Alle Haflinger-freaken opgelet!!! ;)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Alle Haflinger-freaken opgelet!!! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-03 14:44

Voor een vriendin die zich aan het orienteren is in het Haflingerwereldje willen we graag wat uitleg wat betreft de verschillende foklijnen. Ze is van plan om een hengstveulen te kopen maar is wel op zoek naar een braverd. Dus eigenlijk een redelijk goede sul met een klein beetje pit. Nou schijn je verschillende lijnen te hebben binnen de Haflingerfokkerij waarbij de ene lijn een stuk pittiger is dan de andere Verward Wat is hier van waar? En zo ja, welke en wat en hoe en etc.
Kortom kom maar op met die verhalen over de verschillende foklijnen bij de Haflingers Haha!

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 14:54

Ik heb hier ook wel eens informatie over gezocht, en kon er weinig tot niets over vinden. Bovendien zijn de lijnen afkomstig van de hengsten, de merries kunnen uit een andere lijn komen, er zijn geen speciale karaktereigenschappen. Mijn merrie bijvoorbeeld komt van vaders kant uit de A lijn, maar je kan niet zeggen dat ze daardoor rustig dan wel druk is, goed kan springen of juist niet, want van moeders kant komt ze uit de St lijn, en haar oma kan weer uit een andere lijn zijn gekomen.

Als ze perse een braverd wil, kan ze beter een volwassen dier kopen, bij veulens is moeilijk te zien hoe dat gaat ontwikkelen, en jonge Haflingers zijn net zo min sullig als rijpaarden. Bovendien zijn Haflingers lang niet altijd makkelijke en brave paarden, mijn merrie is een stuk onberekenbaarder dan de Hackney die ik gereden heb.

Maar kortom, de foklijnen bestaan alleen van vaderskant en er is naar mijn mening geen oordeel te vellen over het karakter. Helaas worden ook karakters van nakomelingen van bepaalde hengsten niet echt onderzocht. Ze kan beter bekijken wat voor soort type Haflinger ze wil, als ze een sportpony wil, daar schijnen de nakomelingen van bijv. Sturm goed in te scoren, terwijl andere hengsten weer wat klassiekere types doorgeven.
Morgen is overigens de hengstenkeuring.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-03 15:37

Een ouder paard zit er op het moment niet in omdat ze net 3 maanden zwanger is van haar 2e kindje (haar 1e is ong. 1,5 jaar oud). Op het moment heeft ze geen tijd om een volwassen paardje erbij te hebben daarom heeft ze ook vorig jaar februari haar KWPN-ruintje verkocht. Ze wil nu een veulen kopen zodat ze gewoon nog 3 jaar niet in de verleiding kan komen om te gaan rijden (omdat ze daar toch geen tijd voor heeft) en omdat ze haar paardje van jongsaf aan wil opvoeden en kennen. Elke dag naar haar paardje gaan heeft ze dus nu nog geen tijd voor maar een keer in de week een beetje knuffelen en poetsen wel. Het beestje komt dan gewoon bij iemand in de opfok te staan.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 15:59

Mijn tip is dat ze mooie hengstengaat bekijken en naar de verschillende fokkers gaat en kijkt hoe de hengsten zich gedragen. Op zo'n bedrijf hebben ze wel veulens te koop van die hengsten en dan kan ze een veulen kopen van de hengst die haar het beste bevalt. Naar mijn mening zijn hengsten en ruinen niet het rustigst, maar wel het aanhankelijkst. Dus als die zich aan je binden, doen ze veel voor je. Maar goed, dat is slechts een mening... Hengsten die ik dan zeker aanraad zijn Altjo van de kenterstreek, Wallenstein, Alcantara, strizzie van de heksenketel en Sturm.Maar het heeft inderdaad niks met de bloedlijn te maken.

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 18:28

Die lijnen hebben idd. niet veel met karakter te maken. Je zou hengstenhouders gewoon eens kunnen bellen en vragen wat voor karakter de hengst doorgeeft. Ook zou je eens naar keuringen van hengsten met afstammelingen kunnen gaan kijken, daar kan je het mooi vergelijken.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 20:10

Maar je moet wel zorgen dat je je niet gaat blind staren op die hengsten hè, ik bedoel, d'r kan 100 keer gezegd worden dat bv Strizzi een fijn karakter doorgeeft, maar je zal net die rotte appel treffen die het k*t karakter van mams geërfd heeft, ik zou d'r adviseren om gewoon bij fokkers en/of particulieren te gaan kijken naar een leuk veulen dat d'r aanspreekt.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 20:17

Ja idd net als wat Amulet zegt niet blindstaren op 1 hengst. Ik zou naar een fokker gaan om te vragen of hij nog hengsjes heeft of iemand weet die er een t ekoop heeft. Je kan hem altijd vragen om mee te gaan, voor een goed advies

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 19:24

Ik heb een afstamming van Magister. Is een lieve ruin, maar wel eigenwijs. De moeder was wel heel lief, deed nooit een stap verkeerd.
Het is gewoon niet met die lijnen uit te zoeken, helaas.

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 19:38

Als ze toch perse een hengstje wil, kan ze net zo goed kijken voor eentje zonder papieren. Scheelt een hoop in prijs.

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 01:05

Ik heb een afstammeling van Strizzi van de Heksenketel.
Die staat erom bekend dat z'n nakomelingen zeer leergierig zijn,graag werken en goed kunnen springen. Ook kunnen ze eigenwijs zijn maar ze hebben een heel fijn karaker.
Die van mij is vaak ook wel pittig en de andere afstamelingen die ik ken van Strizi ook wel.

Zoals iedereen zegt zal ik als ik jou was ook gewoon de fokker zelf bellen.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 19:07

Ik heb een broertje van Strizzi (zelfde moeder, en zelfde fokker) en ik zeg dus dat je van te voren niet alleen aan de vader kunt zien wat voor een karakter je pony krijgt, over de moeders van de paarden wordt hier niets gezegd, terwijl die net zoveel invloed hebben, over de omgeving wordt ook niets gezegd, terwijl die invloed misschien (waarschijnlijk) nog groter is dan de vererving van het karakter van de vader.
Waar je dan beter naar kunt vragen zijn stallen waar ze fijne paarden fokken, dan alleen naar de hengst.
Dan wil ik bij deze 'De Heksenketel' uit Zeeland erin gooien Haha!

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 23:25

Amulet, ik probeer in mijn eerste reactie juist duidelijk te maken dat de moeder er net zo veel mee te maken heft.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 15:27

haha ja, maar dat was meer een reactie op Siesti die zegt dat Strizzi z'n nakomelingen er om bekend staan dat ze leergierig zijn.
Daar ben ik het dus niet mee eens Haha!

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 17:58

BIj v/d Berg in Arcen zul je vast een keertje mogen gaan kijken, daar staan Wallenstein, Sturm, Waldo v/d Bloemendaal (v. Wallenstein), Arizona en Allacher.
Vooral Wallenstein en Arizona zijn schatten van paarden Lovers

Ik denk dat als je even belt, dat je dan bij de meeste hengstenhouders wel mag gaan kijken.
Ik denk dat als je daar bent, bij een hengstenhouder en dan een aantal veulens ziet, dat je daar dan vanzelf wel de keus maakt voor degene die het liefste/mooiste/beste is

Charaz

Berichten: 24292
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 19:16


flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 23:28

Hoi allemaal,

heel erg bedankt voor de antwoorden. Die vriendin van me is nu weer wat wijzer geworden. Ondertussen blijft ze gewoon doorzoeken natuurlijk (terwijl ik haar aan de Tinker probeer te krijgen Tong uitsteken).
Ze is afgelopen weekend trouwens bij een hengstveulen wezen kijken in Deurningen (weet de naam van de mensen niet). Donker van kleur (niet het standaard voskleurtje) met witte manen van de inmiddels gecastreerde hengst Waldo uit Den Ham. Iemand bekend met deze hengst/ruin? En wat is ongeveer de gemiddelde prijs van een hengstveulen? Met papieren (zonder papieren zijn ze vaak een stuk goedkoper).