KWPN versus NRPS

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-03 13:57

Bedankt voor jullie reacties. Ik had idd verwacht dat er tegenstand voor NRPS was en dat ze elke hengst goedkeuren, maar dat valt erg mee.
Volgens mij is NRPS laatste paar jaar wel bekender geworden, in de rijpaarden afdeling. Had zelf ook last van vooroordelen en hield ook niet van arabier achtigen om dressuur mee te rijden. Het paard wat ik nu heb vind ik een volwassen dressuurpaard ,alleen iets fijner gebouwd als de gemiddelde kwpn'er

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 13:59

Karin"]
[quote="machie schreef:
Alleen heeft het kwpn naar mijn idee een betere naam...

Daarmee is IMO het ene stamboek niet beter of slechter dan het andere.
[/quote]

Ik denk dat er bedoelt wordt dat indien je een KWPN paard aanbiedt met name in het buitenland dat dit een bekender etiket is dan NRPS. Beide stamboeken streven, zoals ieder modern rijpaardstamboek, een gezond goed presterend sportpaard na. Indien een paard presteert is het papier niet meer belangrijk. Zo niet dan is op dit moment een KWPN paard meer gevraagd dan een NRPS gefokt, paard, behalve als die NRPS er geheel via KWPN papieren gefokt is. Het gaat om het gevoel van bekendheid c.q. zekerheid waarop dan ook gestoeld. Ik ben het overigens met Sjuim eens dat de meeste arabieren niet de voor een huidig sportpaard vereiste eigenschappen leveren. Daarom zijn zij indertijd ook al snel tijdens de omvorming van landbouwpaard naar rijpaard vervangen door volbloed en Duitse rassen die toen al verder waren.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 14:01

Het NRPS keurt echt niet alles maar goed, al sinds de oprichting in 1981 niet. Toen zijn heel wat vol- en halfbloed Arabische hengsten van het toenmalige NRA zowel voor NRPS als voor APS goedgekeurd. Toevallig zat ik gisteren het NRPS hengstenboek 1981-1991 door te bladeren en ik schrok van het grote aantal hengsten dat vervolgens in de eerste jaren na de oprichting van het NRPS (vooral 82/83) alsnog is afgekeurd. En ik vind het ook altijd zo overdreven om te zeggen dat 'alles maar dit' en 'alles maar dat'. Bij het KWPN loopt ook een boel schroot rond (om het maar even oneerbiedig uit te drukken). Een paard heeft namelijk niet alleen een vader, maar ook nog een moeder...

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 14:15

sarabande"]
[quote="Karin"][quote="machie schreef:
Alleen heeft het kwpn naar mijn idee een betere naam...

Daarmee is IMO het ene stamboek niet beter of slechter dan het andere.
[/quote]

Ik denk dat er bedoelt wordt dat indien je een KWPN paard aanbiedt met name in het buitenland dat dit een bekender etiket is dan NRPS.
[/quote]

Klopt, dat bedoel ik. Maar ook de naamsbekendheid is in nederland heel verschillend. Iedereen heeft wel van KWPN gehoort. Maar veel mensen kennen het NRPS niet...

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 14:20

ik heb een nrps merrie.
Helaas is ze ook niet al te groot kleine 1.60
wat ik best wel jammer vind
KWPN is veel meer naam en daar betaal je voor
Ik heb geen voorkeur voor een bepaald stamboek
kwa bloedlijn kan ik nijn merrie ook bij het KWPN aanbieden, maardank niet dat dat de moeite waard is

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 14:38

marloes-joy schreef:
ik heb een nrps merrie.
Helaas is ze ook niet al te groot kleine 1.60
wat ik best wel jammer vind
KWPN is veel meer naam en daar betaal je voor
Ik heb geen voorkeur voor een bepaald stamboek
kwa bloedlijn kan ik nijn merrie ook bij het KWPN aanbieden, maardank niet dat dat de moeite waard is


Nee dat is ook het verschil, het KWPN heeft geen aparte registratie voor kleine maat. Zo komt het dat vooral in die catagorie bij het NRPS hele mooie bloedlijnen zitten. En niemand heeft het over schroot Karin, alleen over bekendheid en arabisch bloed.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 15:30

De term ‘een betere naam’ is op verschillende manieren op te vatten. En op FA heb ik al vaker het vooroordeel voorbij zien komen dat ‘bij het NRPS alles maar goedgekeurd wordt’. Het wordt hierboven zelfs nog gezegd (en overigens ook genuanceerd). Dat is eigenlijk wat ik bedoelde te zeggen.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 09:58

Karin schreef:
Bij Trakehners vind je IMO ook veel 'ponyhoofdjes'. Knipoog

Maar idd, die (Anglo-)Arabische invloed bij het NRPS zorgt wel vaak voor fijne pony-achtige koppies.


Vind ik wel leuk, een 'fijn' koppie.
Vandaar dat ik meteen voor Cerise viel toen ik een paard wilde kopen, die is dus ook Trakhener.
Heeft ook zo'n 'ponyhoofdje' en is ongeveer 1.63 meter.
Zie ook: [ITP] Meeting bij Dorine deel 2

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 10:13

rinnie1982 schreef:
Klopt Chantal, Ixion is geen KWPNer


phillipaerts heeft er nog mee gesprongen. voor het bwp stond ie wel ter dekking.