OCD, lezingen erfelijkheid & opfok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ART_UMA

OCD, lezingen erfelijkheid & opfok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 20:24

Gisteren bij de KWPN ledenvergadering ZH een verhaal gehoord van Leendert-Jan Hofland en Hans van Tartwijk.

Het verhaal van van Tartwijk was interessant, maar volgt in grote lijnen de publicaties in de IDS. Het stamboek richt zich op de OCD inperking via selectie van hengsten en mogelijk in de toekomst via een nakomelingen onderzoek. Qua erfelijkheid noemt van Tartwijk OCD (de hele verzameling van lichte afvlakkingen tot grote brokken) een getal van 0.25 en geeft aan dat de definitie van OCD per stamboek nog al verschillend wordt gehanteerd (enkel OCD of telt ook OC mee). De 'OCD' status van de nu op nakomelingen onderzochte hengsten wordt niet bekend gemaakt.

Hofland richt zijn presentatie met name op de overblijvende 70% (hij gaat uit van een erfelijkheid van 30%). Die 70% wordt bepaald door voeding, huisvesting, beweging en gezondheid. Een aantal praktische tips / opmerkingen die ik heb onthouden:
Brok - voer mineralen en brok met een hoge eiwit en weinig koolhydraten. Hij geeft veulens 2x per week 15 cc hemolitan
Huisvesting - Zorg voor een harde ondergrond (vanaf iets van september) in de stal (niet enkel een pot stal)
Gezondheid - Een veulen dat ziek is tijdens een "bot groei fase" heeft een hoge kans op OCD vorming. Ontworm regelmatig en let op ademhalingsproblemen. Houdt hoeven regelmatig (maandelijks) bij, stand afwijkingen geven een hogere kans op OCD.

Hij geeft aan dat bovenstaande aanpassingen bij een fokstal het resultaat had dat een prok keuring van 1994 t/m 1996 met een resultaat van: 11 gekeurd, 7 fout, 4 goed is verbeterd naar 32 gekeurd en 31 goed in de periode van 1997 t/ 2006. Dit met dezelfde merries, zonder selectie op OCD bij de hengsten.

Hofland geeft verder aan dat volgens hem de erfelijke relatie mogelijk gezocht moet worden in de bewegingsvorm / stand van het paard. Als voorbeeld geeft hij aan dat AVS en dravers welke vaak enigszins koehakkig staan en bij draven buiten langs de voorbenen grijpen eigenlijk alleen OCD kennen in het spronggewricht.
Springers hebben vaker last van OCD in de knie (gerelateerd aan een wat stijler achterbeen) en dressuur paarden hebben vaker last van OCD in de kogels (langere koten).

OCD kan ook in andere gewrichten dan sprong kogel en knie voorkomen. Met name ook in de hals, er schijnt een relatie te zijn tussen atactie en OCD bij veulens / jaarlingen.

misterA

Re: OCD, lezingen erfelijkheid & opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 20:57

Ik ben het ermee eens dat de opfok en het milieu ongelooflijk belangrijk zijn.
Maar het gaat bij fokkerij om de erfelijkheids graad.
En bij het nakomelingen onderzoek heeft men gekozen voor jonge dieren, waarbij
het milieu dus nog de minste invloed heeft gehad.
Daarbij kwamen de grote verschillen tussen de beste en de slechtste hengst naar voren.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 23:00

misterA schreef:
Ik ben het ermee eens dat de opfok en het milieu ongelooflijk belangrijk zijn.
Maar het gaat bij fokkerij om de erfelijkheids graad.
En bij het nakomelingen onderzoek heeft men gekozen voor jonge dieren, waarbij
het milieu dus nog de minste invloed heeft gehad.
Daarbij kwamen de grote verschillen tussen de beste en de slechtste hengst naar voren.

Wat je bij een groep jaarlingen hebt is dat er waarschijnlijk nog weinig uitval is (er is nog geen selectie door gebleken ongeschiktheid voor sport). En dus zijn de echte slechte gevallen nog in leven.

We weten (nu) ook dat het genetische aandeel op 25 tot 30 % ligt. Eerder rontgenen dan op een jaar heeft weinig zin omdat dan de OCD's nog kunnen verdwijnen, maar dat betekent wel dat je nu kijkt naar resultaten met daarin 70% opfok aandeel.

Vraag is of wat je nu kan meten erfelijkheid is of verschil in opfok. De veulens zijn geprikt bij speciaal gekozen hengsten, maar de opfok omstandigheden zijn zeker niet goed in kaart te brengen. Wat je zeker kunt zeggen is dat daar grote verschillen in mogelijk zijn.

Zo maar een voorbeeld waar dat fout kan gaan:
De mogelijkheid bestaat dat een hengst veel gebruikt is in een bepaalde geografische omgeving (gewoon omdat er bv een sterke binding is tussen de hengstenhouder en de merriehouders in de omgeving) en laat het nou in die omgeving een grote blubber zooi te zijn geweest. Dan kon de uitslag wel eens slecht uitkomen.

Zijn de opfok omstandigheden per groep van nakomelingen van de hengsten gelijk, dat is de vraag. Het wordt lastig zat om de resultaten te interpreteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 12:55

Vind vooral dat stukje over opfok van Hofland wel heel interessant.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 13:48

Pipo schreef:
Vind vooral dat stukje over opfok van Hofland wel heel interessant.

Voorlopig weten we nog te weinig van welke hengsten meer of minder OCD vererven. Hofland en Tartwijk waren het daar wel over eens. De anekdote was dat in de wandelgang tijdens de pauze van een OCD lezing tussen dierenartsen toch wel veel verschil was in de perceptie welke hengst nou goed of slecht was voor OCD. Blijkbaar is de dagelijkse DA praktijk toch nog te eenzijdig voor een compleet beeld. Dat past wel weer in het beeld dat 70 / 75% door opfok wordt bepaald.

Wat mooi is aan het verhaal van Hofland is dat je er zelf wat aan kunt doen (moet doen). Hofland gaf aan dat hij voor het eerst zijn eigen veulens tot 12 maanden gaat opfokken om er voor te zorgen dat die eerste periode waarin OCD kan ontstaan zo optimaal mogelijk is ter preventie.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:46

poeh een harde vloer in de opfok, denk dat heel veel toch op een dik pak stro/stront staan.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 17:14

fokfanaat schreef:
poeh een harde vloer in de opfok, denk dat heel veel toch op een dik pak stro/stront staan.

Tja en als ze er dan uitkomen, in een bakje met zand zonder drainage, is het net moddervechten. Wordt het ook weer beter van...not.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 17:19

Jeetje, die bevindingen van Hofland Nagelbijten / Gniffelen
Ben geloof ik blij dat ik mijn veulen die eerste winter bij huis heb gehad (en dus dagelijks op een harde ondergrond....)

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 17:21

interessant stukje

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 17:25

hemolitan is als ik het goed begrijp, een vitamine preparaat?
Kent iemand dit?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 18:34

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 20:15

dat geef ik idd aan mijn jong spul ..potstal doe ik ook niet ..alle dagen een volle kruiwagen eruit en in het weekend : volledig leeg

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 20:19

Bedankt Art-Uma!
Die van mij staan op de plaats waar ze hun voer krijgen op het beton, Op de ligplaats ligt er een lekker laagje stro.

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 21:31

ART_UMA schreef:
fokfanaat schreef:

Tja en als ze er dan uitkomen, in een bakje met zand zonder drainage, is het net moddervechten. Wordt het ook weer beter van...not.

Wij hebben er bij ons opfokbedrijf, bewust voor gekozen de eerste paar meter achter het voerhek niet op te strooien, zodat de veulens veel op een harde (beton) vloer staan. Achter in de stallen ligt ruim stro waar ze in kunnen liggen. Daarnaast lopen de paarden bij ons buiten, afwisselend op een verharde voerplaats en in de goed gedraineerde zandpaddocks. Wij proberen zo, naast een frisse, lichte stal en goede voeding, een zo optimaal mogelijk opgroei klimaat te creëren om bij te kunnen dragen aan de vermindering van dit soort problemen bij de ontwikkeling/opfok van veulens tot volwassen (gezonde) paarden.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 23:26

Juin schreef:
Wij hebben er bij ons opfokbedrijf, bewust voor gekozen de eerste paar meter achter het voerhek niet op te strooien, zodat de veulens veel op een harde (beton) vloer staan. Achter in de stallen ligt ruim stro waar ze in kunnen liggen. Daarnaast lopen de paarden bij ons buiten, afwisselend op een verharde voerplaats en in de goed gedraineerde zandpaddocks. Wij proberen zo, naast een frisse, lichte stal en goede voeding, een zo optimaal mogelijk opgroei klimaat te creëren om bij te kunnen dragen aan de vermindering van dit soort problemen bij de ontwikkeling/opfok van veulens tot volwassen (gezonde) paarden.

Klinkt al erg goed, nog wat Haemolytan erbij en het het is top.

Ik zag op foto's op jullie site ook voerbakjes hangen. Volgens Hofland zou je brok moeten voeren met veel hoogwaardige eiwitten, hij heeft alleen geen merk genoemd. Eiwitten zou je nodig hebben, koolhydraten zouden tot vervetting leiden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 23:31

he he, eindelijk begint het door te dringen Zij zijn groot en ik is klein!, beter laat dan nooit zullen we maar zeggen. Geen biksjes meer met veel kalk erin, sowieso niet volstoppen met krachtvoer. Lekker buiten laten lopen en vooral op harde ondergrond. Dan openen de hoefjes zich ook beter.

Selecteren in de fok op OCD is net zo zinvol als proberen 'verkoudheid' eruit te fokken. Clown
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 23-11-07 23:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 23:31

De meeste opfokbrokken hebben toch een relatief hoog eiwitgehalte?
Wel een interessant verhaal moet ik zeggen. Heb op basis van eerdere onderzoeken ervoor gekozen om mijn veulen op te fokken op een bedrijf waar ze zomer en winter buiten staan maar dan ontbreekt het wel aan een harde bodem al is een stevig weiland natuurlijk ook iets wat een prikkel geeft. (neem aan dat het daarom gaat)

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 00:03

Katja schreef:
dan ontbreekt het wel aan een harde bodem al is een stevig weiland natuurlijk ook iets wat een prikkel geeft. (neem aan dat het daarom gaat)

Een bodem zoals weiland op een zandgrond gaf hij als voorbeeld van een goede bodem. Of het nu om de prikkel gaat (trilling oid) is niet verteld. Wel dat de hoefstand op een harde bodem vaak beter is en stabiliteit in het bewegen geeft weer minder kans op ongelukjes. OCD kan best beginnen als een kleine overbelasting bij een glijpartij oid.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 00:15

ART_UMA schreef:

besita schreef:
dat geef ik idd aan mijn jong spul ..potstal doe ik ook niet ..alle dagen een volle kruiwagen eruit en in het weekend : volledig leeg

ceasario schreef:
besita schreef:
als dat niet het geval is zou ik snel een foto maken van die sprong , ik vrees helaas voor je Bloos

http://www.equistro.de/typo3/85/?L=6

besita schreef:
ohhh laat me niet lachen , Ceasario heeft het wondermiddeltje ontdekt om een Ocd wat er bij een 3 jarige zit te laten verdwijnen Clown Clown ..zucht als het maar allemaal zo simpel was ...als dat ze op de foldertjes laten geloven Ach gut

Besita..klets je gewoon uit je nek..of ben je na mijn opmerking, waar ik trouwens niet zei dat het OCD verdwijnt,(lees de produkt info) toch eens gaan denken. Huilen Ach gut

Eifelopfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 00:52

Interessant stuk, vooral over de opfok, dat lees ik natuurlijk met extra intresse. Bij onze opfok in de Eifel hebben de paarden het hele jaar door weidegang. Daarnaast hebben we het voordeel dat de onderlaag van de weides bestaat uit leistenen, een harde bodem dus.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 10:27

ceasario schreef:
Besita..klets je gewoon uit je nek..of ben je na mijn opmerking, waar ik trouwens niet zei dat het OCD verdwijnt,(lees de produkt info) toch eens gaan denken. Huilen Ach gut
Er zit nogal een verschil tussen een ocd laten verdwijnen en het voorkomen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 10:33

Citaat:
..samengesteld complex van natuurlijke voedingsstoffen. Het bevat naast een bijzonder hoog gehalte aan glycosaminoglycaan (chondroïtinesulfaat 1.000mg per 20 gr dagelijkse dosis) en omega 3-vetzuren, deze worden aangevuld door vitamine E, sporenelementen, gelatine en DL- methionine.

ROFL

Hier zit echt niets bijzonders in. Omega 3 vetzuren, vitamine E, sporenelementen. Die vetzuren zitten ook gewoon in de zonnebloemolie van de buurtsuper, vitamine E zit ook gewoon in goed hooi, sporenelementen zitten ook in een liksteen.

En gelatine...... da's gewoon gemalen botten van beesten, slachtafval dus!

Supplement kan zo in de prullenbak. Je paard natuurlijker houden en voeren is veel effectiever om OCD te voorkomen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 10:42

Katja schreef:
ceasario schreef:
Er zit nogal een verschil tussen een ocd laten verdwijnen en het voorkomen.

idd maar goed Caes is super in berichten opzoeken en ze in een andere context plaatsen Ach gut
anders had ik morgen het gat in de markt gevonden ..alle paarden die op 3 jaar een OCD hebben geef je een flesje
ach weet je , heb er de laatste tien jaar telkens 2 per jaar opgefokt zonder supplementen , thuis ..en ze zijn allemaal op de foto geweest en OCD vrij ..ééntje niet thuis gehad en ondanks winter en zomer buiten had ie wel een chip Scheve mond

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 10:45

bovendien gaat het om 2 verschillende producten Caesario Knipoog

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 10:49

Erg interessant om te lezen! Bedankt voor het plaatsen.