[HE] Michelle en Selina maken Horse Event onveilig, dag 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Selina

Berichten: 14286
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

[HE] Michelle en Selina maken Horse Event onveilig, dag 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 10:48

Hoi! Leuk dat je meekijkt met ons verslag van de zaterdag!
Xmichxrocky en ik gaan de hele dag langs clinics en houden jullie op de hoogte.

Ons programma:
10:55-11:15 Gedrag: loswerken in de cirkel
11:20-11:40 Trail: ook geschikt voor koudbloeden
12:40-13:00 Dressuur op zes benen
13:35-13:45 Kür op muziek: dansen met je paard
14:30-15:00 Verzameling: hoe pak je dat aan?
15:00-15:20 Door het oog van de jury
16:30-17:00 Bokt kenningsmakingsclinic: SGW
17:10-17:40 No one is perfect bit we van all get better
17:40-18:00 Pignon en zijn paarden in vrijheid

Spreek ons vooral aan als je ons ziet :)

Selina

Berichten: 14286
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 10:48

Selfie time !


Afbeelding

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Re: [HE] Michelle en Selina maken Horse Event onveilig, dag 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 10:51

Have fun!!

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: [HE] Michelle en Selina maken Horse Event onveilig, dag 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 11:04

Veel plezier dames !

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Re: [HE] Michelle en Selina maken Horse Event onveilig, dag 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 11:14

Veel plezier, wellicht tot straks !

Selina

Berichten: 14286
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 11:15

Loswerken in de cirkel

We zitten klaar voor de eerste clinic! Het is warm en druk maar we zitten lekker op een bankje, te wachten tot ze klaar zijn met het afzetten van de cirkel.

Deze clinic wordt gegeven door Laura bus & Penny Kuijer.

Er zijn twee cirkels, met elk een paard. Er wordt een kijkje gegeven uit hun lessen die ze op het Groenhorst Barneveld college geven. Ze hebben nu een aantal lessen gedrag gehad en dus voor hun is het nog aftasten.

Oeps! Een van de cirkels viel uit elkaar doordat het paard erdoorheen rende. Hij rende naar het andere paard toe, waarna hij weer gepakt kon worden. Beide paarden zijn nu wat geschrokken. Een paard is een ouwe rot in het vak. Het andere paard, George Clooney, is 5 en vindt het nog erg spannend.

Waarom loswerken?
Laura vertelt, het gaat niet altijd goed, George vertoonde vluchtgedrag, maar dit is niet erg. Je kan er op leren reageren en je ziet goed de verschillen tussen introvert en extravert. Door het paard te kennen, kan de training vlekkeloos gaan.

De leerling Femke, blijft aan de achterkant van het paard, zo geef je een drijvende houding. Loopt ze meer naar de voorkant, dan rem je het paard. Zo werkt het ook onderling tussen de paarden. Dit is ook het basisprincipe. Door hieraan te werken, word jij de leider en daardoor kan het paard jou ook vertrouwen bij enge situaties.

Introvert vs extravert
Tijdens het werken verander je ook in houding, door te ontspannen en te vertragen, krijg je het paard in stap. Willen ze weer draven, ademen ze diep in, borst vooruit en uiten ze meer energie. Met een introvert paard ga je veel schakelen, pak je galop erbij. Met een extravert paard houd je juist wat in.

De paarden hebben steeds een oortje gericht op de leerling. Af en toe zakken ze mooi met hun hoofd en ontspannen ze. Inmiddels is George ook weer gekalmeerd, al zit hij voor de zekerheid nog wel even aan een lijn.

Join up
Een goede leider is ook vriendelijk en dus willen ze kijken of ze paarden ook weer naar hun toe komen. De schimmel kwam te vroeg naar haar toe en werd weer even weggestuurd. De leerling staat stil, keert haar rug naar het paard en het paard komt naar haar toe en loopt ook weer met haar mee. Het paard vertrouwt de leerling dus! Ook George komt netjes naar de leerling toe.

Loswerken in de cirkel is dus eigenlijk heel belangrijk om een band met je paard op te bouwen. Door in een afgesloten cirkel te werken, zijn jullie aan elkaar toevertrouwd en kun je werken aan het leiderschap en het onderling vertrouwen. Kijk goed naar je paard en stem de training daarop af.

----

Nu kunnen we blijven zitten voor Trail: ook voor koudbloeden!

Selina

Berichten: 14286
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 11:37

Trail: ook geschikt voor koudbloeden!

Er komen twee paarden met stokjes binnen! Tinker Leo en een trekpaard-kruising, Roosje. Roosje is 6 en dit is de eerste keer op een groot event. Leo is 16 en heeft veel ervaring.

Wat is trail?
Het betekent sport in de vrije natuur. Er zijn drie vaste onderdelen, het achterwaarts, vier balken en het hek. Daarnaast nog vrije onderdelen. Je stuurt het paard op nekdruk, dus je legt de teugels tegen de hals als je naar een kant wilt.

Leo begint met het hek, hier moet je doorheen zonder de poort los te laten. Hier is het dus erg belangrijk dat je je paard goed kan sturen, dus zijwaarts, achterwaarts en zo vloeiend mogelijk. Bij het achterwaarts rijd je een aantal meter achteruit. Je begint met alleen recht achteruit, maar je hebt ook een L-vorm of een 'sleutelgat.' Dit zijn een aantal pionnen waar je tussendoor moet, echt precisiewerk. Als laatste verplichte oefening zijn het de vier balken, die mogen op elke manier neergelegd worden en in meerdere gangen. Nu gaan ze er in draf overheen, terwijl ze schuin liggen.

Deze clinic bewijst dus dat elk paard het kan! Al is het wel iets lastiger als je paard zulke grote voeten heeft, maar het lukt ze wel. De ruiters zijn mooi uitgedost, in hun mooie bloesjes en cowboyhoed zijn ze overduidelijk western ruiters! De paarden waren braaf en de clinic was zo voorbij, maar we hadden nog wel meer willen zien.

----

Nu een uur pauze dus de foto's volgen zo! Stay tuned! Ondertussen werken wij aan ons kleurtje ;)

Animal

Berichten: 8446
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Re: [HE] Michelle en Selina maken Horse Event onveilig, dag 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 11:45

Urielle en ik zagen jullie lopen vanmorgen toen wij in de file stonden met de auto :D
Misschien zie ik jullie straks nog! :)

xmichxrocky

Berichten: 1583
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: in de buurt van Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:23

Een aantal foto's van vandaag!

Tijdens de clinic van Groenhorst Barneveld: "loswerken in de cirkel"
Afbeelding

Tijdens de clinic van tinker Leo en trekpaard-kruising Roosje:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door xmichxrocky op 10-09-16 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [HE] Michelle en Selina maken Horse Event onveilig, dag 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:30

Leuk verslag en graag veel foto's blijven posten. Dan zijn de afwezige er toch ook nog een beetje bij. Veel plezier dames.

xmichxrocky

Berichten: 1583
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: in de buurt van Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:30

pien_2010 schreef:
Leuk verslag en graag veel foto's blijven posten. Dan zijn de afwezige er toch ook nog een beetje bij. Veel plezier dames.

Komt goed!

xmichxrocky

Berichten: 1583
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: in de buurt van Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:32

Whahaha ben mijn logo vergeten :')

edit: logo toegevoegd hahah

Selina

Berichten: 14286
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 13:00

Dressuur op 6 benen

Na een heerlijke hotdog - eten in de VIP lounge is iets te exotisch - zitten we er weer klaar voor. Bastiaan de Recht heeft twee leerlingen en paarden meegenomen. Helaas is hij slecht te verstaan dus ik heb niet alles mee kunnen krijgen.

Er komen twee paarden binnen met erachter twee leerlingen die het paard aan de lange lijnen vasthebben. Het ene paard zet al meteen een piaffe in, dus we zijn heel benieuwd naar de clinic. Mij lijkt het persoonlijk best gevaarlijk, zo dichtbij de kont te lopen. Daarnaast zul je flink door moeten lopen bij de draf - goed voor je conditie dit dus.

Via deze methode kun je ook fijn werken aan de verzameling, maar hier heb je natuurlijk al een goede basis nodig. Hier gaat een heel traject aan vooraf maar hij gaat het nu voornamelijk over verzameling hebben en wat wil en kan je met lange lijnen.

Verzameling
Wat we zien is dat de paarden in draf, actief maar niet hard lopen, dat is de verzameling. Het paard moet zijn lichaam verzamelen, dus bij elkaar houden maar wel goed die achterhand gebruiken. Je kan zien dat de paarden genoeg energie hebben, het ene paard sprong al in galop. Het andere paard moet zo traag mogelijk draven, maar wel actief zodat het paard ook het bit aanneemt.

De piaffe wordt weer ingezet en een applaus volgt. Er is nog wel wat spanning te zien, maar hij tilt de benen mooi hoog en het ziet er spectaculair uit. Het is een tuigpaard, met een lange rug maar wordt heel klein tijdens de piaffe. Het andere paard zet een passage in. Deze is nog wat gespannen, maar ook hier zitten er kleine mooie stukjes tussen. De paarden worden na een oefening meteen beloond, timing is hier belangrijk.

Bij een galop moet hij in drietakt blijven, aan de lange teugel moet hij heel klein blijven, want er is geen ruimte om ruim naar voren te gaan. Het is dus heel belangrijk dat hij al een goede basis heeft, omdat dit een hele lastige oefening is.

Ikzelf had dit nog niet gezien en het lijkt me heel lastig omdat je geen beenhulpen kan geven. Als je dit dus wilt doen is het wel handig om er een instructeur bij te nemen die je kan helpen.

Selina

Berichten: 14286
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 13:45

Kur op muziek

Front row bij de kür dankzij het vriendelijke personeel!

26-jarige Kim Huizer komt de bak in met haar paard Oxford. Ze hebben al veel successen behaald en ze is nu voor zichzelf begonnen. Ze zien er beiden prachtig uit.

De muziek gaat aan en de show begint. De oefeningen vliegen om je oren, prachtige appuyementen, pirouettes, piaffes. Een niveau waar we allemaal van dromen, ik wel in ieder geval. Terwijl ik in gedachten mezelf zie worstelen met het wijken, kijk ik naar de meest mooie zijgangen.

Ik ben geen jury dus zie niet in hoeverre de oefeningen correct uitgevoerd worden (wellicht leer ik dat zo in de clinic door het oog van de jury) maar nu kijk ik gewoon lekker, terwijl Michelle foto's maakt :)

Na een aantal minuten zit het er alweer op, dat ging snel!

xmichxrocky

Berichten: 1583
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: in de buurt van Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:27

Hoppaa, weer een rits met foto's! Enjoy!

De clinic bij Bastiaan de Recht!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De clinic bij Kim Huizer:
Afbeelding
Afbeelding

xmichxrocky

Berichten: 1583
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: in de buurt van Arnhem

Re: [HE] Michelle en Selina maken Horse Event onveilig, dag 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:29

Nu op naar de clinic met Imke!

Selina

Berichten: 14286
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 15:05

Verzameling: hoe pak je dat aan?

We zitten er weer klaar voor, de clinic van de familie Bartels. De tribunes zitten propvol, de Bit piste is de hele dag door populair, maar de organisatoren wil men natuurlijk ook niet missen.

Eerst een excuses van de organisatie over de drukte en parkeerproblemen. Er volgt een applaus toen de oplossingen genoemd werden. Hoop dat de terugreis voor mensen beter gaat dan de heenreis!

Imke is er weer na haar bevalling en rijdt weer sinds kort. Ze rijdt op een 9-jarige hengst, zoon van het paard van Minderhoud. Ik hoor Seejay maar ik weet niet hoe ik het schrijf.

Eerst werken aan activiteit
Eerst rijdt Imke het paard voorwaarts-neerwaarts en op eigen benen. De bedoeling is dat door training de verzameling uiteindelijk vanzelf komt. Door training wil je dat de achterbenen steeds verder gezet worden, dus steeds dichterbij het voorbeen. Er worden eerst wat overgangen gereden om die activiteit te verhogen. Tineke spreekt het publiek even aan dat ze goed op de achterbenen moeten opletten en dat we goed naar de rug achter het zadel moeten kijken om te kijken of hij de rug bolt.

Verzameling
Nu er gewerkt is aan de activiteit, kunnen ze gaan werken aan de verzameling. Imke geeft aan dat ze bij dit paard nog wel eens moeite heeft met de verzameling te behouden als ze meer voorwaarts gaat. Imke zet een werkpirouette in, een oefening waar het paard enorm moet verzamelen. Het rechterachterbeen moet in het spoor van het rechtervoorbeen blijven. Het paard sluit steeds meer en Tineke zit er bovenop dat de oefeningen goed gereden worden. Na een correcte pirouette volgt er een applaus. Daarna nog galopchangementen, waar het belangrijk is om naar voor en omhoog te rijden. Hij mocht iets rechter volgens Tineke, Imke geeft aan dat ze teveel duwt nog met haar zit. Bij het applaus moet ze hem bewust naar voren rijden zodat hij niet bij een applaus stil gaat staan.

Tineke is een strenge, maar leuke vrouw die duidelijk aangeeft hoe iets moet en betrekt het publiek er goed bij, ook door af en toe een grapje tussendoor. 'Doe nog maar een piaffe, de mensen zitten in de schaduw en lopen toch niet weg.' Imke probeert alles goed uit te voeren en legt uit wat ze voelt. Al met al een leerzame clinic.

Selina

Berichten: 14286
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 15:19

Door het oog van de jury

Rennuhhh.. De volgende clinic is helaas al begonnen. Twee paarden in de bak die meehelpen aan de clinic. De clinicgever is heel slecht te verstaan, maar ik doe m'n best.

Hij kijkt als jury naar de aanleunend en of de bewegingen zuiver zijn. Daarnaast is activiteit heel belangrijk. De neus iets voor de loodlijn. De paarden in de bak voldoen aan die voorwaarden.

De paarden galopperen nu aan, het ritme is goed. Het paard met de stang en trens moet iets ronder en actiever. Het paard doet nu wissels om de twee en om de een. Deze mochten nog iets netter.

Aanleuning is belangrijk
Een jury geeft vaak een 4 of 5 voor een onrustige mond, de aanleuning klopt dan niet. Dit zie je dan bij elke oefening terug. Daar is nog wel vaak discussie over tussen de juryleden.

Er wordt nu gewerkt aan de verzamelde stap. Deze moet niet te gehaast zijn. Terwijl ik dit type is een paard even het kwijt, maar de amazone heeft hem al snel weer onder controle en gooit er een piaffe in om het paard weer op haar te laten focussen.

Dit is een clinic met veel informatie, maar ik hoor steeds maar stukken en ik wil niet niet-kloppende informatie schrijven dus vergeef me voor dit beknopte verslag.

Het jureren is vaak een discussiepunt omdat het toch subjectief is maar de juryleden proberen zich zo goed mogelijk aan het protocol te houden. Ik, als niet-wedstrijdrijdende-ruiter zou zeggen, geniet van de wedstrijden en geniet van je paard en blijf niet er niet teveel in hangen als je punten tegenvallen. Volgende keer beter :)

xmichxrocky

Berichten: 1583
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: in de buurt van Arnhem

Re: [HE] Michelle en Selina maken Horse Event onveilig, dag 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 16:17

eeeeen weer een lading foto's!

Imke & Tineke!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze foto is een mobiel foto! De clinic: "door het oog van de jury"
Afbeelding

BB80

Berichten: 897
Geregistreerd: 11-07-13
Woonplaats: ligt in Noord Holland

Re: [HE] Michelle en Selina maken Horse Event onveilig, dag 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 16:40

Nice! Goed werk toppers!

Selina

Berichten: 14286
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 16:58

Bokt SGW kennismakingsclinic

De bokt kennismakingsclinic SWG begint nu. Vier blokkers mochten meedoen aan deze clinic. Een fjord, een tinker en twee vosjes galopperen in de bak. Er staan een aantal lage hindernissen, sprongetjes gemaakt van houten obstakels. De paarden zien eruit alsof ze genoeg energie hebben. Het is dan ook wel heel spannend, vreemd terrein met zoveel volk.

Marijke geeft hun tips om hun paarden rustig te houden en herinneren ze eraan te ontspannen. De ruiters bereiden zich voor op hun eerste sprong. Belangrijk is om de rust erin te houden maar wel rechtaan te rijden. Bijna alle paarden gaan tot nu toe allemaal braaf over de hindernissen heen. Een van de vosjes weigerde, maar na wat aanmoediging ging hij er gewoon overheen. Ze proberen het met een ander paard ervoor, maar het paard vindt het nog steeds te spannend. Uiteindelijk lukt het, top!

De instructrice geeft de ruiter op de tinker nog extra tips om meer impuls te behouden. Fijn om te zien dat elke ruiter persoonlijke aandacht krijgt. Marijke geeft duidelijke tips, aangepast op het paard.

Een stapje moeilijker!
De moeilijkheid wordt opgeschroefd, de paarden springen nu drie hindernissen achter elkaar. Het eerste paard gaat er makkelijk overheen, de fjord - nog niet zo lang onder het zadel - rijdt er twee, dit gaat ook goed. Het vosje dat eerst wat moeite had, springt nu - wel ietwat aarzelend - over twee hindernissen heen, duidelijk dat het paard al wat meer went. Nu moet de 2e hindernis schuin gereden worden en het vosje met het roze dekje gaat er goed overheen. De tinker kwam niet helemaal goed uit, ze kreeg de tip iets eerder voor de afzet wat meer been te geven.

De paarden krijgen even rust - het zijn allemaal toppertjes! Ik doe het ze in ieder geval niet na. De clinic ging ook heel snel omdat de paarden heel braaf waren.

En toen reed Tim Lips ineens de bak in! Hij reed pas in RIO - helaas geen medaille, maar ach, hij deed het goed!. Met een opvallende rood-wit-blauwe bodyprotector voegt hij zich haast ongemerkt tussen de rest. Hij zal zo een clinic geven.

Selina

Berichten: 14286
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [HE] Michelle en Selina maken Horse Event onveilig, dag 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 18:28

De eindshow!

Jean Francois Pignon komt de ring in. 11 paarden, voornamelijk schimmeltjes. Meteen valt de kleine, schattige Shetlander op. Met zijn kleine beentjes moet hij de grote paarden bijhouden. De tribunes zitten propvol en iedereen staart naar de act. De muziek is haast magisch en past goed bij de act.

In het begin nog een ondeugend paard die in een hoek bleef staan. Jean stapt af en haalt hem er weer even bij. Jean is het middelpunt en de paarden staan in rijen van 5 naast hem en lopen zo rond. Daarna staan de paarden in een cirkel en draaien door zijwaarts te stappen. Soms komen de paarden te dicht bij elkaar en gaan de oren in de nek en geven ze een hap, maar meestal zijn ze ontspannen en voeren ze de oefeningen mooi uit.

Jean is ontspannen, rustig en geeft de aanwijzingen vaak onzichtbaar. De paarden kennen de act en voeren deze netjes uit. Het publiek roept heel hard ' aaawww' als de paarden met hun neuzen op elkaar leunen en de Shetlander met zijn voorbenen op het paard voor hem gaat staan omdat hij te klein is. Daarna volgt een applaus als een van de schimmels steigert.

Een voor een gaan de paarden liggen, De paarden nemen het ervan en gaan liggen rollen.Niks lekkerders dan een rol in het zand op zo'n warme dag! In gedachten zie ik de grooms zuchten omdat nu al hun poetswerk voor niks was.Na een tijdje liggen alle paarden. Hij laat de Shetlander over de anderen heenspringen of zelfs erop staan. Het ultieme pennybeeld!

Alle paarden liggen nu plat en ik zeg, welterusten en slaap lekker!

Oh nee, niet voordat we weggesmolten zijn door het veulen! Die kwam al bokkend de bak in, heerlijk enthousiast en na wat spelen met Jean, ging hij lekker drinken bij z'n moeder.

Voor ons reporters zit het er nu op, een leuke, maar hectische en vermoeiende dag. Wij gaan de file maar eens opzoeken, hopelijk vonden jullie de verslagen en foto's leuk en er volgen nog meer foto's! Zoals van Imke, de SGW en uiteraard de eindshow.

:wave:

Animal

Berichten: 8446
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Re: [HE] Michelle en Selina maken Horse Event onveilig, dag 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 18:41

Erg leuk geschreven allemaal! Tof om zo toch een beetje de dingen te kunnen beleven die ik gemist heb! Zijn jullie morgen ook weer op Horse Event?

xmichxrocky

Berichten: 1583
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: in de buurt van Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 18:42

Bokt SGW:
Afbeelding
Afbeelding
En als verrassing: Tim Lips!
Afbeelding

xmichxrocky

Berichten: 1583
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: in de buurt van Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 18:44

Een foto tussendoor van de PRE.
Afbeelding

En de hoofdact!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding