Fokkers vergeten het belangrijkste van alles!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 14:30

chantal1 schreef:
Ik verpest helemaal niks en een discussie is dat iedereen zijn eigen mening mag hebben, ook zanikje (zoals jij haar noemt, erg volwassen, meisje). Dat is geen discussieren Grib dat is schelden en denegreren en dat weet je net zo goed als ik. Denk na en laat je niet zo kennen.

Vertel jij dan eens wat ik ontken? Kan je waarschijnlijk ook niet zeggen. Eerst wist je te claimen dat er bepaalde bloedlijnen zijn die "rotbokken" voortbrengen, nou noem ze dan en hou het alsjeblieft niet alleen bij michelangelo, daar weet ik ondertussen wel genoeg van.


Ik vind dat Chantal overschot van gelijk heeft. Regel nummer 1 van een gezonde, volwassen discussie is trouwens dat je de bal speelt en niet de man en dat is wat een aantal mensen hier toch maar doen. Regel nummer twee: een discussie gaat helemaal niet over gelijk of ongelijk. (dan wordt het eerder een totalitair gebeuren waarbij mensen alleen mogen instemmen met wat iemand zegt). Het is niet omdat jij heel erg hard schreeuwt dat rood de mooiste kleur is dat andere mensen dat ook moeten vinden.
Trouwens, ik denk dat als je goed leest wat er staat, dat je dan ziet dat noch Troef, noch Chantal, noch Zannekin, het oneens zijn met jouw stelling. Kan ook moeilijk anders want welke rechtgeaarde fokker zou durven beweren dat karakter niet belangrijk is. Het enige wat zij doen zijn extra elementen in de discussie brengen. Jij (= oa Gribaldifan) noemt dat dan off-topic gaan of een interessante discussie verpesten. En dan, omdat ze niet braaf jouw zin willen doen, ga je een persoonlijk aanval lanceren...
Zannekin, Troef en Chantal brengen oa volgende interessante denkpistes in de discussie
- blijkbaar wordt het karakter dat sommige hengsten vererven anders geïnterpreteerd volgens het stamboek waar hij voor dekt. Je zou je ook kunnen afvragen hoe dat komt. Heeft het met de merries te maken die de hengst gekregen heeft -> weer een interessante denkpiste en een positieve ondersteuning van jouw stelling, Gribalidfan. Indien het antwoord op die vraag ja is, dan wordt nog maar eens bevestigd hoe belangrijk het karakter van je merrie is. Of heeft het met de manier van rijden te maken, waarbij Troef terecht opmerkt dat ruitergevoel hoe langer hoe meer vervangen wordt door mechanisch de knoppen van het paard te bedienen als was het een auto.
- Zannekin voegt dan een nieuw interessant punt toe aan de discussie, sommige stamboeken, de Duitse dus, hebben zoiets als rittigkeit. Dus wordt er wel degelijk rekening gehouden met karakter. Dat brengt dan een nieuwe interessante vraag met zich mee: wat is dan die Rittigkeit? Ligt dat niet voor elke ruiter anders? Waar blijven we met het ruitergevoel (is dan weer de bijdrage van Troef). Hieruit vloeit weer een mooie denkpiste voor jouw stelling voort: moet een stamboek iets invoeren rond karakter? Het KWPN doet het op dat punt beter dan BWP. (en wij zijn niet te chauvenistisch om dat toe te geven) Als ik het goed begrepen heb, worden bij jullie de hengsten gedurende een langere periode getest en krijgen ze ook een beoordeling voor hun karakter. Bij ons is de hengstenkeuring op drie dagen afgelopen en draait het vooral rond een correcte gezondheid, een correct bewegingsapparaat en goed kunnen springen.
Als een stamboek dan iets invoert rond karakter, hoe ga je dat dan testen? Is niet zo makkelijk denk ik, al is het wel een heel belangrijke factor.
Dus, Gribaldifan, misschien iets minder vlug de input van sommige mensen onder tafel vegen. Er had iets moois kunnen groeien uit deze discussie...

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)


phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 14:34

karakter is zeker een isue waar te weinig opgelet word, maar veel paarden worden niet op de juiste manier gehouden waardoor ze anders zijn dan ze in werkelijkheid zouden kunnen zijn. daar ben ik het ook mee eens en toch blijft het belangrijk een paard te fokken waar je wat aan hebt.
goed karater en een goede bouw en kwaliteit.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 14:36

Amaaai Teigetje, wie had dat mooier kunnen resumeren...

Volledig mee akkoord uiteraard Haha!

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 14:40

Zannekin schreef:
Amaaai Teigetje, wie had dat mooier kunnen resumeren...

Volledig mee akkoord uiteraard Haha!

Tja, als fokker kom ik nog maar net piepen, al heb ik bij mijn eerste veulentje al heel veel aandacht aan een goed karakter besteed maar als linguist en filoloog heb ik al heeeeeeel wat jaren ervaring... Haha! oa in het aan leerlingen proberen Diets te maken wat een zindelijke discussie is...

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 14:44

Citaat:
Het KWPN doet het op dat punt beter dan BWP. (en wij zijn niet te chauvenistisch om dat toe te geven) Als ik het goed begrepen heb, worden bij jullie de hengsten gedurende een langere periode getest en krijgen ze ook een beoordeling voor hun karakter.



Karakter
Hebben ze afgeschaft Knipoog Tong uitsteken Cool

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 15:02

Het is even de vraag hoeveel de fokker te weten komt over de karakters van de hengsten (even er van uitgaan dat die het karakter van de merrie wel kent). Bij het KWPN krijgen de dekhengsten ook cijfers voor stalgedrag en karakter, maar meestal geen 1-en of 2-en. Hoe ga je dan als fokker de karakters matchen? Dat kan alleen op basis van de verhalen die er de ronde gaan over hengsten, er staat nergens vastgelegd wat voor karakter die dieren nou werkelijk hebben en welke karakterelementen de boventoon voeren. Dus hoe doe je dat als fokker?

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 15:04

Citaat:
stalgedrag en karakter


waar staat dat of mis ik iets?

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

MarijeR

Berichten: 24925
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 15:23

Zep"]
Gezien vanuit het oogpunt van de gebruiker van het gefokte paard: het is zo moeilijk om ''er'' (= een acceptabele Grand Prix, als we even uitgaan van een dressuurpaard) te komen, waarom zou je je helemaal suf trainen met een paard dat je compleet leeg moet knijpen om tot een prestatie te komen?
[/quote]
De gemiddelde ruiter rijdt geen grand prix en als alle paarden zo "rittig" zijn zoals dat gewenst is voor een grand prix proef, lag de meerderheid van de ruiters er meteen naast...
Zijn alle paarden dan rotbokken?

[quote="Lovely schreef:
Het is even de vraag hoeveel de fokker te weten komt over de karakters van de hengsten (even er van uitgaan dat die het karakter van de merrie wel kent). Bij het KWPN krijgen de dekhengsten ook cijfers voor stalgedrag en karakter, maar meestal geen 1-en of 2-en. Hoe ga je dan als fokker de karakters matchen? Dat kan alleen op basis van de verhalen die er de ronde gaan over hengsten, er staat nergens vastgelegd wat voor karakter die dieren nou werkelijk hebben en welke karakterelementen de boventoon voeren. Dus hoe doe je dat als fokker?

Het is heel interessant om eens te gaan kijken bij het losrijden van o.a. de hengstencompetitie...

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 15:53

Daarmee zijn we uitgekomen bij het probleem in deze discussie:
Wij komen hier op deze manier niet uit omdat iedereen voorbij gaat aan het FOKDOEL........
De ene fokker wil een GP paard fokken, de ander een springpaard, de derde een fijn recreatiepaard...............dat valt nooit onder 1 noemer te verenigen! Daarom komen we hier op deze manier nooit uit en discussieren we steeds langs elkaar heen!!!!

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 16:05

Een erg interessant punt, Fabienne. Ik denk trouwens dat het vaak in de fokkerij-topics wat "uit de hand loopt" omdat mensen een verschillend fokdoel voor ogen hebben.
Je zou natuurlijk kunnen stellen dat een paard voor elk fokdoel een goed karakter moet hebben maar wat is dan volgens welk fokdoel een gepast karakter voor dat fokdoel...
Ik bedoel maar, ik vind van mezelf dat ik een goed karakter heb Haha! Knipoog maar ik ben zeker niet geschikt voor elk doel, laat me bvb werken als verkoper en ik bak er niks van.
Misschien moeten er aparte topics geopend worden over die verschillende fokdoelen. Ik kan me nl ook voorstellen dat er ook verschillen qua exterier ed zullen zijn.
En dan kom je weeral bij een nieuwe vraag (heerlijk toch die diepgaande discussies), wat is het fokdoel dan van het stamboek waar je bij zit.
Zo wil bvb BWP topspringpaarden fokken maar de achterban, de LRV-ruiters dan (toch de grootste vereniging van het land) begint stilaan meer dressuurgeoriënteerd te geraken...
Nog heel wat denkvoer dus.
Laatst bijgewerkt door Balte op 07-12-02 17:21, in het totaal 3 keer bewerkt

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 16:46

Citaat:
begint stilaan meer dressuurgeoriënteerd te geraken...


Wordt het bij jullie ook al overgenomen door de vrouwen Knipoog

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 17:05

Mooie woorden Teigetje Lachen

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 17:23

Troef schreef:
Citaat:
begint stilaan meer dressuurgeoriënteerd te geraken...


Wordt het bij jullie ook al overgenomen door de vrouwen Knipoog


Tja, ik beken... ik ben een vrouw, ben Belg, ben blond en rij enkel dressuur...
voor mij dus graag een braaf paard met rittig karakter... Haha! Knipoog

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 17:41

fabienne schreef:
Daarmee zijn we uitgekomen bij het probleem in deze discussie:
Wij komen hier op deze manier niet uit omdat iedereen voorbij gaat aan het FOKDOEL........
De ene fokker wil een GP paard fokken, de ander een springpaard, de derde een fijn recreatiepaard...............dat valt nooit onder 1 noemer te verenigen! Daarom komen we hier op deze manier nooit uit en discussieren we steeds langs elkaar heen!!!!

Een echte fokker wil nooit een recreatiepaard fokken. Een echte fokker wil een goed paard fokken waarbij hij tegenwoordig binnen het KWPN een keuze dient te maken voor dressuuraanleg of springaanleg. Een echte fokker probeert door selectie steeds tot een beter resultaat te komen. Deze zaken zijn in diverse topics behandeld, alleen nog niet specifiek de selektie op karakter, daar is dus moeilijk antwoord op te geven, zo blijkt hier. Dus Fab ik geloof niet dat er voorbijgegaan wordt aan het fokdoel want alhoewel die niet voor iedereen hetzelfde eruit ziet zal verbetering toch de factor zijn die iedere fokker bovenaan zijn lijst heeft staan. Zo niet dan hebben we het over vermeerderaars. En ja die hebben andere prioriteiten, als ze die al hebben.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Albert

Berichten: 5716
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 19:20

Hoe kun je achter het karakter komen?
Door achter de schermen te gluren. Zo zag ik dat tijdens het examen verrichtingsonderzoek in Ermelo twee hengsten ingespannen worden:
Nando werd door vijf! man ingespannen die er wat zenuwachtig omheen liepen. Zijn halfbroer, ook een Fortissimo, werd even later door twee man op hun dooie akkertje voor de showwagen gezet. Zo kom je achter het karakter!
En niet te vergeten: een vriend van ons is hoefsmid en beslaat alle hengsten tijdens het verrichtingsonderzoek! Inside information!

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 19:22

Citaat:
Nando werd door vijf! man ingespannen die er wat zenuwachtig omheen liepen. Zijn halfbroer, ook een Fortissimo, werd even later door twee man op hun dooie akkertje voor de showwagen gezet. Zo kom je achter het karakter!


Zo kwam ik ook regelmatig door de week op de verr.rijpaarden.

Maar dat vinden bepaalde eigenaren niet zo leuk.

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 21:19

Waarom niet dan troef?
Wat ik wel vindt is dat je er rekening mee kunt houden met wat voor karakter de hengst heeft en wat voor karakter de merrie.
Maar het is niet bepalend omdat ik vindt dat je met een goede opvoeding ook ver komt.
En mensen kunnen ook al een 2 jarige of een veulen verpesten, bv door 2 superbrave veulens te trailer in te SLAAN doordat sommigen te LUI zijn om ze even een halster om te doen, voordat er ooit het zadel er opkomt kan je al heel wat aan een paard verpesten.

Plus de angst van een verzorger/rijder kan het ongwenste gedrag van het paard versterken doordat het paard een loopje met je kan nemen.
Ik geloof niet in rotbokken, die paarden hebben een niet standaard karakter dus passen niet bij de standaard ruiter.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 23:43

Karakter is gedeeltelijk aangeboren, gedeeltelijk door opvoeding gecreeerd en gedeeltelijk een gevolg van het niet kunnen voldoen aan het gevraagde als gevolg van veterinair gebreken. Wat 1 en 2 betreft wanneer ik een merrieveulen fok dat ik wil houden, tenminste tot het 3 jaar is koop ik er een bij of neem er een in de kost. Dit jaar is het de eerste keer dat het "vreemde" veulen handzaam en lief is. ALLE andere veulens van de laatste 10 jaar die ik erbij kreeg waren lastig en/of gemeen. We hebben dit in de loop van de opfok wel kunnen oplossen of het veulens is eerder weggegaan. Maar feit is dat net zo als een mensenbaby de eerste vier jaar, bij een paardeveulen de eerste 4 maanden van cruciaal belang zijn voor de rest van zijn/haar leven. Mijn ervaring is dat je zelfs veulens van als lastig bekend staande hengsten in deze eerste maanden kunt vormen en vertrouwen kan meegeven die essentieel is voor hun verdere leven binnen de mensenwereld.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-02 00:41

chantal1 schreef:
Ik verpest helemaal niks en een discussie is dat iedereen zijn eigen mening mag hebben, ook zanikje (zoals jij haar noemt, erg volwassen, meisje). Dat is geen discussieren Grib dat is schelden en denegreren en dat weet je net zo goed als ik. Denk na en laat je niet zo kennen.

Vertel jij dan eens wat ik ontken? Kan je waarschijnlijk ook niet zeggen. Eerst wist je te claimen dat er bepaalde bloedlijnen zijn die "rotbokken" voortbrengen, nou noem ze dan en hou het alsjeblieft niet alleen bij michelangelo, daar weet ik ondertussen wel genoeg van.

Heey houd jij je eens een beetje in wil je!
Ik scheld hier helemaal niemand uit! In idd heeft ieder een eigen mening. Jij ontkend dat er paarden zijn die van nature niet makkelijk zijn.
Volgens jou wordt elk paard door de mens verpest mocht ie lastig zijn. Helaas is dat niet zo! Paarden hebben verschillende karakters net als mensen dat hebben. Daar kun je gewoon niet om heen.
In ik ga niet in op bloedlijnen die lastige karakters veroorzaken want dat is algemeen bekend. Daarbij wil ik zeggen dat ik het over de fokkers heb en hun merries. Van de hengsten weten we het nu wel. Maar het gaat erom als je bijv. zo'n lastig paard hebt je daar mee moet fokken en als je dat zou doen je karakter mee zoumoeten laten wegen bij de beslissing van je dekkeuze.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-02 00:43

Zannekin"]
[quote="GribaldiFAN"]
Ook voor jou zanikje .......
[/quote]

Is dit schelden? Nee waarschijnlijk niet....

[quote="GribaldiFAN schreef:
Uhm chantal blijven we eventjes on topic ik pak hier helemaal niemand. Ik kom gewoon voor mijn mening uit en val niemand aan.

[/quote]
uhm zo had ik het dus niet eens bekeken! TJA SORRY HOOR

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-02 00:45

Zannekin"]
[quote="GribaldiFAN"]
Ook voor jou zanikje .......
[/quote]

Is dit schelden? Nee waarschijnlijk niet....

[quote="GribaldiFAN schreef:
Uhm chantal blijven we eventjes on topic ik pak hier helemaal niemand. Ik kom gewoon voor mijn mening uit en val niemand aan.

[/quote]
uhm sorry hoor maar dit is dus niet zo bedoeld. Ten eerste is dit geen schelden en al helemaal niet zo bedoeld. Tja als je een naam afkort mag dat ook al niet meer. Als ik het scheldend had bedoeld had ik er wel zannikerd of zoiets erneer gezet. Ik discussieer erg graag en hoewel ik niet altijd met iedereen eens ben ben ik niet de persoon die daarom gaat schelden!
Dus neem het niet verkeerd op. Ga niet overal iets achter denken.
en nu graag verder met de discussie!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-02 00:51

Teigetje"]
[quote="chantal1 schreef:
Ik verpest helemaal niks en een discussie is dat iedereen zijn eigen mening mag hebben, ook zanikje (zoals jij haar noemt, erg volwassen, meisje). Dat is geen discussieren Grib dat is schelden en denegreren en dat weet je net zo goed als ik. Denk na en laat je niet zo kennen.

Vertel jij dan eens wat ik ontken? Kan je waarschijnlijk ook niet zeggen. Eerst wist je te claimen dat er bepaalde bloedlijnen zijn die "rotbokken" voortbrengen, nou noem ze dan en hou het alsjeblieft niet alleen bij michelangelo, daar weet ik ondertussen wel genoeg van.


Ik vind dat Chantal overschot van gelijk heeft. Regel nummer 1 van een gezonde, volwassen discussie is trouwens dat je de bal speelt en niet de man en dat is wat een aantal mensen hier toch maar doen. Regel nummer twee: een discussie gaat helemaal niet over gelijk of ongelijk. (dan wordt het eerder een totalitair gebeuren waarbij mensen alleen mogen instemmen met wat iemand zegt). Het is niet omdat jij heel erg hard schreeuwt dat rood de mooiste kleur is dat andere mensen dat ook moeten vinden.
Trouwens, ik denk dat als je goed leest wat er staat, dat je dan ziet dat noch Troef, noch Chantal, noch Zannekin, het oneens zijn met jouw stelling. Kan ook moeilijk anders want welke rechtgeaarde fokker zou durven beweren dat karakter niet belangrijk is. Het enige wat zij doen zijn extra elementen in de discussie brengen. Jij (= oa Gribaldifan) noemt dat dan off-topic gaan of een interessante discussie verpesten. En dan, omdat ze niet braaf jouw zin willen doen, ga je een persoonlijk aanval lanceren...
Zannekin, Troef en Chantal brengen oa volgende interessante denkpistes in de discussie
- blijkbaar wordt het karakter dat sommige hengsten vererven anders geïnterpreteerd volgens het stamboek waar hij voor dekt. Je zou je ook kunnen afvragen hoe dat komt. Heeft het met de merries te maken die de hengst gekregen heeft -> weer een interessante denkpiste en een positieve ondersteuning van jouw stelling, Gribalidfan. Indien het antwoord op die vraag ja is, dan wordt nog maar eens bevestigd hoe belangrijk het karakter van je merrie is. Of heeft het met de manier van rijden te maken, waarbij Troef terecht opmerkt dat ruitergevoel hoe langer hoe meer vervangen wordt door mechanisch de knoppen van het paard te bedienen als was het een auto.
- Zannekin voegt dan een nieuw interessant punt toe aan de discussie, sommige stamboeken, de Duitse dus, hebben zoiets als rittigkeit. Dus wordt er wel degelijk rekening gehouden met karakter. Dat brengt dan een nieuwe interessante vraag met zich mee: wat is dan die Rittigkeit? Ligt dat niet voor elke ruiter anders? Waar blijven we met het ruitergevoel (is dan weer de bijdrage van Troef). Hieruit vloeit weer een mooie denkpiste voor jouw stelling voort: moet een stamboek iets invoeren rond karakter? Het KWPN doet het op dat punt beter dan BWP. (en wij zijn niet te chauvenistisch om dat toe te geven) Als ik het goed begrepen heb, worden bij jullie de hengsten gedurende een langere periode getest en krijgen ze ook een beoordeling voor hun karakter. Bij ons is de hengstenkeuring op drie dagen afgelopen en draait het vooral rond een correcte gezondheid, een correct bewegingsapparaat en goed kunnen springen.
Als een stamboek dan iets invoert rond karakter, hoe ga je dat dan testen? Is niet zo makkelijk denk ik, al is het wel een heel belangrijke factor.
Dus, Gribaldifan, misschien iets minder vlug de input van sommige mensen onder tafel vegen. Er had iets moois kunnen groeien uit deze discussie...
[/quote]
Lees nu eens wat er staat!
ik heb niets verkeerd gedaan!
ik val helemala niemand aan en als je misschien de vorige topics gelezen heb en ook jij chantal dan zie je dat degene waarvoorje het opneemt dat juist wel bij mij heeft gedaan!
Ik ben goed in discussie en respecteer ieders mening, het was een goede discussie!
Maar sommige mensen zien niet in waar ik met deze discussie heen wil. De regels hoef je niet uit te leggen die staat al op dit forum vermeld!
Ik heb geen zin om mij te verdedigen want dat hoef ik niet!
ik heb de term rotbokken misshcien niet goed gekozen maar de meeeste begrijpen wel wat ermee bedoeld wordt. Om dan steeds maar op iets anders te blijven hameren dat heeft geen zin, open daar dan zelf een topic over maar trek deze niet uit zijn verband!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-02 01:01

Troef schreef:
Citaat:
Nando werd door vijf! man ingespannen die er wat zenuwachtig omheen liepen. Zijn halfbroer, ook een Fortissimo, werd even later door twee man op hun dooie akkertje voor de showwagen gezet. Zo kom je achter het karakter!


Zo kwam ik ook regelmatig door de week op de verr.rijpaarden.

Maar dat vinden bepaalde eigenaren niet zo leuk.

ja en??... ALs je daar rekening mee gaat houden waar is de basis van het stamboek heen!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 07:38

GribaldiFAN"]
[quote="chantal1 schreef:
Ik verpest helemaal niks en een discussie is dat iedereen zijn eigen mening mag hebben, ook zanikje (zoals jij haar noemt, erg volwassen, meisje). Dat is geen discussieren Grib dat is schelden en denegreren en dat weet je net zo goed als ik. Denk na en laat je niet zo kennen.

Vertel jij dan eens wat ik ontken? Kan je waarschijnlijk ook niet zeggen. Eerst wist je te claimen dat er bepaalde bloedlijnen zijn die "rotbokken" voortbrengen, nou noem ze dan en hou het alsjeblieft niet alleen bij michelangelo, daar weet ik ondertussen wel genoeg van.

Heey houd jij je eens een beetje in wil je!
Ik scheld hier helemaal niemand uit! In idd heeft ieder een eigen mening. Jij ontkend dat er paarden zijn die van nature niet makkelijk zijn.
Volgens jou wordt elk paard door de mens verpest mocht ie lastig zijn. Helaas is dat niet zo! Paarden hebben verschillende karakters net als mensen dat hebben. Daar kun je gewoon niet om heen.
In ik ga niet in op bloedlijnen die lastige karakters veroorzaken want dat is algemeen bekend. Daarbij wil ik zeggen dat ik het over de fokkers heb en hun merries. Van de hengsten weten we het nu wel. Maar het gaat erom als je bijv. zo'n lastig paard hebt je daar mee moet fokken en als je dat zou doen je karakter mee zoumoeten laten wegen bij de beslissing van je dekkeuze.
[/quote]

A, ik hou me absoluut niet in!!!!

B, noem ze nou maar op als ze zo bekend zijn, ik ben niet zo in dat wereldje thuis. Dus als je lef hebt zeg je gewoon welke hengsten en welke bloedlijnen "klotepaarden"fokken.

C, om een persoon die al jaren ouder als jou is meisje te noemen vind ik ook nogal heel wat. Ik denk dat jij behoorlijk de foute kant aan het opgaan bent. Je hoeft geen verantwoordign af te leggen aan mij, verwacht ik ook absoluut niet maar ik mag wel mijn mening op jouw argumenten loslaten.
Ben jij daar niet van gediend dan snap ik niet dat jij iets op een openbaar forum zet, dan kan je het misschien beter bij je eigen ja-knikkers houden.

Hou trouwens ook wel in de gaten dat dit niet persoonlijk gaat maar puur om de stelling die jij vertegenwoordigd. Zie dat verschil wel.

Ik ontken verder niks over paarden die slechte karakters hebben, ik geloof er gewoon niet in. Ik heb behoorlijk wat ervaring met paarden en zeker met bloedpaarden, meer dan de meeste hier waarschijnlijk weten of denken, maar voor de zoveelste x leer eens te respecteren en te waarderen, misschien helpt dat wel?

Wat betreft mensen; mensen met moeilijke karakters kunnen ook erg aangename personen zijn om mee om te gaan en je hebt er vaak meer aan als alle ja knikkers in de wereld.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 08:52

Jongens en meisjes, mag het quoten iets minder svp. Als je wil quoten neem dan even de moeite om een klein gedeelte te selecteren. Dan wordt het voor de lezer pas duidelijk (mijn mening).

Wat het fokken betreft, ben ik natuurlijk geen expert. Ik heb nu 1 veulentje gefokt en heb daarbij eerlijk gezegd niet naar het karakter van het vaderpaard gekeken, hoewel ik wel weet dat daar Amor (wat verder) in zit die, kan ik mij nog heugen uit mijn Rutten-tijd, als zeer moeilijk bloed bestempeld werd. Op zich is het als 'leek' zoals ik ben zeer moeilijk om aan de info te komen betreffende de karakters van de hengsten. Gelukkig ken ik mijn merrie wel omdat ik haar vanaf haar tweede heb. Het is een paard met 'karakter', in de box een bitch, daarbuiten betrouwbaar. Ze is vrij 'cool' in het hoofd en niet snel gek te maken, maar ja wel een eigen willetje. Het is voor mijn gevoel best moeilijk om haar te motiveren in het rijden terwijl degene die haar nu rijdt daar absoluut geen moeite mee heeft en een paard laat zien dat met graagte werkt. Zo zie je maar weer hoe belangrijk het is de juiste ruiter bij het paard te hebben als het gaat om het leveren van prestaties. Iedereen kan op de merrie wegrijden en dan ziet het er ook nog leuk uit. Maar om het paard te laten presteren daar is iets meer voor nodig. Ik hoop dat vanuit de vaderskant er iets meer natuurlijke werklust uit te voorschijn gaat komen, zodat het een paard is waar ik me zelf rijkunstig fijn bij voel. Dat het veulen goed gebouwd is en lekker kan lopen heeft het al laten zien. En voor de rest weet ik over een jaar of 3 meer.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 48 bezoekers