Eerste veulen voor Phoebe (Power and Paint x Jazz) v. FS Mr. Right

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nonnekee

Berichten: 173
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Spakenburg

Re: Eerste veulen voor Phoebe (Power and Paint x Jazz) v. FS Mr. Right

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 22:26

Gefeliciteerd! Wat een knap veulentje <3

Hennos

Berichten: 504
Geregistreerd: 07-06-20

Re: Eerste veulen voor Phoebe (Power and Paint x Jazz) v. FS Mr. Right

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 23:37

Gefeliciteerd wat hij is knap <3

grace1989
Berichten: 832
Geregistreerd: 10-01-10

Re: Eerste veulen voor Phoebe (Power and Paint x Jazz) v. FS Mr. Right

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 06:55

Gefeliciteerd met je mooie veulen. Ik vind het een knapperd. Uiteindelijk is het karakter icm gezondheid het belangrijkst.

beenjesshar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: uitgeest

Re: Eerste veulen voor Phoebe (Power and Paint x Jazz) v. FS Mr. Right

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 09:07

Gefeliciteerd!! En wat een mooie naam

Quir

Berichten: 17398
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 11:46

Hoe gaat het met de knappe man en mams? <3

Edit, zie dat ik je hier nog niet eens gefeliciteerd had. Dus bij deze hier ook gefeliciteerd! *\o/*

Setteli

Berichten: 3187
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 12:20

Quir schreef:
Hoe gaat het met de knappe man en mams? <3

Edit, zie dat ik je hier nog niet eens gefeliciteerd had. Dus bij deze hier ook gefeliciteerd! *\o/*


Dank je Quir!

Had net een berichtje in DBT gezet. Zet hem ook even hier neer
Hier gaat het op zich goed met Phoebe en Fellow. Maar toch wel een paar dingetjes. Verder is alles gezond, zowel merrie als veulen doen het goed. Drinken gaat heel goed, alleen mag hij niet aan de linkerkant van haar staan. Dan begint ze te gillen en duwt ze hem hardhandig weg. Rechts geen probleem, dan mag ie lekker drinken en hij pakt dan ook wel beide spenen.
Ze is heel beschermend, maar ondertussen ook heel lomp. Ze bijt hem als haar iets niet aanstaat en duwt hem soms weg. Als ik in de stal kom, is ze hele tijd aan het draaien zodat ik niet bij hem kan komen. Daardoor wordt hij ook wat bangig. Hij komt ook niet uit zichzelf naar me toe, hij is absoluut niet nieuwsgierig ofzo. Veulen van vorig jaar (van andere merrie) was compleet het tegenovergestelde. Ik heb dit nog niet zo meegemaakt.
Ik probeer wel heel veel met hem te kroelen, maar moet hem dan wel vasthouden anders is ie alweer weg.
Iemand tips om hem wat vertrouwder te krijgen? En wat ik vooral niet moet doen?

Vanmorgen 2 uurtjes buiten gehad en daarna gewisseld met de anderen. Ik heb de wei nog niet klaar, dus moet ze even afwisselen met de anderen. Vanmiddag nog een keertje wisselen.

Hij lag te slapen in het hoekje waar de shet altijd zijn hooi krijgt. Had ie een mooi plekje gevonden. Was net te laat met foto maken. Maar als ik Phoebe dan mee wil nemen, komt ie echt niet achter haar aan. Dus ik moet hem wel pakken. Maar dan moet ik hem echt in een hoekje drijven en dan vlug pakken. Dan loopt ie daarna wel goed mee (pak hem bij borst en kont).

Kreeg in het DBT al wat tips. Ga zo maar even in de stal zitten en kijken wat ie doet.

Afbeelding

Earth

Berichten: 7987
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Eerste veulen voor Phoebe (Power and Paint x Jazz) v. FS Mr. Right

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:25

Oh wat lastig zeg. Heb je de dierenarts er al bij gehad voor de merrie? Misschien heeft ze uierontsteking aan de linkerzijde ofzo? Ik heb natuurlijk niet heel veel ervaring met veulens en merries enzo, maar ik kan me voorstellen dat als de merrie pijn heeft, dat ze afstandelijk is naar het veulen toe.
Zomaar een idee hoor.

Setteli

Berichten: 3187
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 12:29

Earth schreef:
Oh wat lastig zeg. Heb je de dierenarts er al bij gehad voor de merrie? Misschien heeft ze uierontsteking aan de linkerzijde ofzo? Ik heb natuurlijk niet heel veel ervaring met veulens en merries enzo, maar ik kan me voorstellen dat als de merrie pijn heeft, dat ze afstandelijk is naar het veulen toe.
Zomaar een idee hoor.


Nee geen dierarts erbij gehad. Hij mag haar linkerspeen wel gewoon pakken en drinkt daar ook goed uit. Alleen mag hij niet aan haar linkerkant staan. Ze is ook niet afstandelijk, maar meer lomp. Laatst lag hij, en was ze hem helemaal aan het aflikken. Dus ze kan wel lief zijn :D
Dat gillen herken ik wel een beetje van haar. Naar de paarden van de buren doet ze normaal gesproken ook zo, gillen en brullen als een dekhengst bij een hengstige merrie. Ze is een aparte :')

Earth

Berichten: 7987
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Eerste veulen voor Phoebe (Power and Paint x Jazz) v. FS Mr. Right

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:31

Nja dan nog zou ik willen weten waarom ze op links zo reactief is. Dat lijkt me wel voortkomen uit ongemak. Of ze ziet niet goed op links, maar dat zou je misschien anders moeten merken?

mooney

Berichten: 7798
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:38

Geef het ook tijd. Mijn veulentje van dit jaar is ook wat meer timide, moeder was de eerste week erg bezorgd ook. En dan had ik ook nog een paar keer moeten worstelen ivm dekentje, klysma etc.

Maar nu met bijna 3 weken oud begint ze echt open te worden. Komt altijd als je op de hurken gaat, soms ook al als je rechtop staat. Die was bijna brutaal, deze is wat afwachtender. Lekker kriebelen en tijdens het kriebelen pak ik dan aanraken van beentjes en oren en het prutsen met halstertje mee.
Elk veulen heeft z'n eigen tijdpad. Met haar halfzus was ik rond deze tijd al aan het oefenen met meelopen aan een touwtje voor moeder uit. Nu zit ik op halstertje omdoen zonder in de houdgreep genomen te worden. Elke dag even oefenen zonder grote doelen te stellen werkt voor mij het beste.

salatiga1995

Berichten: 1950
Geregistreerd: 15-11-08
Woonplaats: Voorburg

Re: Eerste veulen voor Phoebe (Power and Paint x Jazz) v. FS Mr. Right

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:55

Wat Mooney zegt, het kost tijd. Lekker veel erbij zijn, evt zitten, niet te veel naar ze toe bewegen en dan worden ze vanzelf nieuwsgieriger en komen ze naar jou :)
Heb ook vaak gewoon lekker gekriebeld en geknuffeld met moeders, mama blij en veulen raakt steeds meer gewend aan jouw aanwezigheid.

Quir

Berichten: 17398
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 13:25

Jammer dat hij wat terug houdend is, maar geef het inderdaad de tijd en meestal wordt het dan vanzelf beter. In ieder geval niet te veel forceren, daar kunnen ze juist wat angstiger van worden (al heb je niet altijd een keus natuurlijk).

Maar probeer plekjes te vinden waar hij kriebelen lekker vind, meestal is het op de billen en onder de hals. Dan komen ze vanzelf achter dat mensen leuk zijn en kriebels komen brengen. <3
Nieuwsgierig worden ze vaak wel na een paar dagen, eerste week is hun wereld sowieso nog heel klein, omdat ze nog slecht zien (vaak ook de reden dat ze niet direct goed met de moeder mee lopen).

Heeft Phoebe geen buikpijn aan de kant waar hij niet mag drinken? Kan je haar buik daar aanraken?

Dat beschermende wordt ook vanzelf minder. Vrij normaal ook bij een eerste veulen. :(:)

Janine1990

Berichten: 43854
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Eerste veulen voor Phoebe (Power and Paint x Jazz) v. FS Mr. Right

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 12:37

Ah wat een leuk veulentje!

Wat betreft die linkerzijde, paarden hebben een vluchtoog en een ander oog. Het vluchtoog houdt alles in de gaten. Ik gok dat jouw merrie die rechts heeft zitten (als ik de theorie goed volg hoor, er zitten hier vast mensen die hier meer vanaf weten!) en daarom haar kind graag aan de rechterkant wil hebben. Links zal ze hem op haar manier niet goed genoeg kunnen beschermen.

Is iets wat je bij heel veel paarden ziet als je grondwerk met ze doet. Als je aan de ene kant gaat staan is er niets aan de hand, aan de andere kant gaan ze meteen draaien.

Suzanne F.

Berichten: 49549
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 21:45

Wat betreft aan de ene kant niet drinken heb ik geen ervaring. Wel met schuwe veulens. Het ene veulen was schaapmak en kon je mee knuffelen en kriebelen en de andere vloog de hele stal door. Die moest ik echt vangen (lees om de hals vliegen) als ik een halster om wilde doen. Dan vloog ik hem om de hals en dan hield ik vast en dan probeerde ik hem met de kont een hoek in te krijgen en dan kon ik het halster omdoen.
Heel bijzonder hoe het ene veulen zo mak ter wereld komt en de andere zo schuw. Ze hebben beiden dezelfde behandeling gehad vanaf de geboorte. Is toch karakter neem ik aan. Wordt wel beter hoor als je ze meer in de hand hebt. Maar is even oefenen.

Setteli

Berichten: 3187
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Eerste veulen voor Phoebe (Power and Paint x Jazz) v. FS Mr. Right

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-22 22:05

Inmiddels mag hij ook links van haar staan, maar dan moet ze wel op dat moment eten ofzo. Maar voorkeur blijft wel rechts. Hij weet het inmiddels en gaat dan ook heel gewillig naar de andere kant :+

En hoe schuw hij was in het begin, zo'n knuffel is het nu. Hij komt eigenlijk zo naar je toe en je kan hem overal kriebelen. Echt wel fijn. Phoebe is ook wat minder spastisch aan het doen, dat scheelt ook.

Janine ik ga er eens op googlen. Heel interessant :j

Lyona

Berichten: 2021
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Eerste veulen voor Phoebe (Power and Paint x Jazz) v. FS Mr. Right

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 11:17

Alles goed met de kleine?

Setteli

Berichten: 3187
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-22 14:37

LyonaHorse schreef:
Alles goed met de kleine?



Ja gaat heel goed. Ben elke keer te druk om mooie foto's te maken. Ik hoop dat ie aankomende week eindelijk op de wei kan. Er was een boom omgevallen, dus draad kapot enzo. En door corona in het hele gezin en overlijden van mijn schoonvader nog geen tijd gehad om de boom weg te halen. Nu is ie vorige week eindelijk weg gehaald, draad gisteren gerepareerd en weide opgedeeld. Nu alleen nog wachten op mijn stroomapparaat. Ik kreeg altijd stroom via de wei van de buren, maar als zij een keer een draad ergens open lieten, had ik geen stroom meer. Dus nu maar een eigen gekocht.

Hij gaat nu in de ochtend een paar uurtjes op de paddock en dan wissel ik hem om met de andere paarden. En in de avond gaat ie dan nog weer een paar uurtjes. Even behelpen, maar het is niet anders.

Foto's volgen heel gauw weer :o

Lyona

Berichten: 2021
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Eerste veulen voor Phoebe (Power and Paint x Jazz) v. FS Mr. Right

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 21:59

Fijn dat het goed gaat! Heftig met de wei! Hopelijk kunnen ze er gouw weer op!

Setteli

Berichten: 3187
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 22:21

en eindelijk was het zover. Stroomapparaat werkte even niet mee, maar toch gelukt.
Ze staan in de wei bij de buurvrouw, dus we moeten best een stukje lopen. Maar Fellow liep zo braaf mee, echt alsof ie nooit anders had gedaan. Netjes aan halster met touw :D
In de wei vond ie het draad heel interessant, dus flink snuffelen en toen een flinke tik te pakken. Weet ie gelijk dat ie daar moet wegblijven.

Afbeelding

Zighenya

Berichten: 638
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Broek in Waterland

Re: Eerste veulen voor Phoebe (Power and Paint x Jazz) v. FS Mr. Right

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 13:19

Wat een knapperd en fijn dat het goed gaat!

Ik heb nu het 5e veulen op komst uit 2 verschillende merries. Toevallig bij beide het 1e veulen extreem aanhankelijk vanaf de geboorte en de 2e wat meer kat uit de boom kijkerig. Maar alle dieren zijn binnen een maand of 2 extreem mak geworden, komt allemaal wel goed. Wij zijn ook niet allemaal even extravert. Vooral niet forceren bij de baby en juist veel aandacht aan mams geven als die daarvan geniet. Dan komen de kleintjes vanzelf!

Setteli

Berichten: 3187
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Eerste veulen voor Phoebe (Power and Paint x Jazz) v. FS Mr. Right

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-22 13:31

Ja hij is na een paar dagen helemaal bijgedraaid en is nu een grote knuffel.
Komt gezellig naar je toe als je in de stal of wei/paddock komt. Halster kan ik inmiddels ook zo op doen.

Ik denk dat ik van het weekend ga proberen de paarden bij elkaar te zetten. Phoebe reageert alleen wat heftig op de shetlander, maar goed, die kan zich wel uit de voeten maken.

imaudy
Berichten: 5112
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Eerste veulen voor Phoebe (Power and Paint x Jazz) v. FS Mr. Right

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 02:12

Grappig, je ziet beide ouders er goed in!

Setteli

Berichten: 3187
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Eerste veulen voor Phoebe (Power and Paint x Jazz) v. FS Mr. Right

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-22 09:13

<3
Afbeelding

Annash
Blogger

Berichten: 26586
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Eerste veulen voor Phoebe (Power and Paint x Jazz) v. FS Mr. Right

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:06

Wat een schatje <3