grijsxwit = vosbont?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

grijsxwit = vosbont?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 17:12

hey,

ik ben nou opeens heel erg benieuwd hoe het kan dat onze ezelmerrie vosbont is..
haar vader was spierwit en haar moeder is grijs..
de vader van de moeder was ook grijs.

ik heb geen idee wat voor'n kleur de vader van de vader had..

hoe kan dit??

Liezel1

Re: grijsxwit = vosbont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 17:13

mag toch aannemen dat 1 van de ouders iig de bontfaktor had.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 17:14

Ezels vallen volgens mij niet echt onder F-AM... Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb ook geen verstand van ezels maar bij paarden zou 't zo kunnen zijn dat de witte gewoon bont extreem uit, of dat hij bont 'draagt' maar dat kan zich dan weer niet uiten omdat de rest ook wit is...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:45

Daphne__ schreef:
hey,

ik ben nou opeens heel erg benieuwd hoe het kan dat onze ezelmerrie vosbont is..
haar vader was spierwit en haar moeder is grijs..
de vader van de moeder was ook grijs.

ik heb geen idee wat voor'n kleur de vader van de vader had..

hoe kan dit??

Beide ouders zijn dus schimmel en schimmel moet je aanzien als een groter overjas dat de onderliggende kleuren en patronen verbergt.
Omdat uw ezelmerrie vosbont is betekend het dat beide ouders de vos gen dragen en dat minstens een van de ouders de bont gen draagde. Als uw ezelmerrie niet schimmelt dan draagt zij geen schimmel/grijs gen en kan deze ook niet doorgeven aan haar nakomelingen.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:00

@ Peterina: Bij ezels komt geen schimmel voor! Een grijze ezel = wildkleur!
Wij hebben een donkerbruine merrie, met meelsnuit. Zij komt uit een bonte moeder en een (ik geloof!) grijze vader. Zij heeft van grijze ezels en van zwarte ezels nog nooit een bont veulen gehad. Maar de kans bestaat natuurlijk wel! Er hoeft maar ergens een bonte voorvader te zitten Knipoog
De kans bestaat ook dat de witte hengst een verborgen bonte is, waardoor bij het veulen de kans op een bonte weer groter wordt. Meestal is de wildkleur (grijs dus) dominant bij ezels, maar als vader een verborgen bonte is, kan hij zowel bonte als effen veulens geven!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:26

Grobegni schreef:
@ Peterina: Bij ezels komt geen schimmel voor! Een grijze ezel = wildkleur!
Wij hebben een donkerbruine merrie, met meelsnuit. Zij komt uit een bonte moeder en een (ik geloof!) grijze vader. Zij heeft van grijze ezels en van zwarte ezels nog nooit een bont veulen gehad. Maar de kans bestaat natuurlijk wel! Er hoeft maar ergens een bonte voorvader te zitten Knipoog
De kans bestaat ook dat de witte hengst een verborgen bonte is, waardoor bij het veulen de kans op een bonte weer groter wordt. Meestal is de wildkleur (grijs dus) dominant bij ezels, maar als vader een verborgen bonte is, kan hij zowel bonte als effen veulens geven!

Als de TS grijs vermeld, vertaal ik genetisch naar schimmel, jammer dat niet de juiste kleuren vermeld zijn.
Moet ook eerlijk toegeven dat ik alleen oppervlakkig kennis heb van ezel kleuren en heb verder mij daar niet in verdiept.
Als grijs = wildkleur is bij de ezel dan is dat, neem ik aan, door verdunning van het Dun gen. Deze is wel homozygoot bij ezels ... dus de vosbont ezelmerrie zou eigenlijk dan een wildkleurvos-bont zijn!?!? Is de grijs dan als gevolg van grullo of wildkleur bruin?
Is de 'witte' dan een gevolg van maximaal expressie van een bonte patroon of door een andere reden?
Sorry voor de vragen ... ik wil altijd wel bijleren over kleurengenetica van andere species.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:08

Volgens mij komen er bij ezels geen verdunningen voor? Sorry, al die kleuren die je opnoemt zeggen me niets Haha! Knipoog
Grijs is de absolute basiskleur, wilde ezels zijn grijs. Verder komt er aardig wat bruin voor, zwart, wit en bont zijn vrij zeldzaam. Bont veulen op de foto is overigens een dochter van zwarte hengst op de foto daarvoor!
Wat de oorzaak van de witte is, durf ik niet te zeggen. Een echt witte ezel heb ik nog nooit gezien! Volgens mij zijn dat altijd verborgen bonten? Of pigmentlozen? Geen idee!

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:15

Jus_dOrange schreef:
Ezels vallen volgens mij niet echt onder F-AM... Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb ook geen verstand van ezels maar bij paarden zou 't zo kunnen zijn dat de witte gewoon bont extreem uit, of dat hij bont 'draagt' maar dat kan zich dan weer niet uiten omdat de rest ook wit is...

Waar moet je dan zo'n vraag zetten ?
't Zou natuurlijk handig zijn, indien er een (sub)forum zou zijn i.v.m. kleurengenetica Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:21

@Grobegni : grijs is NOOIT een basiskleur, maar een gen wat de basiskleur veranderd. De basiskleur is rood of zwart.
Overigens is het 'grijs' wat jij aangeeft geen echt grijs, want deze ezel zal naarmate hij ouder wordt nooit wit worden. Het is dus een kleur die er uitziet als grijs, maar het genetisch niet is.
Citaat:
Dun Locus
Grey dun, the most common donkey color, is a bit of a phenomenon because it is a wild-type color; in most domesticated groups, wild-type color is rare, not a dominant force in the species. Grey dun color is caused by a single, dominant gene (Dn+) and dilutes dark colors to light. A grey dun is actually a diluted black background. If a donkey is recessive for the Dun gene (Dnnd), dark colors are allowed to emerge.