Rara...Wat voor een kleur word dit veulen...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mangelarga

Rara...Wat voor een kleur word dit veulen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 15:08

Hallo, hebben jullie enig idee wat voor kleur dit merrie veulentje word? Ik denk zelf: bruin marmer bont.
Even ter info: moeder zwarte mini shetlander en vader fewspot appaloosa.
Nu weet ik dat een fewspot appaloosa voor 99% appaloosa veulentjes vererft en dit veulen zal zeker geen eenkleurig veulen blijven aangezien ze al gaat verkleuren.
Rondom haar neus begint ze al wit te worden en rond haar ogen komen er al veel witte haren doorheen.
Haar lijfje heeft een lichte onderkleur maar haar hoofdje, oren en nek heeft een zwarte onderkleur. Verder kan ik nog geen appaloosa kenmerken ontdekken maar dat kan nog komen. Een echt toverbal dus.

Helaas kan ik haar niet houden, heb ruimte tekort voor 3 paardjes. Ik heb moeders trouwens drachtig gekocht! Wat kan ik voor dit veulentje vragen, ze krijgt papieren van het NAS. Haar vader is Orion van Cirostal, een goede hengst van hengstenhouderij Dibbits en moeders heeft redelijke papieren en is naar keuringen geweest ed.
Wat is dit mooie veulentje waard, volgens jullie?

Afbeelding
Afbeelding
http://i215.photobucket.com/albums/cc15 ... belle5.jpg
Laatst bijgewerkt door TeeGee op 13-06-08 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's plaatsen, rest in links.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Rara...Wat voor een kleur word dit veulen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:06

Hoi,

ik heb verder geen verstand van appaloosa's, maar dit veulen lijkt sprekend op mijn veulen uit 2003 en die is bruin.
Had ook die lichtere benen en wit snoetje.Alleen dat witte randje boven het oog herken ik niet..

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:11

Is dat witte neusje niet gewoon een melksnuit? Dat had mijn kleine ook op die leeftijd, in de winter komt het nog terug maar nu ze weer uit de vacht is is het weg. Dit geldt ook voor haar witte buik en witte benen. Ik heb er ook de ballen verstand niet van hoor, maar bont moet toch meteen al zichtbaar zijn? Ook aan het nesthaar is bont volgens mij al te zien, dat komt er niet opeens onder uit. Poeh en de waarde.. Ik vind veulens altijd erg lastig te beoordelen: ze hebben nog geen prestaties geleverd en de papieren zeggen ook niet zoveel, er zijn zat paarden die prachtig papier hebben maar niets presteren. Aangezien ze zich nog niet bewezen heeft en het onduidelijk is hoe ze uit gaat groeien zou ik zeggen €350.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:58

tja ik denk niet dat je het nu al kunt zeggen, maar ik vermoed dat er een aardig wit pony'tje onder weg gaat komen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:33

Appies zijn toverballen, er is nu weinig over te zeggen aangezien zelfs appie kenners het vaak niet eens weten.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:35

Of er stippen komen weet ik niet. Maar de basis zal schimmelkleur worden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:38

Fewspot x zwart kan nooit schimmel worden. Schimmel kan alleen als een van beide ouders schimmel is.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:41

komt op t zelfde neer toch..kijk maar naar die witte rand. oke hert heet geen schimmel maar wit wordt het waarschijnlijk wel

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:44

Schimmelkleur

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:16

hoeft helemaal niet wit te worden, mijn veulen heeft ook wittige snuit maar die is zilverappelbruin...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:17

Maar die heeft geen witte bril.

illi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:53

kijk naar de hoeven en vulva

Mangelarga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 19:11

Toch word het echt geen schimmel maar appaloosa;) ondanks dat ze nog geen appie kenmerken heeft. Dat kan later pas komen, heb ik mij laten vertellen.

Dit stukje hieronder heb ik even gekopieerd uit appaloosa topic elders op bokt Bloos

Een few spot heeft een dubbel appaloosa-gen (je hebt altijd een paar van genen), en een nakomeling daarvan krijgt dus altijd 1 appaloosagen. Een niet appaloosa kan ook nooit een appaloosa-gen meegeven, dus de moeder van jouw veulen kan nooit een appaloosa-gen meegeven aan jouw veulen (anders was de moeder appaloosa-gekleurd geweest, en dat is ze niet). Jouw veulen heeft dus 1 appaloosagen en 1 niet-appaloosagen. Daarmee is jouw veulen dus een appaloosa, maar een heterozygote appaloosa, omdat hij maar 1 appaloosa heeft. Een few spot is altijd een homozygote appaloosa, dus 2 keer het appaloosa-gen.

Het veulenhaar rond haar snuitje verdwijnt langzamerhand en haar snoetje is nu tot aan haar kaken helemaal wit. Rond haar ogen ook al helemaal wit met bruine haren gemeleerd, zeg maar. kan helaas even geen nieuwe foto's maken, ze zijn uit logeren.

Mijn andere pony word wel een schimmel (heeft ook twee schimmelouders dus dat is niet zo moeilijk, hihi) maar dat ziet er toch heel anders uit dan dit veulentje qua kleur. De neus van mijn andere pony is bv. nog heel donker, hij is net 3 geworden, zie foto.
http://i215.photobucket.com/albums/cc15 ... sto1-1.jpg
http://i215.photobucket.com/albums/cc15 ... onesto.jpg

Als we er van uit gaan dat ze dus bruin marmer bont word (dus appaloosa), ingeschreven bij NAS, vader super goede fewspot hengst en moeders goede papieren met ouders en grootouders keur en pref. zal ze toch wel iets meer waard zijn dan E 350,- waarschijnlijk...
Toch?
Laatst bijgewerkt door TeeGee op 13-06-08 07:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in link plaatsen!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:16

Een appie heeft toch een schimmelkleur? Haha!

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:36

ik denk dat dit best wel een appaloosa zou kunnen worden. want bij bruine zie je meestal dat de beentjes bij veulens beige zijn en bij deze zijn die overwegend bruin. ik ken een appaloosa die voskleurig is geboren en ook een die bruin is geboren dus het zou heel goed kunnen hoor dat deze appaloosa wordt!

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:09

Needje schreef:
Een appie heeft toch een schimmelkleur? Haha!

Schimmel is juist iets wat ze in het appaloosa stamboek niet willen, een schimmel kleurt later helemaal wit en bij appaloosas noemen ze dat dan verblekers, de stippen verbleken met de tijd of trekken zelfs helemaal weg. Overigens had mijn veulen ook witte randen om de oogjes haha en heeft nu een heel wit hoofd ik zal binne kort wel even fototjes plaatsen.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 19:10

Ik denk nietd at het een schimmel word,
het veulen zal ongeveer de zelfde kleur blijven naar mijn idee, meschien nog wat lichter of juist donkerder

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:27

Het kan zowiezo geen schimmel worden, het kan alleen een schimmel worden als 1 van de ouders het schimmel gen draagt.

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:11

Laatst bijgewerkt door TeeGee op 13-06-08 08:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in link plaatsen!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:37

SH > F-AM

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:13

De ring om haar ogen geeft aan dat ze marmerbont of sneeuwvlokkenbont zal gaan worden.