de Welsh en de telgang.........

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

de Welsh en de telgang.........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-02 15:29

Misschien een beetje stomme vraag maar ik stel hem toch maar! Haha!
Op alledierentellenmee.nl hadden er een stel ruzie Misselijk over dat een Welsh wel of niet kon telgangen Verward , nu zijn ze er dus nog steeds niet uit maar omdat er hier toch heel wat meer ervaren mensen rond bokken , weet misschien iemand hier iets meer van af?
Ik weet dat Appeltje wel kan telgangen maar dat is geen rasechte welsh!
Iemand hier die dit wel weet? B)
groetjes!


youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 16:35

Nee een welsh kan niet telgangen!! misschien als ie goed gestresst is, maar zover ik weet kan ie het niet, misschien is er hier iemand die een pony heeft die het wel kan, maar verder..
Het is ook niet echt handig als je een proef wil rijden!!

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 17:30

Heb een Welsh geweten die het anders donders goed kon (en nog steeds kan eigenlijk)hoor!
Kwestie van bouw was ie gewoon 100% Welsh (dat koppie, die oren alles gewoon), MAAR de papieren ontbraken wel en 1% te weinig Welsh zijn kan al goed zijn voor een telgang...(weet niet hoe ik het beter zeg Haha! )
Foutjes kunnen er altijd insluipen zullen we maar denken, zo kon deze telgangen.

MAAR een échte raszuivere Welsh mag NIET telgangen en doet dat normaal ook niet denk ik. (misschien als je "verkeerd" en door de combinaties van ouders en voorouders zoiets krijgt??)

Joost zal het weer wel weten.

Waar blijft ie trouwens Haha! ?

Machie

Berichten: 16000
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 18:50

tja, kunnen vast el, alleen mogen ze t niet d8 ik!

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-02 20:32

Okee, weet ik dat ook weer! Bedankt!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 23:22

ga met machie mee

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Machie

Berichten: 16000
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 08:04

watr lief Haha!

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 10:09

Ik heb een welsh K (dus geen raszuivere welsh) gekend en die had geen goede draf, maar kon vanaf de geboorte telgangen.
Helaas wilden de mensen dat niet (draf was matig, dus nog wel te ontwikkelen) en hebben ze hun 4-ganger verkocht.
HIer zat volledig papier bij, op de veulenkeuring werd het een 3e premie vanwege die ongewenste telgang.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 18:24

Joost mag het weten dus.. Hmm.. ik ken wel een hengst (die ik niet bij naam zal noemen), waarvan mensen zeiden dat hij telganger was...

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 22:50

Hier heb ik nog nooit een welsh zien telgangen, maar ja....ik spreek nu dus wel over de raszuivere welsh A ponies.
Ik denk dat de kans wel groot is bij een welsh K of HBW, omdat hier ook ander bloed dan welsh bloed aanwezig is.

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 01:54

joostvangestel schreef:
Joost mag het weten dus.. Hmm.. ik ken wel een hengst (die ik niet bij naam zal noemen), waarvan mensen zeiden dat hij telganger was...


Uhhh.... waarom eigenlijk niet ? Wist niet eens dat dat als een fout aangemerkt kon worden (?) Het is toch alleen een extra mogelijkheid ... oftewel wat is hier zo fout aan ?

xxpinoxx
Berichten: 302
Geregistreerd: 11-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 11:59

Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van een Welsh die kan telgangen. Maar er zullen altijd wel uitzonderingen zijn. Zelf vind ik: Een extra gang, altijd mooi meegenomen toch?

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-02 20:03

Da's wel zo ja!

snoocky

Berichten: 987
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 20:11

hoi ik heb zelf een welsh en die kan echt geen telgangen!!

«·´`·.(*·.¸(`·.¸ ¸.·´)«·´¨*·.¸.(Snoocky).¸.·*¨`·»(¸.·* *·.¸)`·.¸).·´`·»

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 20:13

een welsh die telgangt hoort bij rijtechnische problemen thuis, dit is een rijtechnisch probleem een welsh hoort namelijk niet te telgangen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 20:14

OJA elk paard kan telgangen als je hem maar genoeg in de weg zit!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 13:15

Ik heb Taran nog nooit zien telgangen! En ik ken ook geen Welsh die het kan.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 17:12

lageveld"]
[quote="joostvangestel schreef:
Joost mag het weten dus.. Hmm.. ik ken wel een hengst (die ik niet bij naam zal noemen), waarvan mensen zeiden dat hij telganger was...


Uhhh.... waarom eigenlijk niet ? Wist niet eens dat dat als een fout aangemerkt kon worden (?) Het is toch alleen een extra mogelijkheid ... oftewel wat is hier zo fout aan ?
[/quote]


Nou dit is mijn mening, komtie->

Een Welsh is een Koets- , kinder- en sportpony (en show ook niet te vergeten). Stel je nu eens je favoriete hengst voor op een show ingespannen....die telgangt...(al heel wat minder fraai, niet?)
Het tegenargument is hier waarschijnlijk training in het tuig en dat hij doet wat hij moet doen. Heb je ook gelijk in, maar naast een koetspony moet het ook een leuke kameraad zijn voor kinderen die ook eens wat sport willen rijden. (ik deed althans sport met de mijne en er zijn er nog genoeg die dat ook doen)
Bij springen maakt dat niet zoveel uit, maar als je dressuur rijdt met een pony die telgangt als je bijvoorbeeld moet stappen heb je wel een probleem...Dat probleem is misschien nog niet zo groot voor een geoefend ruiter, maar wel voor de kinderen die ook wel eens een prijs willen winnen maar in de ring (mede door stress) hun pony niet zover krijgen dat hij wel stapt. (denk hier bijvoorbeeld aan de kinderen van 8-9 jaar die met een Welsh A rijden)
Uiteindelijk zullen sommige dan uitkijken naar een ander type pony voor uit te brengen in tuig, sport, en show dat dat niet echt bevorderlijk is voor de populariteit van de Welsh pony. (er is keuze genoeg, waarom dan rijden met een pony die een gang beoefent die niet toegestaan is in wat je wil doen..?)

De Welsh is goed zoals hij nu is, van mij moeten ze niet beginnen met er een extra gang in te fokken, wel met het verbeteren waar hij nu zo goed in is en in uitblinkt. In Wales (en ook elders natuurlijk Haha! ) fokken ze al jaaaaaaren op zoek naar de "perfecte" Welsh (die dus geschikt is voor tuig, sport en kinderen) dat die extra gang meer kwaads dan goed doet. (vindt ik dan, dan moet het hele fokprogramma waar men zo lang aan gesleuteld heeft weer worden omgegeooid)
Als je wil telgangen koop je een Ijslander, dan moet je niet bij een Welsh-fokker zijn. Voor mij (en anderen ook hoop ik) staat ie voor hetgeen ik net heb opgenoemd en het telgangen aanmoedigen brengt enkel maar tegenspoed mee.


Ben ik een beetje duidelijk? Ik heb een erg zware nacht achter de rug Gaaaap Haha!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 17:15

lageveld"]
[quote="joostvangestel schreef:
Joost mag het weten dus.. Hmm.. ik ken wel een hengst (die ik niet bij naam zal noemen), waarvan mensen zeiden dat hij telganger was...


Uhhh.... waarom eigenlijk niet ? Wist niet eens dat dat als een fout aangemerkt kon worden (?) Het is toch alleen een extra mogelijkheid ... oftewel wat is hier zo fout aan ?
[/quote]

Trouwens, overal waar je het kunt lezen staat dat Welshjes 3-gangen hebben. Als dat niet zo was en telgang wél geaprecieerd zou worden zou er toch 4 moeten staan,niet?

Ik moet trouwens eerlijk toegeven dat ik het nog nooit specifiek in een "reglement" (of hoe dat ook noemt) ben tegen gekomen. Misschien maar eens een mailtje sturen naar het stamboek?

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-02 19:07

Dat kan ik wel eens doen ja! Weet ik meteen ook zeker of het nu wel of niet zo is! Ik ken zelf ook geen echt stamboek welsh die kan telgangen maar ze hadden het erover dus.....

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 01:31

Mmmm... nu jullie er over beginnen... zo uit mijn blote bol kan ik me ook niet voor de geest halen hier ooit iets over gelezen te hebben in de reglementen van een van de stamboeken. Maar ik kan het mis hebben natuurlijk. .

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-02 17:12

Weten jullie misschien het adres van het welshstamboek? Ik heb www.welshstamboek.nl al geprobeert maar die doet het niet, dus kan ik het ook niet navragen!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 09:48

www.nwpcs.nl is de site van het stamboek!!!
En van mij hoeft een Welsh niet te telgangen!

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 11:54

Volgens mij is telgang zeker niet een natuurlijke gang voor een Welsh. Ik kan niet zeggen of je dat zelfs aan kunt leren. De hengst die ik eerder noemde was een goede hengst, maar hij bewoog af en toe wel eens wat vreemd. Sommigen beweerden dat hij een telganger was, maar dat weet ik niet.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 20:26

Een Welsh mag en kan niet telgangen..tenzij er een zeeer groot rijprobleem is..maar als een welsh kan telgangen is ut geen ras zuiveren...wij hebben een hele zooi ervan en geen 1 kan telgangen.....

http://www.stalmaasdijk.nl
When freedom is just a ride over the hill


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ptl4ever en 140 bezoekers