Maura op Horse Event

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maura
Berichten: 1674
Geregistreerd: 01-08-06

Maura op Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 10:50

Goedemorgen Bokt,

We zijn er! Onder het genot van verse jus in De VIP Lounge (ja wij zijn heuse belangrijke mensen geworden, met een belangrijke mensen bandje) verwelkomd door Gijs Bartels en Eline. Op naar programmaonderdeel 1

maura
Berichten: 1674
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 10:57

Afbeelding

Ons allen bij Gijs

maura
Berichten: 1674
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 11:28

Een spontane missie voor de dag dient zich aan, mijn fotografe heeft een prachtige Spaanse merrie lopen en het stikt hier van de potentiële vaders voor een veulen. We gaan maar eens wat plaatjes van die mogelijke papa's verzamelen, mag Baila straks zelf kiezen.

Eerste kanshebber is een zo te zien nog jonge hengst van de vereniging van het Spaanse Paard (d'n zwarte dus):

Afbeelding

maura
Berichten: 1674
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 12:00

'Piaffe voor beginners' heet de workshop in de NH-cirkels door remedio. De centrale dame houdt het verhaal, twee ruiters en een grondwerkster vullen de drie cirkels. En in één van de drie cirkels ontdek ik een Bekende Bokker: Amable met Jauke.
Je kunt je afvragen of het een goed idee is om een groot publiek te laten willen piafferen met hun huis-tuin-en-keuken paard thuis. Maar Fiona van remedio laat niemand zomaar een paiffe doen. Ze neemt ruimschoots de tijd om uit te leggen onder welke voorwaarden een piaffe een funcionele oefening is en welke oefeningen vooraf gaan aan de piaffe. Spelregel nummer 1 is dat onder alle omstandigheden het paard ontspannen kan worden stilgezet: de paiffe wordt er niet onder druk uitgeperst. Niet bedoeld als kunstje maar als een krachtsoefening die de kwaliteit van de andere gangen kan ondersteunen.
Als gediplomeerde softie ben ik het meest onder de indruk van de intense ijver van de Friese merrie waarmee aan de hand wordt gewerkt.
Afbeelding

maura
Berichten: 1674
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 12:22

In de Bit-piste zien we het laatste stukje van de Imke die Stephanie Kooijman traint. Het ziet er niet alleen goed uit, Imke en Stephanie zijn zo ontspannen samen aan het werk dat je zou zeggen dat iemand vergeten is ze te vertellen dat er honderden (duizenden? ik ben slecht in aantallen schatten) naar ze kijken.
Afbeelding
Afbeelding

maura
Berichten: 1674
Geregistreerd: 01-08-06

Re: Maura op Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 12:23

Nu genieten van de working equtation, Echte Mannen, Echte Paarden...

Hanne52
Berichten: 56
Geregistreerd: 29-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 12:28

Ik dacht dat Stephanie haar been heeft gebroken deze week ???? Of verwissel ik dat?

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 12:35

Hanne52 schreef:
Ik dacht dat Stephanie haar been heeft gebroken deze week ???? Of verwissel ik dat?


Haar scheenbeen ;) Maar inderdaad of haal ik nu namen door elkaar :=

maura
Berichten: 1674
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 13:20

Dank voor de info +:)+ . Zo blijkt dat de HE-organisatie ruimvan te voren haar planning vol heeft: in het programmaboekje staat Stephanie. Wellicht herkent een kenner de amazone op de foto?

Anoniem

Re: Maura op Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 13:30

ziet er leuk uit! ik kijk uit naar morgen, dan ben ik er zelf ook bij :)

maura
Berichten: 1674
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 14:04

Goed. de echte mannen van de Working Equitation.
Niet gehinderd door enige kennis van WE gewoon blanco naar een demo gaan kijken. Eigenlijk is dat toch allerleukste van Horse Event, dat je allerlei dingen kunt zien die je nog nooit eerder hebt gezien, waar je zelfs nog nooit eerder van hebt gehoord.

De eerste kennismaking met WE gaf al direct het betere Mediterrane gevoel:
Afbeelding

En dan geen gelul maar rijden, Dressuur met een Doel zogezegd. Wat een feest om te zien, niet in de laatste plaats vanwege het gemak waarmee deze ruiters van Masters niveau zich de bewondering van het publiek laten welgevallen. Misschien heeft het ermee te maken dat ze zich goed weten te ontspannen voor ze de ring in moeten:
Afbeelding

Working equitation is kort gezegd een hindernisparcours dat verschillende dressuurmatige oefeningen vergt om er foutloos (je paard mag niks raken) en vlot doorheen te komen. Misschien te omschrijven als een soort dressuur-equivalent van het trailparcours in de westernsport.

De demo op HE fungeerde meteen als een onderlinge wedstrijd voor de vijf WE Masters, maar de dame die bij de demo uitleg gaf benadrukte dat het zeker ook een vrouwensport is, waar veel verschillende paardenrassen geschikt voor zijn. Wel een beetje trainen op kracht in de achterhand natuurlijk:

Afbeelding

en een goed zijwaarts stuur installeren:

Afbeelding

Heel eerlijk moet ik erbij zeggen dat ze niet alle vijf even goed in staat waren om van de teugels af te blijven bij het remmen. Daar mag meer op geoefend waren. Maar showelement, presentatie, actie en paarden vond ik top. Dus meine Herren, vielen dank für ihre wunderbare demo.

Afbeelding

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Re: Maura op Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:29

Wat een ontzettend leuk verslag en mooie foto's zeg. Krijg al helemaal zin in morgen.

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: Maura op Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:51

ben ik dan de enige die vind dat er eigenlijk bar weinig publiek zit om de ring???

__Martine__

Berichten: 1803
Geregistreerd: 02-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 15:18

NathalietjeB schreef:
ben ik dan de enige die vind dat er eigenlijk bar weinig publiek zit om de ring???

Ik denk dat de meeste foto's vanaf de drukkere plekken zijn genomen, dus dan lijkt het dat er weinig publiek is.

maura
Berichten: 1674
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 16:54

Na de echte mannen door naar de mannen-in-training: de ridders
Afbeelding
Leuk om straks te vergelijken met de foto's van deze zelfde combinatie in volle uitrusting. Deze enthousiaste en tamelijk droge Brabanders zijn ergens onderweg naar volwassenheid vergeten dat ze geen kinderen meer zijn. En wie dat gewoon vergeet kan ongestraft blijven spelen. Dat doen ze dan ook met overgave.

maura
Berichten: 1674
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 17:05

Ergens tussen de Bokt-lounge en de shopping-allee (arme middenstand die had gegokt op lagere temperaturen, de thermolaarzen en fleecejassen worden massaal genegeerd. Toch hangen er heerlijke jassen en vesten tussen dus wie morgen nog komt kan misschien een goede deal maken) stuiten we op bekende gezichten: de trompetters van Stal Manour. Ze maken zich alleen een beetje zorgen of er wel genoeg te doen is voor kinderen want er zijn heel veel kinderen die graag hún paarden willen aaien. We kunnen ze geruststellen, er is een complete Penny-piste. Maar die ligt op een deel van het terrein waar de trompetteraarsters niet kunnen komen.
De dames willen best even voor ons op de foto en we krijgen er nog een privé-concertje bij ook:
Afbeelding
Gelukkig mogen zij ook af en toe pauzeren, hun paarden kunnen dan even in de schaduw binnen staan en water drinken. De dames lijken het zwaarder te hebben dan de paarden, op hun lijven is geen druppel zweet te bekennen.

merrylegs

Berichten: 1770
Geregistreerd: 19-05-10
Woonplaats: Leuven, België

Re: Maura op Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 17:11

Leuk verslag :) ga zo door!

Robin_Rikkie

Berichten: 3811
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Galder

Re: Maura op Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 17:13

Leuk verslag!
De ridders heb ik al gezien bij Outdoor Brabant, Was verliefd op het witte paardje <3

maura
Berichten: 1674
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 17:21

In de showpiste gaat Clémence Faivre iets uitleggen over haar training en dat willen we niet missen. Clémence spreekt prima Engels, maar met een onvermijdelijk zwaar Frans accent. Op de één of andere manier geeft dat me een heerlijk vakantiegevoel, of zou dat toch gewoon door de geweldige dag en het schitterende weer komen?

Clémence vertelt dat ze haar paarden altijd eerst longeert tot ze zeker weet dat ze goed gehoorzaam zijn en haar ruimte respecteren. Vanaf dat punt in de training longeert ze ze nooit meer. Ze werkt dan altijd met het paard heel dicht bij haar. Voornamelijk aan de korte lijn en als het contact heel goed voelt en het paard goed met z'n werk en haar bezig is volgt de stap naar liberty.

Ze laat dit zien met een errug goed gelukte Welshpony, een ontzetten pittig ding en ongetwijfeld de droompony van elke 10-jarige. Heel bijzonder zijn de geluidjes die Clémence maakt, elk geluidje is een andere opdracht en tussendoor is er een geluidje voor 'doorgaan'. De pony houdt elke oefening vol tot Clémence 'ho' zegt. Ze vertelt het allemaal alsof het de simpelste zaak van de wereld is en dat lijkt het ook te zijn. Heel even houdt m'n brein me voor dat het ook zo simpel ís. Kwestie van paardlief even leren dat prrriiet betekent dat hij z'n been op moet tillen en dat prrffrroeesskkkk betekent dat hij door moet gaan en dat blodlblodblod betekent dat hij moet galopperen. Klein detail: om die geluidjes te kunnen maken zul je eerst vijf jaar tongfysiotherapie moeten nemen. Maar leuk om te zien is het wel:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bob1976

Berichten: 641
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: 't Gooi

Re: Maura op Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 17:26

hihihi, tongfysiotherapie... !

maura
Berichten: 1674
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 17:36

Een bijzonder initatief van Horse Event: paardenminnend Nederland in beweging zien te krijgen. Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat ik géén fan ben van alles dat op sporten lijkt. Ik rijd ook geen paard, ik recreëer :D .
Maar Adelinde heeft in de voorbereiding op Londen wel heel serieus gesport en daarbij gekozen voor een training die helpt met de vormspanning. En da's dan weer een term die ik wel eens gehoord heb. Toch maar even meekijken. In de inmiddels serieus warme Bit-piste zit een groep enthousiastelingen klaar om de oefeningen te demonstreren. Links de mensen die ook in het dagelijks leven/werk iets met sport doen, rechts de mensen die anderszins met Adelinde te maken hebben. Ik herken uit het programmaboekje de fotograaf Arnd Bronkhorst en hij lijkt er wat minder vertrouwen in te hebben:
Afbeelding
De man in 't zwart, Tjalling.... spreekt het publiek rechtstreeks aan op hun eigen fitheid. Allemaal recht zitten. Aan het rumoer op de tribune achter mij hoor ik dat men massaal meedoet. Gelukkig zit ik niet, ik sta. Geen oefeningen voor mij dus. Een minuutje later moet het publiek aan de sta-oefeningen en gaat de groep in de piste touwtjespringen. Petje af voor de fotograaf, hij weert zich kranig tussen de ervaren sporters.
Afbeelding
Adelinde legt uit dat touwtjespringen heel goed is voor zowel je condite als je vormspanning. En volgens übersportman Tjalling heb je best een redelijke conditie als je 3 minuten kunt touwtjespringen. Met de publieksoefeningen doe ik mooi niet mee, maar misschien, heel misschien, ga ik morgens 'ns kijken of er thuis nog een eindje touw in de schuur ligt.

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: Maura op Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 17:38


maura
Berichten: 1674
Geregistreerd: 01-08-06

Re: Maura op Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 18:04

Nathalietje, leuk dat je meeleest maar wel een beetje blijven nadenken he? De training van de ridders was in de showhal, rond lunchtijd. De showhal is binnen en bij > 25 graden blijven mensen liever buiten. En tenslotte, en dat is op de foto óók goed te zien, is het voor ridderdingen als ringsteken en speer-ergens-in-mikken van belang dat het paard goed rechtdoor galoppeert. Dus de mensen die komen kijken gaan......inderdaad, langs de lange zijde van de bak zitten en niet langs de korte zijde.

maura
Berichten: 1674
Geregistreerd: 01-08-06

Re: Maura op Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 18:12

Horst Becker gaf les in de NH-cirkels. Een naam waar ik wel eens van gehoord had maar ik wist niet wie het was. Dit is dus Horst:
Afbeelding
Wat is die man gróót. Tot vandaag dacht ik dat er alleen steenkolenduits bestaat. Dat is wat veel Nederlanders - waaronder ondergetekende - spreken als ze bij de oosterburen op bezoek gaan. Maar nu weet ik dat er ook steenkolennederlands bestaat. Dat spreekt Horst en het klinkt geweldig. Bijna net zo leuk als Vlaams (voor de Belgische meelezers, da's dus positief bedoeld, ik ben dol op Vlaams)
NH-technisch viel me vooral op dat 'ze' allemaal net wat anders zeggen. Bij de één moet je zus staan, bij de ander zo. Je gaat je bijna afvragen of 'de' leidende positie wel bestaat. Hoe dan ook, Horst maakt een kalme indruk is gedecideerd in z'n bewegingen. Het paard werkte goed mee en de eigenaresse leek ook tevreden. Prima prestatie aan het einde van een warme middag.

Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Re: Maura op Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 18:13

Haha ja horst spreekt grappig.
Gister had hij het over de toigels... >;)










:)* wacht hij bedoelt teugels _O-