Holsteiners als dressuurverervers??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 09:02

Citaat:
Loretta stond bij de beste 30 van Gelderland in de koninginnerubriek


Maar nu komt de sport om verder te gaan.
En komt het er op aan om
het juiste genetisch materiaal bij elkaar te houden .

En sta je voor de keus van welke richting ga je op, om het doel te bereiken.

Citaat:
Ik kijk naar mijn merrie en ik zoek een hengst waarvan je verwacht dat die haar tekortkomingen kan verbeteren.


Je kan ook een hengst kiezen waarvan je denkt dat jouw merrie zijn tekort komingen kan verbeteren.
Dat is een andere insteek waarbij jij je merrie-lijn laat preveleren boven die van de hengst.
Zo kijk ik naar de fokkerij.
Laatst bijgewerkt door Troef op 12-11-02 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 09:05

sarabande"]
Nee Fab fokken is een eigen keuze maken. Fokken is emotie en daarom dus iets fokken wat je zelf mooi vind. Fokken is een hengst uitkiezen voor je merrie, waar anderen je om uitlachen en later verbaast staan. Fokken is genieten, huilen en lachen, teleurstellingen incaseren en zelden rijk worden.
[/quote]

Zouden mijn woorden kunnen zijn, fijn dat er nog meer
fokkers met dezelfde gedachten zijn.

[quote="Troef schreef:
Je kan ook een hengst kiezen waarvan je denkt dat jouw merrie zijn tekort komingen kan verbeteren.
Dat is een andere insteek waarbij jij je merrie-lijn laat preveleren boven die van de hengst.
Zo kijk ik naar de fokkerij.


Als je van dit standpunt uitgaat moet je wel zorgen dat ten eerste; je je
eigen moederlijn door en door kent en tweede dat deze moederlijn in jouw ogen zowel qua exterieur als prestatie prima is.Dit is alleen maar voor de kenners weggelegd. Mijn standpunt is dat je een klein stukje van de vaderlijn samenlaat vallen met de moederlijn, zo hou je het goede in je moederlijn bij elkaar.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 09:36

Helaas was de Festival-merrie na een blessure niet meer geschikt voor de sport. Aangezien dat voor mij nog steeds voorop staat, is ze inmiddels verkocht.
Haar dochter heb ik nog wel, maar zoals het er nu uit ziet geloof ik niet dat deze Welcome-dochter sterwaardig zal zijn. Voor mijn gevoel mist ze formaat en ras..............Beweging heeft ze gelukkig wel! Maar ze moet nog 2,5 worden dus misschien valt het nog mee Haha!

Maar misschien kunnen we nog wel zo'n leuke merrie uit Fabienne fokken.....nu nog een passende hengst opzoeken Verward

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 09:56

Zannekin:

Citaat:
Hoeveel keer is Donnerhall X Pik Bube niet succesvol gebleken. Net zoals Weltmeyer het goed schijnt te doen met Brentano II.


Dat klopt.
Maar dat is praten in het verleden.
Maar nu komt het er op aan om te beslissen naar de toekomst.

Want bovenstaande combi's zijn niet meer te realiseren.
Net als het fokken van Landgraf -kinderen.
Of stekerige Doruto's

We staan nu aan de vooravond van het echte strooien van genetisch materiaal.
Nl. De fokkerij van Warmbloed paarden bestaat nu inmiddels uit 6 generaties rijpaard bloed.

En komt het er op aan om de juiste combi's te maken,zonder dat je daarbij de negatieviteit van een hengst naar boven haalt.
Daarom benoem ik Doruto.
Doruto allemaal positief, maar op die steek gang zit niemand te wachten.
Maar heb je nu een merrie.
bv. Ferro x voltaire x doruto x amor
Dan heb je een probleem om daar een hengst bij te vinden.
En zul naar een soort outcross moeten.
In dit geval om binnen het KWPN te blijven: San Remo.
En dan bekijk je San Remo niet als hengst,maar als genetische aanvulling.
En fok je dan alleen maar index dan fok je wel katten in de zak.
Daarom een echte fokker kent bloed en heeft geen boodschap aan moderne indexen.

Vandaar in mijn opinie dat Ferro's Son
Ferro-Furioso-Grandduel II(Grande x Duellant) Totaal 130,82 (3.) Dressuur 133,07 (2.) Springen 117,48 (6.)
Nr.3 was dit weekend op de verr.in Hannover.
Niet om Ferro.
Maar om de juiste genetisch samenstelling met behoud van de merrielijn
Daar de grootmoeder van Ferro -Upianne een dochter was van de Hannoveraner Prefekt (geb.1974)
Terwijl even verder op de negativiteit van Lector zit (bokvoet)
En dat krijg je er in je genetisch databank voor niks bij.
Dus zul jaar daar weer rekening mee moeten houden in de toekomst

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-02 10:11

Whauw troef nu wordt het echt interresant. Fokkerij discussies op niveau en onderbouwd en ja ik ben het helemaal met je eens het goed doen en vasthouden wordt steeds moelijker. Maarre San Remo idd hoogst interessant maar ik wil wel even zien wat hij bij bepaalde merries doet. Ik vond Lancet indertijd ook zo veelbelovend, tot ik zijn volle broer zag. Dus het is allemaal niet zo gemakkelijk. Maar wel uitdagend.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 10:20

Citaat:
Maarre San Remo idd hoogst interessant maar ik wil wel even zien wat hij bij bepaalde merries doet.


Je noemt de naam en kijkt naar de naam.

Ik noem de naam en zie 8 generaties genetisch materiaal.
Dat is iets anders.

Lancet zeer geschikt voor merries die voor te lang onderweg blijven
Hij brengt ze vlugger met 2 benen op de grond Knipoog

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 10:22

Ik had gewoon hetzelfde toen ik dit las, heerlijk!
Wat moet ik anders zeggen dan dat ik het er ook mee eens ben.
Heel erg interessant en leerzaam.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 10:26

Troef schreef:
Zannekin:

Citaat:
Hoeveel keer is Donnerhall X Pik Bube niet succesvol gebleken. Net zoals Weltmeyer het goed schijnt te doen met Brentano II.


Dat klopt.
Maar dat is praten in het verleden.
Maar nu komt het er op aan om te beslissen naar de toekomst.

Want bovenstaande combi's zijn niet meer te realiseren.


Nee, maar zulke combi's zullen steeds weer opduiken. Florestan X Donnerhall, zoals de jonge Fürst Heinrich en French Kiss. Weltmeyer blijkt goed te gaan met verschillende B-hengsten, ook de jongere. Natuurlijk moet je niet lukraak te werk gaan, hangt ervan af hoe de moeder en vader door hun vaders getypeerd werden, en inderdaad Troef, ook door de moeder, wat vaak heel moeilijk is. Relevant bv. schijnt niet representatief te zijn voor Rubinstein bloed; z'n veulens zouden eerder richting moeders' vader Goldloewe neigen en nogal wat massa meebrengen. Volbloed in de moederlijn zou betere resultaten geven. Dus continu blijven fokproducten evalueren is geen slechte zaak. Niet stoppen bij het beeldje van de hengst.

Verder is het probleem wel dat als fokkers zo'n goeie combinatie steeds weer opnieuw gaan gebruiken er genetisch een nogal enge groep ontstaat. Mensen die een meer "gewaagde" combinatie aandurven kunnen ook slagen, misschien hadden ze een kennersoog en en wisten ze precies wat ze deden ofwel was het eerder op goed geluk, wie zal het zeggen. Deniro bv. (Donnerhall X Akzent II X VB ): die combinatie vind je niet meer terug in andere hengsten of succesvolle paarden.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 10:50

Citaat:
Relevant bv. schijnt niet representatief te zijn voor Rubinstein bloed; z'n veulens zouden eerder richting moeders' vader Goldloewe neigen en nogal wat massa meebrengen. Volbloed in de moederlijn zou betere resultaten geven.


Dit heeft niks met Relevant te maken.

Rubinsteins zelf hebben bloed nodig.
Dat wil niet zeggen volbloed.

Anders worden het eindprodukten en val je weer terug op Rosenkavelier.

Verder merk ik dat velen meer geloof hebben in een bepaalde hengst dan in hun eigen merrie's.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 11:04

Troef schreef:
Dit heeft niks met Relevant te maken.

Rubinsteins zelf hebben bloed nodig.
Dat wil niet zeggen volbloed.


Ik zal het zo zeggen. Op veulenpresentaties blijkt Relevant vaak zeer grote en zware veulens te produceren, in vergelijking met Rubinstein en Rubinstein zonen. Dit is net een voorbeeld van een hengst die meer door z'n moeder bestempeld is. Met merries die een hoog volbloedaandeel hebben, zijn z'n veulens beter in type.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 11:15

Nu echt iets voor Troef; In de volbloedfokkerij ging men uit van nummering der families en in deze families zocht men percentagegewijs; wat hebben zijn voortgebracht. Bijv. echte renfamilies(de snelheidfam.) echte hengstenfam. en de outsiders. Dit werd op schrift gesteld door Bruce Lowe in 1895 wat er in feite op neer kwam dat men moest fokken met merries die uit bloeiende lijnen voortkwamen. Dit is zo'n ingewikkelde zaak dat men eigenlijk het boek HET VOLBLOEDWEZEN VAN FROWEIN moet lezen aangezien het te zware kost is.Kolonel Vuillier heeft hier ook studie over gedaan evenals de grote Italiaanse volbloedfokker Tessio.Dit is tot de 12e generatie uitgezocht. Een paard telt in de 12e generatie 4096 voorvaderen, in de negende 512, enz.Om nu de bloedverhouding van ieder, in een pedigree van 12 generaties voorkomend paard vast te stellen maakte Vuillier gebruik van de breuk X/4096. Indien een paard bijv. A eenmaal in de twaalfde generatie voorkwam kreeg het 1/4096 in de elfde generatie 2/4096 in de tiende 4/4096 enz. Bij ieder terugliggende generatie verdubbeld dus de waarde en de ouders van het produkt hebben derhalve een waarde van 2048/4096. Daar de noemer van de breuk steed dezelfde blijft kunnen we deze in het vervolg buiten beschouwing laten. Bijv. we spreken niet van 8/4096 maar van 8, niet van 512/4096 maar van 512. Dit systeem is theoretisch van de bioloog Galton namelijk dat de ouders ieder de helft bijdragen tot het tot standkomen van het produkt, de grootouders ieder 1/4 en de overgrootouders ieder 1/8 enz. enz. Uit de analyses van Vuillier kwam men tot de conclusie dat men, om een eerste klas renpaard te krijgen, er zorg voor moest dragen dat het dier het bloed van 15 hengsten en 1 merrie in een zekere verhouding in zijn bloed verenigde. Vuillier was verder van mening dat, indien een merrie een tekort of een teveel aanwijst van een der aangegeven voorvaderen, dit verschil goed gemaakt moet worden door de hengst waarmee zij gepaard wordt. Nu kan men zeggen dit is volbloedfokkerij, maar dit is ook een prestatiefokkerij.Want zeg nu zelf Troeff, uiteindelijk blijven er maar enkele bloedlijnen over waaruit de bestfokkende hengsten werelwijd komen.En daarna gerekend kun je al verscheiden bloedlijnen uitsluiten.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 13:00

Citaat:
Vuillier was verder van mening dat, indien een merrie een tekort of een teveel aanwijst van een der aangegeven voorvaderen, dit verschil goed gemaakt moet worden door de hengst waarmee zij gepaard wordt. Nu kan men zeggen dit is volbloedfokkerij, maar dit is ook een prestatiefokkerij.


Dat is juist wat ik ook doe

Zo heb ik 2 jaar geleden via de Delmar uitgevogelte dat bijv. Abgar en Courville stempelhengsten waren, zij vererfde tot in de 3 generatie
Terwijl de meeste volbloeden voor prestatie in de warmbloed fokkerij al afbreken na een generatie.

Omdat timeform hengsten onbetaalbaar zijn of gecastreerd worden zodat ze geen bijdragen kunnen leveren aan de warmbloedfokkerij.
heeft het KWPN blijkbaar gekozen voor een andere optie.
Nl. Een volbloed in zetten voor de funktie waarvoor je hem nodig hebt zonder werkelijk naar renprestatie te kijken.
Vandaar dat we het nu moeten doen met lijnenteelt direkt of indirekt van volbloeds die zich in het verleden bewezen hebben.

Om daarna via outcross over te schakelen.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 13:57

KWPN
12-11-2002: Eindbeoordeling najaarstest


Morgen, woensdag 13 november start om 09.00 uur de eindbeoordeling van het najaarsverrichtingsonderzoek te Ermelo. Met de eindstreep in zicht heeft een aantal eigenaren hun hengst alsnog teruggetrokken. Dat betreft de Animo x G.Ramiro Z, Corland x G.Ramiro Z, Jazz x Contango, Lorentin I x Alcatraz, Lux x Calvados en Voltaire x Lucky Boy xx.

De volgende hengsten zullen tijdens de eindbeoordeling worden gepresenteerd:
Solitair Voltaire x Libero H
Scandic Solos Carex x Amiral
Skyline Democraat x Michelangelo
Special D Metall x Zandigo
Sibon W Heartbreaker x Oula Owl xx
Lutin de SemillyQuick Star x What A Joy xx
Sam R Mermus R x Abgar xx
Lavito Lavaletto x Carthago

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-02 15:24

Nog even terug naar die stambomen en alles wat door anderen daarover uitgedokterd is. Troef jij stuurt mensen die iets over een kruising of bloedopbouw vragen steevast de site met de stamboom gegevens. Maar niet iedereen kan daar mee omgaan en niet iedereen begrijpt wat er staat. Als we nu eens met elkaar, ieder met onze eigen ervaring en invalshoek die fokkers die dat willen en daarom vragen serieuze verwijzingen geven. Er zitten hier duidelijk mensen met kennis en inzicht. Degenen die naar de modehengsten willen gaan moeten dat vooral doen, maar wellicht zijn er fokkers die over hun eigen onzekerheid en specifieke merrie willen discusieren. Moet toch kunnen??

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 16:34

Dat lijkt me een goed idee Sara.

Verder heb ik wel mijn bedenkingen tegen die theorie van Vuillier, omdat hij uitgaat van de vooronderstelling dat de ouders van een individu ieder de helft bijdragen, maar zo simpel kan je het toch niet stellen. Het samenspel van genen is zo complex, dat 1/2 + 1/2 lang niet altijd 1 is?????
Het lijkt me toch duidelijk dat het genenmateriaal van een paard niet in zo'n simpel breukje te vangen is??????

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-02 18:16

Nee Fab er zijn zoveel omstandigheden die het individu vormen, daar is ook al veel over geschreven, b.v. bij embryo transplantatie of opgroei en het effect op afwijkingen. Maar ik heb het over de fokkerskeuze. Voorbeeld: niet het stamboek heeft Flemming tot "dressuurhengst" gemaakt, maar de fokkers die hem niet kozen vanwege zijn springenen, maar vanwege zijn bewegingsmechanisme, en hem met hun goed bewegende merries kruisten. Of lijnenteelt toepasten op een onderdeel zoals Lorenz. Mijn stelling is en blijft: geen gedwongen tweedeling. Hoogstens evt. een wegwijzer een bepaalde richting uit.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 19:27

Sara bedoel je nu dat je het ook niet eens bent met Vuillier?

Wat die tweedeling betreft ben ik het wel met je eens, dat je niet bewust moet proberen om een dressuurpaard OF een springpaard te fokken.

Sprekend voor mezelf zet ik model en beweging bovenaan, en als ik het fokprodukt ook nog wil verkopen is het meegenomen als ze kunnen springen.

Van het echte fokken, met al die kennis van bloedlijnen zoals jullie hebben heb ik niet echt veel verstand. Maar daarvoor fokken wij ook te weinig, zo maar af en toe een veulen.

Maar laat met jullie kennis het licht eens schijnen op de hengst die we voor Fab moeten kiezen?

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 20:00

Citaat:
Maar laat met jullie kennis het licht eens schijnen op de hengst die we voor Fab moeten kiezen?



Dat is hier zo vaak geprobeerd dat lukt niet.

Begint iedereen te roepen met een naam van een hengst.
Zuiver gebaseerd op vermeerdering en niet op fokkerij.
Dat snijdt geen hout.

Ik zou eerst je paard maar eens in afstamming ontleden,
En dat doe je door je paard in de Delmar te plaatsen.
Dan zie je iets.
En dan doe je een proefdekking en dan zie je weer meer etc.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 21:39

Ja maar Troef, ik kan wel de afstamming natrekken, maar voor mij zijn het alleen maar namen Verward

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 22:28

Citaat:
Ja maar Troef, ik kan wel de afstamming natrekken, maar voor mij zijn het alleen maar namen


Ja dan moet je jezelf maar aan een bepaald soort hengst (modemerk) en de index optrekken en "hopen" dat het toeval je geluk brengt.
En valt er weinig te creeren wat het fokken zo leuk kan maken.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 00:44

Tja Troef zo ver was ik ook al voordat ik hier vroeg om advies. Dwz je hebt het niet helemaal goed gelezen, want ik loop geen modehengsten achterna, en ik kijk eigenlijk ook niet naar indexen zoals ik hier al eerder zei.
Laatst bijgewerkt door fabienne op 13-11-02 00:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 00:49

De enige manier om bloedlijnen te leren kennen is je er gewoon in verdiepen.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 09:38

Er werd hier een aanbod gedaan om degenen die hier weinig van af weten te helpen.............

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 10:05

fabienne schreef:
Er werd hier een aanbod gedaan om degenen die hier weinig van af weten te helpen.............


Vind ik ook, nu krabbelt iedereen terug. Ik zou graag die theorie uitgewerkt zien.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-02 10:36

Troef heeft gelijk als hij stelt dat het geen zin heeft om direkt advies te vragen bij een bepaalde merrie. Niet omdat ik of evt. hij of iemand anders wiens inzicht je aanspreekt niet bereid zijn dat advies te geven, maar omdat dan alle "hulpjes" van de diverse hengstenhouders hun wijsheden ongeacht de merrie weer op dit topic loslaten. Om dat te omzeilen bestaan er p.b. s