De Saint.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

De Saint.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-02 22:34

Saint urrus d'Olympe dus. Lachen
Een NRPS dekhengst.

Ik ben aan het zoeken naar info over deze hengst, maar kan echt niets vinden.
Zal waarschijnlijk aan mijn fantastische computer-kunde liggen. B)

Wie wilt wat info over hem verstrekken, foto's plaatsen (altijd goed) en bv een link met een site zodat ik eens kan kijken.

Hoe zijn zijn nakomelingen? Is hij nog actief bezig in de sport?

Thank you very much.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-02 22:40

Het is met grote spoed.
Al weet je maar een link of zo.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 22:41


Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-02 22:48

Dank je wel Karin, Fijn dat je wat info gaat opzoeken.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 22:55

Hij was in eigendom van De nieuwe Heuvel voordat hij naar Amerika vertrok. Ik heb hem altijd een erg mooie hengst gevonden.
Als je met hun contact opneemt zullen ze je waarschijnlijk wel info verstrekken.
Ik mail je wel even een paar foto's, dan heb je tenminste al iets.
De Saint is trouwens een Anglo Arabier.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 23:05

Saint Urus d'Olympe x

AA STB 90*20
geb. 20-03-1986
stm. 1.66 m

Vos, smal blesje uitlopend naar linker neusgat, lv wit vlekje op de kroonrand, rv sokje, b.a.b. half witbeen met vosvlekjes aan de kroonrand.

v. Saint Erwan x
(vv. Laurier x, vm. Gasconnade x)

m. Praline d'Olympe x
(mv. Samuel x, mm. Quiche d'Olympe x)

Percentage Arabisch bloed 45,91%

Goedgekeurd in 1990

Verrichtingsonderzoek 1990:
Voldoende voor parcours springen
Goed voor stap, draf, galop, dressuur, steeple, karakter en gedrag
Zeer goed voor vrij springen
Algemene indruk = goed

Afstammelingenonderzoek 1993:
De Anglo-Arabische volbloed hengst Saint Urus d'Olympe brengt rijtypische kinderen met een goede arabische uitstraling. De hoofden zijn over het algemeen sprekend met een helder en groot oog. De halzen zijn goed van vorm en lengte maar in veel gevallen nog wat arm bespierd. De schoftontwikkeling is goed. In de meeste gevallen is de schouder goed gesteld, een enkele keer werd een wat steile schouder waargenomen. De ruggen zijn goed van lengte en bespiering, maar de ruglijn is soms wat diep. De kinderen van Saint Urus d'Olympe hebben een sterke lendenenpartij. De croupe is in sommige gevallen wat kort. Het voorbeen is goed gesteld en ontwikkeld. Het zelfde geldt voor het achterbeen. Hier wordt echter wel een enkele keer een wat lang en klein gehoekt achterbeen gesignaleerd. De getoonde stap is qua correctheid, ruimte en souplesse goed. De draf wordt met plezier getoond. Daarbij wordt een goede schoudervrijheid opgemerkt (een enkele keer iets stekerig), terwijl ook tact, balans en draagkracht goed te nemen zijn. Saint Urus d'Olympe verbetert zowel op type als beweging.

Sportprestaties:
Grand Prix dressuur onder Alex van Silfhout

Fokker: P. de la Serve, Pauilhac, GERS, Frankrijk
Eigenaar (1997): De Nieuwe Heuvel in Lunteren


De Saint stond iig t/m 1997 in het NRPS-hengstenboek, in 1999 niet meer en dat van 1998 heb ik niet. Dus ergens in die jaren is hij geëxporteerd.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-02 23:17

Te gek!
Dank je wel, hier kan ik alvast wat mee! Party!!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 00:30

Idd heeft de Saint op de Nieuwe Heuvel gestaan. Ik heb hem irl gezien daar, geweldige hengst, kon super sjouwen. Jammer dat hij naar Amerika gegaan is. Heb wel ergens oude hengstencatalogussen met zijn foto's liggen, maar die zou ik dan moeten zoeken en inscannen.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-02 08:08

Ik heb een boekje, zo'n catalogus dacht ik, van de Nieuwe Heuvel waar de Saint dus ook instaat.
Idd hij is prachtig.

Weten jullie of hij op dit moment nog actief is? Verward

cicero
Berichten: 439
Geregistreerd: 11-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 10:52

Ik dacht dat hij naar brazillie is verkocht.
maar idd een mooie hengst

cicero
Berichten: 439
Geregistreerd: 11-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 10:56

En naar wat ik heb gehoord is hij daar geruind

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 11:28

Dat heb ik dus ook gehoord. Scheve mond

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 11:52

IK heb de Saint 1 keer in actie gezien.... mijn god zeg, die kon lopen! Dat voorbeen ging zowat horizontaal! Hij scheen hier bij de jury's niet zo gewild te zijn heb ik begrepen en niet de punten te krijgen die hij scheen te verdienen. Ik weet niet of het zo is, klinkt een beetje flauw eerlijk gezegd.

Ik ben ooit naar een nakomeling van hem gaan kijken, zij kon ook zo geweldig gaan, en had een fantastische uitstraling. Ze was me 10 cm te klein anders had ik het zeker gedaan. Saint fokte wel vaker klein trouwens.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 12:46

Zal best dat ie geruind is, zonde hoor!

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 12:53

Jaren geleden heb ik een merrieveulen van De Saint uit een basis paard moeder gekocht. De merrie groeide goed, maar ik heb haar met twee en een half verkocht omdat ik western wilde gaan rijden. Op het N.R.P.S. stamboekpapier heette ze Jolijt. Ze schijnt het later in de sport en fokkerij goed te hebben gedaan, maar ik kreeg alleen via via een klein beetje info door. Ik heb De Saint wel eens tijdens een demonstratie gezien tijdens een N.R.P.S. keuring, heb er ook foto's van, ook dat hij een heel klein jongetje (zoontje van Alex??) op zijn rug heeft. Een hele gave hengst vond ik het!!!!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 13:00

Hij is verkocht naar america!!!!!
Zou idd best kunnen dat ie geruind is, snap de reden eigenlijks niet maar goed....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 13:11

De Saint heb ik het laatst in actie gezien in 1996 in Nijmegen, ik heb er foto's van gemaakt, maar nooit laten ontwikkelen helaas. Mijn paard heeft een zus van De Saint, die merrie heb ik nooit gezien, ze moet 7 jaar oud zijn en ergens achterin Gelderland is ze geboren.
De Saint was zijn tijd voor als ik Mieke's verhaal lees, tegenwoordig zien we graag voorbenen die de lucht in gaan toch?

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 13:16

Ja, hij liep zo ongeveer als Farbenfroh (schrijf ik dat goed?) doet als hij lekker zijn best doet, zeg maar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 13:19

Ja, zoiets herinner ik me ook. Toch vond ik De Saint wat klein en wat fijn, wat dat betreft vind ik Farbenfroh wat indrukwekkender, ook qua uitstraling. Het staat wel vast dat De Saint een ander plaatje liet zien dan dat we op dat moment gewend waren in de GP ringen.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 13:23

Ja, dat is waar. Het leek af en toe wel nep.... Fijn van bouw was hij inderdaad, zonder iel te zijn. Toch jammer dat hij niet meer in Nederland is.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 13:40

Ik weet niets specifiek over die hengst, maar het zou niet de eerste keer zijn dat een dekhengst wordt aangekocht door een rijk iemand om er z'n dochter of echtgenoot mee te lanceren, kwestie van een goede start te hebben. Vaak worden die dan geruind om handelbaarder te zijn... Volgens mij gebeurde hetzelfde met de trakehner Glanzlicht

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-02 18:59

Pff zonde dat ie geruin is.
Ik heb ook een plaatje gezien dat dat voorbeen bijna horizontaal ging, ik hou daar wel van hoor.
Zijn er ook bekende nakomelingen uit voortgekomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 20:20

Dat moet dan in de zomer van 1998 zijn geweest. Ik heb toen nog zelf met Alex gesproken over de verkoop van de Saint en het feit dat hij daarmee zijn GP paard kwijt was.
Alex van Silfhout heeft er nog het NK mee gereden. Hij hoopte op een nominatie voor de OS maar dat is hem niet gelukt gezien de klassering die hij behaalde. Omdat de OS onbereikbaar waren geworden, de punten uit bleven en het paard op de toppen van zijn kunnen zat en zich inmiddels een serieuze koper had aangediend heeft de Nieuwe Heuvel in overleg met Alex besloten de hengst te verkopen naar Brazilie. Van te voren was toen al bekend dat de Saint niet meer zou dekken en ook niet in de sport zou lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 21:24

Oh jee, vraag me niet naar jaartallen Haha!. Ik zal de video's moeten bekijken om te zien wanneer het nu was, maar ik geloof je wel dat het 1998 geweest kan zijn, ik weet het echt niet meer, ik ben er alle jaren geweest namelijk.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-02 08:11

Citaat:
Zijn er ook bekende nakomelingen uit voortgekomen?


Haha!