zoogende veulens bij moeder met deken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

zoogende veulens bij moeder met deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-03 13:33

Wie heeft er ervaring met met zoogende veulens, terwijl de moeder een deken op heeft.
Mijn merrie is namelijk eind vorig jaar geschoren en staat dus met een dik winterdek op!! De deken heeft ook kruissingels. Het lijkt me wat lastig voor het veulen om dan te drinken. Ze moet eind maart een veulen krijgen!
Wie heeft hier ervaring mee en een oplossing voor?????


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 13:54

eh...beide veulens hebben gewoon om de deken heen gedronken. Alleen eventueel even opletten bij de bilkoorden/singels. Die heb ik er bij het tweede veulen afgehaald. Kortom: ik heb de deken gewoon laten zitten.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 15:11

sorry maar dat was dan niet door dacht. een deken op je merrie tijdens de bevalling is vragen om problemen en daar na ook.
ik zou dus zorgen dat ze die deken snel weer kwijt is.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 16:22

Een deken op een zogende/hoogdrachtige merrie is inderdaad niet zo slim. Om te beginnen is het bereiken van de uier een stuk bemoeilijkt, eens ze het door hebben valt het wel mee maar de eerste slok melk is een hele opgave voor zo een klein beestje en moederlief vindt het vaak ook maar even niets ... een deken kan dus flink belemmeren om dan nog maar te zwijgen van bilkoorden waar ie z'n hoofd door kan steken en kans loopt dat hij gewurgd wordt ...
Ik zou dus stilletjes aan beginnen met lichtere dekens, zo krijgt ze haar vacht al wat terug tegen de tijd ze moet en kun je ze er af laten. De bilkoorden zou ik ook al maar stilletjes aan verwijderen want het precieze voorspellen van een geboorte is nog niemand gelukt Haha! (en je moest maar eens de pech hebben ...)

Mag ik vragen waarom je hebt besloten om je drachtige merrie te laten scheren? dat is toch eigenlijk nergens voor nodig?

Dees

Berichten: 18900
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 16:47

[naam verwijderd] moet ook eind maart bevallen. Ik heb haar al niet meer onder een echt hele dikke deken gezet, maar nu ze niet meer gebruikt wordt, gaat die deken er zo snel mogelijk af.
Zodra het overdag boven de 9 a 10 graden is gaat het dek eraf overdag.
Begin maart worden de temperaturen weer beter...dan kan het hoogzwangere dier echt zonder dekens.

als je de merrie nu nog tot aan de oren in de dikke dekens houd, vraag je om moeilijkheden, dat is idd niet zo heel slim....
Deken eraf, is veel veiliger.
Je kan mij niet vertellen dat je merrie nu nog zo intensief gewerkt wordt dat de deken noodzaak is.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-03 17:34

ze is in oktober geschoren, omdat ik haar toen nog iedere dag reed en mijn paardje word echt een ijsbeer!!! Daarna is ze niet meer geschoren hoor!! Maar ze staat nog steeds met dezelfde winterdeken op!! Maar ik wilde haar eerst van de kerst nog scheren, maar dat heb ik maar niet gedaan inderdaad om deze reden. Maar dan ga ik inderdaad langzaam afbouwen. Maar ik ben bang dat het haar heel veel energie kost om zich zelf dan warm te houden en ze is al niet zo dik!!! Maar dit is mijn eerste drachtige merrie en aankomend veulen. Dus vandaar deze vraag. Maar er zijn dus wel mensen die het wel doen!!! Maar ik wil het wel zonder deken doen hoor.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 18:02

jannahuis schreef:
Maar er zijn dus wel mensen die het wel doen!!! Maar ik wil het wel zonder deken doen hoor.


Nou ik zou het persoonlijk NIET doen. Fokken is zowiezo al een hoop risico's, hou die dan ook na de dracht ook zo miniem mogelijk en ga dan niet lopen knoeien met dekens ... Tuurlijk kan het goed gaan, maar hou ook in je achterhoofd dat het ook NIET goed kan gaan terwijl dat alles heel simpel voorkomen had kunnen worden.

Zo min mogelijk risico's nemen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MizzMontana, Ubermetrics, XXleonieXX en 79 bezoekers