Merrie luchtzuigen : hoeveel nakomelingen ervan zuigen lucht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luchtzuigende merrie, nakomelingen ook luchtzuigers?

geen van de veulens is gaan luchtzuigen
16 (69%)
de helft of meer is gaan luchtzuigen
5 (21%)
éentje is gaan luchtzuigen
2 (8%)
anders
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 23

Neonlight
Moderator Over Paarden

Merrie luchtzuigen : hoeveel nakomelingen ervan zuigen lucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 15:17

Wat betreft over de moederlijn, onze fokmerrie die luchtzuigt kwam uit 2 luchtzuigende ouders. Ze heeft 6 nakomelingen gehad, eerste 3 van dezelfde hengst, nummer 3 is een luchtzuiger, vervolgens 2 van weer een andere hengst, waarvan de eerste een luchtzuiger is, en daarna weer eentje van een andere hengst. Alle hengsten die gebruikt zijn zijn ook luchtzuigers. Van de 6 nakomelingen dus 2 luchtzuigers, en de opfok en ook voeding is gelijk geweest. Voeding is ook gegeven in overleg met een voedingsdeskundige.
Het betreffen hier kleine maat hackney's. Vreemd genoeg is wel de eerste nakomeling de grootste stress-kip, en dat is geen luchtzuiger. Maar misschien komt het ook wel omdat zij het uit en de anderen wellicht meer binnenvetters zijn. O ja, even de volgorde van het geslacht van de nakomlingen: merrie-hengst-hengst-merrie-hengst-hengst. Zowel een hengst als een merrie zijn luchtzuigers geworden. Alle nakomelingen zijn nog hengst, op de eerste na, die is op 5-jarige leeftijd gecastreerd. De jongste nakomeling is nu 3 jaar oud.

Moderatoropmerking:
Poll toegevoegd. Graag in het topic vermelden over de omstandigheden van opgroeien, doel, ras, bijzondere omstandigheden, of de hengst ook een luchtzuiger was. Of de voorouders in de merrielijn.

Anya

Re: luchtzuigen en een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:23

Kijk dat type antwoorden zijn zeker relevant... Wellicht interessant om een topic over te openen.

Ik heb:

Een luchtzuiger
geen van de ouders luchtzoog
3 veulens met gelijke stalomstandigheden in de eerste twee jaar
bijzondere omstandigheid: moeder is een moederloos veulen, aantoonbare maagirritatie, na behandeling met middelen ter ondersteuning maag, geen maagirritatie meer, luchtzuigen drastisch afgenomen. Geen band.

3 veulens. De jongste is 5 de oudste is 10. Geen van de veulens is gaan luchtzuigen. Veulens van 3 verschillende hengsten. Laatste veulen is een per ongeluk incest geval wegens ontsnapping Knipoog (dus grootste kans op luchtzuigen vanwege incest).

veulens: twee keer hengst, 1 merrie. Geen stresskippen. Juist rustige en slimme paarden. 2 lopen in de sport met geregeld wedstrijden. 1 wordt recreatief bereden.

CindyUniek

Re: Merrie luchtzuigen : hoeveel nakomelingen ervan zuigen lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:46

Uniek:
moeder zoog niet
vader ook niet

heeft als jaarling teveel binnen gestaan is begonnen met luchtzuigen

heeft in 2007 een hengstveulen gehad van een niet-zuigende hengst

veulen wordt dit jaar 1 en vertoond geen tekenen van luchtzuigen, maar staat ook lekker 24/7 buiten met vriendjes!

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:48

Ik denk niet dat het erfelijk is, maar meer verveling

Paard van een vriendin zoog ook lucht, die stond op stal:
Alle veulens hebben altijd buiten gestaan en daarvan is er ook nooit 1 van gaan luchtzuigen Knipoog

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 09:31

Ik moet heel eerlijk zijn, zoveel weet ik niet over Tes haar verleden. Tenminste, ik weet niet of haar ouders luchtzuigen.
Wat ik wel weet is dat Tes een periode heel veel binnen heeft gestaan en bijna niet buiten kwam. Daar zal het luchtzuigen wel vandaan komen. Tes heeft al 4 veulens gehad. Er is mij verteld dat geen van deze veulens tot nu toe luchtzuigt. Ik heb 1 nakomeling irl gezien en die zoog idd geen lucht. En die was net een week/2 weken gespeend.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:06

xMariekee schreef:
Ik denk niet dat het erfelijk is, maar meer verveling

Paard van een vriendin zoog ook lucht, die stond op stal:
Alle veulens hebben altijd buiten gestaan en daarvan is er ook nooit 1 van gaan luchtzuigen Knipoog

Ik las gisteren een artikel in de Hoefslag. Hier werd gesteld dat stalgebreken (luchtzuigen/kribbebijten en weven) veelal te maken hebben met hoeveel stress een veulen heeft en hoe en wanneer het wordt gespeend. Ook gaf de onderzoekster aan dat je het al zou kunnen zien als een veulen bij de merrie dronk. Veulens die vaak tegen het uier stoten zonder te drinken, hebben een neiging om bovenstaand stalgebrek te vertonen. Of het echt erfelijk is, weet ik niet, maar de gevoeligheid van stress zal absoluut genetisch zijn.

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 19:56

Marieke, Ik weet niks van haar ouders.
Heeft nu 3 veulens gehad.
Geen van haar veulens doen het.
2 In gelijke omstandigheden. Van bijde weet ik de ouders niet.
1 Is bij mij gebleven en doet het ook niet, Staat gewoon naast haar moeder al haar hele leven. Haar vader luchtzuigt ook niet.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 19:59

Volgens mij is luchtzuigen een reactie op bepaalde omstandigheden en is het niet genetisch bepaald. Maar wel interessant om eens uit te zoeken. Knipoog

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 20:00

Op de manege hadden wij 1 fokmerrie staan ,en deze zuigt lucht. Zij heeft twee veulens gekregen, en beide veulens zogen ook lucht.

In de zomer kregen ze allen gewoon weidegang, in de winter stonden ze op stal.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 20:03

Mijn luchtzuigende merrie komt uit twee ouders die NIET luchtzuigen, ze heeft
1 veulen gehad wat (in ieder geval tot 2 jaar oud) ook GEEN luchtzuiger was.
Hoe ze nu is weet ik niet, heb geen contact met de huidige eigenaar meer.

Ducaet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 20:06

Bij mijn weten is windzuigen niet erfelijk, maar nemen de veulens van een windzuigende moeder deze gewoonte vaak over.
Andere paarden kunnen dit ook overnemen als ze bijvoorbeeld tegenover een windzuiger staan.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 20:08

Alani schreef:
Ik las gisteren een artikel in de Hoefslag. Hier werd gesteld dat stalgebreken (luchtzuigen/kribbebijten en weven) veelal te maken hebben met hoeveel stress een veulen heeft en hoe en wanneer het wordt gespeend. Ook gaf de onderzoekster aan dat je het al zou kunnen zien als een veulen bij de merrie dronk. Veulens die vaak tegen het uier stoten zonder te drinken, hebben een neiging om bovenstaand stalgebrek te vertonen. Of het echt erfelijk is, weet ik niet, maar de gevoeligheid van stress zal absoluut genetisch zijn.

Dat de hoeveelheid stress die een paard heeft erfelijk is denk ik ook.. maar als een paard met veel stress vaak buiten komt en zich niet gaat vervelen, denk ik niet dat die zomaar gaat luchtzuigen. Ik blijf erbij dat het door verveling op stal komt, maar sommige paarden die sneller gestressd zijn zullen ook wel eerder gaan luchtzuigen dan paarden die helemaal niet snel gestressd zijn Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 20:10

Dit topic is niet bedoeld voor discussie. Het is alleen een inventarisatie. Voor alle meningen over luchtzuigen zijn verschillende andere topics.