Afstammelingenkeuring 2008-08-26

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ART_UMA

Afstammelingenkeuring 2008-08-26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 20:17

Ik ben vandaag bij de nakomelingen gaan kijken van wynton, zizi top en zardando.

WYNTON
Ik vond ze erg homogeen, met een extra gevormde hals. Misschien in z'n totaal wat compact en aan de fijne kant. De broekspier was kort, de rug eerder wat hol. Qua gangen had ik gehoopt op meer knie en veer, hier zie je denk ik meer van Matador als van Jazz in terug. Galop vond ik vanuit mijn positie moeilijk te beoordelen, maar leek wat op de voorhand. Veulens liepen echt braaf hun rondje. In de uitgezochte veulens liepen een paar leuke mee.

ZARDANDO
Waren er maar een stuk of zeven, dus zal wel geen volledige keuring zijn. Ik zag een beetje wisselend beeld en kan ze moeilijk plaatsen.

ZIZI TOP
De halzen waren een beetje aan de iele kant, maar werd in beweging wel goed gedragen. Een aantal veulens hadden veel veer en afdruk zowel in draf als galop. Veulens liepen van achteren gezien netjes in het spoor, terwijl de Wyntons vrijwel standaard wijd liepen.

Als ik tijd heb zal ik wat foto's plaatsen, als het heel erg mee zit een filmpje.

Lilliputter

Re: Afstammelingenkeuring 2008-08-26

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 20:31

Ben benieuwd, vooral naar de veulens van zizi top!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:40

Zizi top, mooie hoogbenige veulens die fijn kunnen bewegen.
De veulens van Zardando leken er erg veel op, misschien iets fijner.
Wynton, dik en rond, erg overbouwd of, zo je wilt, een kort voorbeen en gewoon ontwikkeld. Meer ton dan Wyn, maar misschien groeien ze nog mee.
Zuidenwind, normaal ontwikkeld, weinig schoft, wel goed bewegen.
Wonderboy, wat type betreft, de beste van vandaag.
Met een paar extra beste veulens, ook wat beweging betreft.
Enkele veulens missen wat souplesse.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 22:01

van Wonderboy heb ik ook erg leuke veulens gezien! De hengst valt me 100% mee

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 22:33

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:56

Ben ook bij Zizi Top geweest, vond het aansprekende goed bewegende veulens (zag Mister A ook nog lopen).
Naast mij stonden mensen die ook bij Wynton waren geweest, zij waren er ook niet zo positief over, KWPN doet er wel vrij positief over trouwens.
Art_Uma heb je ook nog foto's van de Zizi Topjes?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:22

Hm die Wynton's zien er ook niet al te positief uit vanaf de foto.Vooral die halzen niet.Wel bedankt voor de verslagen,altijd leuk en nuttig om te lezen.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 17:32

Jord schreef:
Ben ook bij Zizi Top geweest, vond het aansprekende goed bewegende veulens (zag Mister A ook nog lopen).
Naast mij stonden mensen die ook bij Wynton waren geweest, zij waren er ook niet zo positief over, KWPN doet er wel vrij positief over trouwens.
Art_Uma heb je ook nog foto's van de Zizi Topjes?

Ah, hier liet het foto deel van m'n video camera me in de steek (het piepje blijkt scherpstellen te betekenen en niet 'de foto is gemaakt'). Hier staan er wel van een andere bezoeker: http://foto.mooimaasdriel.nl/index.php? ... am_keuring

KWPN schreef:
Onderstaand de korte samenvattingen van Wonderboy, Velazquez, Wynton en Zizi Top.
Wonderboy (Ramon x Nimmerdor)
Uniforme collectie hoogbenige veulens die voldoende in het rechthoeksmodel staan maar meer bergop gebouwd zouden moeten zijn. De draf is voldoende van ruimte waarbij het achterbeen actiever moet ondertreden en de veulens meer met de schoft omhoog moeten bewegen. Het voorbeen zou iets meer heffing in de voorknie moeten hebben. De veulens springen moeilijk in galop aan. De galop is voldoende van ruimte maar zou meer souplesse moeten hebben. In beweging hebben de veulens een goede presentatie maar zouden meer lichaamsgebruik moeten hebben.

Velazquez (Krack C x Alasca)
Collectie wat betreft ontwikkeling wisselende groep rijtypische veulens die ruim voldoende in het rechthoeksmodel staan met enkele malen een neerwaartse romprichting. De draf is ruim voldoende van ruimte met een goed gebruik van het voorbeen. Het achterbeen wordt goed gebogen maar zou meer tot dragen moeten komen. De galop is goed van ruimte en balans met ruim voldoende souplesse.

Wynton (Jazz x Matador II)
Collectie uniforme, ruim voldoende ontwikkelde veulens die ruim voldoende in het rechthoeksmodel staan maar iets beknopt aandoen in de voorhand. De draf is actief, voldoende van ruimte met een achterbeen dat actief wordt gebogen. Een aantal veulens zouden in draf meer met de schoft omhoog moeten bewegen. Het gebruik van het voorbeen is goed. De veulens galopperen makkelijk aan. In galop zouden ze meer lichaamsgebruik moeten hebben.

Zizi Top (Tango x Ferro)
Collectie uniforme, goed ontwikkelde rijtypische veulens die goed in het rechthoeksmodel staan. De draf is goed van ruimte en souplesse met een achterbeen dat actief wordt gebogen maar krachtiger moet zijn. De veulens galopperen makkelijk aan en hebben dan ruim voldoende ruimte en balans.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:38

Ik heb foto's gemaakt van de Wonderboy en Zuidenwind veulens.. ze komen Z.s.m.!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:17

@Julien: ik zag je reactie in het andere topic. Jouw beeld strookt dan niet met dat van het KWPN. Wat vind jij?

stoere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 11:15

Ik moet zelf mijn veulen laten zien van Wesley ( sir sinclair x havidoff )
Dit is op 18 september op stal Kwadijk Wijdewormer te Kwadijk

VIP_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:59

Nog een reactie:

Afstammelingenkeuringen door Bert Poppelaars
De eerste dag van de afstammelingenkeuring van jonge KWPN-hengsten kon zich verheugen in een extra grote publieke belangstelling.

Al op de eerste dag werden de veulens getoond van de PAVO-Cup winnaars Wynton en Zuidenwind. Beide hengsten hadden toch een probleem om een fijne collectie veulens te tonen. Wynton toonde een collectie matig ontwikkelde veulens die de zo gewenste lange lijnen missen. De veulens van Zuidenwind zouden wat meer ras mogen vertonen en meer kracht vanuit het achterbeen laten zien. Daarnaast komen deze veulens moeilijk tot galopperen.
Van Zizi-Top en Wonderboy werden collecties getoond die de dressuurliefhebber meer aanspreken . Zizi-Top had een collectie uniforme, attente en langgelijnde veulens die veel balans vertonen. Wonderboy deed zijn naam eer aan met een collectie beste hoogbenige dressuurmodellen die veel ras vertonen. Het zijn veulens met een beste draf die het even wat lieten zitten in de galop.
Voor een uitgebreide rapportage zie Het Sportpaard van a.s. dinsdag.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 13:47

Pletje123 schreef:
@Julien: ik zag je reactie in het andere topic. Jouw beeld strookt dan niet met dat van het KWPN. Wat vind jij?

De veulens mochten inderdaad over wat meer lossigheid beschikken in het lichaam..
De veulens beschikten over een goede zelfhouding met bij de meeste veulens veel front. Ik vond het raar dat het KWPN schreef dat ze daar meer over moesten beschikken.
De draf was inderdaad het best ontwikkeld. De hengst vergroot in iedergeval zeker!
De Zuidenwind veulens beschikten over veel swung maar kortbenig en de meesten vond ik te poppig.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 13:51

Ik vind de rapportages ook vaak niet kloppen bij de veulens, er wordt ook vaak gezegd dat je de afstammelingenkeuring met eigen ogen moet bekijken en je eigen oordeel moet vellen.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:00

Ik ben daarom ook erg benieuwd wat ze straks in de Strengen schrijven!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:16

JulienSVU schreef:
Ik ben daarom ook erg benieuwd wat ze straks in de Strengen schrijven!

Zoals altijd wat algemene vage rapporten waarbij de hengsten die ze graag hebben rooskleuriger beschreven worden dan de anderen. Er is ook altijd een modetrent, het ene jaar is dat de achterhand, of het voorbeen, nu zie ik dat het bewegen uit de schoft (voor een veulen Verward ) weer hoog in het vaandel staat.

Ik heb nooit begrepen hoe je algemene zaken over hele groepen veulens uit totaal verschillende moeders, die zelden in de rapportage betrokken worden, kan weergeven.

Het lijkt me juist belangrijk te weten op welk bloed de hengst het goed doet en wat niet aansluit, dus inderdaad zelf gaan kijken bij de hengsten die je interesse hebben.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 16:19

Hier een video van de Zardandotjes: VIDEO ZARDANDOtjes ik ben bezig met de ZZ-topjes, maar dat duurt nog ff.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:30

misterA schreef:
Zizi top, mooie hoogbenige veulens die fijn kunnen bewegen.
De veulens van Zardando leken er erg veel op, misschien iets fijner.
Wynton, dik en rond, erg overbouwd of, zo je wilt, een kort voorbeen en gewoon ontwikkeld. Meer ton dan Wyn, maar misschien groeien ze nog mee.
Zuidenwind, normaal ontwikkeld, weinig schoft, wel goed bewegen.
Wonderboy, wat type betreft, de beste van vandaag.
Met een paar extra beste veulens, ook wat beweging betreft.
Enkele veulens missen wat souplesse.

zoiets als deze wynton??

Afbeelding

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 19:19

Aardig bergop Knipoog

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 20:39

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 20:51

Dank voor de video's Art Uma super gedaan met telkens de afstamming erbij OK dan!
Durango is ook een lekker wakker ding trouwens Haha!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 21:06

sarabande schreef:
Dank voor de video's Art Uma super gedaan met telkens de afstamming erbij OK dan!
Durango is ook een lekker wakker ding trouwens Haha!

Ja en hij groeit als kool. Aloha (m'n eerste veulen van United) bleef wat klein, dat zal met Durango niet snel gebeuren denk ik.

Op zich was ik nog van plan naar Meastro te gaan en misschien nog wat op de 18e (Westenwind en....), maar dat is nog niet zeker.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 21:07

Westenwind is toch de 19e??

VIP_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 21:14

Super Art Uma. Haha! Echt fijn om het zelf te kunnen zien Pling
Ben trouwens meer te spreken over de ZZ toppers dan de Zardandos.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 21:29

sarabande schreef:
Westenwind is toch de 19e??

Yep, foutje.
Santvoortje schreef:
Super Art Uma. Haha! Echt fijn om het zelf te kunnen zien Pling
Ben trouwens meer te spreken over de ZZ toppers dan de Zardandos.

De Zardandos vond ik wat moeilijk te bepalen, 7 stuks is ook wel weinig om iets algemeens over te zeggen. Ik vindt het nog steeds een interessante hengst door lijnenteelt op Contango aan de andere kant zit hij er alleen in achter merries en er is ook lijnenteelt op trakehners in de moederlijn en qua fijnheid zie je dat toch wel een beetje terug in de veulens.
Dat zou voor mij een rede kunnen zijn om 'm niet te nemen (mijn merrie heeft bloed zat en wil liever niet het veulen nog fijner als de moeder).