Zou je een paard zonder papier op een merrie met gooien?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Zou je een paard zonder papier op een merrie met gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 21:04

Zoals de titel verluid zouden jullie een merrie met papieren (stamboom raspaard) laten dekken door een onbekende hengst of kruisen met een ander ras? en waarom?

Ik vind het zelf een beetje zonde als je een ras paard heb en je doet er iets anders op gooien
maarja das mijn mening dan..

Heb zelf een kruising arabier vader bekend met vol papier maar moeder helaas zonder vind ik ook jammer.
als ik de mijne al zou laten dekken zou het denk ik door een arabier zijn komt er een 75% arab uit :p

Tat_jana

Berichten: 6090
Geregistreerd: 04-04-07
Woonplaats: Koog aan de zaan

Re: Zou je een paard zonder papier op een merrie met gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:06

het zou mij niet uitmaken als hij maar verbetering aan brangt bij het veulen van de merrie ( als ik een veulen zou fokken is die voor eigen gebruik )

ik ben zelf niet van de papieren ( al heeft mijn haf er toevallig wel 1 ) en ik hecht er totaal geen waarde aan ook :)

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zou je een paard zonder papier op een merrie met gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:40

Ik zou het niet doen! je fokt dan paarden die je later aan de straatstenen niet kwijtraakt,tenzij voor een habbekrats.

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Zou je een paard zonder papier op een merrie met gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:44

Ik zou het niet doen :+ of je moet 't leuk vinden om een euhm aparte kruising te krijgen. Zo bood iemand mij een bont hengstveulen aan om te zijnertijd deze mijn haflinger te laten dekken. Nou die komt er bij mij.. euhm.. mijn haflinger niet in hoor! En dat zei ik ook van 'ben jij gek? daar doe ik niet aan hoor' en zij brabbelde wat over leuke kruising. Nou niks ik wil wel een veulen, maar dat veulen gaat een veulen zijn van 2 volle haflingers mét papieren (mijn haflinger is dus ook een haflinger met papieren als het een papierloze haflinger was zou ik geeneens een veulen wíllen fokken)

puckypuk
Berichten: 48
Geregistreerd: 02-08-09

Re: Zou je een paard zonder papier op een merrie met gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:36

Ik zou het ook niet doen.
Zonde dat je veulen er dan geen papier bij krijgt.
Ik zou wat meer geld uitgeven aan een paard met papier zodat je veulen ook een papier krijgt en daardoor weer meer waard wordt.

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Re: Zou je een paard zonder papier op een merrie met gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:39

Ik zou het ook niet doen, om bovengenoemde redenen

Paan

Berichten: 2165
Geregistreerd: 18-06-06
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:39

Het is denk ik afhankelijk van wat je met het veulen wilt gaan doen. Sommige mensen fokken meer op karakter van paarden dan op afstamming omdat ze gewoon een leuk paardje willen hebben. Niet iedereen gaat voor een paard met papieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:43

Ik heb er bewust voor gekozen dit niet te doen. Ik heb een kleine sjike pony zonder papieren e.d. Er is mij meerdere keren gevraagd of hij niet mocht dekken.

Persoonlijk vind ik dat (zeker in de kleine maat) er al zat pony;s zijn, en heel wat hengstjes die gewoon rond dekken zonder papier of wat dan ook. Ik vind het zonde, er zijn er al zat zonder papier.

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Zou je een paard zonder papier op een merrie met gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:37

Aan de andere kant zijn er natuurlijk zat mensen die maar al te graag een pony zónder papier willen. Omdat die dus minder waard zijn. Ik zeg ook niet per definitie dat kruisen en zonder papier slecht is integendeel misschien. Maargoed zoals ik zei er zijn misschien dus genoeg mensen die een paard zonder papier willen juist omdat een paard mét papier meer kost en mensen dat geld misschien niet hebben terwijl een paard zonder papier vast net zo leuk en net zo goed is als eentje met papier alleen dan betaalbaar(der).

TE5

Berichten: 4362
Geregistreerd: 12-02-08

Re: Zou je een paard zonder papier op een merrie met gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:40

Alleen als je zeker weet dat je het veulen kunt en gaat houden.
Én dan moet je natuurlijk nog een goede reden hebben om het zo te willen doen.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Zou je een paard zonder papier op een merrie met gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:33


Silvesters
Berichten: 98
Geregistreerd: 30-12-05

Re: Zou je een paard zonder papier op een merrie met gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:11

Wat een vreemde titel? Paard op een merrie gooien

doei

Berichten: 3606
Geregistreerd: 02-06-09
Woonplaats: Den Haag

Re: Zou je een paard zonder papier op een merrie met gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:19

Ik vind het zonde van het ras...
Ik zou het alleen doen als je het veulen zelf gaat houden...

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:40

:D Ik zou nooit met paarden gaan gooien ;)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 08:23

Nee dat zou doodzonde zijn. Ik heb een KWPNGelderse merrie met een mooie vrije bloedlijn (zonder Koss) die voorlopig keur is.

Om daar een stamboekloze hengst op te "gooien" is echt zonde. Daar mag nog niet eens de eerste de beste KWPNer op. (vanwege het Geldersetype...niet omdat die hengst niet goed zou zijn)

Zowiezo vind ik het fokken met stamboekloze dieren niet zinvol.

O en de meesten zulllen niet alleen niet fokken met een stamboekloze hengst...de hengst zal ook nog eens goedgekeurd moeten zijn.

Rapperijder
Berichten: 691
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:07

Zeker niet!
Om de redenen die hierboven al genoemd zijn, nl dat het veulen het leven al met de handicap van papierloos te zijn zou moeten beginnen.
Veulens fokken voor eigen gebruik geloof ik niet echt in. Een paard kan 35 jaar oud worden en niemand kan garanderen dat hij al die tijd zeker voor een paard kan blijven zorgen. de kans is veel groter dat het een keer de verkoop in moet en dan sta je daar tussen de stamboekpaarden met je papierloze combinatie.

HT2009
Berichten: 263
Geregistreerd: 31-03-09

Re: Zou je een paard zonder papier op een merrie met gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:31

Fokken is verbeteren, rommel kun je op de markt wel op de kop tikken.

HelgaV

Berichten: 1995
Geregistreerd: 31-07-07
Woonplaats: Steggerda

Re: Zou je een paard zonder papier op een merrie met gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:42

Ik vind het de grootste onzin dat er altijd maar goed papier bij het paard moet zitten. Het maakt mij echt niet uit wat voor bloedlijn er bij mijn paard zit. Ik vind het veel belangrijker dat ik met het paard kan opschieten, dat hij leuk loopt en dat hij potentie heeft voor de wedstrijdsport.
Vorig jaar heb ik ook een veulen gekocht met enkel een paspoort. Vader en moeder zijn onbekend. Maar wat een prachtbeest en wat een mooie gangen!!! En stel dat hij over 3 jaar wanneer hij onder het zadel is de sterren van de hemel loopt dan maakt dat papiertje echt niet zoveel meer uit.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:59

Als je een leuke kruising wilt.. Of niet te veel geld wil uit geven omdat je verder geen ambitie hebt het veulen te laten keuren etc dan is er met fokken met een papierloze hengst niks mis. Maar fok je vanuit commerciele redenen, je wilt het veulen verder laten keuren etc etc, dan is fokken met een papierloze gewoon niet slim. En dan gaat het nog niet eens om de kwaliteit, de kwaliteit van een papierloze kan even goed en soms zelfs nog beter zijn dan een met papier. Maar hij heeft gewoon niet kunnen bewijzen op een keuring door gebrek aan papier. Er lopen genoeg prima bewegende papierlozen rond. Maar zoals al gezegd, wil je je paard voor een hoger bedrag verkopen zal je eerst een middel moeten vinden de kwaliteit te verifieren. Hoog in de wedstrijdsport bv. Maar anders is het gewoon moeilijk een papierloos paard aan een hoog bedrag te verkopen. Om even een persoonlijk antwoord te geven. Nee ik zou er een goedgekeurde hengst op laten, van hetzelfde ras, gewoon omdat het resultaat beter voorspelbaar is. Maar zou ik een bijzondere kruising willen dan zou ik er gerust een papierloze hengst van een ander ras op zetten. Wat me wel opvalt in dit topic is dat er over papierloze paarden als rommel of afval wordt gepraat. Een paard is imo nog steeds een paard, papier of niet. Het hebben/niet hebben van papier veranderd alleen de mogelijkheden met dat paard, het veranderd verder niets aan de kwaliteit van het paard zelf, want zoals ik al zei een papierloos paard kan evenveel kwaliteit bezitten als eentje met papier.

HelgaV

Berichten: 1995
Geregistreerd: 31-07-07
Woonplaats: Steggerda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:12

Lara_Silver schreef:
Als je een leuke kruising wilt.. Of niet te veel geld wil uit geven omdat je verder geen ambitie hebt het veulen te laten keuren etc dan is er met fokken met een papierloze hengst niks mis. Maar fok je vanuit commerciele redenen, je wilt het veulen verder laten keuren etc etc, dan is fokken met een papierloze gewoon niet slim. En dan gaat het nog niet eens om de kwaliteit, de kwaliteit van een papierloze kan even goed en soms zelfs nog beter zijn dan een met papier. Maar hij heeft gewoon niet kunnen bewijzen op een keuring door gebrek aan papier. Er lopen genoeg prima bewegende papierlozen rond. Maar zoals al gezegd, wil je je paard voor een hoger bedrag verkopen zal je eerst een middel moeten vinden de kwaliteit te verifieren. Hoog in de wedstrijdsport bv. Maar anders is het gewoon moeilijk een papierloos paard aan een hoog bedrag te verkopen. Om even een persoonlijk antwoord te geven. Nee ik zou er een goedgekeurde hengst op laten, van hetzelfde ras, gewoon omdat het resultaat beter voorspelbaar is. Maar zou ik een bijzondere kruising willen dan zou ik er gerust een papierloze hengst van een ander ras op zetten. Wat me wel opvalt in dit topic is dat er over papierloze paarden als rommel of afval wordt gepraat. Een paard is imo nog steeds een paard, papier of niet. Het hebben/niet hebben van papier veranderd alleen de mogelijkheden met dat paard, het veranderd verder niets aan de kwaliteit van het paard zelf, want zoals ik al zei een papierloos paard kan evenveel kwaliteit bezitten als eentje met papier.


Dat bedoel ik dus ook ongeveer. Ik heb geen ambities om hem uit te brengen op de keuring. Hij mag bij mij lekker paard zijn tot een jaar of 4 en dan ga ik kijken wat hij in zich heeft. Want ja, dat is natuurlijk afwachten.
En zelf heb ik nooit een 'duur' paard gekocht en het is ook niet mijn bedoeling om hem 'duur' weer te verkopen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:11

HelgaV schreef:
Ik vind het de grootste onzin dat er altijd maar goed papier bij het paard moet zitten. Het maakt mij echt niet uit wat voor bloedlijn er bij mijn paard zit. Ik vind het veel belangrijker dat ik met het paard kan opschieten, dat hij leuk loopt en dat hij potentie heeft voor de wedstrijdsport.
Vorig jaar heb ik ook een veulen gekocht met enkel een paspoort. Vader en moeder zijn onbekend. Maar wat een prachtbeest en wat een mooie gangen!!! En stel dat hij over 3 jaar wanneer hij onder het zadel is de sterren van de hemel loopt dan maakt dat papiertje echt niet zoveel meer uit.


Natuurlijk...een paard voor de wedstrijdsport hoeft niet perse een papier te hebben. Maar waarom er nou bewust een fokken?
Een paard zonder papier is onder de streep (na opfokken, Da etc, etc) bijna net zo duur na 3 jaar als een met papier.(alleen het dekgeld verschilt)

Waarom zou je dan fokken met een hengst waarvan niets...maar dan ook niets bekend van is Van een goedgekeurde hengst is nl naast de afstamming ook bekend of hij gezond is. En dat is toch wel het minste wat je een jong veulen wil meegeven.

Zaken als OCD, hoekatrolonsteking of Cornage zijn erfelijk. Ook over de vereving van zijn potentie voor de wedrijdsport kan vaak iets gezegd worden.

Een zonder papier kopen prima...maar bewust fokken...nee hoor zou ik niet doen. Ook niet als ik een gewone KWPNer zou hebben.

Stal_Fiore

Berichten: 9353
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Zou je een paard zonder papier op een merrie met gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:16

Ik zou het persoonlijk niet doen. Ik wil graag een veulen met een volpapier. Maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn waarbij een papier niks zegt, of die een leuke kruising willen.

Iris82

Berichten: 39851
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Zou je een paard zonder papier op een merrie met gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:16

Ik snap iets niet.

Je zegt dat je geen papierloze zou gebruiken, maar omgekeerd (ggk hengst op papierloze merrie) is geen probleem? Vanwaar het verschil?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78515
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:42

Wij hebben 3 jaar op rij papierloze veulens bij een merrie gefokt, en dit is een hele bewuste keuze geweest. De merrie was een hackneymerrie, met een vrij gangbare bloedlijn. Op dat moment waren er geen geschikte goedgekeurde hengsten voor haar binnen het stamboek, of ze pasten totaal niet bij de merrie, of ze hadden een zelfde bloedlijn. Uit deze combinatie hebben we 2 hele goede sportpony's gefokt, die het erg goed doen op de wedstrijden. De 3de pony was een bloedmooie hackney, maar had geen wedstrijdpotentie, maar wel een uitzonderlijk goed karakter. Hij is uiteindelijk voor de recreatie verkocht, en ook dit was heel makkelijk, vanwege zijn mooie voorkomen en goede karakter.
Hierna hebben we wel met goedgekeurde hengsten gefokt, maar de kwaliteit is echt niet beter.
Ik ben niet voor het klakkeloos fokken met papierlozen, maar als het met een bepaald doel is, ben ik er ook zeker niet op tegen. Zo ken ik ook iemand die friezen heeft, en deze wil kruisen met een zwarte welsh cob. Zijn keuze is ook heel bewust, hij wil dat barokke type houden, hij wil kleur houden, maar net wat meer power hebben voor in de mensport. Mensen die er zo mee bezig zijn, daar sta ik wel achter.

Ronne

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Zou je een paard zonder papier op een merrie met gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:55

Ik zou dat zelf echt niet snel doen. Ik vind niet dat alle paarden perse een papier moeten hebben, ik heb zelf een prachtkruising met alleen een paspoort, maar er zijn al zoveel pony's en paarden zonder papieren die voor een habbekrats de markt op gaan, dat het er moeilijk wordt om voor jouw goedkope papierloze kruising een goed tehuis te vinden. En natuurlijk zijn er heel veel mensen die echt voor zichzelf een veulen willen fokken, maar zoals hiervoor al ergens gezegd is, kunnen deze mensen geen van allen garanderen dat ze er voor altijd voor kunnen zorgen. En als het veulen verkocht moet worden, kost het je alleen maar geld, terwijl je bij het fokken van een goed paard met papier nog kans hebt er je invenstering uit te halen.

Dus inderdaad, er is zeker een markt voor papierloze veulens, maar die markt is al helemaal verzadigd. Ik zou niet het risico willen lopen dat mijn gezonde veulen naar de slager wordt gebracht, omdat je het aan de straatstenen niet kwijtraakt.