Fokken.. mee eens of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 15:01

Ja, maar van jou wist ik het. Lachen

Ik wil wel eens weten hoe andere daar over denken, maar ik heb geduld en wacht af...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 15:08

[]quote="chantal1"]Is er niemand die fokt naar papier (bewezen bloedlijnen/combinatie's en dergelijke) en naar uiterlijk (op elkaar verbeteren) en naar karakter?[/quote}

Ja natuurlijk Chantal zie mijn topic, dat is voor mij de enige manier om te fokken. Anders heet het voor mij geen fokken. Gelukkig hebben we ook allemaal een andere smaak waardoor er variatie ontstaat.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 15:15

Ja, is zo maar ik zie regelmatig mensen hier op bokt die het vrij eenzijdig bekijken, vaak wordt er alleen gepraat over het kijken naar merrie/hengst wat verbetert de combie op gangen en exterieur, niet naar wat de voor ouders hebben gedaan en ook niet hoe het op papier en karakter zou passen. Je ziet vaker dat fokkers, een van deze aspecten toepast ipv alle.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 15:32

Chantal met fokken moet je ergens beginnen. Mijn standpunt is gezondheid, karakter en een goed exterieur. Verder hou ik ook van schoonheid en uitstraling maar nooit ten koste van de eerste drie punten. Stel je hebt een merriestam met veel beweging en fijne meewerkende karakters maar die niet stabiel op maat vererfd. Dan ga je mijnsinziens zoeken naar een hengst die niet alleen zelf maat en massa heeft, maar waar dit ook in zijn beide ouders consequent voorkomt. Je focust dan op een speciaal onderdeel omdat je dat in je fokkerij wilt inbrengen en verwaarloost dan bewust de rest. Keerzijde van de medaille is dat juist dat soort gegevens, maat en b.v. pijpomvang in Nederland moeilijk te achterhalen zijn in bij de voorouders zodat je weer op de indexen aangewezen bent.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 21:00

em wie heeft er ooit een paard gekocht en gevraagd an de fokker waarom hij/zij die partnerkeuze heeft gemaakt?

daarbij: hoeveel aspirant kopers zijn er wel niet die een veulen (lees ook: ouder paard) kopen puur om de naam van de vader (dan wel of niet icm vader van de moeder)

Papier is geduldig en fabeltjes bestaan er nog steeds...is het voor een fokker niet "handiger" om in te spelen op de markt (vraag bepaald de prijs) dan wel of niet icm de wetenschap dat je in een mensenleven maar een klein aantal paardengeneraties kan meemaken...

Je kunt de fokkerij zwart/wit gaan zien.
Maar als jij als fokker al op voorhand kunt zeggen dat je ongeboren produkt (cru gezegd) uit die combinatie die kleur zal krijgen met die eigenschappen (bijv. doorzettingsvermogen) dan pas ben je een fokker.

Andersom werkt het ook:
elke fokker heeft een doel voor ogen, maar het eerste doel is het perfekte fokprodukt...waarvan het resultaat geld is...
een goedgekeurde hengst leverd geld (dan wel of niet in eigendom)
een super presterend paard in de sport = leverd geld op
en 1 van de 2 dan wel of niet in combinatie leverd geld op..

tja dan natuurlijk het commentaar: maar het heeft ook allemaal geld gekost... yep maar zonder dat goede produkt had het ook geld gekost en alles wat het goede produkt opleverd = winst

je kunt dus het hele verhaal van fokers en vermeerderaas ook andersom zien:
de leek die af en toe een veulen fokt en puur voor eigen gebruik = fokker
de fokkers die uitgaan op lijnen enz zijn vermeerderaars.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 21:34

Alane schreef:
Je kunt de fokkerij zwart/wit gaan zien.
Maar als jij als fokker al op voorhand kunt zeggen dat je ongeboren produkt (cru gezegd) uit die combinatie die kleur zal krijgen met die eigenschappen (bijv. doorzettingsvermogen) dan pas ben je een fokker.


Kleur is bij mij niet het no 1 streven, maar eigenschappen daar fok je dus op. Alleen heb ik nog nooit iemand gevonden die perfect in de toekomst kan kijken, anders fokte ik alleen maar toppers. Dus je streeft ergens naar, maar op de voorhand volledige duidelijkheid

Dat lukt bij sommige rasfokkeijen wel, de kleur van een Haflinger of Fries bv Haha! Knipoog

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 22:04

Ik denk dat de meeste mensen wel fokken op de combinatie papier, uiterlijk en karakter, maar dat iedereen andere accenten legt.
Het maakt uit wat je fokdoel is - als je een veulen wilt verkopen en dan is het soms handig om met een bekende sporthengst te fokken.
Uiterlijk is toch altijd wel een gokje, krijg je wel die zo gewenste lange hals bij je veulentje, krijg je als toetje ook die lage verzenen waar je nu net niet op zat te wachten.......
Karakter is erg belangrijk, maar er is niet altijd veel bekend over het karakter van een hengst of nakomelingen er van.

Een mooi veulen fokken blijft een gelukje, dat je voor een deel kunt afdwingen.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 23:43

Alane schreef:
em wie heeft er ooit een paard gekocht en gevraagd an de fokker waarom hij/zij die partnerkeuze heeft gemaakt?


Ik, ik ben daar erg geïnteresseerd in en ik ben er een stuk wijzer van geworden, maar hoezo wil je dat weten?

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 01:27

Ik heb zelf meerdere malen een dekhengst in mijn bezit gehad en heb ook merries geweigerd omdat ik vond dat de combinatie niet klopte.
Mensen vinden dat niet leuk maar slechte veulens zijn geen promotie voor mijn hengst.
Maar veel mensen kijken naar namen
En niet wat belangrijk is uit welke ouders de merrie of de hengst stammen evt nakomelingen uit soort bloedlijnen ,bouw, beweging.
Ik vind dat gedeeltelijke verandwoording ook bij de henstenhouder ligt.

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-03 17:31

ik sluit me helemaal bij Shasta aan....

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 18:45

Citaat:
Ik heb zelf meerdere malen een dekhengst in mijn bezit gehad en heb ook merries geweigerd omdat ik vond dat de combinatie niet klopte.


Waren dit goedgekeurde KWPN hengsten ?