Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Daphne__ schreef:hey,
ik ben nou opeens heel erg benieuwd hoe het kan dat onze ezelmerrie vosbont is..
haar vader was spierwit en haar moeder is grijs..
de vader van de moeder was ook grijs.
ik heb geen idee wat voor'n kleur de vader van de vader had..
hoe kan dit??
Grobegni schreef:@ Peterina: Bij ezels komt geen schimmel voor! Een grijze ezel = wildkleur!
Wij hebben een donkerbruine merrie, met meelsnuit. Zij komt uit een bonte moeder en een (ik geloof!) grijze vader. Zij heeft van grijze ezels en van zwarte ezels nog nooit een bont veulen gehad. Maar de kans bestaat natuurlijk wel! Er hoeft maar ergens een bonte voorvader te zitten![]()
De kans bestaat ook dat de witte hengst een verborgen bonte is, waardoor bij het veulen de kans op een bonte weer groter wordt. Meestal is de wildkleur (grijs dus) dominant bij ezels, maar als vader een verborgen bonte is, kan hij zowel bonte als effen veulens geven!
Jus_dOrange schreef:Ezels vallen volgens mij niet echt onder F-AM...![]()
Ik heb ook geen verstand van ezels maar bij paarden zou 't zo kunnen zijn dat de witte gewoon bont extreem uit, of dat hij bont 'draagt' maar dat kan zich dan weer niet uiten omdat de rest ook wit is...
Citaat:Dun Locus
Grey dun, the most common donkey color, is a bit of a phenomenon because it is a wild-type color; in most domesticated groups, wild-type color is rare, not a dominant force in the species. Grey dun color is caused by a single, dominant gene (Dn+) and dilutes dark colors to light. A grey dun is actually a diluted black background. If a donkey is recessive for the Dun gene (Dnnd), dark colors are allowed to emerge.