Kan het dat een merrie heel mager word als het veu

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Kan het dat een merrie heel mager word als het veu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-02 13:28

als het veulen er te lang bijstaat
want bij ons in de straat staat een paard en die staat hier gewoon om het gras kort te eten
het is een belgische knol
maar die is echt zo mager
ze zeiden dat het veulen er te lang bij heeft gestaan
Maar kan een veulen een merrie zo dun maken dan ????

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 13:57

ja, soms wel. In gras zit niet veel energie meer, dus als het veueln dan nog melk dirnkt, dna trekt het letterlijk de moeder leeg.

Ik rij ook zo'n merrie, veulen is zo brutaal dat de merrie nu apart biks krijgt. Dit veulen is 5 maanden, amar gaat deze week bij de moeder weg. Als het veulen samen met de moeder moet eten, dan pikt het vuelen alles in.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 14:56

Het kan ook zijn dat de merrie alles wat ze krijgt aan voer omzet in melk, dan kunnen ze ook heel mager worden.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 15:09

Staat het veulen er nog bij??? want anders kan het ook dat de merrie als ze niet weer drachtig een terugslag in conditie krijgt. De meeste fokmerries zien er slecht uit als ze gust zijn. Als ze niet meer zoogt en het uier is opgedroogd geef haar dan maar wat voer bij.

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 21:58

germie schreef:
ja, soms wel. In gras zit niet veel energie meer, dus als het veueln dan nog melk dirnkt, dna trekt het letterlijk de moeder leeg.

Ik rij ook zo'n merrie, veulen is zo brutaal dat de merrie nu apart biks krijgt. Als het veulen samen met de moeder moet eten, dan pikt het vuelen alles in.


Mijn veulen is ook 5 maanden en wil ook het liefst elk brokje van mams opeten... wat een vreetkont Knipoog
Maar ik geef hem nu gewoon apart veulenbrokjes.., om me merrie een beetje te sparen...
Maar het kan ook zijn dat het veulen net gespeend is, dan krijgt de merrie ook vaa een terug slag, mede omdat ze dan ff zonder krachtvoer moet staan om de melk te laten stoppen...

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 23:54

Mijn veulen is al anderhalf... en mams blijft lekker dik...

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 23:55

Mijn merrie had dat ook, ineens ingevallen flanken en zo, maar dat is snel weer bijgetrokken met voeren van Pulp en Maïskolven extra bij het gewone voer.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 00:08

Ook mijn merrie is op dit moment een wandelende tak Haha! Het veulen is 4,5 maand.Ik mag haar niet te veel voeren omdat ze een chronisch bevangen is.Overeen week of twee is haar boxje klaar en gaat ze alleen overdag nog een paar uurtjes met mams naar buiten.Dan gaat ma wel weer groeien.

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-02 18:04

okee maar dat kan wel vaker voorkomen
het paard is nu weer naar de eigenaar ze is weer een beetje bijgekomen/aangekomen
maar ze heeft ong 2 maanden in een wei gestaan en ze bleef toch best mager

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 19:34

jazeker kan een merrie daar zeer mager van worden.
onze merrie had het veulen der ook nog een maand langer bij.
nou en zeker dat je dat kon zien, brood mager werd ze, van alles bij gevoerd enz......
maar dat hielp niet het was nog of het veulen der leeg zoog.
dus maar snel afgespeend en naar een maand was ze al weer lekker rond