Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Juliette86 schreef:Een goed paard heeft zeker geen kleur. Het gaat hierbij om de kwaliteit van een dier een daar heeft een kleur geen invloed op.
Een bepaalde kleur kan echter wel een bepaalde waarde toevoegen, omdat je het mooi of juist niet mooi vindt.
De kleur van een paard wordt beoordeeld op basis van emotie. De werkelijke kwaliteit wordt bepaald door het exterieur en is meetbaar en dus rationeel.
Zelf ben ik gek op leuke kleurtjes, heb altijd appaloosa's gehad. Nu heb ik een ras (Mangalarga Marchador) waar 90% schimmel is en ik heb een kastanje bruine. Voor dat ras dus redelijk apart maar het is absoluut niet mijn kleur. Ik laat haar volgend jaar dus ook dekken door een few spot Knabstrubber, dus gegarandeerd stipjes
.
YWC schreef:Zelfs dit is relatief... wat ben je met een mooi exterieur, als een paard niet goed zit in zijn hoofd ? (maar dat is een andere discussie)
juval schreef:mee eens, de kleur is van ondergeschikt belang. maar een aparte kleur vind ik toch wel leuk.
randalinpony schreef:Maar in de handel is het toch zo, dat een gewone zwarte beter verkocht wordt dan een beste vos.
Daan_Ordeal schreef:Ik maak die opmerking de laatste tijd ook wel eens, omdat mijn merrie drachtig is vragen mensen op welk kleur veulen ik hoop.
Ik hoop op een gezond en extrieurmatig goed veulen, met een fijn karakter. De kleur komt daarna pas. Maar.. ik zou het heel gaaf vinden als het een donker/zwart veulen word. Minder blij zou ik zijn met een vos met hoge witten benen... Maar goed, de eerste punten zijn veel belangrijker vind ik
LDRD schreef:randalinpony schreef:Maar in de handel is het toch zo, dat een gewone zwarte beter verkocht wordt dan een beste vos.
Een goed paard heeft geen kleur als het maar zwart is dus.
In principe ben ik het er wel mee eens hoor dat een goed paard geen kleur heeft, maar dan dat geldt dus voor een GOED paard. Voor een middelmater verkoopt een apart kleurtje wellicht makkelijker.
Voor mezelf hoef ik niet direkt iets met een aparte kleur, ik val er gewoon niet op. Sterker, ik heb een merrie die het sabino gen draagt en ik let er met dekken wel degelijk op dat ik vooral geen veulen krijg met de meest idote aftekeningen. Kwestie van smaak.
Cute schreef:Een kennis van mij handeld voor de hobby in paarden.
Ook hij riep altijd een goed paard heeft geen kleur.
Op een geven moment had hij echt een ontzettende mooie merrie te koop die ook nog eens super kon bewegen, een vos.
Als mensen belde en hoorde dat het een vos was, kwamen ze nog geen eens kijken.
Sindsdien hoor ik hem niet meer roepen een goed paard heeft geen kleur. Voor de handel kun je gewoon het beste een donkere met weinig wit hebben,
dat verkoopt nu eenmaal beter.
YWC schreef:Je bent het ermee eens dan een goed paard geen kleur heeft, MAAR je let met het dekken er wel degelijk op dat je geen veulen met de meeste idiote aftekeningen krijgt...
dus kan je in zekere zin toch ook zeggen dat je op kleur fokt (ok... misschien iets te sterk uitgedrukt, maar je houdt toch ook rekening met kleur)... zei het dan een simpele basiskleur met weinig wit...
YWC schreef:Daarom stel ik mij de vraag : "Zijn velen van die mensen, die luid roepen "een goed paard heeft geen kleur" niet gewoon mensen, die liever een bruine, vos of zwarte zien ?"
YWC schreef:"Een goed paard heeft inderdaad geen kleur", maar het is toch niet omdat een paard een speciaal kleur heeft dat het daarom minder goed is ?!