Stelling: hengstveulens worden later geboren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Stelling: hengstveulens worden later geboren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-03 18:33

Wie heeft hier ervaring mee?
Ik hoor dat vaker, maar mij paard heeft der hengstveulen vorig jaar 2 1/2 week te vroeg! gekregen, dus naar mijn meinig is dit nie waar.
wat zijn jullie ervaringen?

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 18:40

Dat heb ik wel eens gehoord ja. Maar of dat nou toeval is of het ook echt onderzocht is weet ik niet hoor.

Er bestaan veel fabeltjes

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 19:40

Mijn verzorgpaardje krijgt hengstjes vaak ook eerder. Maar of t bewezen is? Geen idee...

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 00:19

Jah zo zijn er zoveel fabeltjes, al komen sommige wel eens uit. Kennen jullie bijvoorbeeld deze al: Als een drachtige merrie gaat rollen en ze gaat over haar rug rolt dan krijg je een merrieveulen en staat ze op als ze de ene kant heeft gedaan en gaat ze dan weer liggen om de andere kant te doen dan wordt het een hengstveulen . Bij ons is het al wel een paar jaar uitgekomen Verward, maar of dit nu toeval is??? Trouwens bij ons is het meestal wel zo dat hengstjes later geboren worden....Maar ook dat kan weer toeval zijn Lips are sealed


gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 00:26

Bij mij werden de hengstjes later geboren uit verschillende merries maar ik denk eerder dat het toeval is. Hierbij heb je ook de discussie wanneer en hoeveel dagen voor de dracht te rekenen en dan komt bij de ene persoon op tijd en bij de ander misschien wel te laat ongeacht of het een merrie is of hengst! Knipoog

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 00:53

hoi,

Dit hoor je inderdaad veel, bij ons is ook 2 keer uitgekomen maar ook 1 keer niet toen was de merrie overtijd maar wel een merrieveulen, ik twijfel er dus aan, zo zeggen ze ook dat als een merrie d'r veulen 'rond' draagt dat de kans groter is op een merrieveulen dan dat zij hem in een 'punt' draagt, ik moet zeggen dat dat bij ons tot nu toe altijd wel geklopt heeft.

gr. cissie

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 01:00

Ach, er gaan zoveel van die stellingen....
Wist je nl al dat als je merrie meer dan 2 weken te vroeg werpt het een hengst is, van 2 weken te vroeg naar de juiste datum een merrie, de juiste datum tot 10 dagen te laat een hengst, 10 dagen tot een maand over tijnd weer een merrie en duurt het nog langer, weer een hengst....

Jaahaa, wat mensen allemaal al niet verzinnen, maar het is bij mij een aantal keer uitgekomen, en even zovaak niet!!!

Ook rolt mijn donja altijd eerst op de ene kant, en dan op e andere en draagt ze altijd in een punt en heeft ze tot nu toe 2 merries en 2 hengsten gekregen, als het goed is weten we binnen 6 weken wat de 5de zal zijn

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 08:06

Stelling is onjuist...

germie

Berichten: 25948
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 09:37

het zijn fabels, maar ik ken een merrie die 3 hengstveulens te laat kreeg:
2 een maand te laat, 1 6 weken te laat !!!!
En allemaal gezond.
Na 3 hengstveulens was de fokker er zat van, heeft hij haar verkocht en het jaar erop bracht ze een merrie (ook weer te laat) Haha!

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 10:31

klopt idd allemaal niks van, ik denk gewoon dat ze geen zin hebben als ze lekker warm zitten..... (althans ik wel Haha! )

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 11:47

Zo'n theorie is er ook over ' mensenbaby's', dus ook dat jongetjes gemiddeld later worden geboren dan meisjes. Geen idee of dat ook echt zo is, daarvoor zou er statistisch materiaal moeten zijn.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 15:40

Die dingen geven gewoon één kans op twee "wat" het gaat worden, dus je hebt steeds 50% kans dat je juist zit ... mensen kunnen het niet nalaten van die bakkerspraatjes de wereld in te sturen ... afwachten en (GOED) kijken ... want mijn man zag ook een hengstje terwijl het de navelstreng was! Haha!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 17:50

Overigens wilden vroeger ook enkele merriehouders dat mijn moeder de hengst vasthield als de merrie gedekt werd. Er zou dan een merrieveulen komen. Frusty

serenta

Berichten: 2275
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 18:33

Het is inieder geval een stelling die je erg vaak hoort ja, maar ik zou je niet kunnen vertellen of het waar is.
zelf heb ik jaren op een fokkerij geholpen met jaar lijks zo's 12-17 veulens 9voornamelijk hengstjes) maar somige werden te vroeg en andere weer veel te laat geboren. Dus als ik naar mijn idee een antwoord zou moeten geven zou het nee zijn maar zoals ik het al eerder zei ik weet het nie.

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 20:17

Onze veearts zegt dat dat echt waar is over het algemeen genomen he,mijn merrie was ook bijna jaar drachtig van onze hengst.