Is dit een redelijk bedrag en waar moet ik op letten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tsaartje

Is dit een redelijk bedrag en waar moet ik op letten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 15:55

Ik heb een merrie op oog uit een redelijk goede moederlijn, van 4 jaar en ze is drachtig.
Ze is nog niet beleerd onder het zadel en kan verder ook niets.

Ze vragen 8500 voor haar.
Is dit een redelijk bedrag of is het te hoog?
En waar moet ik op letten als ik een drachtige merrie koop?

Malenka

Re: Is dit een redelijk bedrag en waar moet ik op letten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:58

Dat lijkt mij veel te veel en vind ik ook veel te veel op basis van de informatie die je nu geeft.
Een redelijk goede moederlijn, 4 jaar, onbeleerd, drachtig (risico's!), kan niets...
Waarom wil je dit paard hebben?

Tsaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 16:00

Malenka schreef:
Dat lijkt mij veel te veel en vind ik ook veel te veel op basis van de informatie die je nu geeft.
Een redelijk goede moederlijn, 4 jaar, onbeleerd, drachtig (risico's!), kan niets...

Omdat ze me wel aanspreekt qua uiterlijk en qua afstamming Lachen En op zich heb ik wel ervaringen met een drachtige merrie, fok zelf met mijn andere merries, alleen heb ik geen ervaring met het aankopen van een drachtige merrie qua dekbewijzen en aanmelden bij een stamboek Lachen

Wat zou dan een bedrag zijn wat redelijk is voor zo'n merrie?
Laatst bijgewerkt door Tsaartje op 29-07-08 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:03

Malenka schreef:

Waarom teveel? Naar mijn weten is dat wel de prijs die je ervoor betaald hoor... Goede papieren, mooie leeftijd, kosten van de dekking zijn al gedaan. Als ze op exterieur en gangen ook nog redelijk is (moet zelfs niet extreem goed zijn, want dan zou je er al véél meer voor kunnen betalen) dan denk ik dat het toch wel een mooie prijs is.

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:05

Malenka schreef:
Omdat ze me wel aanspreekt qua uiterlijk en qua afstamming Lachen En op zich heb ik wel ervaringen met een drachtige merrie, fok zelf met mijn andere merries, alleen heb ik geen ervaring met het aankopen van een drachtige merrie qua dekbewijzen en aanmelden bij een stamboek Lachen

geen stamboekmerrie en dan al zo aan de prijs?
of zie ik nou wat over het hoofd???

Tsaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 16:07

poekel schreef:
Malenka schreef:

geen stamboekmerrie en dan al zo aan de prijs?
of zie ik nou wat over het hoofd???

Ze is inderdaad niet naar keuringen geweest, en heeft dus verder niets aan predikaten. Moeder is een Duitse merrie die wel bij het KWPN is opgenomen, zij zelf is Duits gefokt en ingeschreven in een duits stamboek.

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:08

en trouwens voor dat geld koop je al een goed gereden paard met een mooi papier erbij. vind dit wel erg aan de prijs.
wat is de afstamming als ik vragen mag?

Tsaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 16:12

In haar lijn zitten de hengsten Florestan en Rubinstein I, dus qua papier zit dat wel goed Lachen

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:12

Er staat redelijk goede moederlijn. Ik ga er dus van uit dat er niet al te veel predikaten in de moederlijn aanwezig zijn. Het is een mooie leeftijd maar dier kan niets en heeft dus zelf niet gepresteerd. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ze dit niet zou kunnen.
Kosten voor de dekking al gedaan vind ik een zwak excuus voor een hogere prijs tenzij het om een tophengst gaat en de merrie een goede lijn er achter heeft zitten.

Maar voor een beter idee van de merrie; heb je een kopie van het papier en een goede standfoto? (evt. per pm)

Tsaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 16:19

Malenka schreef:
Er staat redelijk goede moederlijn. Ik ga er dus van uit dat er niet al te veel predikaten in de moederlijn aanwezig zijn. Het is een mooie leeftijd maar dier kan niets en heeft dus zelf niet gepresteerd. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ze dit niet zou kunnen.
Kosten voor de dekking al gedaan vind ik een zwak excuus voor een hogere prijs tenzij het om een tophengst gaat en de merrie een goede lijn er achter heeft zitten.

Maar voor een beter idee van de merrie; heb je een kopie van het papier en een goede standfoto? (evt. per pm)

In de merrielijn zijn niet heel veel predikaten, moeder heeft wel een aantal staatspremie merries als nakomeling Lachen Ook heeft ze veulens voortgebracht die via KWPN veulenveilingen zijn verkocht.

Maar wat vinden jullie dan wel een goede prijs voor zo'n merrie? Lachen

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:33

de helft zeker wel.
kijk eens op martplaats. en zoek op die afstammeling, mischien dat je dan een indicatie kan maken voor je zelf.
ik vind dit voor een merrie die nx kan en niet eens in het stamboek opgenomen is behoorlijk aan de prijs. wat ik al zei eerder, daar koop je al een goed doorgereden paard voor.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:16

Van welke hengst is ze dan drachtig??

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:21

Ik denk dat 5000 een goede prijs zo zijn voor deze merrie

(maar ik ben geen expert Knipoog )

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:05

Waarom is ze eigenlijk nog niet in het stamboek opgenomen?? Vooral omdat en zo'n mooi papier bij zit.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:17

Dat zouden wij toch alleen kunnen zeggen als we goede videobeelden en goede foto's zouden hebben?
Afstamming zegt wel veel, maar een goede afstamming is geen garantie op een goede merrie.

badtothebone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:19

Goed paard kost geld, hoe kunnen jullie TS nu advies geven als je het paard helemaal niet hebt gezien.
Niet voor iedereen houdt "een goed paard " het zelfde in.
heb toevallig deze week een merrie, gust, niet in het stamboek opgenomen maar wel uit goede moederlijn voor veel meer verkocht.
Als mensen achter een paard aan lopen is het vaak een goed paard, gewone goede paarden zijn er genoeg.
Als er prestatie in de stam zit en is correct paard met extra beweging is zo'n paard dit echt wel waard.
Reken eens uit: merrie eet jaar lang, dekking, veearts kosten, opfok 4 jaar en opnieuw een dekking in dit geval dan houdt je bijna niets tot niets over. Een goed paard kost geen geld die levert geld op.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:32

badtothebone schreef:
Goed paard kost geld, hoe kunnen jullie TS nu advies geven als je het paard helemaal niet hebt gezien.
heb toevallig deze week een merrie, gust, niet in het stamboek opgenomen maar wel uit goede moederlijn voor veel meer verkocht.
Als mensen achter een paard aan lopen is het vaak een goed paard, gewone goede paarden zijn er genoeg.
Als er prestatie in de stam zit en is correct paard met extra beweging is zo'n paard dit echt wel waard.
Reken eens uit: merrie eet jaar lang, dekking, veearts kosten, opfok 4 jaar en opnieuw een dekking in dit geval dan houdt je bijna niets tot niets over. Een goed paard kost geen geld die levert geld op.

Als we zulke prijserekeningen zouden maken dan zouden de prijzen van alle paarden hoger liggen. Een paard van 18 is dan zowat onbetaalbaar dus wat mij betreft echt onzin. Wat betreft het nietgezien hebben van het paard; dat heb ik al eerder aan gegeven.

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:44

badtothebone schreef:

heel simpel door gewoon de prijzen in de gaten te houden. de paarden markt is verzadigd. en dan moet je wel een heel apart dier hebben dat ie nu al zo veel geld moet opbrengen. en het papier wil niet zeggen dat je een toppaard heb. je rijd op het paard en niet op het papier. ze willen niets voor niets de hengstenkeuringen zo gaan doen dat ze niet weten wat voor een afstamming het is. de jury moet kijken naar het paard wat voor ze staat en niet omdat er jazz op staat! en dat vind ik een goed plan.
en tuurlijk ze bestaan wel die toppers maar ook die kosten geld! een paard is nooit kostloos en dat gaat ie niet worden ook. ze kosten alleen maar geld. en wat je allemaal opnoemd mag daar niet bijgerekend worden!
kijk maar naar die handelsstallen, ze kopen een beestje ergens op voor weinig en rijden ze ff en ze gaan voor het dubbele weg. want tegen woordig kun je al voor bijna nx een mooi paard kopen. zeg niet dat er dan een giga bewegingsmeganisme in zit maar je hebt er wel 1.
daaromgeef ik de TS advies om het niet te doen, naar mijn mening is het gewoon te veel geld voor een 4 jarige met een matig papier. een goed papier is bij mij in de gehele stam keur, prestatie, elite enzv. dus vandaar mijn advies.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:47

ben wel benieuwd naar een foto en door welke hengst ze gedenkt is, nu is er te weinig informatie om een goed advies te geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:51

Niet te zeggen zo. Voor een gewoon paard dat niet beleerd is met een gewoon papier is het (te)veel geld. Voor een goed paard dat niet beleerd is kan het een juist bedrag zijn. Waar is ze drachtig van?

Voor 8500 euro ging ik in ieder geval nog even rondkijken, daar kan je ook wel een bereden 4 jarige ster of voorl. keur merrie voor kopen. Of een hele [naam] 2 jarige uit een goede stam bijvoorbeeld.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:20

Ik twijfel altijd in dit soort gevallen...als dit paard je aanstaat, goed beweegt en gezond is (foto's?) - en het is een 'aparte' qua bloed dan zit je niet zo ver mis met de prijs. Dekgeld kun je er aftrekken vanzelf, dat heb je al 'binnen'.
Nadeel zou ik wel vinden dat ze niet aangereden is, dat kost je nog weer geld straks, maar bovendien weet je niet hoe ze onder de man loopt.

Iedereen heeft het hier altijd over al die goede paarden voor weinig geld. Ik kom ze nog steeds niet tegen.

Tsaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 20:09

De merrie heeft zeker een bijzondere afstamming, ik ben al een tijd op zoek naar een goede fokmerrie, en ik ben tot nu toe nog niet deze afstamming tegengekomen. Ik kan helaas geen foto's of link naar de afstamming neerzetten, omdat ik niet weet of de eigenaar hiermee eens is. Lachen

De merrie is drachtig van I.P.S. Painted Black.

Tsaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 20:14

flyfly schreef:
Waarom is ze eigenlijk nog niet in het stamboek opgenomen?? Vooral omdat en zo'n mooi papier bij zit.

Volgens de eigenaar hebben ze haar nog niet aangeboden bij de keuring en zadelmak gemaakt omdat het een laatbloeier is Lachen Ze wouden haar rustig de tijd geven om uit te groeien Lachen

badtothebone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:38

paard is toch ook nog maar 4.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:50

Veels te veel voor een onbeleerd paard! Of ze moet echt superdesuper gangen hebben? Een 4 jarige onbeleerde merrie is denk ik zo rond de 3 a 4 zeker te krijgen en dan ook nog met goed papier erbij. Kijk even wat de dekking heeft gekost ( van welke hengst,dat scheelt n.l nogal ) en trek dat af van het totale bedrag. Hou er ook nog eens rekening mee dat je voorlopig nog niets kan met je merrie omdat ze drachtig is, kost dus ook weer geld. En niet te vergeten het risico dat het mis gaat met de bevalling of daarvoor.