn staleigenaresse had doorgegeven dat ik op zoek was naar een eigen paard en ik haar gezegd had dat ik een Quarter of Paint horse wilde zei zij: Laat mij even iemand inschakelen!

3! dagen later kreeg ik te horen dat we diezelfde dag nog een afspraak hadden 4 miles verderop want die hadden een merrie in de verkoop staan. Oke, zo gezegd zo gedaan en toen de desbetreffende merrie in de rijbaan kwam keek ik mn ogen uit! Dit kon gewoon NIET waar zijn! Ik moest wel dromen OF de huidige eigenaren MOESTEN helemaal knettergek zijn!

Er kwam n bloedmooie 7 jarige zwarte parel binnengewandeld en ondanks dat ik dus ABSOLUUT niets met merries heb (heb er genoeg gehad) was ik op slag verliefd!
Niet lang daarna was ze GGK en stond ze bij ons op stal!

Toen een maand of wat geleden begon het bij mij te kriebelen! Mijn dametje word dit jaar 7, ik wil er sowieso graag een veulen bij fokken en mijn (toen nog hengst) in NL moest wegens omstandigheden uit zijn opfokgroep.... Dus daar begonnen mijn hersenen te malen.... Zou ik? Ja maar wat kost het? Hoe pak ik het aan??
Oke, sperma van mijn eigen hengst naar hier over laten komen was NIET te doen! Veel te duur, maar wat dan? Op zoek gaan naar een hengst hier, oke maar hoe pak ik dat aan???
Ik ben zo niet thuis in de Paints! Hm....

Maar ook daar kwam al snel een hele goede oplossing voor: Lang leve n goede vriend van mijn staleigenaresse! Die zit al zn hele leven in de Quarters en de Paints en al snel was dr mail met alle info van mijn dametje de deur uit!

Niet veel later kwam er een antwoord terug met daarin een hengst om van te kwijlen! N homozygote vos tobiano heer die al heel veel nakomelingen heeft die World Champion of Reserve World Champion zijn (helaas heeft hijzelf nooit kunnen presteren ivm een ongeluk toen hij 3 was) en hij staat ook nog eens 4th op de APHA Performance Sire List staat.

De keuze was dus vrij snel gemaakt! Het contract werd getekend, teruggestuurd en daarna was het wachten op mijn dame want die had nog helemaal NIET hengstig getoond!

Dus scannen en ze had n ei van 2.0cm, oke... afwachten of het ei zou gaan groeien! Helaas was het ei bij de volgende scan (2 weken later) nergens meer te bekennen en hebben we besloten om haar cyclus een boost te geven.

Dinsdag 14 April is ze gescand en hebben we besloten dat we haar donderdag de 16e n spuit zouden geven om haar cyclus op te wekken. We zouden dan zondag de 19e scannen en bij een mooi groot ei konden we meteen de HH bellen om sperma (gekoeld) te bestellen want we moesten 24u van tevoren doorgeven (ze collecteren hier op ma, woe en vrij).

Die zondag kwam en ik was best zenuwachtig want t kwam ineens allemaal zo dichtbij!

YES! Ze had een heel mooi groot ei! Ei was op dat moment 4.2cm groot en dus werd er n telefoontje de deur uitgedaan!

Dinsdag de 21e is ze geïnsemineerd en op donderdag de 23e is de VA nog geweest om te scannen en te zien of het ei weg was (ze heeft dinsdag bij het insemineren een spuit gekregen om de eisprong op te wekken!)....

Het ei is weg! Ze had alleen nog wel wat vocht in haar baarmoeder zitten en dus heeft ze 3 spuiten achtergelaten zodat we die konden geven en we het overgebleven vocht (wat volgens de VA wss achtergebleven sperma is) zo weg konden werken. Donderdag heeft ze dus 2 spuiten gehad en vrijdagmorgen de laatste.

Nu mag ik dus duimen gaan draaien tot de 18 dagen scan..... Die staat vast op 11 Mei en ik hoop dan dat we een vruchtje zien.

Mijn combinatie voor 2016:

DG Dry Jill (http://www.allbreedpedigree.com/dg+dry+jill)
Zwart robicano
+/- 1.45m (14.3HH)
Maiden!

Afbeelding

X

Gentlemen Send Roses (aka Gus) (http://www.allbreedpedigree.com/gentlemen+send+roses)
Homozygoot Vos Tobiano
+/- 1.55m (15.3HH)

Afbeelding

Kleur caculator geeft de volgende kansen weer:

37,5% Black Tobiano
37,5% Bay Tobiano
25,0% Sorrel/Chestnut Tobiano

Merrie is N/N op de 5 panel test
Hengst is N/N en Negatief getest op OLWS

Ik zal hier updates plaatsen van de 18 dagen scan, de laatste scan en natuurlijk buikfoto's etc zodra ze wat verder in haar dracht is (en als ze buik gaat tonen :P)

Kletsen en volgen jullie mee??????

spookyskippy

Re: Jillybeebje 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 16:15

Leuk ik volg! Ik gok op een black tobiano hengst

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:31

Ik volg ook! Ik gok een bay tobiano hengst :)

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 17:28

Hengst of merrie
..
Hm, ikzelf heb denk ik liever n merrie maar ach, zolang het gezond ter wereld komt is het goed ;)

Tobiano staat iig vast en zou t zelf wel gaaf vinden om n zwart tobiano te krijgen :D

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:46

Wat een leuk verhaal en wat spannend. Het kan ineens snel gaan he? Maar ben erg benieuwd!
Ik gok op een Bay Tobiano merrie

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 20:06

Gaat ineens heel snel... En gelukkig is het zo 11 mei en hoop ik n mooi vruchtje te zien :D

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 01:18

Vruchtje gezien dus nu over n week ofzo nog 1x scannen en dan afwachten....

Afbeelding

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 01:29

leuke merrie, ik ga volgen

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 01:49

Feli!@

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 01:49

Thanks!

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 14:24

Ik heb een black tobiano merrie gestemd :)

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 15:04

:D

shetlander3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 17:38

Ik volg! Heb gestemd op Sorrel/Chestnut Tobiano merrie :)

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 02:38

Ik volg, erg leuk om heel het proces te volgen :D

Ben stiekem wel een Jill-fan, ze heeft zo'n aansprekend koppie.
Heb gestemd voor black tobiano merrie.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 14:23

Beebje zit er nog steeds en we hebben n hartslag!

Gister gescant en toen zat ze op 28 dagen.... 19/6 laatste scan (60 dagen) en daarna is het echt afwachten.

Scan van gisteren:

Afbeelding

Ondertussen ben ik aan het wachten op test resultaten aangezien Jill uit n overo/tobiano vader komt en ze dus het overo gen wel kan dragen maar het minimaal kan uiten... Toen ook maar besloten om op vos en agouti gen te laten testen.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 03:07

Testresultaten zijn binnen:

Homozygoot zwart dus geen kans op n voskleurig veulen...

50% zwart tobiano
50% bruin tobiano

Afhankelijk van wat de hengst draagt.

Waar hoop ik op?

Allereerst dat zowel veulen als merrie gezond is maar zou opzich graag n zwart tobiano merrie hebben of n bruin tobiano hengst...

*zal je net zien dat er n bruin tobiano merrie of n zwart tobiano hengst uitkomt ;)*

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 14:55

Ik ben n tijdje stil geweest....

Vakantie, druk met de shows en het trainen van Jill maar... Beebje zit nog steeds braaf binnen en doet t goed!

Vorige week vrijdag was de 60 dagen scan dus die wil ik jullie niet onthouden :D

Afbeelding

Afbeelding

Nu is het duimen draaien en op naar 24/3/2016

Ze begint al wat buik te krijgen (we denken dat dat komt omdat ze vrij klein en best gedrongen is) en verder is ze heerlijk nukkig met tijden, moet niets hebben van dr beide buurmannen (ook al hinnikken die zich suf als ze ook maar de stal uit gaat). Ze draagt haar staart en vind kriebelen het einde, so far, so good iig!

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 01:12

Ik ga voor black tobiano hengst

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 08:23

Ik ga mee volgen, ben super benieuwd wat er uit deze prachtige combinatie komt!

Starza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:00

Ik volg!

_Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:22

Ik volg ook!
Ik gok op black tobiano hengst :D

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:38

ik heb een black tobiano merrie gestemd, ben benieuwd.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 13:01

Vandaag zit ze al op 100 dagen! Gaat toch best snel :)

Morgen of over morgen nog n keer scannen (wil ik graag) en zien of alles goed is met Jillybeebje... Vandaag geen tijd want moeten straks naar het vliegveld (3 tot 3,5u rijden) om mn moeder op te halen want die komt 3 weken vakantie vieren :D

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 14:43

Filmpje van die scan zal ik zsm posten, heb wel n foto ervan die ik nu zal posten en wat foto's van gisteren....

102 dagen scan, de bolletjes op t scherm zijn de ingewanden...
Afbeelding

Gisteren was ze 139 dagen drachtig dus het schiet al op... Nog 200 te gaan (140 vandaag) :)

RaRa waar heb ik mn baby verstopt???
Afbeelding

Het leven van n zwangere merrie is zwaar!
Afbeelding

Jill, heb ik je al eens verteld dat je n clown bent???
Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:29

Mooie bolle buik al, en het leven als zwangere is ook echt zwaar hoor :P