Let op! Oplichter actief op de Bokt Markt

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar, BartVB

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 09:41

janntjuh schreef:
Sterrensysteem lijkt me niet helemaal werken, straks geef je met je ene schaduwaccount je andere schaduwaccount sterren om het betrouwbaar te laten lijken...

Maar ook daar, alleen kunnen reageren met minimaal 25 berichten en jaar lid zijn of iets van die strekking :)

Brainless

Berichten: 29773
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 09:45

har166 schreef:
Ik vind een sterrensysteem en eventueel commentaar kunnen geven een goed idee. Dat moet je dan alleen zo inrichten dat je dat alleen in kunt vullen als je al een tijdje lid bent, anders krijg je weer nep accounts die die dingen weer invullen.

Dat gaat vaak niet werken, helemaal niet op een Forum zoals Bokt.
Dan zie je (helaas) dan vriendinnen/vriendjes van iemand die (soms onterecht) boos is op een verkoper gaat zorgen dat al haar "aanhang" negatieve reviews gaan geven.

Liannetje86
Berichten: 789
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 09:46

Niet heel banketstaaf bedoeld, maar is dit niet een beetje eigen verantwoording? Net zoals bij MP, je kan hier ook zien hoe lang iemand lid is (niet dat dat altijd betrouwbaar is)... 25 berichten heb je ook zo... Het hoeft niet per se iets te zeggen :) Ik kan bij wijze van 10 zadels goed verkopen en de volgende 5 mensen oplichten ;)

Verder is het gewoon (vind ik dan) eigen verantwoordelijkheid, koop ik wat, dan haal ik het zelf op of het moet om een tientje gaan...

Het is natuurlijk super dat Bokt hiervan een melding maakt dat mensen uitkijken, maar we kunnen toch niet verwachten dat jullie iedere koper afgaan? (Ok, hooguit een IP-ban misschien? Als dat mogelijk is... maar dan logt diegene wel weer op een andere locatie in..)

Denk dat het gewoon heel moeilijk te voorkomen. Het enige wat je misschien onderling kunt doen, een bokker uit de buurt naar het product laten kijken en die het voor je op laten halen en vervolgens opsturen als het om duurdere producten gaat, ver uit de omgeving :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37360
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 09:51

Die 25 berichten worden al heel lang geoppert als oplossing tegen alleen verkoop en overspoelen van markt door advertenties van nieuwe leden die alleen verkopen. Alleen is dat steeds afgewezen.

Alleen daarmee voorkom je in ieder geval een aantal foute verkopers. De echt fanatieke zullen toch blijven plaatsen. Maar die maak je het tenminste moeilijker met de reacties die ze eerst moeten geven.

En het sterrensysteem kan mee gerommeld worden ook. Vriendjes gaan elkaar heel erg opwaarderen en vijanden halen elkaar naar beneden. Gebeurt nu ook al bij recenties van restaurants bijvoorbeeld. Pietje beloofd klaasje een gratis hoefolie voor het geven van een heel erg positief bericht.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 09:55

Ik kijk ook wel eens bij de zadels,nu zou ik een zadel zo wie zo niet laten opsturen maar zelf gaan halen.Dan heb je een beter inzicht over hoe het er uit ziet.
Ik laat alleen dingen voor een laag bedrag opsturen ,dan calculeer ik van te voren mijn evt verlies maar in.En daarbij kijk ik wel of het een actieve bokker is.

Ik vind persoonlijk ook de 25 posts regel een mooie om in te voeren.

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 09:58

LadyMadonna schreef:
Naar mijn idee is de markt een extra service voor bokt leden. Puur alleen gebruik maken van de markt vind ik daar niet bij passen. Maar goed, er zal wel een of ander commercieel belang zijn.
Het oude EA moest je ook 25 berichten voor hebben


Dit vermoed ik inderdaad ook.

Vanillia

Berichten: 7658
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 10:00

Waarom krijgt deze persoon niet gewoon een IP ban?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Let op! Oplichter actief op de Bokt Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 10:02

Als het een proxy ip is heeft dat geen nut. Dan heb je nl met elke inlog een nieuw ip

Douraque

Berichten: 6516
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Re: Let op! Oplichter actief op de Bokt Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 10:15

IP adressen zijn ontzettend makkelijk te omzeilen, als ik wil heb ik elke dag een ander IP adres.

Persoonlijk vind ik het ook eigen verantwoording. Als iets te goed blijkt te zijn om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo. Zeker in combinatie met iemand die net lid is of geen berichten heeft. Met name het voorbeeld van een WOW zadel voor 300 euro, daar kan je bijna vanuit gaan dat dit nep.

Google altijd de foto's, vraag altijd om het op te halen en vraag naar eigen gemaakte foto's. Kijk ook naar de gebruiker: wanneer lid, hoeveel berichten.

sillysoul

Berichten: 704
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: lekker thuis

Re: Let op! Oplichter actief op de Bokt Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 10:35

iemand die wel al langer lid is kan toch ook een oplichter blijken te zijn? X aantal posts is geen vrijwaring denk ik...

Douraque

Berichten: 6516
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Re: Let op! Oplichter actief op de Bokt Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 10:38

Dat absoluut niet, echter geeft dat meer vertrouwen dan geen berichten. En potentiële kopers moeten naar het totaal plaatje kijken.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 12:24

Ik vin die minimale 25 nuttige berichten ook niet zo gek, sterker nog, als ik zie dat iemand pas net lid is en amper, tot geen, berichten heeft, durf ik er niet eens wat van te kopen. :o En natuurlijk zijn er ook wel wat oplichters die langer lid zijn en gewoon een leuk profiel hebben een een groot berichten aantal, maar dat hou je altijd.

sasja0705
Berichten: 2068
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Let op! Oplichter actief op de Bokt Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 12:34

Yep, hier ook:gewoon de 25 nuttige berichten weer invoeren... dat legt de drempel toch hoger. Natuurlijk zijn op MP ook genoeg oplichters actief maar daardoor dat je daar voor zadels moet betalen, kost het hun geld en laat nu dat het zijn wat ze niet willen....
En: ik zie ook voor setjes op BM genoeg oplichters langskomen, dus kom op met de 25 :D

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 12:37

Allemaal heel goede ideeën, maar is het soms niet beter om mensen een reden te geven wantrouwig te zijn? Des te meer zelfbescherming je inbouwt, des te vaker het loont om je volledig in te werken, want die mensen die willen oplichten, zullen er toch werk in blijven steken. Het is maar een theorie hoor, maar zou een algemeen gevoel van veiligheid in veel gevallen niet schadelijker zijn?

edit: schrijffoutjes ;)
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 23-08-15 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41831
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Let op! Oplichter actief op de Bokt Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 12:46

Heeft allemaal geen zin :). Gebruik gewoon je verstand. Als je een WoW-zadel van 3 jaar oud te koop ziet voor 300 euro, dan weet je dat het geen zuivere koffie is.

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 12:50

Robynn schreef:
Ik heb een aantal offtopic reacties en "stipjes" uit het topic verwijderd. Ik wil jullie wel verzoeken om niet te speculeren over advertenties op de Bokt Markt, want deze kunnen net zo goed van een betrouwbare verkoper zijn. Zie je een advertentie die je niet vertrouwd? Stuur deze dan via pb door naar een Markt-mod. Alvast bedankt!

Misschien domme vraag hoor, maar hoe zie je zo snel wat een bokt mod is? :)

Shanna7836
Berichten: 451
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 12:52

_San87_ schreef:
Heeft allemaal geen zin :). Gebruik gewoon je verstand. Als je een WoW-zadel van 3 jaar oud te koop ziet voor 300 euro, dan weet je dat het geen zuivere koffie is.


Zoals ik al eerder in tip topic heb gezegd, hebben wij 2 wow zadels gekocht die helemaal goed waren en er als nieuw uitzagen voor een kleine prijs. deze zijn nog steeds helemaal goed en het zijn ook gewoon eerlijke zadels. Dus niet alle wow zadels voor een kleine prijs zijn niet eerlijk of kapot etc.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41831
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 13:00

Shanna7836 schreef:
_San87_ schreef:
Heeft allemaal geen zin :). Gebruik gewoon je verstand. Als je een WoW-zadel van 3 jaar oud te koop ziet voor 300 euro, dan weet je dat het geen zuivere koffie is.


Zoals ik al eerder in tip topic heb gezegd, hebben wij 2 wow zadels gekocht die helemaal goed waren en er als nieuw uitzagen voor een kleine prijs. deze zijn nog steeds helemaal goed en het zijn ook gewoon eerlijke zadels. Dus niet alle wow zadels voor een kleine prijs zijn niet eerlijk of kapot etc.


Dat weet ik. Maar als je logisch nadenkt, ga je wel met wat meer argwaan zo'n zadel bekijken (met nadruk op bekijken! En niet meteen kopen) omdat het normaal gesproken niet vaak voorkomt dat topzadels die een paar jaar oud zijn voor een fractie van de oorspronkelijke prijs weggaan.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Let op! Oplichter actief op de Bokt Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 13:56

Niemand kan voor 100% behoed worden voor oplichting.
Maar door wat simpele technische maatregelen te nemen kan het wel wat verkleind worden.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 14:09

_San87_ schreef:
Heeft allemaal geen zin :). Gebruik gewoon je verstand. Als je een WoW-zadel van 3 jaar oud te koop ziet voor 300 euro, dan weet je dat het geen zuivere koffie is.

Mwah... Ben niet bekend met deze zadels, dus geen flauw idee van de nieuwprijs.
Ik zal daar niet de enige in zijn

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 14:10

LadyMadonna schreef:
_San87_ schreef:
Heeft allemaal geen zin :). Gebruik gewoon je verstand. Als je een WoW-zadel van 3 jaar oud te koop ziet voor 300 euro, dan weet je dat het geen zuivere koffie is.

Mwah... Ben niet bekend met deze zadels, dus geen flauw idee van de nieuwprijs.
Ik zal daar niet de enige in zijn
2 minuten op Google en je weet de nieuwprijs.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41831
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 14:14

LadyMadonna schreef:
_San87_ schreef:
Heeft allemaal geen zin :). Gebruik gewoon je verstand. Als je een WoW-zadel van 3 jaar oud te koop ziet voor 300 euro, dan weet je dat het geen zuivere koffie is.

Mwah... Ben niet bekend met deze zadels, dus geen flauw idee van de nieuwprijs.
Ik zal daar niet de enige in zijn

Gelukkig bestaat er een leuk zoekmachientje genaamd Google :). Die kan je alles vertellen wat je niet wist over WoW-zadels :). Zelfs de prijs. Is het niet fantastisch :D?

shampy

Berichten: 92
Geregistreerd: 14-04-09
Woonplaats: Aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 15:40

Het genoemde WOW dressuurzadel is vorige week ook al aangeboden door de oplichter. Bij mij onder de bokt naam sanverr.
Ik was er bijna ingetrapt. Een 15 inch WOWdresuur in nieuwstaat voor 200 euro.
Er werd snel gereageerd via pb en ik mocht hem ophalen .
Omdat ik verweg woon wilde ik verzenden en dat kon natuurlijk ook.
Toch maar even ter controle MP. bekeken en daar werd hij aangeboden voor 1800 !!!!
Dit is de echte eigenaar van het zadel en daar ligt het gewoon thuis!
Ik heb meteen een melding gemaakt aan de mod.maar de schaduwaccount was al verwijderd. Dus goed gedaan bokt!
Ik wist alleen niet dat dit persoontje het zadel 2 dagen later gewoon weer te koop zette!!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Let op! Oplichter actief op de Bokt Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 15:50

Duh, dat snapt m'n neus ook. Maar als ik een advertentie zie met een WoW zadel voor 300 weet ik vooraf niet dat die prijs dus kennelijk niet klopt. Niet iedereen in helemaal into WoW...
Vind overall genomen 3/400 voor een tweedehands zadel een nette prijs. Ieder zijn eigen specialiteit. Maar goed, geloof niet dat jullie mijn punt hierin willen begrijpen, dus dan houdt het op...

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Re: Let op! Oplichter actief op de Bokt Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 15:54

Ik begrijp het wel hoor!
Bijvoorbeeld heb ik een in België heel bekend merkzal te koop, maat in Nederland kent bijna niemand het. Daarom heb ik het in Nederland nog steeds niet verkocht, en heb hem maar op kapaza gezet. Ookal vraag ik er een lage prijs voor.