De zin en onzin van afstammelingenkeuringen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

De zin en onzin van afstammelingenkeuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:04

Naar aanleiding van een slechte rapportage van een KWPN hengst vraag ik me af hoeveel waarde fokkers hechten of zouden moeten hechten aan de afstammelingenrapporten van het KWPN.

Er zijn veel kleine fokkers die hun keuze op basis van zulke rapportages maken terwijl ze de hengst of veulens in kwestie misschien nog nooit in het echt gezien hebben, maar is het wel een weerspiegeling van de werkelijkheid? Als je aan de kant staat, kan je je dan vinden in de conclusie van de keuringscommissie?

Maakt het KWPN de rapporten van hengsten die ze gebruikt willen zien niet mooier dan ze zouden moeten zijn? (bij de volbloeden bijvoorbeeld)
En andersom, hengsten die veel gebruikt zijn remmen ze die niet een beetje door een negatief rapport te maken?
Houden ze genoeg rekening met omstandigheden op de dag zelf, omdat de afstammelingenkeuringen op wisselende locaties en onder verschillende omstandigheden worden gehouden?

En last but not least: veel veulens met een 1e premie kunnen later geen ster worden, andere halen een 2e premie of nog minder en worden wel ster als 3 jarige. Springveulens worden niet beoordeeld op vrijspringen op de afstammelingenkeuringen. De sportresultaten later nog buiten beschouwing gelaten: wat kun je eigenlijk voor zinnigs zeggen over een veulen?

PS: het is niet de bedoeling om hier de hengsten apart te bespreken, daar is al een topic voor. Ik zou hier graag een discussie zien over het systeem van veulenrapporten en hun impact op zich.

ART_UMA

Re: De zin en onzin van afstammelingenkeuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:23

Ik zie een afstammelingenkeuring graag, het is een van de weinige momenten dat je nakomelingen kunt bekijken zonder de grote invloed van bv een ruiter of africhting.

Ja er zijn zat aanmerkingen te maken, een kennis fokt bv graag met jonge hengsten en is al 4x achter elkaar 'geprikt', dat lijkt meer als toevallig (en ja het is ook nog een hengstenmoeder, zou dat nog meespelen?).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:26

ART_UMA schreef:
Ik zie een afstammelingenkeuring graag, het is een van de weinige momenten dat je nakomelingen kunt bekijken zonder de grote invloed van bv een ruiter of africhting

Maar zie jij dan hetzelfde als de commissie?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:35

Het belangrijkste doel is om de eerste jaargang veulens te beoordelen op correctheid.
Zijn bijv. de gewrichten en de monden goed of duidelijk verkeerde stand of voeten.
Zijn er echt zwakke punten dan kan een hengst op wacht worden gezet.
Als een fokker de kwaliteit van de veulens mee wil nemen in zijn hengstenkeuze, dan is
het erg verstandig om zelf naar de afstammelingenkeuring te gaan.
Soms komt het officiele rapport nl. niet helemaal overeen met wat je zelf hebt waargenomen. Haha!
Dat kan heel goed een kwestie van smaak zijn.

Dat het kwpn door een meer of mindere veulenrapportagewil sturen in de hengstenkeuze daar geloof ik niet in.

Misschien is het wel beter om een jonge hengst 1 of 2 jaar te gebruiken en hem dan als fokkers
maar een paar jaar "op wacht" te zetten.
Dan is er inmiddels meer informatie over de vererving op basis van volwassen nakomelingen.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:15

[***] schreef:
ART_UMA schreef:
Ik zie een afstammelingenkeuring graag, het is een van de weinige momenten dat je nakomelingen kunt bekijken zonder de grote invloed van bv een ruiter of africhting

Maar zie jij dan hetzelfde als de commissie?

Hopelijk zie ik wel hetzelfde, maar ik zal het zeker anders waarderen. Dat is niet beter of slechter, gewoon anders. Ik kijk ook naar wat ik zoek in een hengst om mee te fokken, dat is vast ook niet voor een algemeen fokbeleid handig.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:16

Wat ik wel jammer vind is dat een slechte veulenrapportage de carrière van een hengst weldegelijk kan belemmeren. Zeker " op wacht staan" zien veel fokkers toch al bijna gelijk aan afkeuren. Dat geeft niet als de hengst inderdaad tegenvalt in de fokkerij. Maar als de nakomelingen er op latere leeftijd toch op lijken is het jammer dat een hengst dan al naar het buitenland is verkocht vanwege te weinig belangstelling. Of nog erger inmiddels is geruind.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 23:18

NatasjavE schreef:
Wat ik wel jammer vind is dat een slechte veulenrapportage de carrière van een hengst weldegelijk kan belemmeren. Zeker " op wacht staan" zien veel fokkers toch al bijna gelijk aan afkeuren. Dat geeft niet als de hengst inderdaad tegenvalt in de fokkerij. Maar als de nakomelingen er op latere leeftijd toch op lijken is het jammer dat een hengst dan al naar het buitenland is verkocht vanwege te weinig belangstelling. Of nog erger inmiddels is geruind.

Omdat van een hele groep veulens bijna nooit een eenduidig verhaal te maken is, zelfs al zouden al die veulens van een hengst uit volle zussen komen en precies even oud zijn, om maar een paar variabelen te noemen die men tegenkomt, zou men er beter voor kunnen kiezen om de afstammelingenkeuringen alleen te houden om te zien of een hengst inderdaad grove afwijkingen uniform doorgeeft.
De hengst Contango is nog steeds het duidelijkste voorbeeld van hoe men zich in veulens kan vergissen. Dit jaar stuurde men een dochter van de op veulens afgekeurde Strawinski XX als vlaggedraagster van het stamboek naar een WK.

Dat is geen kritiek, maar zijn slechts voorbeelden.
Tel daarnaast de milde blik voor de afstammelingen van een hengst die men, om welke reden dan ook, graag wil promoten en het tegendeel daarvan, en tel al deze gegevens op.
Je kan dus beter zelf gaan kijken om te zien wat voor jouw eigen fokkerij het belangrijkste is, n.l.: bij welke soort merrie past de hengst waar ik in geinteresseerd ben.