vererving van beweging

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

vererving van beweging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-02 19:10

Ik heb een merrie die goed beweegt. Krachtig, snel achterbeen, voldoende aktie (welsh cob) en veel ruimte.
De beweging zit in de hele merrielijn goed.
De merrie vererft haar beweging ook. Veulen van dit jaar is minstens net zo goed, van een goed bewegende hengst.

Stel, ik laat haar dekken door een hengst met correcte bewegingen maar niet echt spectaculair.
Zijn vader en moeder bewegen beiden goed en ik heb een aantal veulens (op video) gezien en die zijn verschillend van correct tot zeer goed. Uit nogal wisselende merries.

De reden waarom ik aan die hengst denk, is zijn type en bloedvoering.
Maar ik wil natuurlijk niet de beweging van de merrie verliezen.

Hoe snel fok je de beweging weg?
En dan niet alleen kijkend naar het veulen (als eindprodukt). Als het een merrieveulen is, zal daar later verder mee gefokt worden.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 19:40

Kijk naar de nakomelingen van die hengst uit merries die kunnen bewegen en merries die niet kunnen bewegen. Dan kan je een besluit trekken.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 20:00

Zannekin schreef:
Kijk naar de nakomelingen van die hengst uit merries die kunnen bewegen en merries die niet kunnen bewegen. Dan kan je een besluit trekken.


Dat heeft ze gedaan als ik het goed lees. De merries waren wisselend en de veulens correct tot zeer goed.

Ik heb verder niet zoveel verstand van vererving, maar ik denk dat als de beweging in de moederlijn helemaal goed ingebakken zit je wel eens een hengst kunt nemen die op dat gebied wat "minder" is (maar toch al bij al net vererft) en kwestie van de bloedvoering en type heel veel zou doen aan je merrie.
Je zegt zelf dat de bewegingen van je merrie over de hele merrielijn goed zitten. Misschien toch nog even kijken hoe de bewegingen van de voorouders zijn van de hengst in kwestie. Die zitten tenslotte ook in het genen pakket bij Knipoog
Maar als hij echt uit de toch wisselende moeders net bewegende veulens geeft, en de bewegingen in de merrielijn erg sterk staan geloof ik niet dat dat meteen ten koste moet gaan van de bewegingen van het veulen en dat je het er wel op kunt wagen. Generaties krachtige gangen worden er niet meteen uit gefokt door 1 mindere hengst. Zolang deze (nogmaals) zelf niet spectaculair maar wel goed beweegt is dat niet iets om je op lange termijn zorgen over te maken.
Let zoals altijd op het eindproduct om dan te kijken wat daar op past. Als het toch niet zo mocht lopen (letterlijk Haha! ) als je wou kun je er terug een hengst op zetten die de beweging weer accentueert.
Maar ik geloof nooit dat generaties beweging weg gegooid worden door 1 keer eens wat minder.

Maar ik ben dan ook geen expert op dat vlak...

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-02 20:17

Tja, het nadeel is dat de hengst zelf pas 5 jaar oud is en dat dit jaar zijn eerste veulens geboren zijn (6). Dus echt veel informatie over zijn vererving is er nog niet.

Ik ben ook geen expert dus erg benieuwd naar meningen van anderen Lachen

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 23:21

IK kreeg van onder andere Greet een pb dat beweging al zo vast in mijn merrielijn zit. Iemand anders had een veulen gevonden waar drie generaties pure springers in zaten, uit mijn lijn, maar nog steeds super lopen. Ondanks dat gegeven zoek ik toch altijd goed bewegende, gezonde prestatiehengsten om verder mee te gaan.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 00:17

*Marije* schreef:
Tja, het nadeel is dat de hengst zelf pas 5 jaar oud is en dat dit jaar zijn eerste veulens geboren zijn (6). Dus echt veel informatie over zijn vererving is er nog niet.

Ik ben ook geen expert dus erg benieuwd naar meningen van anderen Lachen


Niet geschoten is altijd mis misschien.
Ik weet niet over welke hengst je het hebt, maar gezien de veulens correct tot zeer goed zijn en de merrielijn allemaal sterke bewegers zijn zou ik het er wel op wagen denk ik. Het is niet dat ie op 3 benen loopt bij wijze van spreken. Hij loopt netjes, dan hoef je al niet bang te zijn voor een barslecht lopend veulen als je zeker weet dat je een "bewegingswonder" van een merrie hebt dat er al generaties ingebakken zit. (en ik neem ook aan dat jou merrie dat zelf ook vererft? Als ik je veulens van dit jaar bekijk waarschijnlijk wel Knipoog )
Sommige dingen zijn ook zo sterk in een lijn ingebakken dat je ze erg moeilijk weer zomaar even uitfokt. Als de hengst in kwestie qua type en bloed erg goed bij de merrie past en veel dingen zou verbeteren zou ik hem niet laten staan voor een wat mindere beweging die er in jou merrie al sinds generaties geleden is ingefokt .

Volgens mij kan het niet echt "slecht" gaan en zou ik het erop wagen. Lachen

Belker

Berichten: 15301
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 17:14

Ik denk dat je de gok kunt nemen. Kijk naar je veulens. Beweging zit in die merrie. Inderdaad als het een correcte beweger is maar niet spectaculair dan kan het altijd nog de verkoop in. Misschine wordt het een hengst en dan heb je er voor de fok ook niets aan.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 22:07

Bij fokken ga je niet uit van gokken of misschien. Een goede fokker probeert het ideaalbeeld zo dicht mogelijk te benaderen. Zelfs topfokkers die hier altijd mee bezig zijn bereiken dit soms of nooit. Missers zijn vanzelfsprekender dan aparte. Toch zal een serieuze fokker blijven proberen een aparte te fokken. Hierdoor levert hij/zij een belangrijke bijdrage aan het potentieel van goede sportpaarden.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 11:27

Ik denk dat je het wel kunt wagen. Wij hebben een Lipizzanerfokkerij en het is verbluffend hoe de paardjes dezelfde bewegingen hebben als hun moeder. Lipizzaners zijn heel verschillend van type en wij fokken met de eigen hengst. De veulens hebben dus bijna allemaal dezelfde vader. Nu is er 1 moeder merrie die heel ruim loopt en hoog 'opgooit', kind loopt net zo. Een andere moeder merrie loopt heel zacht, meer wiegend, heerlijk zitten trouwens, 2 kinderen van haar gereden, allebij van een andere hengst, maar lopen wel precies zo! Beweging zit dus zeker wel in de merrie! Je kunt het best proberen, fokken is natuurlijk nooit helemaal zeker, maar grote kans heb je nu!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 12:07

Marije, wij hebben regelmatig minder bewegende hengsten toegepast. Dit omdat ze dan weer andere kwaliteiten hebben. In 9 van de 10 gevallen compenseert onze merrielijn dat goed, hoewel ik ook wel een geval ken van een merrie die absoluut geweldig kon bewegen, wiens ouders absoluut geweldig konden bewegen, maar toch een hengst met bewegingen nodig had om iets van bewegingen door te geven.

Als we als goed fokker weer een generatie verder denken, weet wel dat je in je stam een mogelijke zwakte infokt. Dan gaat het niet zozeer om het eerste resultaat, maar om wat dat eerste resultaat gaat fokken.

Maar goed: ik besef maar al te zeer dat de keuze in Welsh Cob hengsten niet al te groot is. Daarnaast zijn er ook al niet te veel die echt perfekt kunnen bewegen. Als de hengst op andere gebieden veel over heeft, gewoon doen en het resultaat afwachten. Af en toe moet je het risico nemen. Dat hebben wij ook gedaan dit jaar. Tirion heeft 4 veulens neergezet met prachtige bewegingen. Dit jaar hebben we Japhet gebruikt, omdat hij erg veel over heeft op andere gebieden. Hij is een verdienstelijke beweger, maar houdt niets over. Ook was zijn vader een sterk bewegende hengst en zijn moeder deed het op bepaalde punten ook wel goed in de bewegingen.

Je zal echter pas na de volgende generatie zeker weten of je het goed hebt gedaan (dat is dus over 5 jaar...).