Fokken is Gokken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Fokken is Gokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 12:28

Naar aanleiding van een ander topic de volgende vraag; is fokken gokken of kun je wel degelijk invloed uitoefenen op het resultaat?

Citaat:
Daarom een vraag van mijn kant: kun je sportpaarden fokken door het bewust kiezen van een combinatie of is het meer een 'fingerspitzengefühl'? Fokken blijft immers altijd gokken, al kan men proberen door het bewust kiezen van een combinatie zo dicht mogelijk bij het doel te komen dat men voor ogen heeft.

Citaat:
Fokken is zeker geen gokken, als je dat bedoeld.
Je weet welke eigenschappen gewenst zijn bij een sportpaard en op die manier kun je de ideale combinatie van merrie en hengst maken. Het blijft afwachten in hoeverre je resultaat hebt maar het zal nooit slecht zijn. Geen 2 veulens zijn hetzelfde dus het kan goed dat de eerste minder goed lijkt dan de verwachting was maar een later veulen uit dezelfde combi kan wel die goede punten hebben.

flyfly

Re: Fokken is Gokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:46

Ik vind dat fokken steeds weer gokken blijft. Je kunt voor en nog zo goede combinatie gaan (in theorie dan) maar dat wil niet zeggen dat het gewenste veulen eruit komt. Kijk maar naar je eigen volle broers en/of zusters, als je die hebt, er is er niet een hetzelfde. Eeneiige tweelingen uitgesloten, maar zelfs die zijn niet helemaal gelijk.
Het fokken zou naar mijn mening niet leuk meer zijn als je van tevoren wist wat voor een veulen je gaat krijgen. Het blijft telkens weer spannend.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 12:47

Maar als je nu 4 of 5 veulens neemt uit dezelfde combinatie, hoe groot zijn dan de onderlinge verschillen?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 13:03

4 of 5 is net te veel Knipoog , maar ik heb uit 1 merrie/hengst combi 3 veulens gehad/gezien. En alle 3 lijken ze toch heel sterk op elkaar. Uit diezelfde merrie met een andere hengst ook nog 2 nakomelingen gehad, maar die zijn toch kwa uitvoering weer anders. Ik zeg er wel bij dat het in dit geval gaat om een Quarter. Waarbij bij de QH vrij veel linebreeding word gedaan (inteeld dus eigenlijk Knipoog ), en dus bepaalde dingen goed vastgelegt zijn in de genen. Mss dat ook dit van invloed is op wat er uiteindelijk uitkomt. Of ik het met dat linebreeden eens ben is een ander punt Knipoog niet echt dus, ik zoek dan ook hengsten die kwa bouw/karakter/prestaties bij de merrie past, maar dan ook nog graag zonder dat het halve broers en zussen ervan zijn. Of als ik een bepaald punt wil verbeteren (bij de QH bv vaak wat iel been) zoek ik een hengst die het wel heeft en doorgeeft.
Maar naar mijn weten word er binnen de warmbloedfokkerij veel minder linebreeding gedaan. En ik weet dus niet in hoeverre dat invloed heeft op het uiterlijke plaatje. Zou best interessant zijn eens te horen van een fokker die met 1 merrie ook meerdere nakomelingen heeft.

Voor mij is fokken ergens wel gokken maar toch ook weer niet. Ik denk dat als je heel goed kijkt naar je merrie en de hengst die je wilt gebruiken, en je bewust kiest je een heel eind komt. Je wilt verbeteren en dus moet, voor mij, die combi dan ook kloppen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 13:09

Dat ben ik met je eens.

Ik ben ook van mening dat als je goed kijkt naar de plus en minpunten van zowel de hengst als merrie je vrij goed kunt voorspellen watvoor veulen je zult krijgen.
De uiteindelijke uitvoering kan wat verschillen (volle broers en zussen verschillen immers ook van elkaar) maar het is wel voorspelbaar.
Ik denk dat als je 4 of 5 veulens fokt uit dezelfde combinatie je het veulen wat je in gedachten had ertussen hebt zitten.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:33

Ik vind dat voor een deel fokken gokken is.
Je kunt nooit met zekerheid zeggen wat voor veulen eruit komt.
Maar je kunt wel je kansen vergroten door idd kritisch naar je merrie te kijken en haar zwakke punten proberen te compenseren en haar sterke punten te verankeren.
Maar het is niet zo dat een toontredend paard gecombineerd met een franse stand een correkte stand opleverd om maar een vb te noemen.
Dan wordt het toch vaak of frans of toontredend.
Neem dan 1 met een correkte stand.
En dan nog is het maar de vraag wat je krijgt en niet een vast gegeven ook al leg je de indexen ernaast.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 17:36

Bij fokken moet je imo altijd uitgaan van wat je wilt zien, dus idd niet bij je toontredende merrie een hengst met franse stand zoeken in de hoop er een veulen met correcte stand uit te krijgen.
Evenzogoed werkt het vaak ook niet om een merrie met een weke rug te kruisen met een hengst met een strakke rug ed.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:47

Nee ,idd dan krijg je dus of of!!!
Dan moet je weer een hengst met een correkte rug gebruiken.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 22:16

Sommige merries fokken wel consistenter dan de ander - en dan wordt het dus minder gokken. Ik heb een merrie die maakt er werkelijk een potje van, iedere keer een volstrekt ander veulen, ook al zijn de hengsten wel familie. Een andere merrie geeft altijd hetzelfde type veulens, wat ik er ook op zet. Dan kun je al wat meer sturen, omdat je dan naar kleinere dingen kunt kijken (hoofd-halshouding bijvoorbeeld).

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 22:43

De slogan fokken is gokken betekent naar mijn mening zoveel als geen enkel idee hebben, geen enkele gedachtengang hebben over het hoe en waarom van een combinatie, geen idee hebben van de kwaliteiten van het fokmateriaal: zeker niet van het eigen en het ontbreken van een fokplan. Dan gaat het over minder voorspelbare eigenschappen dan kleur.

Hoe voorspelbaar een uitkomst is hangt van een heleboel factoren maar vooral van hoe dominant een moeder of vaderdier vererft. Je hebt merries die keer op keer herkenbare modellen en karakters fokken en je hebt erbij die zo strooien dat er geen zinnig woord over te zeggen valt. Dat geldt ook voor een hengst. Daarnaast heb je zgn. bewezen combinaties waarbij je meer kans hebt op een goed product.
Het is een kwestie van zoveel mogelijk proberen toe te werken naar een model met eigenschappen die je ideaalbeeld zo dicht mogelijk benaderen en het risico nemen dat het wel eens totaal anders kan uitpakken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 23:11

Ben het eens met jouw opvatting van de term; 'fokken is gokken'. Zo zie ik het namelijk ook.

Iemand die nadenkt over waarom díe merrie bij díe hengst moet is aan het fokken. De buurman die 'die bruine' gebruikt omdat ie toevallig in de buurt staat, is aan het gokken.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 23:12

Volgens mij zijn de fokkers van het jaar bij het WPN gemiddeld ruim boven de 60. Blijkbaar duurt het dus gewoon even voor je het kunstje door hebt Haha! .

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 23:16

Mijn buurman is ook boven de 60 maar fokt ook niet met warmbloeden/sportpaarden, hij doet maar wat, letterlijk.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 23:50

anneliesdj schreef:
Dat ben ik met je eens.

Ik ben ook van mening dat als je goed kijkt naar de plus en minpunten van zowel de hengst als merrie je vrij goed kunt voorspellen watvoor veulen je zult krijgen.
De uiteindelijke uitvoering kan wat verschillen (volle broers en zussen verschillen immers ook van elkaar) maar het is wel voorspelbaar.
Ik denk dat als je 4 of 5 veulens fokt uit dezelfde combinatie je het veulen wat je in gedachten had ertussen hebt zitten.

Ulrich Kirchhoff zei eens tegen mij dat zijn zus bij het opstijgen van een paard er aan de andere kant weer afvalt Knipoog

Fokken heeft met zoveel verschillende factoren te maken, met alleen een merrie en een hengst ben je er niet. Dan de huisvesting, voeding etc.
Een merrie die veel te mager is verwerpt haar veulen, merrie krijgt de schuld. Beest is 22 heeft last van de tanden en haar veulen daarvoor heeft haar helemaal leeggezogen.
De energie die de merrie nog had werd gebruikt om overeind te blijven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 23:56

Dat vind ik dan weer weinig met het onderwerp te maken hebben, tuurlijk is dat van invloed op de ontwikkeling van het veulen maar een geoefend oog kan op dag 1 al zien of het veulen aan zijn verwachtingen voldoet.
Bovendien kun je met slechte voeding wel de conditie van een paard beinvloeden maar niet zijn bouw en aanleg.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 23:58

eilander schreef:
Maar je kunt wel je kansen vergroten door idd kritisch naar je merrie te kijken en haar zwakke punten proberen te compenseren en haar sterke punten te verankeren.
Maar het is niet zo dat een toontredend paard gecombineerd met een franse stand een correkte stand opleverd om maar een vb te noemen.
En dan nog is het maar de vraag wat je krijgt en niet een vast gegeven ook al leg je de indexen ernaast.

Fokken is gokken idd, volledig mee eens!
En waar je in eerste instantie niet zo'n hoge verwachtingen van hebt worden meestal nog de mooiste veulens Ja

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 00:04

anneliesdj schreef:
maar een geoefend oog kan op dag 1 al zien of het veulen aan zijn verwachtingen voldoet.

Wou dat het waar was!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 00:07

Fokken is gokken!

op mezelf geprojecteerd;
Ik heb 3 kinderen van dezelfde vader, en ze zijn alle 3 verschillend met eigen karakters
Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 00:09

Maar toch herken je in die kinderen dingen van de vader, dingen van jou. En elke oma/moeder heeft weleens een moment dat ze denkt; 'nou is ie sprekend zijn vader/moeder toen ie zo oud was'.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 00:16

Of ziet zij alleen wat zij wilt zien? Iets terug van haar eigen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 00:28

anneliesdj schreef:
Maar toch herken je in die kinderen dingen van de vader, dingen van jou. En elke oma/moeder heeft weleens een moment dat ze denkt; 'nou is ie sprekend zijn vader/moeder toen ie zo oud was'.

Tuurlijk, maar je weet absoluut niet van tevoren welke eigenschappen (goed/slecht) naar boven komen Haha! .

bv mijn middelste dochter: eet (bijna) geen vlees en is graat mager, houd niet van (warm) eten.
Ook snoep doet haar niet veel (heeft liever fruit) Clown .

En dat terwijl wij beide uit een echte vleeseter familie komen (ook stamppotten worden niet vermeden Vork ) waar de gemiddelde familielid een redelijke bmi index heeft. (niet super te dik, maar wel "grof" gebouwd).

Mijn paardje is ook een te klein gebleven.
Moeder was 1,64m en vader 1,69m. Toch is de mijne niet groter geworden dan 1,56m

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 08:01

Myrano schreef:
eilander schreef:

Fokken is gokken idd, volledig mee eens!
En waar je in eerste instantie niet zo'n hoge verwachtingen van hebt worden meestal nog de mooiste veulens Ja

Nu draai je de zaken om!!!
Ik zeg niet dat fokken gokken is!!!!
Alleen voor een deel!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 08:16

fokken lijkt mij voor een deel wel gokken........... je kan het nog zo mooi in je hoofd voor elkaar hebben........ maar als dat ene gennetje denkt " naah linksaf bevalt me beter" heb je toch een andere uitkomst Lachen

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:38

Fokken is gokken, maar verbeteren is selecteren en selecteren kun je pas wanneer je veel vergelijkingsmateriaal hebt. M.a.w. heel veel ervaring hebt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:52

Hier komen veel meningen voorbij van mensen die nog nooit een bewuste selektie keuze gedaan hebben.

Generaties terug kijken in de direkte lijnen, prestaties en exterieuren meenemen, en alle andere gegevens die op dit moment voorhanden zijn en daar het beste uit kiezen om te verbeteren.
Dan ben je niet aan het gokken.
De fokker weet heel goed dat hij of zij nooit alles kan verbeteren, of versterken, en altijd keuzes moet maken tussen onderdelen, maar hij/zij wil vooruit in iedere generatie.

Een fokker goede fokker gokt nooit maar maakt keuzes.

Een fokker die denkt dat hij/zij uit die keuze een paard kan fokken dat aan een vaststaand beeld voldoet is een dromer, maar geen fokker.