Dekgelden. Wat is normaal en wat is Stelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-03 11:27

Citaat:
(zoals ik het gelezen heb, ik geloof in BIT


Goed zo Huilen

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 12:10

Troef schreef:
Citaat:
(zoals ik het gelezen heb, ik geloof in BIT


Goed zo Huilen


M.a.w. de fokkers waren dus niet zo heel blij, grinnik. Sja, er werd ze ook wel wat geld door hun neus geboord. Ik zou daar zelf ook niet blij van worden.

De hond is de betere mens

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 12:18

Troef, ik ben het helemaal met je eens. Mijn broer fokt met KWPN'ers en als ik af en toe hoor wat hij aan dekgeld moet betalen. Niet normaal meer . De kostprijs van een veulen ligt al gauw rond de 3.000 Euro (aangezien je in mijn optiek ook de verzorgingskosten van de merrie van een heel jaar mee moet rekenen).

Het dekgeld van Friezen ligt veel lager (rond de 600 Euro, op enkele uitzonderingen na), terwijl deze hengsten vaak ook nog veel minder dekken en de prijzen van de Friese veulens gemiddeld ook veel hoger liggen dan die van KWPN veulens. Ik hoop dan ook van harte dat het in het Friese wereldje voorlopig nog rond deze prijsklasse blijft zitten. Anders is het inderdaad Huilen , het rendabel krijgen van het fokken wordt dan een stuk moeilijker.

Bescherm de dieren tegen de beesten!

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 12:22

Desiree schreef:
Overigens, de veulens zijn duurder geworden. Tegenwoordig kosten ze een 3000,- tot 4000,- gulden, maar een paar jaar terug niet, toen gingen ze er voor veel minder uit. Het is dus meer inverhouding gekomen met het dekgeld, nu heb je nog een kans om het er uit ta halen. Ik vind dus de prijs veulen - dekgeld wel in verhouding met elkaar moeten staan. Anders is het dekgeld gewoon te duur.


Het dekgeld is dus gewoon te hoog, want als je 2.000 Euro voor een veulen krijgt, heb je dus echt de kostprijs er niet uit. Aangezien de verzorging van de merrie ook nog meegerekend moet worden. Zij moet ook een jaar lang voer hebben . En stalling, wormenkuren, inentingen noem maar op......... Zit je toch al gauw aan de 1.000 Euro, alleen voor de verzorging van je merrie. Je moet dus al gauw een erg apart veulen hebben, waar je meer voor kan vragen om nog enigszins uit te komen.

Bescherm de dieren tegen de beesten!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 12:28

Ik weet het Fries, fijn dat jij die conclusie trekt, ik gaf je de voorzetten. Ben het met je eens hoor. Ik zou graag een veulen willen fokken van Krack of nog liever............ Contender! Maar daar durf ik niet aan te beginnen. Mijn hobby is al zo duur. Ik weet dat ik dat geld er met mijn onbekende merrie (waarmee ik te weinig wedstrijd rij omdat ik geen zin heb in al dat gedoe) niet eruit zal krijgen. Niemand die naar mijn veulen komt kijken ook al zou het een goede zijn. En wie weet haalt het de 3 niet eens en ben je ALLES kwijt (heb al een keer een jaarling naar de slacht moeten brengen) In de eerste instantie wil ik het ook voor mezelf houden hoor. Ik wil een fijn sportpaard waar ik ZELF fijn mee overweg kan. Ik ben niet een bijzondere ruiter, mocht ik het niet kunnen houden, zijn er vast veel meer ruiters die er ook goed mee uit de voeten zouden kunnen.
Ik ben nu bezig met Royalty, ken iemand die zijn ruiter/medeeigenaar kent en ik ga er eens naar toe. Natuurlijk weet ik nog niet hoe hij fokt, daarvoor heeft hij nog niet genoeg veulens gehad. Maar ik denk dat hij goed bij mijn merrie past.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 20-01-03 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

De hond is de betere mens

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 12:29

Tja, als je een friese merrie op stal hebt, prop er dus maar een veulen in. Kan eigenlijk altijd uit...
Jammer voor het ras, maar dit is dus de reden waarom er zo veel friese veulentjes worden gefokt. kennelijk is er nog vraag naar. Maar als ergens de kosten van dekking omhoog zouden moeten vanwege de bezinning, is het wel bij het FPS....
Ze plegen roofbouw en fokken met hele matige merries, kwantiteit boven kwaliteit. Het is niet voor niets dat het Friese ras een erg slechte naam heeft op gebied van beenkwaliteit...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 12:42

Hoi Dees,

bovenstaande geldt niet voor alle fokkers hoor! Des te meer je naar het zuiden gaat, des te minder je van dergelijke fokkers tegenkomt. Af en toe kom ik ook liever niet in Friesland / Drenthe, aangezien men daar met de fokmerries vaak erg slecht omgaat. Net gratenpakhuizen. Ik zou me doodschamen.

Maar ik ben het niet helemaal met je eens over je kwaliteitstelling. Aangezien het juist bij Friezen een groter issue is dan bij KWPN'ers. Er wordt zelfs heel veel waarde aan de moederlijn gehecht. De helft van de prijs is vaak op de moederlijn gebaseerd. Terwijl dit naar mijn idee bij KWPN'ers veel minder het geval is. Bij een KWPN'er is het mogelijk dat er een goedgekeurde hengst uit een Stamboekmerrie komt, terwijl dit bij het FPS alleen onder grote uitzondering mogelijk is.

Naar mijn idee is deze moederlijnfixatie vaak zelfs een beetje uit de hand gelopen, aangezien er dus goede paarden met een minder papier over het hoofd gezien worden.

En tevens heeft er de afgelopen jaren geen explosieve stijging van het aantal geboren Friese veulens plaatsgevonden. En mocht je een hengstveulen krijgen, dan kan je qua kostenvergoeding totaal niet uitkomen, aangezien deze veulens minder gewild zijn (echter als 3-jarige des te meer Verward ).

Maar ik denk dat je in elke diercategorie ''broodfokkers" hebt, wat haast altijd ten koste van de dieren gaat .

Bescherm de dieren tegen de beesten!

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 14:23

Ik moet zeggen dat ik veel hengsten te duur vind!!
Vooral als je ziet dat de prijzen van de paarden behoorlijk gezakt zijn.
Ik wilde vorig jaar perse mijn appaloosa stermerrie door een KWPN hengst laten dekken. Zij fokt kleur, maar heeft meer het amerikaanse type, dus wilde ik er een rijpaard hengst op.
Zelf ben ik helemaal weg van Concorde en natuurlijk zijn vader Voltaire, maar daar wordt je arm van
Dus ik verder zoeken. Kwam ik Equador tegen. Ook een zoon van Voltaire, dus een halfbroer van Concorde, goed model, makkelijk in de omgang, maat etc. Ook heeft Equador al meerdere goedgekeurde zonen (oa. Jackson en Idocus) en fokt veelzijdig af. Zelf nationaal gesprongen en nu z dressuur.
deze hengst, die zich dus in de sport en op nakomelingen al heeft bewezen, kost 550 euro excl. !!! *LOL*
Omdat mijn merrie vrij laat een veulen had gekregen wilde ik alleen de veulenhengstigheid proberen, amders werd het me te laat. Ook dit was geen probleem, als de merrie niet drachtig zou worden, hoefde ik het jaar erop alleen afdrachtskosten etc te betalen en niet het sperma!!
ZO KAN HET DUS OOK!!!

Nu ik dit weet, en erg tevreden ben over de service.. heb ik dus echt het idee dat de rest maar gewoon kijkt hoever ze een merriehouder kunnen laten gaan, en wij als merriehouders laten dat gebeuren!!

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 15:07

Ergens moet het verschil vandaan komen, das duidelijk.

Maar kijk ook eens naar de hengsteneigenaar, dus van de andere kant. Als je een hengst houdt op 500-700 euro dekgeld. En dan gaat daar de helft van naar het dekstation per dekking. Dan moeten de verzekeringskosten eraf, het geld om de hengst te laten rijden iedere maand en dat is 12 maanden per jaar, en alle andere kosten, zoals hoefsmid etc etc. Dan houden die echt weinig over hoor!!!!! Behalve als ze er zo'n 225 + dekken, maar zoveel hengsten doen dat niet, dat moge duidelijk zijn. Als ze er zo'n 70 dekken is het alleen maar verlies zo'n dekhengst.

.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-03 15:22

Rick
Citaat:
Als ze er zo'n 70 dekken is het alleen maar verlies zo'n dekhengst.


Dat vertel je de fiscus zeker Haha!

En anders snel verkopen.
Zijn er al weer 2 naar de USA vertrokken.
Karlstad en Neostan.

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 15:26

Troef schreef:
Rick
Citaat:
Als ze er zo'n 70 dekken is het alleen maar verlies zo'n dekhengst.


Dat vertel je de fiscus zeker Haha!


Die zit *LOL* !

Des te hoger het dekgeld, des te minder er te dekken valt, lijkt mij......... Of het moet een super, superbeestje zijn, dan zijn er misschien nog wel een groot aantal fokkers over te halen.

Bescherm de dieren tegen de beesten!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 15:30

Je kan het van meerdere kanten bekijken; in de optiek van de hengstenhouder en in de optiek van de fokker. Beide hebben volgens hun redenering gelijk. Ik kan me best voorstellen dat je als fokker het onnodig vind om zo veel te maken, heel goed zelfs. Aan de andere kant; alles kost geld en handel is handel, money makes the world go round. Verder kan ik me ook wel goed voorstellen dat bepaalde hengstenhouders hun prijzen hoog houden omdat ze niet willen dat iedereen naar die hengst pakt. Maar hoe zit het dan met het deel dat wel serieus fokt en de prijs gewoon belachelijk duur vind? Het heeft allemaal wel wat en gelukkig vallen er concessies te doen waardoor iedereen toch weer tevreden is.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-03 15:59

Citaat:
money makes the world go round. Verder kan ik me ook wel goed voorstellen dat bepaalde hengstenhouders hun prijzen hoog houden omdat ze niet willen dat iedereen naar die hengst pakt.


Het probleem is :
De bond van hengstenhouders heeft te veel kleine kruideniers.

Je moet eens tegen een hengsteneigenaar zeggen
ik kom niet met mijn merrie want jij vindt dat ik niet genoeg geld wil meebrengen. Terwijl die fokker wel een wereldmerrie heeft.
En dat respecteer ik.

Geen wonder dat een fokkerij achteruit holt.
Men wil mensen dekken en geen paarden.
Is een goeie Chantal. Huilen Woensdag VVD Huilen

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 16:57

Citaat:
Terwijl die fokker wel een wereldmerrie heeft.


Wereldmerrie is allemaal maar subjectief vind ik.

En dat je voor hengsten als Concorde veel moet betalen is niet alleen meer dan terecht vind ik, gezien zijn nakomelingen in de sport. Maar zo'n hengsten dekken van de 300 dekkingen per jaar vaak zo'n 200 in het buitenland Lachen

.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-03 17:14

Hierboven (Chantal) wordt de sugestie gewekt dat hengsteneigenaren het dekgeld hoog maken om de selectie.

Je selecteert daardoor geen merrie's maar mensen.

En concorde ,voltaire en nog enkele meer staan buiten kijf.

Maar het systeem is zo gemaakt dat men een snelle generatie interval wil hebben. (Kinderen van kinderen gebruiken)
Om de fokkerij op een hoger peil te brengen,wat dat ook moge zijn.
Dus heb je veel eendagsvlinders waar te veel geld voor wordt gevraagd.
Je kunt deze jonge hengsten gewoon vergelijken met wachtstieren.(Greet)
En daar wordt ook een verwachtings index aan gekoppeld en dat bepaald het dekgeld.

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 18:04

Troef"]
Hierboven (Chantal) wordt de sugestie gewekt dat hengsteneigenaren het dekgeld hoog maken om de selectie.
Je selecteert daardoor geen merrie's maar mensen.
[/quote]

Hier heb je gelijk in.

Maar ik heb ook dit gezegd

[quote="chantal1 schreef:
Maar hoe zit het dan met het deel dat wel serieus fokt en de prijs gewoon belachelijk duur vind?

Ik kijk naar beide kanten, belachelijk duur kan je ook vertelen naar het niet kunnen betalen. Ik bedoel hier mee dat ik vind dat hun ook een kans moeten krijgen.

Persoonlijk vind ik het vrij moeilijk om hier een juiste uitspraak over te doen, toch zoals eerder kan ik het van beide kanten begrijpen. Maar hoe je het ook draait of keert een Hengstenhouder is een bedrijf als elk ander, of je nu kijkt in de kleding, auto's, vis oid maakt niet uit, het gaat om winst maken. Kan je dat dus stelen noemen? Ik weet het niet want het is overal zo.
Begrijp me niet verkeerd, tuurlijk is het niet correct, net zoals ik het niet correct vind dat hij zijn hengsten laat dekken op elke willekeurige merrie, maar de klant wil het he. Op korte termijn is dit een goed idee, want je verdient snel behoorlijk wat geld, maar hoe zit dat op lange termijn als de nakomelingen voor een groot deel niks blijken te zijn, waar zit je dan? Denk niet dat dat echt goed is voor een hengst zijn naam en voor de hengstenhouder.
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 20-01-03 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 18:05

Tja, wat is duur, ik denk als je het kostenplaatje optelt, dat de hengsten helemaal niet zo gek duur zijn. Maar wij nederlanders zijn ook wel enorme knieperds!

Toch valt het mij wel op, dat ook de paardensport/houderij een stuk duurder is geworden na het invoeren van de euro. Ook hengstenhouders zijn vergeten om te rekenen, en hebben gewoon het teken verwisseld.

Ik vind dat hengsten die bewezen hebben goed tot zeer goed te fokken, best wat duurder mogen zijn.

En verder is het een kwestie van goed onderhandelen met de hengstenboer Haha!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 18:39

Troef schreef:
Wie was het hier op bokt die zei voor goedkoop ga je naar DUITSLAND Huilen


Dat was ikke Haha! Kijk maar eens op de site van Morritzburg, Birkhof etc. heb daar een goede De Nirozoon gezien genaamd Denaro rond de 500 Euro. Bekijk de afstamming ook maar eens Tong uitsteken

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 21:12

Citaat:
etc. heb daar een goede De Nirozoon gezien genaamd Denaro rond de 500 Euro. Bekijk de afstamming ook maar eens


Heb je die in het echt gezien of alleen op internet ?

.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 21:18

Alleen op Internet, wil eerst altijd even de bloedlijnen zien voordat ik er heen stap.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 21:19

Citaat:
Heb je die in het echt gezien of alleen op internet ?




Heb je je twijfels misschien? Is een staatsinstelling daar, vandaar de prijzen... Niks mis mee
[/quote]

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 21:30

Maar Rick ik kom ieder jaar op Morritzburg en Furstenstein. Als ik dan zie in 2001 een hele beste zoon van Cor de La Bruyere uit een Landgraf 1 moeder, van Ladykiller XX en een grootmoeder van Rushingwater XX die aan dekgeld toen 550 DM deed dan vraag ik mij af waar zijn we hier in Nederland in godsnaam mee bezig met de dekgelden.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 21:40

Greet hier zijn ook wel interessante hengsten die minder kosten hoor. Dat zijn vaak ouderen die niet in meer zijn. Alleen heeft het twee kanten. Het hele systeem van jureren en selektie is gefocust op hengsten die MEN wil. Dus draaien de fokkers in die mallemolen mee. Vandaar mijn en ook jouw standpunt fok wat jezelf mooi en goed vindt, dan is een product waar de markt zijn neus voor ophaalt tenminste voor je zelf wel geloofwaardig. In wezen verschillen de meeste mensen hiet niet eens zoveel van mening. Het is alleen de toon die de muziek bepaalt Haha! Knipoog

Men kan alleen discussiƫren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 21:53

Tja, dekgeld
Het is niet aan mij om dekgeld te bepalen, ik zou ook niet kunnen zeggen wat redelijk en wat volgens jouw woorden gestolen is. Ik denk dat dat per hengst verschillend is. Natuurlijk wil iedereen zo min mogelijk verdienen, maar ik denk dat de dekgelden die nu voor hengsten in nederland gevraagt wordt heel redelijk is.
Je moet niet vergeten dat het ontzettend veel geld kost voor de hengstenhouder en ik denk dat ie 'per kwakje" Haha! heus niet zoveel over houdt als wij denken.
Natuurlijk is er ook sprake van een grote concurentie op de hengstenmarkt dus de prijzen liggen hier in nederland vooral tegenover de prijzen in duitsland vrij laag.
Ik zelf heb geen probleem met de dekgelden hier, alleen is het jammer dat niet alle hengsten voor mij zijn weg gelegd maarja dat is misschien maar goed ook.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-03 21:59

Citaat:
Je moet niet vergeten dat het ontzettend veel geld kost voor de hengstenhouder en ik denk dat ie 'per kwakje" heus niet zoveel over houdt als wij denken.


Je denkt het?
Maar je weet niet wat ze overhouden?


Citaat:
Natuurlijk wil iedereen zo min mogelijk verdienen


Je bedoelt het hier ook anders?

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers