Heb ik nu wel of geen appaloosa??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Heb ik nu wel of geen appaloosa??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-03 12:51

Hoi,
vorig jaar heb ik een merrieveulen gefokt uit een zwart panterbonte hengst en een voskleurige merrie.
Bij de registeropname van de hengst kreeg ik te horen dat hij een vermoedelijke schimmel is, maar hij had toch duidelijk stippen op z'n achterhand, verder was hij wit.
Het veulen is bruin geboren, maar al na 2 maanden was ze helemaal muisgrijs.
Ze heeft wel een witte oogrand, maar geen gestreepte hoeven, en is nog steeds schimmelkleurig.
Toch dacht ik gisteren een soort van vlekken rond haar mond te gaan zien, en ook op de kling.
Kan het zijn dat ze toch nog appaloosa wordt?
Ik dacht nl. dat de vlekken op mond, rond ogen en geslachtsdelen er vanaf het begin moeten zitten en niet op latere leeftijd konden komen.
Ik sta voor een dilemma, want als het gewoon een schimmel is, wil ik haar verkopen, maar als ze appaloosa wordt, gaat ze voorlopig nog niet weg.


Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 13:18

Wat nou, "gewoon" een schimmel ??? lekker belangrijk....

voor het eerst sinds jaren "paardloos..." 15-05-2008 een nier van mijn moeder gekregen, voor alle overige nierpatienten die wachten op een donor, mensen : " Don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here "...

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 13:18

Bij dalmatiƫrs komen de stippen ook pas later Haha!

Ik heb eigenlijk geen idee, maar Liberty hier op bokt fokt ook apaloosa's dus misschien kun je haar even PB'en. Zij zal het wel weten.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 13:19

Pyra schreef:
Wat nou, "gewoon" een schimmel ??? lekker belangrijk....


Inderdaad belangrijk als je APPALOOSA'S wil fokken.

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-03 13:38

Bij appaloosa fokkerij is schimmel niet gewenst, dus het is heel belangrijk om te weten of dit veulen nog appaloosa wordt.

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 14:31

ik denk dat ze schimmel wordt het is idd zo dat de vlekken op de neus, geslachtsdelen er bij de geboorte al zitten en komen dus niet later (zelfde geldt voor de gestreepte hoeven)
En dat wit rond de ogen zegt niet zoveel want veel schimmels hebben dat ook.
Wie was de vader als ik vragen mag?

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 18:27

als ik het zo hoor lijkt het mij ook dat het een schimmel word. Heb je geen foto???

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 00:18

Het wit rond de ogen duidt er juist op dat je met een schimmel te maken hebt. De gevlekte mond en geslachtsdelen moeten er vanaf de geboorte zitten, anders zijn get geen appaloosa kenmerken.
Zelfs al heeft dit dier appaloosa kenmerken (wat ik niet denk, als ik je verhaal zo lees), dan voert ze nog de schimmelfactor, die erg ongewenst is voor appaloosa's. Als je echt verder wilt met appaloosa's, zou ik dit dier verkopen.

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

123kweetnie
Berichten: 30
Geregistreerd: 24-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 01:26

Nou ik heb een zwarte Rayo-dochter van 12 jaar en vorig jaar heeft ze een zwart hengstveulen gekregen van Wanthley's Mithril, maar toen ik hem (vanwege het ONWIJS warme weer) op twee maanden leeftijd ging scheren bleek zijn ondervacht wit (roan/marmerbont???) te zijn.

En eponine ik neem aan dat met "een witte oogrand" je de sclera(???) bedoeld iest wat bij Appies en Biertjes vaak voorkomt en volgens mij niets met schimmel(factor) te maken heeft.

Groetekes Marnix

"Mensen zonder fantasie,
vluchten in de realiteit"

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-03 11:57

Hoi, Nou ik heb eens goed gekeken, en haar lippen zijn gemarmerd, en haar kling ook lichtjes.
Maar dus geen gestreepte hoeven, al had ze die vlak na de geboorte nog wel.
En idd bedoel ik een appaloosa "oog", dus een witte rand, sie veel mensen eng vinden.
De vader had geen papieren, ik had hem laten registreren bij het stamboek.
Ik denk dat ik maar gewoon moet wachten tot ze haar wintervacht verliest.

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 13:35

niet alle appaloosa's hoeven toch stipjes te hebben, kan idd toch allen rond de kling en de neus en ogen ?!

HALOOO, BEKIJK FF ME PROFIEL, NIET DAT DIE ZO DENDEREND IS MAAR OKE

Winnetoe

Berichten: 131
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Puth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 23:42

hoi,

ik heb een zoon van Sonny af Hojmark. Hij was een bekende appaloosa. Tja, hij is een schimmel. Hoewel hij nu stippen begint te krijgen, hoef ik me niet meer voor de gek te houden: gewone vliegenschimmel. Ik weet bijna zeker dat jij er ook zo eentje krijgt. Een schimmel wordt donker geboren, een echte appaloosa herken je al bij zijn geboorte.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 23:45

Pyra schreef:
Wat nou, "gewoon" een schimmel ??? lekker belangrijk....


Whahahaha... power to the schimmels!!

En een Appaloosa proberen te fokken uit een niet-Appaloosa is toch niet echt bewust he... Haha! Haha!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Winnetoe

Berichten: 131
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Puth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 23:52

En een Appaloosa proberen te fokken uit een niet-Appaloosa is toch niet echt bewust he... Haha! Haha![/quote]

als dit bedoelt is voor mijn antwoord heb ik me misschien ongelukkig uitgedrukt:
Sonny was een rasechte appie en de mijne een kruising tussen Sonny en de KWPN'er Alona. Een schimmel.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 23:55

Winnetoe schreef:
En een Appaloosa proberen te fokken uit een niet-Appaloosa is toch niet echt bewust he... Haha! Haha!


als dit bedoelt is voor mijn antwoord heb ik me misschien ongelukkig uitgedrukt:
Sonny was een rasechte appie en de mijne een kruising tussen Sonny en de KWPN'er Alona. Een schimmel.
[/quote]

Nee, dat was voor Lolapalooza... en ach, ik wilde ook geen schimmel... maar Silly is ZOOOOO COOL!!!!!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 14:13

tja, ik vind het gewoon een beetje raar dat je een paard wegdoet omdat zijn kleur niet goed is..... dat is paardendiscriminatie !! haha

voor het eerst sinds jaren "paardloos..." 15-05-2008 een nier van mijn moeder gekregen, voor alle overige nierpatienten die wachten op een donor, mensen : " Don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here "...

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 17:29

Sorry, ik dacht dat je met de witte oogrand, de buitenkant bedoelde, daar herken je nl bij appaloosa's heel snel een schimmel aan, net als aan zijn wimpers trouwens, als die wit zijn heb je ook veel kans op schimmel.

Ik had afgelopen jaar een zwart veulen uit een appaloosa merrie, dit veulen had echter vanaf de geboorte gevlekte geslahctsdelen en het 'mensenoog', nu begint haar kont langzaamaan witter te worden..
we zien wel waar het schip strand!

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Winnetoe

Berichten: 131
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Puth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 10:25

schimmels. In het begin vond ik het vaker niet zo leuk als meneer zich weer eens in de modder had gerold. Nu lach ik erom. Ik zou er denk ik heel erg aan moeten wennen wanneer ik een paard zou hebben met een andere kleur. Wit heeft iets, ik vind het apart. En als je ermee in een donkere bak rijdt, zie je ze tenminste! (grapje)

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 13:07

Op de manege waar ik rij stat een bruin geboren veulen. Moeder appaloosa, vader paint.
Het veulen is van afgelopen voorjaar en begint nu witte vlekjes op haar kont te krijgen... wordt denk ik toch nog sjabrak bont...

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ashkerlon, Bianca_v_s en 135 bezoekers