schimmel arabier x Fries

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyceromeo

schimmel arabier x Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 13:09

Ik weet dat beide kleuren dominant zijn, maar welke is echt overheersend?
kan iemand mij daarmee helpen? Ben namelijk wel benieuwd wat voor veulen er volgend jaar uit komt.

Peterina

Re: schimmel arabier x Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:37

Welke kleur het veulen zal hebben ligt aan een aantal factoren:
- welke kleur (geboorte kleur) heeft de arabier
- is de arabier homozygoot voor schimmel
- draagt de Fries de vos gen

Schimmel is niet een kleur maar een veranderaar van de basis (geboorte) kleur, het is idd dominant over alle kleuren en patronen. Maar als de schimmel ouder niet homozygoot (= 100% schimmel zal geven altijd) is voor de schimmel gen dan hebt je zowiezo 1 kans op 2 (50%) dat je uiteindelijk een schimmel gaat krijgen.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:41

Schimmel is geen 'kleur' maar zorgt ervoor dat de kleur veranderd naar wit. De basiskleur van het veulen zal (afhankelijk van wat de ouders dragen en de basiskleur van de schimmel), waarschijnlijk bruin, zwart of vos zijn. Dan heb je dus een kans van 50% of 100% dat het veulen naar schimmel kleurt.

joyceromeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 23:34

weet dat t geen kleur is maar was even makkelijker in de vraagstelling. Vader is denk ik homozygoot aangezien beide ouders wit zijn. Bij de moeder ga ik er vanuit dat ze geen vosfactor in zich heeft, bij een Fries met papier denk ik dat de kans vrij klein is. Maar dan kan ik er dus vanuit gaan dat het veulen zwart geboren wordt, want zwart is dominant over vos toch? En dat t uiteindelijk wit eindigd. Nou daar kan ik wel mee leven, een witte arabofries Lachen

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 23:38

Dan zou 't veulen zwart of bruin geboren worden. Overigens is er ook een kans dat de vader dus geen homozygote schimmel is en dan blijft het veulen dus die kleur.

Is het overigens echt een Arabofries die je gaat fokken (dus geregistreerd bij 't stamboek?) of echt een kruising Arab X Fries (ze mogen toch maar een bepaald percentage Arabisch hebben, of niet?).

joyceromeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 23:54

Jus_dOrange schreef:
Dan zou 't veulen zwart of bruin geboren worden. Overigens is er ook een kans dat de vader dus geen homozygote schimmel is en dan blijft het veulen dus die kleur.

Is het overigens echt een Arabofries die je gaat fokken (dus geregistreerd bij 't stamboek?) of echt een kruising Arab X Fries (ze mogen toch maar een bepaald percentage Arabisch hebben, of niet?).

Ik meen dat alle voorouders van de arabier of in ieder geval de meeste schimmel zijn. Maar t is niet via het stamboek. Het is meer dat we het leuk vinden om een veulen van deze hengst te hebben voordat hij geruint word en de merrie is zo'n lieverd. Na al 2 erg mooie Arabofriesen met haar te hebben gefokt (een bruine van een voshengst en een bonte) hadden we zoiets misschien zal deze combi ook wel leuk worden. En hadden zelf zoiets van hij word vos, zwart of schimmel, maar was benieuwd wat andere hiervan dachten (van de kleur dan) en of iemand er al ervaring mee heeft gehad Lachen. Als onze paardjes vergelijk met paarden uit het stamboek, is wel duidelijk te zien dat die van ons meer Arabier bij zich dragen.