Waar moet ik opletten bij een paard kopen..?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxmyrtheexx

Waar moet ik opletten bij een paard kopen..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 21:10

Hallo,

Ik ga morgen bij een paard van 19 jaar kijken. Ze zeggen dat het een braaf paard is en heeft jaren wedstrijden gereden en ze willen niet dat die dat nu nog doet, maar gewoon een goed tehuis heeft en zo af en toe een beetje vrij rijden. Mijn vraag is... hebben jullie nog tips waar ik goed op moet letten?
Laat het me dan zo snel mogelijk weten.

Groetjes Myrthe

amen

Re: Waar moet ik opletten bij een paard kopen..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:10

ik zou iig hart longen en ogen laten controleren...of evt een complete klinische keuring door de DA...

maar ik ga ervan uit dat je zon paard gratis of voor erg weinig krijgt. en er dus ook licht recreatief mee gaat rijden...

gewoon op harde laten stappen en draven...in de bak stappen draven galoperen....

paard moet natuurlijk rad/zuiver zijn....

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 14:01

Ik heb woensdag ochtend bij het paard gekeken. Het is een prachtige zwarte ruin. Een russische volbloed. Ze heeft vele dressuur wedstrijden gereden en het meisje heeft laten zien wat ze allemaal kan. Het paard is niet van het meisje zelf, maar heeft een andere eigenaar. Het paard zag er erg goed verzorgd en gezond uit. De eigenaar wil het niet langer houden omdat het een al wat ouder paard is en ze niet willen dat die nog wedstrijden rijdt. De eigenaar wil er 3000 euro voor hebben maar het meisje gaat nog met de eigenaar praten, want zij vind dat als het een goede plaats krijgt dat die eigenlijk wel gratis weg zou moeten kunnen. Maandag gaat mijn rij lerares nog een keer mee om te kijken en als zij het goedkeurt en de prijs lager zou kunnen worden, dan kopen we hem waarschijnlijk. Ik zal maandag wel een paar foto's maken en hier plaatsen. Ik hoop echt dat het doorgaat, want ze rijdt echt heerlijk en ze is echt prachtig. Ik laat nog wel weten of het door is gegaan of niet.
Maar ik zal in elk geval daar opletten.

groetjes myrthe

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:07

Leuk dat het paard je aanstaat maar ik zou het voor de zekerheid (altijd bij aankoop nieuw paard) klinisch laten keuren. Bij goede keuring stel je dan voor dat jij die kosten op je neemt ( ongeveer 100 euro) en anders zijn de kosten voor de eigenaar.

Verder is 3000 euro een hoog bedrag voor de leeftijd van dit paard maar wellicht kun je de prijs drukken door aan te geven dat het paard bij jou krijgt wat de eigenaar zoekt, zijn rust en recreatief rijden (als hij fit is kan hij best wel wat meer hoor).

Ik wens je succes bij je beslissing!

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:09

Ik zou geen 3000 euro voor een 19 jarig paard betalen.
Verder of laten keuren of indd iemand anders even laten kijken 2 zien meer dan 1
suc6 in elk geval

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:10

behoorlijk duur voor een paard van 19 en vergeet niet (ik weet niet of je dat wilt) dat je een paard van die leeftijd niet meer kan verzekeren terwijl de kans dat hij wat krijgt natuurlijk wel wat hoger ligt. En klinisch laten keuren in ieder geval.
Maar verder klinkt het alsof je er al helemaal weg van bent Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:13

Leuk dat je gaat kijken naar een paard!

Maarreh... Als je deze vraag moet stellen, ben je waarschijnlijk niet de aangewezen persoon om (helemaal alleen) bij een paard te gaan kijken om eventueel te kopen. Kijk of je iemand mee kunt krijgen: iemand met véél verstand van paarden (daarmee bedoel ik niet de eerste de beste van stal), die al jaren in het vak zit, eventueel direct een dierenarts ofzo. Zorg er in ieder geval voor dat je het paard GOED laat keuren en dat je een paar keer kunt proefrijden voor je je beslissing neemt.

Ik vind de prijs ook aan de hoge kant voor een paard "op leeftijd". Ik zeg niet dat 'ie geen jaren meer mee kan, maar op dat gebied loop je met een paard van deze leeftijd nu eenmaal meer risico.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 14:15

Mijn rij lerares heeft voor dierenarts gestudeerd maar is geen praktische dierenarts.. oftewel ze doet het niet als haar beroep, maar ze weet alles wel. Daarom laat ik haar ook nog mee gaan, maar zij kent het paard en heeft het mij aangeraden, dus ik heb er wel vertrouwen in. 3000 euro vinden wij ook te veel, dus dat gaan we niet betalen. Hopelijk valt er wat te regelen, maar dat is nog even een paar daagjes afwachten voordat ik het weet.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:17

haar rijinstructeur gaat de volgende keer mee,

verder vind ik het bedrag heus voor de leeftijd, daar zou wat van af kunnnen neem ik aan met de leeftijd.

Nou ik wens je veel plezier alvast met het kijken.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:22

Voor dat geld koop je een leuke 3-jarige waar je normaal gesproken veel langer plezier van kunt hebben als van een 19-jarige. Ik zou het niet doen voor zoveel geld. Maar ja, dat is aan jou. Volbloedjes zijn natuurlijk wel hard.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 18:14

hoe veel euro mogen ze ongeveer voor een 19 jarige vragen? Ze ziet er echt nog wel super goed uit voor haar leeftijd vind ik zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:18

xxmyrtheexx schreef:
hoe veel euro mogen ze ongeveer voor een 19 jarige vragen? Ze ziet er echt nog wel super goed uit voor haar leeftijd vind ik zelf.

Tsja, hij kan er nu nog super uit zien, maar hoe zal dat over twee jaar zijn? Knipoog
Weet je ook op wat voor niveau hij dressuur gelopen heeft? Loopt 'ie nog steeds wedstrijden?

Verder: ruin heeft geen enkele fokwaarde, dus ook dat zou de prijs al kunnen/moeten drukken.

Ik zou zelf aan 1500-2000 euro denken, met wat speling mocht 'ie op behoorlijk niveau hebben gelopen.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 18:21

ik weet niet precies op welk niveau die heeft gelopen, maar volgens mij redelijk hoog. Hij loopt nou geen wedstrijden meer, omdat ze daar nu te oud voor word. Ze willen gewoon dat die ergens een plek krijgt met een stal, weidengang, en iemand die er mee traint maar geen wedstrijden rijd. Wij hebben dat allemaal, want ik ga verlopig toch geen wedstrijden rijden. Maar ik heb nu in elk geval redenen waardoor ik de prijs naar beneden kan drukken
bedankt!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:22

Is het een paard of een pony? En watvoor papieren heeft hij? Je zegt Russische volbloed, bedoel je een arabier?

Landallis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:23

Laten keuren, goed naar zijn hoeven kijken hoe hij op zijn hoeven staat hoe hij draaft op t harden zowel op het zachten. zijn tanden

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 18:24

Het is een paard, en volgens mij wel een arabier. Of die papieren heeft, heb ik niet eens naar gevraagd, maar dat hoeft voor mij ook niet. Het paard is gewoon bedoeld voor recreatief rijden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:27

De papieren kunnen de prijs ook wat opschroeven, ookal is hij dan niet meer geschikt voor de fokkerij.
Bij paard denk ik aan boven 1,60m, dat is flink aan de maat voor een arabier, zal de prijs ook wat opkrikken.

Wat ik er nu van weet lijkt 1400-1800 mij een redelijke prijs. Paard is tenslotte oud en je zult er echt geen 10 jaar meer op kunnen rijden, of je moet geluk hebben.

Iig even een dierenarts laten keuren, iig even klinisch en even goed kijken naar ouderdomskwalen.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 18:30

oke, bedankt voor de tips. Ik ga maandag nog een keer kijken en als ik dan weet of de prijs naar beneden is gegaan, waarschijnlijk even de dierenarts laten kijken. Ik hoop dat het doorgaat, want het is echt een mooi paard en rijd echt heerlijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:33

Maar ik zou er toch even achter proberen te komen waarom de eigenaar zo'n prijs vraagt zodat je straks niet voor verassingen komt te staan.

Dus even de papieren checken en op welk niveau hij heeft gelopen. Anders wil jij straks wat van de prijs af hebben en zegt de eigenaar; maar het is een zoon van ... dus hij is het waard, en sta jij met je mond vol tanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:35

Hmmm helft van de vraagprijs lijkt me inderdaad wel voldoende voor een paard dat te oud is om wedstrijden mee te rijden en te gecastreerd of te mannelijk is om mee te fokken.

wisja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:41

3000 Euro is inderdaad wel erg veel, maar waarom kan hij geen wedstrijden meer lopen dan? Ook al is het paard op leeftijd, wil het niet meteen zeggen dat die niet fit genoeg is, lijkt mij?

En inderdaad, goed na laten kijken, zodat je later niet voor nare verassingen komt te staan.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:45

Ik vind de helf nog te veel voor dat paard. Als die man eisen stelt en zegt dat hij een stal en weidegang moet hebben, wat jij hem kunt bieden, en geen wedstrijden meer mag lopen , dan mag hij hem haast wel weggeven . Je kunt niet van iemand verlangen dat ze veel voor zo'n oud paard moeten betalen en dan ook nog gaan zeggen wat je wel en niet mag doen. Je mag hem zeker ook nooit meer verkopen en zo . Laat dat paard waar hij is en ga op zoek naar een ander jong paard waar je langer plezier van kunt hebben . Het onderhoud is hetzelfde en er zijn paarden genoeg te koop.
Wees wijzer.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:59

xxmyrtheexx schreef:
Wij hebben dat allemaal, want ik ga verlopig toch geen wedstrijden rijden. !

Voorlopig schrijf je. Dus in de toekomst wil je wel? Als je over 3 jaar wel wedstrijden wil rijden zit je met een 21 jarig paard dat misschien te oud is om nog wedstrijden mee te rijden. Hoewel als hij nu in goede conditie is dan zou het misschien nog best kunnen. Dat de oude eigenaar het dan niet wil is dan jammer. Jij bent de nieuwe eigenaar dus jij bepaalt wat je met het paard doet. Als je hem gekocht hebt heeft de oude eigenaar er helemaal niets meer over te zeggen.

Maar als hij dan niet meer in die conditie is zit je dus met een 21 jarig paard. En op die leeftijd kan je hem echt niet meer verkopen want dan vind bijna iedereen hem veel te oud om te kopen.
Je paardje kan wel 30 worden dus als je hem niet naar de slacht wil brengen dan zit je dus nog 11 jaar aan hem vast. 11 jaar waarin je dan geen wedstrijden kan rijden tenzij je het geld hebt om een tweede paard te onderhouden.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 15:34

Het rijden is voor mij meer recreatief. Ik vind het heerlijk om buiten te rijden en dit paard is ook gewend aan het verkeer. Ik weet niet zeker of ik dan wedstrijden wil rijden, maar ik ben nooit echt fan geweest van dressuurwedstrijden. Hoogstens springwedstrijden, maar daar heb ik voorlopig nog geen tijd voor, want ik zit met mijn school en er moet hier een bedrijfje onderhouden worden (een paardenpension, we hebben 7 boxen). We zijn vandaag nog weer wezen kijken en er is iemand mee gegaan die het paard op de meeste dingen gecontroleerd heeft. (zoals rug en benen etc.) De prijs hebben we al iets naar beneden gekregen. Ze zou nu 2000 zijn, maar dat vinden wij nog teveel, dus wij gaan vanavond maar even weer bellen. Ik hoop dat het wat word, want ze rijdt heel lekker en ik kan er veel op leren. Dus het is nog even afwachten.

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:12

Let ook heel goed op het gebit!!!. En dan vooral op ouderdomsgebreken of andere niet te verhelpen gebitsproblemen.
Verder zou ik voor een paard dat geen wedstrijden meer mag lopen niet meer betalen dan 1500 euro. Ookal heeft hij de sterren van de hemel gelopen. Daar heb jij in de toekomst helemaal niks aan. Dus dat is geen argument voor de verkopende partij om de prijs hoog te houden.
Een paard kan er goed verzorgd uitzien maar dat zegt vrij weinig dus klinische keuring zou ik bij de prijs inrekenen. Afgekeurd...rekening naar verkoper. Goedgekeurd is de rekening voor jou. Veel succes iig en ik hoop "dat als de koop doorgaat " je een heel fijn paardje zult hebben!!!