[KG] Een goed paard heeft geen kleur ?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YWC

[KG] Een goed paard heeft geen kleur ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 09:43

Vaak hoor ik bovenstaande opmerking... en ik ben ook van mening dat kleur van ondergeschikt belang is op kwaliteit...

MAAR vaak hoor je die opmerking gelijk, als je begint over een andere kleurtje dan de doorsnee vos, bruine of zwarte...

Ik heb zelf een perlino Welsh Cob hengst gekocht, omdat ik - ja - valkkleurig kwaliteits cobs wil fokken... De eerste reactie van sommige mensen is dan : je moet niet naar de kleur kijken, dat komt pas op de laatste plaats... en ook daar ga ik mee akkoord, maar...

als je dan je hengst aan iemand (met het bovenstaande principe 'een goed paard heeft geen kleur') toont, is de eerste reactie : 'die is echt lelijk, met die blauwe ogen, dat roze vel en de bleke kleur'...

en als ik dan vraag of ze nog andere bemerkingen hebben, staan ze meestal met hun mond vol tanden en kunnen ze niet direct een opmerking geven...

Dus alhoewel men blijkbaar beweert dat een kleur niet belangrijk is, kunnen ze zelf niet verder kijken dan dat...

Daarom stel ik mij de vraag : "Zijn velen van die mensen, die luid roepen "een goed paard heeft geen kleur" niet gewoon mensen, die liever een bruine, vos of zwarte zien ?"

Wat overigens hun goed recht is hé. Iedereen mag wat mij betreft een ander kleur graag zien, maar het is alsof een paard met een speciaal kleurtje zich extra moet bewijzen...

"Een goed paard heeft inderdaad geen kleur", maar het is toch niet omdat een paard een speciaal kleur heeft dat het daarom minder goed is ?!

Whitepanther

Re: [KG] Een goed paard heeft geen kleur ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:47

Nou kleur is echt van ondergeschikt belang dat zeker... en nee ik zie liever geen vos, bruine of zwarte... Ik heb een bonte met 1 maan oog... Ik zeg gewoon een goed paard heeft geen kleur, maar een mooi paard is bont Knipoog Maar alle gekheid op een stokkie ik hou juist niet zo van nouja vooral bruine en gewone vossen ook niet, sorry hoor maar geef mij maar iets speciaals ipv zown 13 in een dozijn knol Clown

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:54

Een goed paard heeft inderdaad geen kleur. Maar mensen hebben we een bepaalde smaak. Als ze kunnen kiezen tussen twee evengoede paarden maar de een heeft een (voor hen) mooiere kleur zullen ze voor dat paard kiezen. Hoe je het ook wend of keert ieder mens heeft een eigen smaak. Kijk maar naar de hoeveelheid en diversiteit aan kleding, kapsels en weet ik niet wat. En om het dichter bij de paardensport te houden de hoedanigheid van alleen al dekjes in alle vormen, maten, kleuren en texturen (terwijl je vroegah alleen de keuze had uit groen, blauw, bordeau, zwart en wit ongeveer...).

Toen ik mijn paard kocht maakte kleur in principe ook niet uit al vond ik palomino's en valkjes erg leuk. Toen er twee vergelijkbare paarden te koop stonden waarvan een bruin en de andere valk... Tja, de keuze was snel gemaakt! Haha!

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 09:57

Exact wat ik bedoel Rytir.

En... alhoewel kleur zgn. niet belangrijk is... is meestal niet één van de eerste vragen (na geslacht en afstamming misschien) als er een veulen geboren wordt : welke kleur heeft het en hoe zijn de aftekeningen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:04

Een goed paard heeft zeker geen kleur. Het gaat hierbij om de kwaliteit van een dier een daar heeft een kleur geen invloed op.

Een bepaalde kleur kan echter wel een bepaalde waarde toevoegen, omdat je het mooi of juist niet mooi vindt.

De kleur van een paard wordt beoordeeld op basis van emotie. De werkelijke kwaliteit wordt bepaald door het exterieur en is meetbaar en dus rationeel.

Zelf ben ik gek op leuke kleurtjes, heb altijd appaloosa's gehad. Nu heb ik een ras (Mangalarga Marchador) waar 90% schimmel is en ik heb een kastanje bruine Haha! . Voor dat ras dus redelijk apart maar het is absoluut niet mijn kleur. Ik laat haar volgend jaar dus ook dekken door een few spot Knabstrubber, dus gegarandeerd stipjes Haha! .

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:06

Ik vind het altijd een beetje krom. Een goed paard heeft geen kleur, maar loop je met een mooie aparte verschijning rond willen ze hem opeens allemaal hebben. Kijk voor de gein maar eens bij het topic 'mijn favoriete kleur'. Hoevaak komt daar wel niet valk of palomino voorbij rollen.

Ik denk dat kleur zeker mag meetellen. Kwaliteit gaat voor absoluut, maar als je dan toch in het bezit bent van een apart gekleurd paard, waarom dan niet ook daarnaar kijken.

Stel je hebt de keuze uit een bruine hengst of een zwarte. Beide voldoen precies aan wat je paard moet hebben. Echter met een bruine heb je veel meer kans op een aparte kleur. Dan zou ik dat absoluut in mijn keuze laten meetellen. Lachen

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:13

ik hou wel van aparte kleuren en wilde ook nooit een bruine of een vos, vond er nooit wat aan. was opzoek naar een donkere haflinger of een leuke tinker. en wat staat er in mn tuin...... een bruine en een vos..... nee een paard heeft voor mij geen kleur maar wat fokken betreft vind ik dat wel wat anders. mijn vos merrie is gedekt door een few spot appaloosa omdat de kans erg groot is dat er een appaloosa of een schimmel uikomt. als je met fokken de keuze hebt kies je toch voor wat je leuk vind?!?!

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:20

Moet altijd wel lachen wanneer er weer mensen langs de kant staan en hun monden openvallen wanneer ik met mn "bonte Schone"voorbij kom en hoor,kijk daar die bonte die kan wel gaan of da's een mooie bonte,zit ik stilletjes van te genieten,want mensen zijn zo bevooroordeeld over bont dat ze hun ogen niet geloven wanneer we voorbij schuiven met andere woorden hoe kan het dat een bonte zo kan lopen Tong uitsteken

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 10:23

Juliette86 schreef:
Een goed paard heeft zeker geen kleur. Het gaat hierbij om de kwaliteit van een dier een daar heeft een kleur geen invloed op.

Een bepaalde kleur kan echter wel een bepaalde waarde toevoegen, omdat je het mooi of juist niet mooi vindt.

De kleur van een paard wordt beoordeeld op basis van emotie. De werkelijke kwaliteit wordt bepaald door het exterieur en is meetbaar en dus rationeel.

Zelf ben ik gek op leuke kleurtjes, heb altijd appaloosa's gehad. Nu heb ik een ras (Mangalarga Marchador) waar 90% schimmel is en ik heb een kastanje bruine Haha! . Voor dat ras dus redelijk apart maar het is absoluut niet mijn kleur. Ik laat haar volgend jaar dus ook dekken door een few spot Knabstrubber, dus gegarandeerd stipjes Haha! .

Zelfs dit is relatief... wat ben je met een mooi exterieur, als een paard niet goed zit in zijn hoofd ?
(maar dat is een andere discussie)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:25

Ik maak die opmerking de laatste tijd ook wel eens, omdat mijn merrie drachtig is vragen mensen op welk kleur veulen ik hoop.

Ik hoop op een gezond en extrieurmatig goed veulen, met een fijn karakter. De kleur komt daarna pas. Maar.. ik zou het heel gaaf vinden als het een donker/zwart veulen word. Minder blij zou ik zijn met een vos met hoge witten benen... Maar goed, de eerste punten zijn veel belangrijker vind ik Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:36

YWC schreef:
Zelfs dit is relatief... wat ben je met een mooi exterieur, als een paard niet goed zit in zijn hoofd ? (maar dat is een andere discussie)

Tja, wat is niet goed in het hoofd? Elk paard wordt van nature "goed" geboren en soms "minder handelbaar" door niet passende omgang. Ik denk altijd maar zo; op elk potje past een dekseltje. Sommige ruiters kunnen heel erg goed omgaan met sensibele maar enigzins neurotische types en ergeren zich groen en geel aan een bulldozer.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:36

Ik wil alleen geen groen paard want dan kan ik hem niet vinden in de wei. Voor de rest maakt het me niet uit.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:42

mee eens, de kleur is van ondergeschikt belang. maar een aparte kleur vind ik toch wel leuk. Haha! Ik ben blij met mijn appie..
toch wel jammer dat je op wedstrijden ed steeds minder aparte kleurtjes ziet. Zelfs de schimmels worden steeds minder, alles is vos of bruin, en af en toe zwart... maar palomino, valk, bont ed zie je steeds minder..

indien mogelijk zou dat toch wel meer in de fokkerij gebracht mogen worden. (zijn er nog goedgekeurde bonte kwpners? )

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:49

juval schreef:
mee eens, de kleur is van ondergeschikt belang. maar een aparte kleur vind ik toch wel leuk. Haha!

idd.

Ik had liever een schimmel of een valk gehad. Helaas enkel bruine knollen op stal Haha!
Ik hou niet van bont, maar zou en goede bonte zeker niet hebben laten staan...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:56

Tja. Wat mooi is, is strict persoonlijk.

Maar in de handel is het toch zo, dat een gewone zwarte beter verkocht wordt dan een beste vos.
Wij hebben hele bijzondere kleurtjes, maar dat is dan ook omdat we appaloosa minis fokken.

Onze rijpaarden zijn ordinaire vossen, en ook al vinden we dat zelf niet heel mooi, de paarden die onder dat kleurtje zitten vinden we wel leuk. Clown

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:16

randalinpony schreef:
Maar in de handel is het toch zo, dat een gewone zwarte beter verkocht wordt dan een beste vos.

Een goed paard heeft geen kleur als het maar zwart is dus Haha! .

In principe ben ik het er wel mee eens hoor dat een goed paard geen kleur heeft, maar dan dat geldt dus voor een GOED paard. Voor een middelmater verkoopt een apart kleurtje wellicht makkelijker.

Voor mezelf hoef ik niet direkt iets met een aparte kleur, ik val er gewoon niet op. Sterker, ik heb een merrie die het sabino gen draagt en ik let er met dekken wel degelijk op dat ik vooral geen veulen krijg met de meest idote aftekeningen. Kwestie van smaak.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:18

Daan_Ordeal schreef:
Ik maak die opmerking de laatste tijd ook wel eens, omdat mijn merrie drachtig is vragen mensen op welk kleur veulen ik hoop.

Ik hoop op een gezond en extrieurmatig goed veulen, met een fijn karakter. De kleur komt daarna pas. Maar.. ik zou het heel gaaf vinden als het een donker/zwart veulen word. Minder blij zou ik zijn met een vos met hoge witten benen... Maar goed, de eerste punten zijn veel belangrijker vind ik Knipoog

Als je een vosmerrie met hoge witte benen krijgt wil ik best ruilen voor mijn bruine rubiquil merrie met weinig wit aftekening. Haha!

Ik heb dit jaar een bruin Sir donnerhall merrieveulen met echt geen enkele witte aftekening of een enkel wit haartje. Het is echt een pracht beestje maar ik had toch wel graag gehad dat ze de schitterende druipkol van haar vader had meegekregen. Dat zou haar nog veel meer allure hebben gegeven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:20

Het is maar net wat je zoekt c.q. wat voor gebruiksdoel je voor ogen hebt.
Als je hoog de sport in wilt zal kleur idd van minder belang zijn, misschien zal een heftige kleur zelfs minder gewaardeerd worden Haha!
Maar als je puur recrea rijdt en geen superambities hebt dan is een leuk kleurtje mooi meegenomen. Het oog wil ook wat tenslotte.
En dan bedoel ik niet dat je een paard met kromme benen gaat kopen omdat ie mooi gekleurd is Haha! maar als je van valkjes houdt waarom dan niet de vossen e.d. laten staan...

Ik hou niet van vossen en zal bij een zoektocht naar een ander paard daar dus ook niet naar kijken.
Toen ik mijn bonte zag was ik verkocht, puur op de kleur (en nog Haha! )

Ook met fokken heeft kleur dus wel degelijk belang; niet als je voor de topsport fokt, maar wel voor de recrea/basis-ruiters. Een leuk gekleurd veulen zal daar sneller verkocht worden (en meer opleveren) als een 'simpele' kleur.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:26

Het blijft voor mijn gevoel idd een commercieel iets.
Zeker bij de export naar het Westen lijkt het erop dat de meeste particulieren heel erg happig zijn op een 'gouden' Akhal-Teke zoals ze in de encyclopedie staan en het valt dan ook op dat de goudkleurige paarden doorgaans veel sneller verkopen aan westerlingen dan de niet gouden, en dan nog lijken de 'tweede' aparte kleuren nl niet goud maar wel palomino, valk, e.d. nog steeds sneller te verkopen dan de 'gewone' kleuren ongeacht of het dan om een exemplaar gaat dat beter in elkaar zit. 'Ik vind het lelijke paarden, maar de kleur is geweldig' hoor ik dan ook vaak van mensen die er nog nooit 1 in het echt hebben gezien en zich dus ook blind staren op de welbekende foto's van gouden paarden.

De kanttekening is natuurlijk dat dit mijn eigen observatie in dit hele specifieke 'exotische paarden' wereldje is. Zelf heb ik ook een valkkleurige merrie, maar mijn oog viel in eerste instantie niet op haar. Bij alle paarden waar ik interesse in had, waaronder idd een aantal valkkleurigen maar ook o.a. een bruine en een schimmel, heb ik me ze voorgesteld in alle mogelijke kleuren, waaronder kleuren die ik echt niet mooi vind. En toch bleef zij uiteindelijk mijn favoriet, al was ze dus vos of bruin of wat dan ook geweest. Haar uitstraling greep me. En ze zou echt niet minder bij me passen als haar kleur me niet zo aanstond. Ik ga niet al die moeite doen een paard te importeren alleen om haar kleur of zelfs maar enigszins om haar kleur. Er zaten er bij die een mooiere of minder mooie kleur hadden maar die paarden zelf spraken me gewoon wat minder aan.
En ik altijd van kleins af aan maar geroepen 'ik wil een zwarte!' Clown

Daarnaast is er voor mijn gevoel eerder een taboe op het fokken naar kleur (en ook wel enigszins terecht!) want veel mensen gaan er bij een cremello, perlino of smoky cream automatisch van uit dat iemand dat paard alleen maar heeft om 'leuke kleurtjes' te fokken, want (quote, unquote) 'die is echt lelijk, met die blauwe ogen, dat roze vel en de bleke kleur'. Vork Of het zo is, geen idee. Maar het gevoel komt vast ergens vandaan.

Dus idd, denk ik dat er zeker een heel aantal mensen zijn die zich sneller tot een aankoop laten verleiden door een leuk kleurtje buiten de groep die bewust door het hele kleurenverhaal heenprikt en heel seq alleen kijkt of het paard zelf in zijn straatje past (fok, sport, etc) of niet.

Maar als je erop gaat letten dat je vooral geen bont of sabino of vul-maar-een-kleur-oid-in paard fokt of dat je bewust juist een leuk kleurtje wilt past mijns inziens in hetzelfde straatje. Als het maar niet je eerste prioriteit/fokdoel is hoor je mij evenwel niet klagen. En ja, ik vind het kleurtje van mijn eigen paard erg mooi, maar had haar toch echt niet laten staan als ze 'saai' vos of bruin was geweest. Beauty blijft sowieso in the eye of the beholder.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 11:30

LDRD schreef:
randalinpony schreef:

Een goed paard heeft geen kleur als het maar zwart is dus Haha! .

In principe ben ik het er wel mee eens hoor dat een goed paard geen kleur heeft, maar dan dat geldt dus voor een GOED paard. Voor een middelmater verkoopt een apart kleurtje wellicht makkelijker.

Voor mezelf hoef ik niet direkt iets met een aparte kleur, ik val er gewoon niet op. Sterker, ik heb een merrie die het sabino gen draagt en ik let er met dekken wel degelijk op dat ik vooral geen veulen krijg met de meest idote aftekeningen. Kwestie van smaak.

Je bent het ermee eens dan een goed paard geen kleur heeft, MAAR je let met het dekken er wel degelijk op dat je geen veulen met de meeste idiote aftekeningen krijgt...

dus kan je in zekere zin toch ook zeggen dat je op kleur fokt (ok... misschien iets te sterk uitgedrukt, maar je houdt toch ook rekening met kleur)... zei het dan een simpele basiskleur met weinig wit...

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:34

Een kennis van mij handeld voor de hobby in paarden.
Ook hij riep altijd een goed paard heeft geen kleur.
Op een geven moment had hij echt een ontzettende mooie merrie te koop die ook nog eens super kon bewegen, een vos.
Als mensen belde en hoorde dat het een vos was, kwamen ze nog geen eens kijken.
Sindsdien hoor ik hem niet meer roepen een goed paard heeft geen kleur. Voor de handel kun je gewoon het beste een donkere met weinig wit hebben,
dat verkoopt nu eenmaal beter.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:41

Cute schreef:
Een kennis van mij handeld voor de hobby in paarden.
Ook hij riep altijd een goed paard heeft geen kleur.
Op een geven moment had hij echt een ontzettende mooie merrie te koop die ook nog eens super kon bewegen, een vos.
Als mensen belde en hoorde dat het een vos was, kwamen ze nog geen eens kijken.
Sindsdien hoor ik hem niet meer roepen een goed paard heeft geen kleur. Voor de handel kun je gewoon het beste een donkere met weinig wit hebben,
dat verkoopt nu eenmaal beter.

Kwam hetzelfde met mijn jaarling voshengst van Rubiquil. Zijn volle broer is een bruine met weinig wit. Tot onze grote verrassing was deze een vos met slechts 1 wit voetje. Ondanks zijn superlieve karakter was hij moeilijk te verkopen. Toch verkocht geraakt aan een prof stal die zijn volle broer in achtie hebben gezien. Nu heeft weer een ander baasje die al meer dan 2 jaar verzot op hem was door zijn superlieve karakter en zijn goed gangen. Ze zijn er de mensen waarvoor een goed paard geen kleur heeft maar ze zijn zelfs in België tegenwoordig weinig te vinden. Zelfs op de hengstenkeuringen hier krijg je moeilijk een voshengst goed gekeurd of hij moet echt super goed zijn tegenover een bruine of een bijna zwarte hengst/schimmel.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:47

YWC schreef:
Je bent het ermee eens dan een goed paard geen kleur heeft, MAAR je let met het dekken er wel degelijk op dat je geen veulen met de meeste idiote aftekeningen krijgt...

dus kan je in zekere zin toch ook zeggen dat je op kleur fokt (ok... misschien iets te sterk uitgedrukt, maar je houdt toch ook rekening met kleur)... zei het dan een simpele basiskleur met weinig wit...

Dat kan je zo uitleggen natuurlijk Haha! .
Maar als ik overtuigd ben dat een bepaalde hengst met eveneens het sabinogen de beste keuze is, zal ik het daarentegen ook niet laten om die te gebruiken. Heb ik echter keuze uit meerdere alternatieven dan speelt dat gen zeker een rol. Nou heb ik het voordeel dat binnen de warmbloedfokkerij het sabinogen niet zo heel veel voorkomt, dus genoeg alternatieven zonder dit gen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:51

YWC schreef:
Daarom stel ik mij de vraag : "Zijn velen van die mensen, die luid roepen "een goed paard heeft geen kleur" niet gewoon mensen, die liever een bruine, vos of zwarte zien ?"

Nee dat geloof ik niet. Ik zie zelf graag valk en palomino en bij pony's vind ik bont het einde. Maar bij de hengstenkeuze van mijn valkmerrie houdt ik geen tot nauwelijks rekening met de kleur. Ze is 2 x met een vos gedekt, dan heb ik maar een hele kleine kans op valk maar het zijn wel hengsten met kwaliteit die goed bij haar passen. Dat liever dan een hengst waar ik meer kans op een valk heb, maar die eigenlijk minder goed past qua bloedvoering en verbeterpunten.
Ik vind namelijk dat als er een gewoon gekleurd veulen uitkomt het ook de moeite waard moet zijn.

YWC schreef:
"Een goed paard heeft inderdaad geen kleur", maar het is toch niet omdat een paard een speciaal kleur heeft dat het daarom minder goed is ?!

Helaas is dat vaak wel zo omdat er in de kleurfokkerij in veel gevallen concessies worden gedaan wat betreft de kwaliteit.
Toen bijvoorbeeld de bonte paarden populair waren werd er ontzettend veel papierloos gefokt. Iedere draver, pony, krom paard werd gedekt door een bonte hengst om maar bonte paarden te krijgen. Ik kan me dan voorstellen dat een bonte toen niet het voordeel van de twijfel kreeg wat betreft kwaliteit omdat er zoveel slechte rond liepen.
Er zijn nou eenmaal geen tot nauwelijks apart gekleurde goedgekeurde hengsten, vooral niet bij de warmbloeden/sportpaarden, dus het gros wat rondloopt is papierloos en die zijn nou eenmaal vaak minder goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:52

Op de kwaliteit van het paard zelf heeft de kleur natuurlijk geen invloed, maar een goed paard met een speciaal kleurtje kan wel nét even die extra factor geven die het een super speciaal paard maken in plaats van een "correct" paard.