naar een merriekeuring, hoe en wat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

naar een merriekeuring, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 01:58

Ik lees hier zo af en toe wel eens mee, en fokkerij is iets wat me opzich wel interesseert, maar waar ik zelf nu niet de kans voor heb. Wel lijkt het me interessant om al ervaringen op te doen op merriekeuringen, maar ik zit daar totaal niet in thuis en ben dus heel nieuwsgierig hoe dat nu allemaal precies in zijn werk gaat (hoe verloopt het traject naar zo'n keuring toe), en misschien kan een van jullie mij op weg helpen, voordat ik contact op neem met het kwpn. Lachen Ik heb een nu 4 jarige merrie staan, maar ik ben er over aan het denken om (mits ze niet verkocht is) haar ook voor te brengen op de keuring (is voor mij ook allemaal nieuw en het lijkt me gewoon interessant), maar wat moet ik daarvoor regelen/doen/inschrijven?

Ik begrijp dat ik eerst naar een stamboekkeuring moet en als je daar een bepaald aantal punten scoort, kan de merrie ster worden en naar de CK, toch? Maar waar vind ik wanneer die stamboekkeuring is e.d.

voor de geïnteresseerden;
ik heb een 4-jarige Rousseau x Uniform x Cartoonist xx
1.66, donkere vos, langgelijnd, goed achterbeen
nog ietswat iel voor haar leeftijd, maar ze krijgt nu goed gevoerd en wordt gereden

kleine indruk:
http://pic70.picturetrail.com/VOL1801/9 ... 359887.jpg
http://pic70.picturetrail.com/VOL1801/9 ... 359894.jpg
http://pic70.picturetrail.com/VOL1801/9 ... 359912.jpg

Anoniem

Re: naar een merriekeuring, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 00:04

Ik zie dat je in Limburg woont, de stamboekkeuringen zijn daar op
7 juni in Beek
13 juni in Weert
14 juni in Wanssum
19 juni in Helden

Het traject ernaar toe; wil je het zelf doen, of geef je het uit handen? Dat is al een heel belangrijk iets om te weten.

Qua bloedvoering is jouw paard een dressuurpaard, deze zal daar ook bij voorgesteld moeten worden. Je merrie moet minimaal 70 punten halen voor het extrieur. Samen met het gemiddelde van de beweging of de houding moet dit 145punten zijn. Heeft je merrie 145 punten dan is je merrie ster verklaard. Vrijwel alle ster merrie's mogen door naar de CK. Een enkele merrie word geadviseerd niet naar de CK te gaan, dit gebeurd maar heel zelden en dan nog is het aan jezelf de keuze om wel of niet te gaan.

Ben je nu wat wijzer? Je kan altijd pb-en!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Re: naar een merriekeuring, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:53

Vanaf hoeoud mogen merrie's hier eigenlijk aan meedoen??

Anoniem

Re: naar een merriekeuring, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:04

Het begint met 3 jarige merrie's. Daarna alle leeftijden.

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Re: naar een merriekeuring, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 12:24

Janneke, hartstikke bedankt voor je hulp, daar schiet ik al echt wat mee op. Hoe kom jij aan die data van de stamboekkeuring? want die kon ik niet vinden.

Het traject er naar toe wil ik graag zelf in handen houden (ik wil het juist zelf graag leren), bovendien train ik haar zelf en wil ik ook wedstrijden rijden. Overigens staat ze wel te koop, dus het kan ook zijn dat ze tegen die tijd al weg is natuurlijk, maar dommer wordt ik hier natuurlijk niet van.

En wat moet je precies laten zien bij zo'n keuring?

joycejj
Berichten: 179
Geregistreerd: 08-05-06

Re: naar een merriekeuring, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:53

Weet iemand wanneer de stamboek keuringen van Zuid Holland zijn??

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Re: naar een merriekeuring, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:22

Staan die niet op de site van het KWPN?

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Re: naar een merriekeuring, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:25


Anoniem

Re: naar een merriekeuring, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:36

jaggie schreef:
Janneke, hartstikke bedankt voor je hulp, daar schiet ik al echt wat mee op. Hoe kom jij aan die data van de stamboekkeuring? want die kon ik niet vinden.

Het traject er naar toe wil ik graag zelf in handen houden (ik wil het juist zelf graag leren), bovendien train ik haar zelf en wil ik ook wedstrijden rijden. Overigens staat ze wel te koop, dus het kan ook zijn dat ze tegen die tijd al weg is natuurlijk, maar dommer wordt ik hier natuurlijk niet van.

En wat moet je precies laten zien bij zo'n keuring?



Ik heb gekeken in het Regiomenu en dan jou provincie.
Je moet je paard buiten op het harde opstellen met het hoofd naar links (vanuit de jury gezien). Daarna van de jury af stappen en er naar toe. Idem draven. Daarna opstellen met het hoofd naar rechts. Dan is het buiten gedeelte klaar. Vervolgens moet je de kooi in. Even rondstappen tot je sein krijgt dat je paard los mag. Dan moet ie vrij bewegen in de kooi. Hierbij komt vrijspringen als je een springericht gefokt paard hebt. In princiepe springen dressuur gericht gefokte paarden niet. Als de jury voldoende gezien heeft krijg je weer een sein en mag je je paard gaan pakken. Vervolgens even uit de kooi tot je groep afgelopen is. Daarna moet heel de groep de kooi in voor de beoordeling met toelichting van de jury inspecteur.

joycejj
Berichten: 179
Geregistreerd: 08-05-06

Re: naar een merriekeuring, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:59


jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Re: naar een merriekeuring, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 18:15

Kijk daar heb ik nog eens wat aan Lachen Mega bedankt, voor nu zijn mijn vragen over de keuring zelf wel beantwoord.

Misschien nog tips in de aanloop naar de keuring toe? waar op te letten, wat te trainen?

edit: en heb ik overigens wel een type paard wat geschikt is voor een keuring (bedoel wil ook niet helemaal voor 'paal' staan Knipoog)

Anoniem

Re: naar een merriekeuring, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 18:24

Welk paard is het?

Anoniem

Re: naar een merriekeuring, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 18:25

Mocht je paard moeten springen..
De eerste hindernis staat 6meter vanaf de korte zeide, de 2e staat ongeveer 6,60m daarna, en de 3e staat ongeveer 7 meter daarna. Met een maximale hoogte van 1,20 en een maximale brete van 1,00. Dit geld voor 3jarige. Voor oudere paarden mag hoger en breder gebouwd worden.

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Re: naar een merriekeuring, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 18:34

Die in mijn eerste bericht staat en die ook in mijn profiel staat, Zazoe.

'moeten' springen? kunnen ze daar ook voor vragen als je een dressuurpaard laat keuren, nee toch?

surcas_amber
Berichten: 109
Geregistreerd: 30-01-08
Woonplaats: Lekkerkerk

Re: naar een merriekeuring, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 19:29

in zuid-holland zijn maar 3 data's zover ik kan zien.. wat is het verschil tussen die 3? bij de een staat alleen stb, en bij de andere d+s en S..

Vind het trouwens wel een mooi paard en ik denk dat je daar echt niet mee voor paal staat hoor!
Succes met voorbereiden

Anoniem

Re: naar een merriekeuring, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:24

ALs je een dressuur gericht gefokt paard hebt hoeft het niet te springen. Ik denk dat je niet voorschut zal staan. Ik vind het een mooi paard.

Anoniem

Re: naar een merriekeuring, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:26

ST= stamboekkeuring
S= springpaard
D= dressuurpaard
TP= Tuigpaard.

Denk dat dit die afkortingen uit zuidholland zijn.

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Re: naar een merriekeuring, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 22:03

ah ok, dat is mooi, springen hebben we eigenlijk nog niet gedaan, van de zomer wil ik dat wel 'oppakken' door afentoe een sprongetje voor de afwisseling te maken.

En hoe bereiden ze een paard voor een keuring voor? Tenminste ik neem aan dat wanneer je een beetje goed/correct voor de dag wilt komen oefenen wel handig is.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Re: naar een merriekeuring, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:03

Wat ik begrepen heb ik het niet verstandig dit zelf te doen... ik wil mijn merrie volgend jaar ook laten keuren maar breng haar dan weg, ga dat niet zelf doen, mis daar gewoon de ervaring voor.

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Re: naar een merriekeuring, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 23:07

dat kan ik ook wel begrijpen natuurlijk, maar je leert het nooit als je er niet eens aan begint natuurlijk en ik sta open voor suggesties en leer graag, bovendien lijkt het me gewoon leuk om het zelf te proberen. Dommer wordt ik er nooit van natuurlijk.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Re: naar een merriekeuring, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:13

Wordt voor mij de 1e keer dat ik een merrie naar de keuring wil brengen... vandaar dat ik het zoiezo uit handen wil geven.
Wellicht als ik het eenmaal hebt meegemaakt doe ik het een volgende keer zelf, maar dan heb ik een beter beeld van wat ik kan verwachten.

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: naar een merriekeuring, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:21

heb mijn vorige merrie ook zelf voorgesteld , niets mis mee , maar miste de ervaring en merrie kwam 2 punten te kort voor de CK heb dit altijd aan mijn voorstellen geweten , dus mijn Zinti ga ik zelf klaarmaken , maar waarschijnlijk ga ik haar daar wel laten voorstellen door n prof.
ik heb een GP dus mag eind juni naar Didam afreizen is ruim 100 KM van waar ik en zintje wonen

Jenniferr

Berichten: 496
Geregistreerd: 01-01-07
Woonplaats: Almere

Re: naar een merriekeuring, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:24

Ik lees ff mee hoor, ik wil met mijn merrie namelijk ook na de keuring. vind het intressant om dit even te volgen

Orchidee21
Berichten: 2154
Geregistreerd: 27-09-07
Woonplaats: Westerhoeven

Re: naar een merriekeuring, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:40

Ik vind dit wel heel intressant. Ik zag dat 23 juni in Wierden ook een Stamboek keuring is.
Mijn bijna 4 jarige merrie heeft een A-reg. papier omdat Florencio toen nog niet goed gekeurd was. Ze is dressuur gefokt (en kan ook nog niet best springen) Maar ik vraag me af of zij al wel klaar is voor een keuring. Vind haar nog een beetje overbouwd.
AfbeeldingWat vinden jullie, kan ik het proberen.
En kan het ook met een A-register??
Voor 5 jaar geleden ben ik keihard afgewezen met mijn andere merrie... mocht niet eens de kooi in. Beetje jammer en zeer slecht voor je zelfvertrouwen..

minkie

Berichten: 1572
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: Texel

Re: naar een merriekeuring, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:43

even een stip.
mooie merrie heb je jaggie. zal je niet mee voor paal staan hoor.

hoe ik het begrijp hoef je niet je paard nog eens onder het zadel te laten zien? of is dat nooit zo bij merrie's (misschien erg dom hoor Bloos )