Moederlijnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 09:51

en wat is dan een (bewezen) merrielijn? Als de merries predikaten hebben?
en waarom is deze stelling dan zuur, als men niet weet wat merrielijnen zijn en dus al helemaal niet welke bewezen goede lijnen zijn?


Ik ben met mijn (ex) kwpn-merrie nooit naar de/een keuring geweest is zij dan nu minder dan 1-tje met een of meerdere predikaten?

En dan is er ergens hier op bokt een topic op bokt over liegen....dan vermeld ik netjes dat ik ergens iets geleend heb, wordt je er mee om de oren geslagen(ik heb die stukken tekst van hem op mijn pc staan en kan even de site niet terug vinden, vandaar dat er ook geen bronvermelding bij staat)......dat de auteur zich maar met 1 vrouwelijke lijn zou bezig houden...en deze lijn zou "verbeteren" met vrouwelijkelijnen van de hengsten.... deze auteur heeft meerdere keren kampioenschappen behaald (ook op hoog tot zeer hoog nivo) met verschillende diersoorten..oa vogels... en deze auteur is geen paardenfokker maar fokt honden (ik heb de tekst inzoverre aangepast dat ik het woord reu vervangen heb door hengst) En zijn honden presteren niet alleen zeer goed tot uitmuntend in de sport maar scoren ook nog eens hoog op keuringen......
En als ik die vergelijkingen verder ga door voeren....dan komen sommige van zijn honden (als pup) bij mensen terecht als gezinshond die dus nooit op een keuring en of wedstrijd worden uitgebracht...maar waarbij gebeurd dt ze toch gebruikt worden om een keer een nestje mee te fokken....zijn deze honden dan minder dan de pups van een nestzusje die wel gepresteerd heeft?
En dan moeen we de mate van gebruik niet vergeten.... kleine pony's en de mini's zie je weinig (in verhouding) op wedstrijden, daarentegen hoe groter het ras/type hoe meer er te vinden zijn in de sport of voor de recreatie gebruikt worden....
Dus zal je ook in verhouding meer kwpn-merries vinden met sport en/of prestatie-predikaat dan bijv bij de a-welshjes...
Dan ga ik er verder van uit dat het predikaatstelsel ongeveer gelijk is aan die bij de a-welshjes... stamboekopname, ster, voorl. keur, def. keur na afleggen ibop, preferent (door afstamming) dus allemaal op schoonheid en dan nog een moment opname (ze mogen toch maar 1 X per jaar naar de keuring? kunnen dan uitgenodigd worden de centralekeuring....) Dit zegt toch verder niets over de inzet (werkwillenheid) van die betreffende paarden/ponny's? Als ik toch sport of braaf gericht wil fokken, daarbij het exterieur niet uit het oogverliezend, wat moet ik dan keur in de bloedlijnen?

Probeer het alleen te begrijpen......

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 10:06

Citaat:
en wat is dan een (bewezen) merrielijn? Als de merries predikaten hebben?


Dat is al heel gemakkelijk te vinden.

Koop bv. van het KWPN een hengstencatalogus.
Zie de tweede bezichtiging hengsten.
Je ziet dat bij elke hengst gegevens staan van wat er uit de moederlijn is onstaan ;keuringspaarden,sportpaarden,fam.aanverwanten etc.

Deze gegevens staan al jaren ook bij de buitenlandse stamboeken in de catalogus.
En zie je op het eind van de keuring welke hengsten er aangewezen zijn voor verrichtingen ook in het buitenland heb je als fokker een heleboel info.

Maar als je te beroerd bent om wat info te verzamelen en niet wil en kan kijken verder dan je neus lang is.
Ja, dan houdt het op!!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 10:18

Troef schreef:
Citaat:
en wat is dan een (bewezen) merrielijn? Als de merries predikaten hebben?


Dat is al heel gemakkelijk te vinden.

Maar als je te beroerd bent om wat info te verzamelen en niet wil en kan kijken verder dan je neus lang is.
Ja, dan houdt het op!!


En als je dan weet niet waar je moet zoeken??????????????? en waar je op moet letten??????????

Kijk Troef, jou kennis zal bij jou dan wel een aangeboren afwijking zijn (lees: geboren met de kennis die je nu bezit...) Een ander heeft dat "geluk" niet en stelt daarom vragen.......... en probeerd op die wijze zijn/haar kennisschat te vergroten....

Ik heb a-welshjes...... en kijk bij de partnerkeuze voor mijn merrie naar (ik laat me informeren door een hengstenhouder en/ofverdienstelijke fokker) Hoe fokt de hengst qua type.... met in mijn achterhoofd houdend wat mijn merrie "meegegeven heeft" aan haar veulens... en eventule aanwezige predikaten op de papieren van een hengst..... zegt toch niets...
Als hier in Nederland men is zou beginnen met een ander systeem van keuren..... dat je paard meerdere keuringen per jaar mag bezoeken bij constant verschillende juryleden...en de punten die je paard dan krijgt zijn op alle keuringen min of meer gelijk.. dan kun je in mijn ogen pas spreken over een goed gebouwd, correct bewegend paard... En niet door ieder jaar naar dezelfde keuring gaan met dezelfde juryleden...

en dus heb je alleen een (bewezen) merrielijn als er een hengst uit voortkomt die naar de keuring mag?
OF veel predikaten heeft?

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 10:23

Citaat:
En als je dan weet niet waar je moet zoeken??????????????? en waar je op moet letten??????????


Daar zijn fokkerij verenigingen voor etc.
En eens op keuringen wanneer je onzeker bent iets aan ouderen vragen waar hij of zij op letten.
En op een keuring niet alleen maar negatief communiceren.
Nog meer??


Citaat:
en dus heb je alleen een (bewezen) merrielijn als er een hengst uit voortkomt die naar de keuring mag?
OF veel predikaten heeft?


Dat is van paarden/pony ras verschillend
Het is maar net wat je als organisatie voor ogen staan.
Wil je het ras behouden,dan zijn keuringen belangrijk
Wil je sport en ras behouden zul je een moederlijn in beide disceplines moeten bekijken.
En dat is de vrijheid van fokken. Tong uitsteken

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 10:45

ik ga regelmatig naar keuringen toe.... en stel daar ook vragen...
En dan zijn we weer terug bij af...

Eerst moet je een hengstencatalogus aanschaffen.... en kijken naar de predikaten...
Dan de stamboekvereniging bellen...om te vragen waar ik info kan krijgen over het hoe en wat van (bewezen) moederlijnen ....
En dan naar keuringen gaan en vragen stellen.....

En ik stel hier op bokt vragen...

Nu weet ik niet of er wat mis is gegaan bij het stamboek...maar het door ons gefokte veulen uit een stermerrie, heeft op haar papier geen predikaten staan achter de moeder (die al ster was toen het veulen geboren is)....(wel stb maar nergens geen predikaat vermelding)
Ik stel regelmaig vragen an andere welshfokkers oa of zij de moeder en vader kennen van mijn merrie en hoe deze gepresteerd hebben..(oa gedaan bij mijn import merrie) Van mijn nederlands gefokte merrie heb ik al en kan ik genoeg info vinden....
Een hengstveulen van haar (nu 2 jaar) bleek klophengst en is verkocht (weet helaas niet waar naar toe, nog niet) was anders naar de hengstenkeuring gegaan...
1 merrieveulen (nu jaarling) hebben we zelf nog.
En van de rest van haar nazaten weet ik nog niets...

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 11:07


MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 12:32

Alane"]
Nu weet ik niet of er wat mis is gegaan bij het stamboek...maar het door ons gefokte veulen uit een stermerrie, heeft op haar papier geen predikaten staan achter de moeder (die al ster was toen het veulen geboren is)....(wel stb maar nergens geen predikaat vermelding)
[/quote]
Gewoon terug sturen naar het stamboek. Gemiddeld stuur ik een stamboekpapier en paspoort 2x terug naar het kantoor voordat alles goed op papier staat Frusty

[quote="Alane"]
Ik stel regelmaig vragen an andere welshfokkers oa of zij de moeder en vader kennen van mijn merrie en hoe deze gepresteerd hebben..(oa gedaan bij mijn import merrie) Van mijn nederlands gefokte merrie heb ik al en kan ik genoeg info vinden....
[/quote]
Het Engelse stamboek is ook heel behulpzaam met het geven van informatie over pony's. O.a. met nakomelingen overzichten enz.
Verder de Engelse Journals uitpluizen. Daar staan ook de uitslagen van de grote shows, veel namen en adressen van fokkers (gewoon bellen/schrijven) en via internet is ook veel informatie te vinden.

[quote="Alane"]
Ik heb a-welshjes...... en kijk bij de partnerkeuze voor mijn merrie naar (ik laat me informeren door een hengstenhouder en/ofverdienstelijke fokker) Hoe fokt de hengst qua type.... met in mijn achterhoofd houdend wat mijn merrie "meegegeven heeft" aan haar veulens... en eventule aanwezige predikaten op de papieren van een hengst..... zegt toch niets...
[/quote]
Toch zie ik liever de nakomelingen van een hengst zelf i.p.v. de verhalen van hengstenhouders. Ik wil toch ook graag de merrie erbij zien.
Dat betekent dus regelmatig heel Nederland, Duitsland en België afrijden ja...
We maken er dan een leuke dag van om naar zo'n hengstenhouder te gaan. Niet alleen voor informatie over hun hengst, vaak hebben zij veel informatie over de oude merrielijnen, videobanden van oude shows...
Waar leer je nou meer van dan mensen die al 30 jaar fokken met een ras?

[quote="Alane schreef:
Als hier in Nederland men is zou beginnen met een ander systeem van keuren..... dat je paard meerdere keuringen per jaar mag bezoeken bij constant verschillende juryleden...en de punten die je paard dan krijgt zijn op alle keuringen min of meer gelijk.. dan kun je in mijn ogen pas spreken over een goed gebouwd, correct bewegend paard... En niet door ieder jaar naar dezelfde keuring gaan met dezelfde juryleden...

Ook in Nederland kan je met een pony naar verschillende keuringen per jaar. Niet van het stamboek maar de WPCV keuringen. Daar zijn vaak Engelse juryleden. Keuren dus ook op de Engelse manier.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 14:41

Alane schreef:
En als ik die vergelijkingen verder ga door voeren....dan komen sommige van zijn honden (als pup) bij mensen terecht als gezinshond die dus nooit op een keuring en of wedstrijd worden uitgebracht...maar waarbij gebeurd dt ze toch gebruikt worden om een keer een nestje mee te fokken....zijn deze honden dan minder dan de pups van een nestzusje die wel gepresteerd heeft?


Jouw voorbeelden slaan op diersoorten die voor het plezier gehouden worden. Die wel gezond moeten zijn, om leed en financiele tegenslag bij de eigenaren te beperken, maar die niet hoeven te presteren. Daar kunnen meerder ponniesoorten en b.v. arabieren ook onder.vallen. Ze kunnen gehouden worden alleen voor het plezier om er naar te kijken of ook naar een keuring te gaan. Bij rijpaarden is dat anders. Er zullen nog maar heel weinig rijpaarden gehouden worden alleen om naar te kijken. Paarden dienen dus naast gezondheid en talent, de wil tot werken te bezitten. Ze moeten groot genoeg zijn, mooi genoeg, etc etc. Dat is de reden dat een serieuze fokker met veel meer aspecten te maken krijgt. Dus voor het plezier een veulentje fokken daar gaat het plezier al snel vanaf als alle kosten opgeteld zijn en het veulen onverkoopbaar is. Daarom is het fokken van een ponnie, laat staan kat of hond niet te vergelijken met het fokken van een sportpaard.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 01:54

sarabande"]
[quote="Alane schreef:
En als ik die vergelijkingen verder ga door voeren....dan komen sommige van zijn honden (als pup) bij mensen terecht als gezinshond die dus nooit op een keuring en of wedstrijd worden uitgebracht...maar waarbij gebeurd dt ze toch gebruikt worden om een keer een nestje mee te fokken....zijn deze honden dan minder dan de pups van een nestzusje die wel gepresteerd heeft?


Jouw voorbeelden slaan op diersoorten die voor het plezier gehouden worden. Die wel gezond moeten zijn, om leed en financiele tegenslag bij de eigenaren te beperken, maar die niet hoeven te presteren. Daar kunnen meerder ponniesoorten en b.v. arabieren ook onder.vallen. Ze kunnen gehouden worden alleen voor het plezier om er naar te kijken of ook naar een keuring te gaan. Bij rijpaarden is dat anders. Er zullen nog maar heel weinig rijpaarden gehouden worden alleen om naar te kijken. Paarden dienen dus naast gezondheid en talent, de wil tot werken te bezitten. Ze moeten groot genoeg zijn, mooi genoeg, etc etc. Dat is de reden dat een serieuze fokker met veel meer aspecten te maken krijgt. Dus voor het plezier een veulentje fokken daar gaat het plezier al snel vanaf als alle kosten opgeteld zijn en het veulen onverkoopbaar is. Daarom is het fokken van een ponnie, laat staan kat of hond niet te vergelijken met het fokken van een sportpaard.
[/quote]


niet alle paarden en dan denk ik het grotendeel wordt gehouden voor de sport...maar komen terecht bij recreanten en liefhebbers die het leuk vinden om een paard te houden... en zelfs omdat het paard is (status...)

En er zijn veel paarden die gehouden worden puur voor de keuringen (waar komen anders de predikaten ster en keur vandaan zonder sport en prestatie?) Ga maar eens informeren hoeveel fokmerries daadwerkelijk bereden zijn...

Ik weet niet hoe jij over honden denkt....maar heb het idee dat het wezens zijn die bij de kachel moeten liggen en niets doen...er zijn meerdere rassen die puur gebruikt worden voor de sport of andere doeleinden die hobbymatig of in wedstrijd verband worden georganiseerd

Dan kan ik een paard of hond kopen en laten keuren (moment opname) en dit garandeerd dus niet of hij/zij nooit ziek wordt of gebreken krijgt die dan weer financielele consequenties kunnne hebben.

Dan vindt ik verder dat een hond of kat die puur voor de liefhebberij aangeschaft wordt wel zeker moet presteren....baasje kunnen begrijpen, kinderen accepteren, humeur en stemmingswisselingen kunnen begrijpen, als hond proberen te snappen hoe de mens jaagt (het blokje rond lopen... het wezen met de 3 bekken proberen te begrijpen waar die nu voedsel vandaan haalt... snappen waroom je niets van tafel mag nemen als dat wezen het toch laat liggen en erbij wegloopt...waarom die de buit niet opmaakt maar er gedeeltes van verbruikt om ze vervolgens weer te verstoppen (koelkast!!!!) en zo kan ik even door gaan over honden.... wil je wat weten over de kat? even pb-en

Dat mooi genoeg zijn geldt anders ook voor honden en katten....evenzo als gezondheid en de prestatie die het wil en kan leveren

En waneer is een paard een sportpaard?
En hoeveel paarden komen er daadwerkelijk in de sport terecht?
Het voorbeeld dat ik aanhaalde over die honden....
Een paard krijgt 1 veulen per keer...hoe groot is de kans dat dat veulen een sportpaard wordt?
Een hond (in het door mij bedoelde geval een alround jachthond) krijgt gemiddeld 7 pups...de kans dat daarvan een gedeelte voor het bekijks wordt is klein..ten eerste het prijskaartje is erna en ten tweede de lijnen en de capaciteiten van de ouderdieren.... daarbij komt bij de duitse staande korthaar nog een keer de dekbeperkingen.

Niemand kan garanderen dat de door jouw aangekochte kitten, pup of veulen uit zal groeien tot een kampioen(sport of schoonheid)....dan praat je alweer over volwassen dieren....

De wil tot werken kun je pas bepalen en beoordelen op volwassen leeftijd..zowel hond als paard...ik kan een paard kopen met excelent papier als veulen die als drie jarige of ouder er uit ziet en zich gedraagd als een strandezel...evenzo met honden.

En denk je nou dat rashonden-fokkers idioten zijn en niet weten waar ze mee bezig zijn? Dat die niet kunnen fokken op bepaalde aspecten die belangrijk zijn voor hun tak van sport?
Dat er bij honden geen topsport bestaat?
dat de kattenfokkerij een geinlijn is omdat katten verder nit inzetbaar zijn en alleen mooi-zijn belangrijk is bij de cattery's? Dat de kattenfokkers niet bezig zijn met minnen en lussen in hun tak netzo als de paardenfokkers?

En dan kunnen we nog een stapje verder gaan: de postduif...ik vergelijk graag paarden met postduiven, correcte bouw+werkwillend+inzetbaarheid+het vermogen te kunnen en willen incasseren..
Dan de vergelijking rashond-paard: correcte bouw+inzetbaarheid/veelzijdigheid+werkwillend+denkvermogen/intelligentie. en denk dan bij sommige rashonden het zelfstandig kunnen werken zelf kunnen en willen denken, situatie kunnen overzien en reageren op de omstandigheid (dit even sportpaarden vergelijk tov alround jachthonden) dit kun je erin fokken en hoe gewenst is dit bij paarden? en dan denk ik bijv. aan dat ene paard mte die ruiter die wat gebroken had en toch eerste werd..ben de naam even kwijt (Halla ? correctie als ik het verkeerd heb)

En dan even heel stom.... bij de perfecte combinatie (hengst-merrie en reu-teef) hoe groot acht je dan de kans dat die fokker het juiste exemplaar vindt... 1 veulen tegen 7 pups....10 veulens tegen 70 pups..enz.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 04:17

Rij je ook op honden en katten, zo maar een vraag hoor?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 12:12

chantal1 schreef:
Rij je ook op honden en katten, zo maar een vraag hoor?


type je altijd dingen zonder na te denken?

(drukte even op ok ipv voorbeeld...)

Dus alleen als je erop kunt gaan zitten is het sport of prestatie...en praat je over doelgericht fokken....

Heb je ooit een 8-span gezien dat gestuurd werd zonder leidsels...
Een springpaard gezien dat een parcours af legde en de ruiter in het midden staat en aanwijzingen geeft welke hindernissen er genomen moeten worden?

Qua fokkerij heb je grote overeenkomsten tussen honden, katten en paarden (ook andere dieren) die hebben allemaal hetzelfde doel het perfecte fokresultaat....ongeacht voor welke tak van sport... of keuring of springen, of aangespannen, of jacht enz.
Laatst bijgewerkt door Alane op 14-12-02 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 13:04

Citaat:
Qua fokkerij heb je grote overeenkomsten tussen honden, katten en paarden (ook andere dieren) die hebben allemaal hetzelfde doel het perfecte fokresultaat....ongewacht voor welke tak van sport... of keuring of springen, of aangespannen, of jacht enz.


Deze bovengenoemde tekst is alleen maar op fokkers van toepassing.
Niet op vermeerderaars Knipoog

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 16:37

Alane, voor een deel ben ik het met je eens voor een ander deel niet.
Persoonlijk vind ik het bij de paarden toch iets anders liggen. De uitgangsdoelen zijn hetzelfde maar net als in de paarden & honden & poezn enz.heb je ook recreatie en sport, daar zit toch een groot verschil in de verscheidene sectoren.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 19:41

waarom?

Omdat je honden en katten in huis kunt houden en paarden niet?
Ik heb zelf 3 pony's waarvan er maar 1 bereden wordt..de andere 2 voor de "sier"....af en toe een keer naar de keuring (waarbij het met mijn jaarling nog wel even duurt, is een laatbloeier)
Dat er meer honden en katten zijn dan paarden in verhouding?

Ik ga dan uit van fokkers en niet vermeerderaars (die je ook genoeg hebt bij de paarden, fokken met paarden zonder papieren bijv.) Er zijn genoeg honderassen die gefokt worden als gebruikshond....
Wat denk je dat bijv. een vlinderhondje niet gefokt wordt met een bepaalde criteria....
Juist de zgn schoothondjes fokken is moeilijk genoeg...die hebben een groot inkasseringsvermogen nodig naast de rastypische eigenschappen voor wat betreft bouw en kleur...
(bij paarden steekt het karakter niet zo heel nauw evenals de kleur...alle kleurslagen toe gestaan beh. bijv platenbont....)
Bij honden- en kattenrassen steekt het wel degelijk nauw wat betreft de kleuren en het karakter en de bouw en de beweging (de laatste 2 geld dus ook voor paarden) evenals inzetbaarheid en werkwillendheid (ligt bij honden dan weer aan het ras)

Fokken van welk diersoort is gelijk...tja en dat je dan op paarden kunt gaan zitten zegt niets over de manier van fokken en de fokprincipes die de fokker er op na houdt...
Het enige verschil tussen honden katten tov paarden is, dat er per dracht meer honden / katten komen dan paarden...verhouding 7:1..
het fokdoel is gelijk en de manier van fokken ook..(uitzoeken wanneer je met welk mannetje je het perfecte fokprodukt krijgt)

Voor de 1 is het kijken naar de hengsten (mannetjes) voor de andere is weer de moederlijn belangrijk...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 20:08

Dit topic ging over merriestammen, dacht ik.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 21:08

sarabande schreef:
Dit topic ging over merriestammen, dacht ik.


Moederlijnen (even titel GOED lezen) en als je dan aan het lezen bent, lees dan alles..... dan snap je mischien het waarom....

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 22:10

Moederlijnen en merriestammen zijn binnen de paardenfokkerij synoniem. Ik begrijp het prima zie alleen niet hoe ik anders dan bovenstaand duidelijk kan maken dat de huidige sportpaardenfokkerij een prestatiefokkerij is. Dat is dus het hoogst haalbare en het doel van iedere serieuze fokker. Alles wat daaronder zit vind zich een weg naar recreatie enz. De vergelijking met andere diersoorten is in dit kader niet aan de orde en ook niet relevant.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 22:27

Ik denk dat je bij paarden meer op verscheidene zaken moet letten dan bij een hond of een kat. Meestal gaat dat er gespecialisseerder aan toe.
Laten we het er maar ophouden dat iedere fokker zijn eigen prioriteiten stelt.
Verder, de meeste honden komen in gezinnen terecht, een hond moet dan een braaf en sociaal karakter zijn en natuurlijk GEZOND zijn.
De meeste "wedstrijdruiters"willen een toch een paard waar ze in mee kunnen kwa uiterlijk, beweging, correcte bouw enz. verder moet het paardje ook nog erg braaf zijn, uiterst meewerkend enz.
Begrijp je waar ik naar toe wil?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 01:02

Ik had een interessante link binnengekregen over fokken, moederlijnen en alles daaromtrent, ook besprekingen over "beroemde fokkers" en de manier waarop. Zeker waard te bekijken... http://www.horsemagazine.com/BREEDINGBA ... eeders.htm

Verder, of topic misschien maar even terloops, hondenfokkers kampen ook met problemen, niet geheel dezelfde, akkoord maar die zitten toch een aantal erfelijke afwijkingen, met heupdysplasie, OCD, oogafwijkingen etc...
Denk ook maar aan werkhonden: lawine, drugs, spoorzoeken, verdedigingshonden, blindegeleidehonden en hulphonden die zeer specifiek gefokt moeten worden, maar ook op verschillende vlakken moeten voldoen aan een hele hoop karakter- en gezondheidseisen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 01:52

chantal1 schreef:
Ik denk dat je bij paarden meer op verscheidene zaken moet letten dan bij een hond of een kat. Meestal gaat dat er gespecialisseerder aan toe.
Laten we het er maar ophouden dat iedere fokker zijn eigen prioriteiten stelt.
Verder, de meeste honden komen in gezinnen terecht, een hond moet dan een braaf en sociaal karakter zijn en natuurlijk GEZOND zijn.
De meeste "wedstrijdruiters"willen een toch een paard waar ze in mee kunnen kwa uiterlijk, beweging, correcte bouw enz. verder moet het paardje ook nog erg braaf zijn, uiterst meewerkend enz.
Begrijp je waar ik naar toe wil?


Nee.

Ik begrijp absoluut niet waarom de paardenfokkerij rekening moet houden met meer aspecten dan andere fokkerijen...
Bij jouw redenering zouden we dan ook de minipaarden fokkerij buiten beschouwing moeten laten evanals a-welshjes, shetlanders en een groot gedeelte van de KWPN fokkerij...want ik denk dat het grootste gedeelte van alle gefokte paarden NIET in de wedstrijd sport terecht komt....
En eh waar komen de paarden en pony's dan terecht? bij vrijgezellen en alleenstaanden?

En dan qua bouw, beweging ...denk je dat een hondefokker daar niet op hoeft te letten? Dat alle windhonden vanzelf de goede bouw mee krijgen bij de bevruchting?
Dat het perfectioneren van het reukvermogen, het denkvermogen en zelfstandigheid bij een jachthond een geluks treffer is?
Dat fokkers van raskatten die weer moeten letten op bouw, kleur, kleur van de ogen, en wet ik wat meer...een kater van de straat plukken en die bij hun poes laten en och het resultaat is toch altijd perfect?

Even samengevat....elke dierenfokker is afhankelijk van de lijnen die gevolgd zijn om tot het produkt (even oneerbiedig) te komen dat die fokker onder ogen heeft...en mee verder wil
De fokker van onze hond vindt dat de vrouwelijke dieren belangrijker zijn dan de mannelijke dieren (zie een stukje terug een stuk wat zijn visie is over fokken, heb van het woord reu..hengst gemaakt) voor de fokkerij.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 10:52

Jammer hoor om een goed topic over merrielijnen puur en alleen door gelijk te willen hebben over zaken die hier niets me te maken hebben zo te laten beeindigen.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 12:23

sarabande"]
[quote="Alane"]
En als ik die vergelijkingen verder ga door voeren....dan komen sommige van zijn honden (als pup) bij mensen terecht als gezinshond die dus nooit op een keuring en of wedstrijd worden uitgebracht...maar waarbij gebeurd dt ze toch gebruikt worden om een keer een nestje mee te fokken....zijn deze honden dan minder dan de pups van een nestzusje die wel gepresteerd heeft?
[/quote]

Jouw voorbeelden slaan op diersoorten die voor het plezier gehouden worden. Die wel gezond moeten zijn, om leed en financiele tegenslag bij de eigenaren te beperken, maar die niet hoeven te presteren. Daar kunnen meerder ponniesoorten en b.v. arabieren ook onder.vallen. Ze kunnen gehouden worden alleen voor het plezier om er naar te kijken of ook naar een keuring te gaan. Bij rijpaarden is dat anders. Er zullen nog maar heel weinig rijpaarden gehouden worden alleen om naar te kijken. Paarden dienen dus naast gezondheid en talent, de wil tot werken te bezitten. Ze moeten groot genoeg zijn, mooi genoeg, etc etc. Dat is de reden dat een serieuze fokker met veel meer aspecten te maken krijgt. Dus voor het plezier een veulentje fokken daar gaat het plezier al snel vanaf als alle kosten opgeteld zijn en het veulen onverkoopbaar is. Daarom is het fokken van een ponnie, laat staan kat of hond niet te vergelijken met het fokken van een sportpaard.
[/quote]

[quote="sarabande schreef:
Moederlijnen en merriestammen zijn binnen de paardenfokkerij synoniem. Ik begrijp het prima zie alleen niet hoe ik anders dan bovenstaand duidelijk kan maken dat de huidige sportpaardenfokkerij een prestatiefokkerij is. Dat is dus het hoogst haalbare en het doel van iedere serieuze fokker. Alles wat daaronder zit vind zich een weg naar recreatie enz.


Waarom zijn alleen fokkers van sportpaarden serieus?
Rasfokkers (pony's of bijv. tuigpaarden) zijn niet serieus?
Moeten zij ook niet hun veulens verkopen?

Een voorbeeldje...
Ik fok met welsh cobs. Als hier mensen komen voor een welsh cob, wat willen ze dan?
Een pony die geschikt is om mee te mennen of om onder het zadel te rijden. Maar daarvoor zijn zoveel rassen geschikt.
Ze zijn dus specifiek op zoek naar een pony met het exterieur, karakter en beweging van een welsh cob.
En daarnaast moeten ze gezond zijn, talent en de wil tot werken bezitten.
De juiste maat hebben, zeker voor de mensport is dat belangrijk.

Cobs doen het erg goed in de mensport. Kijk maar eens naar Chardon die de wereldbeker indoor rijdt met de cobs van Verhoeven.
Maar fok ik voor de topsport?
Het zou leuk zijn ja, net als iedere fokker van dressuur of springpaarden hoopt dat zijn fokprodukt in de wereldtop mee doet.
Hoeveel fokkers lukt dat?

Maar weer ontopic...
Ik denk dat voor iedere fokker die serieus met zijn ras (paard, pony of hond) fokt, waarde hecht aan de moederlijn.
En dan vraag ik mij af welke fokkers (van bijv. KWPN's) bij de hengstenkeuze verder kijken dan het moederrapport van een hengst in IDS...
En om bij de vraag van Joost uit te komen, wie kent de moederlijn goed?
Ik durf te zeggen dat ik van mijn pony's toch aardig goed de moederlijnen ken.
En daar gaat heel wat speurwerk in zitten omdat (de ouderen) import pony's zijn.

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 12:36

Mijn verzorgfjorden hebben ook wel een redelijk interessante lijn. Met de merrie Niza begon het allemaal. De eigenaren van mijn verzorgfjorden kochten haar veulen, Siedske (v. Norbert). Ze besloten met Siedske te gaan fokken. Dat pakte goed uit en na enige jaren werd ze elite-merrie verklaard, het hoogste predikaat bij de Fjorden. In 1980 kreeg ze het merrieveulen Alida (v. Normann), waar ze ook mee gingen fokken. Ook met deze merrie bleken de nakomelingen mooie Fjorden te zijn, en ze werd elite-merrie. Eén van haar zonen heeft zelfs een korte tijd gedekt voor het Fjordenstamboek. Deze hengst heette Idsert (v. Sebastian). Haar veulen Frieda (v. Naustdal) verzorg ik nu, net als haar twee dochters, de modelmerrie Nicoline (v. Bjorkmann) en Violine (v. Orsta).

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 21:37

sarabande schreef:
Jammer hoor om een goed topic over merrielijnen puur en alleen door gelijk te willen hebben over zaken die hier niets me te maken hebben zo te laten beeindigen.


Je hebt gelijk dat het jammer is dat puur en alleen door gelijk willen hebben dit topic verpest wordt......


Ik ben aan het zoeken geslagen om meer te weten te komen over de moeders van mijn "oude" merrie....
Haar moeder leeft in Duitsland en doet het daar nog goed op keuringen....
Nu weet ik niet hoe de keuringen verlopen in Duitsland tov Nederland. Maar ze had in iedergeval nog een 1b dit jaar....

wie info heeft over de verschillen qua keuringen van welshjes in duitsland tov Nederland mag me pb-en

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 21:49

Dank je erg sjiek van je. Degene die dit topic gestard heeft kan je veel info over Welsh verschaffen en Greet ook. succes