Zou jij je merrie 'uitlenen' voor een veulen voor een ander?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Zou jij je merrie 'uitlenen' voor een veulen voor een ander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 20:06

Een vriendin van mij wil graag een fjord en zoekt nu onder kennissen en vrienden naar iemand die een merrie heeft waar ze haar veulen van kan gaan fokken.

Ik vind het nogal een apart idee en vraag me af of er mensen zijn die hun merrie beschikbaar zouden stellen voor zoiets..

Wat vind jij?

Juliette61
Berichten: 1474
Geregistreerd: 29-06-13

Re: Zou jij je merrie 'uitlenen' voor een veulen voor een ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:07

Ik zou denken, wil je een fjord, koop je een Fjord. :7

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:08

stel dat je een fjord hebt en graag een veulen wil maar veder geen plek hebt voor 2 en dus zou moeten verkopen dan zou het een optie zijn. maar zelf zou ik het niet kunnen. een veulen fokken en weg doen.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:09

Dat ligt er aan. Ik ben zelf heel erg anti stallen en hoefijzers etc. Dus alleen als ik 100% weet dat ze dat paard nooit in een stal gaan stoppen of hoefijzers etc zullen onderslaan. Verder heb ik er geen probleem mee, uiteraard niet gratis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:09

Waarom eigenlijk niet? Het is toch in principe hetzelfde als een veulen fokken en het vervolgens weer verkopen? Enkel is het nu zo dat het al van te voren gepland is. :))

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Zou jij je merrie 'uitlenen' voor een veulen voor een ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:13

Nee. Tenzij ik zelf graag wil fokken maar het niet wil houden maar enkel fokken voor een ander bedank ik voor. Als het mis gaat met wat pech merrie en veulen dood of een van de twee en dan begint de miserie.

Sentido

Berichten: 4209
Geregistreerd: 22-03-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:14

Ik zou het niet doen. Als ik zelf zou fokken dan neem ik de risico's ook zelf. Maar stel je verliest je merrie omdat een ander een veulen wil.. Ondanks de mogelijke vergoeding die afgesproken is lijkt me dat behoorlijk zuur. Daarnaast bepaal ik graag zelf wat er gebeurt, bijvoorbeeld wel/niet stal of weiland, welke dierenarts erc. Lijkt me ook lastig omdat dat toch ook weer invloed heeft op t veulen. Nee dan fok ik zelf wel wat ik wil en verkoop ik het als het oud genoeg is

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:15

Nee, er kan van alles gebeuren met de merrie.

Ik persoonlijk zou ook een merrie er nooit voor gebruiken omdat iemand anders een veulen wil als ik zelf een merrie zou hebben.

Ga gewoon kijken bij fjordenmerries die al drachtig zijn en waarvan de veulens verkocht zal worden.

Er zijn wel mensen die de merries ter lease aanbieden voor de fok.........

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:16

Sentido schreef:
Ik zou het niet doen. Als ik zelf zou fokken dan neem ik de risico's ook zelf. Maar stel je verliest je merrie omdat een ander een veulen wil.. Ondanks de mogelijke vergoeding die afgesproken is lijkt me dat behoorlijk zuur. Daarnaast bepaal ik graag zelf wat er gebeurt, bijvoorbeeld wel/niet stal of weiland, welke dierenarts erc. Lijkt me ook lastig omdat dat toch ook weer invloed heeft op t veulen. Nee dan fok ik zelf wel wat ik wil en verkoop ik het als het oud genoeg is



Precies dat, dan is dat anders en niet omdat een ander dat wil.
Ben ik met je mee eens.

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:18

Ik heb mijn merrie wel uitgeleend ooit, maar ik vertrouwde die persoon en het was in ruil voor een jaar lang gratis stalling. Er is een schitterend veulen uit gekomen :). En het is toch supermooi als er een veulentje uit je merrie komt?
Laatst bijgewerkt door Sheran op 20-02-15 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 20:19

@juliette61, dat dacht ik dus ook maar zij geeft aan meer het idee van @deetjeeuh te hebben waar ik ook wel kan inkomen

@maartje1990 wat zou je dan als prijs moeten regelen, uiteraard betaald ze het dekgeld.. maar wat nog meer dan?

@sentido dat zou haar niet uitmaken, ze respecteert de wensen van de eigenaar van de merrie

@ragdollcat ze is ook juist op zoek naar iemand die dat wil, dus iemand die wil fokken met haar merrie

zijn er punten waarop ik haar en de eigenaar van de fjord kan adviseren, iemand hier ervaring mee?

josje4

Berichten: 1594
Geregistreerd: 20-07-11
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:20

Straks is de merrie dood en leeft het veulen, en dan? :P

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:20

Ligt eraan voor wie. Zou het bv voor mijn zus zijn dan zeg ik ja. Als ik diegene volledig vertrouw en ik blijf zelf volledig zeggenschap houden over de merrie (dus waar het staat etc). Daarnaast wil ik wel een dienst ervoor terug.

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:22

van mij zou het mogen.
leuk om te zien hoe je veulen dan opgroeid toch?
ik zou dan dekkinskosten dierenarts kosten enz.
en mocht er wat gebeuren zoals veulen licht verkeerd of zijn die kosten ook voor haar.

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:22

josje4 schreef:
Straks is de merrie dood en leeft het veulen, en dan? :P

dan zou ik het veulen willen houden :+

Sentido

Berichten: 4209
Geregistreerd: 22-03-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:23

Maar waarom koopt ze dan niet gewoon een fjord(veulen)?

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:24

josje4 schreef:
Straks is de merrie dood en leeft het veulen, en dan? :P



Ja dat dus.............dat kan ook, er kan van alles gebeuren.

Wil de eigenaar met de merrie gaan fokken dan gewoon geheel voor zichzelf en later het veulen verkopen en niet omdat iemand anders dat wilt en gewoon zelf de hengst kiezen en alles zelf bepalen en niet omdat de ander het wilt en of bemoeienis van buitenaf.

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:24

lianne304 schreef:
josje4 schreef:
Straks is de merrie dood en leeft het veulen, en dan? :P

dan zou ik het veulen willen houden :+



Maar dan is de eigenaar wel de merrie kwijt en wat dan? wie draait ervoor op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:25

Graag!
Mijn merrie (fjord ;) ) zou graag eens moeder worden, maar ik kon juist niemand vinden die er tegen de juiste voorwaarden een veulen uit wilde...

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Zou jij je merrie 'uitlenen' voor een veulen voor een ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:30

Tja, fokken is gokken en ze weet niet wat ze krijgt, of ze wil goedkoop een veulen of ze romantiseert een veulen nogal. Gewoon naar een aantal erkende fjordenfokkers mailen en gaan kijken als de veulens er zijn. Waarom jezelf het risico op de hals halen van hoge da kosten en het leasen van een merrie.

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:32

Ik heb het wel eens gedaan, maar die mensen kende ik. Dat is toch een beetje anders.
Ik fok zelf met mijn merrie dus op voorhand verkopen is geen probleem, ik zou wel goed afspreken, middels een contract, wie welke kosten draagt. Eigenaar van de merrie de kosten van de merrie en de eigenaar van het veulen de kosten van het veulen.
Daarbij betaalt de eigenaar van het aanstaande veulen de dekkosten, dekgeld, scan enz. en er mag ook wat betaald worden aan de merriehouder voor het gebruik van de merrie.

Ik zou mijn merrie wel bij mij thuis willen houden, ook het veulen blijft bij mij thuis staan tot het oud genoeg is om afgespeend te worden.

Het is makkelijker om gewoon een veulen te kopen natuurlijk. Er is immers, zo maak ik op uit je vraag , geen speciale band tussen merrie en jouw vriendin. Je weet waar je aan toe bent en er een gezond veulen voor je staat.

Balou_k

Berichten: 14053
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Zou jij je merrie 'uitlenen' voor een veulen voor een ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:33

Ik zou het risico absoluut niet nemen!

Ik heb ontzettend in de stress gezeten tijdens de gehele dracht vanaf het moment dat ik dit wist. De volle 11 maanden had ik vast niet overleefd.. :')

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 20:36

josje4 schreef:
Straks is de merrie dood en leeft het veulen, en dan? :P


dat is natuurlijk ook altijd een risico als je zelf gaat fokken

ze zoekt iemand die juist zelf graag een x een veulen wil fokken maar het dan niet wilt houden en vroeg zich af of er mensen zijn die dat zouden doen

een 'gewoon' veulen fokken brengt ook risico's met zich mee en als je dan je veulen verkoopt weet je helemaal niet waar deze beland.. dus eigenlijk is haar idee misschien nog wel beter dan een 'bestaand' veulen kopen, of juist niet?

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:37

lianne304 schreef:
josje4 schreef:
Straks is de merrie dood en leeft het veulen, en dan? :P

dan zou ik het veulen willen houden :+



Maar dan is de eigenaar wel de merrie kwijt en wat dan? wie draait ervoor op?


dan zou ik idd er wel nog een bepaalde vergoeding bij willen hebben ook al heeft zij er dan ook niet aan kunnen doe en geld haar nooit terug brengt

baudyh

Berichten: 4274
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:38

Ja hoor waarom niet. Je moet wel duidelijke afspraken maken. Wij hebben het ook wel gedaan.