Holsteiners als dressuurverervers??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 20:56

Vind dus wel dat daar wat mis mee is. Met vaderdieren mag je geen risico's nemen. Vergeet niet dat hij ook gebruikt zal worden op merries met al een slechte stap, en wat als hij die stap gewoon systematisch doorgeeft aan z'n kinderen. Zou voor mij niet door de beugel kunnen. Ook de hengst zelf moet meetellen.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 21:00

Zannekin"]
[quote="Anoukie schreef:
die discussies onder de zgn. deskundigen van Bokt (niet banketstaaflig bedoeld).


Reken ik mezelf zeker niet bij... Ik kan nooit meepraten over die kWPN'ers dus wou ik maar een keer iets in de groep gooien. Haha!
[/quote]

Ohw nou, dan alle deskundigen, Zannekin uitgezonderd Haha! Tong uitsteken hehehe.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 21:00

Citaat:
Vergeet niet dat hij ook gebruikt zal worden op merries met al een slechte stap
,

Ja vermeerderaars blijf je houden (80%) Knipoog

Citaat:
en wat als hij die stap gewoon systematisch doorgeeft aan z'n kinderen



Niks mis mee.
Afstammelingenkeuring en via de achterdeur eruit (op wacht noemt men dat in Holland)
Laatst bijgewerkt door Troef op 13-11-02 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 21:04

Troef schreef:
Ja vermeerderaars blijf je houden (80%) Knipoog


Wel, als stamboek moet je daar gewoon rekening mee houden. Die mensen moeten toch een beetje verantwoordelijkheid nemen en zorgen dat het risico beperkt blijft.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 21:06

Citaat:
Wel, als stamboek moet je daar gewoon rekening mee houden.


Kunnen ze niet.
80% zijn toch modefokkers.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 21:08

Troef schreef:
Citaat:
Vergeet niet dat hij ook gebruikt zal worden op merries met al een slechte stap
,

Ja vermeerderaars blijf je houden (80%) Knipoog


Geeft niet hoor Troef, je moet niet naar het fokprodukt kijken Knipoog

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 21:12

Citaat:
Geeft niet hoor Troef, je moet niet naar het fokprodukt kijken


Niet afdwalen.
Je probeert me weer iets in mijn schoenen te schuiven wat ik niet gezegd heb.

Of je begrijpt er inderdaad geen bal van.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 21:45

Volgens mij wil jij mijn invalshoek niet begrijpen.
Als er fokprodukten uitrollen die duidelijke afwijkingen vertonen, dus ik heb het niet zomaar over minpuntjes, dan denk ik dat je die niet moet gebruiken voor de fokkerij.......ook al is de rest van het dier nog zo gewenst qua erfelijk materiaal.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-02 22:08

Even ben ik weg en er gebeurd van alles.
Een paar opmerkingen.
Over Fabienne (de merrie in dit geval) ik vind het wel moedig om zo hard de nadelige punten van je merrie in de openbaarheid te gooien en ik begrijp dat je dat wilt verbeteren. Maar je zult keuzes moeten maken en de eerste is (ondanks je al op veel plaatsen gelezen verhaal over haar geslaagde sterdochter) is het verstandig om met deze merrie te fokken. Een vraag die iedere fokker zich heden ten dage moet stellen. Als je van plan bent om voor de handel te fokken zou ik zeggen doe het niet.
Maar als je haar goede eigenschappen voor jezelf wilt bewaren maak dan een keuze. Je hebt inderdaad geen gemakkelijk bloed. Je zult toch een hoog in het bloed staande hengst moeten bekijken. Een platte crouppe vind ik dan het minste bezwaar. Saros xx gaf dat en Abgar XX en zijn zonen ook. Denk aan Pion en Pele maar die gaven ook veel beweging. Je hebt hengstenboeken. Zoek de huidige hengsten met bloedaansluiting eens op en gooi degenen die je bevallen eens in de groep.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-02 22:14

En die 5.5 in de stap voor een als toekomstige dressuurcrack bestempelde hengst is idd onaanvaardbaar. Maar was er een reden voor?? En waar komt het vandaan. Van zijn overgrootvader Michelangelo was bekend dat die onregelmatig stapte. Hij wond zich op zei men vergoeilijk als hij Michelangelo met 10.000 man op de tribune als getuige bijna kreupel rondgeleid werd. Misselijk

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 00:46

De keus is allang gemaakt door mij, ik wil zeker bij deze merrie nog een veulen fokken.
Het is alleen jammer dat mijn verwachting t.a.v. het mogelijk advies dat ik kon krijgen vanuit de schijnbaar aanwezige kennis hier op bokt te hoog gespannen was.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 09:10

Het probleem is dat ik op een andere manier naar een paard kijk als jullie.
Als jullie naar een fokmerrie kijken, zie je niet de persoon, het paard, de sportpartner, maar een stuk genetisch materiaal, een stukje in de legpuzzel van jullie fokkerij.

Ik heb van mijn merrie de minpunten opgenoemd, waar ik me terdege van bewust ben, ik denk dat ik op een zeer objectieve manier naar haar kan kijken.

Wat jullie achter de computer niet zien, maar wat volgens mij uit alle fotos en verhalen over Fab spreekt, is het plezier wat je jarenlang met zo'n paard hebt (inmiddels al 13 jaar).

Als ik uit mijn merrie een veulen wil fokken, is dat, omdat ik de verwachting heb dat ik er een fijn gebruikspaard uit kan fokken.
Ik hoef geen plaatje wat op de keuring hoog scoort, ik hoef, net als de meeste (!) ruiters geen Grand Prix te rijden, ik wil gewoon zo'n paard als Fabienne, voor mezelf of een ander, waar we weer 15 jaar dag in dag uit plezier aan kunnen beleven.
Maar dan wel liefst een paard dat weer even iets minder tekortkomingen heeft dan die van mij. Omdat ook ik als fokdoel voor ogen houd dat je wilt verbeteren. Zonder de ambitie te (willen) hebben een topper te fokken.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 09:21

Citaat:
Het probleem is dat ik op een andere manier naar een paard kijk als jullie.
Als jullie naar een fokmerrie kijken, zie je niet de persoon, het paard, de sportpartner, maar een stuk genetisch materiaal, een stukje in de legpuzzel van jullie fokkerij


Je had het niet mooier kunnen uitdrukken Knipoog