homozygoot uit laten zoeken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kitag1rl

homozygoot uit laten zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 19:55

Ik zou graag mijn merrie willen laten testen op homozygoot bont.
Hoe gaat zoiets in werking?
Wat moet ik daarvoor doen om dit te laten onderzoeken?

lovelucky

Re: homozygoot uit laten zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:06

Ik denk dat je het beste even contact op kunt nemen met je dierenarts. Die zal dan waarschijnlijk een haar, huid of slijm monster nemen en dat dan opsturen naar het lab. Daar kunnen ze doormiddel van DNA replicatie tijdens de mitose eventueel zien of je merrie homozygoot voor bont is. Maar als je een bont veulen wilt fokken, is het ook belangrijk om te weten of ze dominant homozygoot is, want anders heb je nog ong. 1/4 kans op een niet bont veulen.

Denk ik Clown

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 20:11

echt waar? Ik begreep altijd dat wanneer een merrie of hengst homozygoot is dat je dan gegarandeerd die kleur fokt..? Dat is dus niet zo..

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:34

Als je een paard hebt dat homozygoot recessief is, dan wil dat heel niet zeggen dat je die kleur fokt. Pas op het moment dat de hengst dan ook homozygoot recessief voor bont is OF homo/heterozygoot dominant, weet je het zeker. Homozygoot betekent alleen maar dat je of 2 dominante of 2 recessieve allelen hebt.

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 20:49

dus moet het homozygoot dominant zijn.. oke Knipoog weer wat geleerd

mwmw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 22:36

Voorzover ik weet is de bonte kleur bij paarden altijd dominant en nooit recessief. Uit twee niet bonte paarden komt namelijk nooit een bonte Haha! .

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 23:48

In Engeland is een bedrijf waar je de kleur van je paard kunt laten uitzoeken. Dat hebben wij laatst ook gedaan. Het kost €26,00 en je stuurt een stuk of 40 haren met wortel op. Na een week of 3 krijg je een heel mooi papier thuis gestuurd met daarop de naam van je paard enzo en de kleur die hij of zij heeft. Met hetro- of homozygoot.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:21

lovelucky schreef:
Als je een paard hebt dat homozygoot recessief is, dan wil dat heel niet zeggen dat je die kleur fokt. Pas op het moment dat de hengst dan ook homozygoot recessief voor bont is OF homo/heterozygoot dominant, weet je het zeker. Homozygoot betekent alleen maar dat je of 2 dominante of 2 recessieve allelen hebt.

Vos is homozygoot 'recessief' maar bont (de hoofd genen tobiano en overo) zijn altijd dominant, het zij in heterozygoot of homozygoot vorm! Als het gen aanwezig is dan toont het!

Als je bont wilt fokken en dan met een 100% garantie hebt je inderdaad een homozygoot bont hengst nodig (die bestaan wel!), dwz een hengst die 2 'bont' allelen heeft.
Als je een bepaalde kleur wilt fokken dan is dit moeilijke maar in sommige gevallen is het wel met zekerheid te bepalen.

De Engelse lab is ook de goedkoopste. Via je DA vragen en huid of slijm monster nemen (nog nooit van gehoord!!) zal je weinig opbrengen omdat 99% van de DA's er niets van afweten!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:59

In het Van HAringma Lab in Wageningen kun je ook op Tobiano testen. Er is nu een nieuwe test op de markt die écht op aanwezigheid van Tobi test en niet - zoals de oude- bepaalde dingen uitslaat. Die oude test was niet 100% te vertrouwen nl.

Overigens zelfs met een homozygote bonte kun je een solid krijgen. Deze heeft genetisch wel het bontgen, maar in zo minime mate dat het niet toont als bont (slipped Tobiano).
Je kunt dus wel fokken op bont, maar niet op wáár of hóeveel vlekken het veulen krijgt.